برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

تبدیل فالوور به مشتری

بهترین راه برای تبدیل هواداران به مشتریان

امروزه یکی از مهم ترین مسائلی که با آن روبه رو هستیم روش های تبدیل هواداران به مشتریان است، یعنی وقتی شما هواداران زیادی دارید، چگونه آنها را حفظ و سپس آنها را تبدیل به مشتری کنید.

در سال ۲۰۱۴، بنیانگذار، رئیس و مدیرعامل فیس بوک، مارک زاکربرگ اعلام کرد که ایمیل مرده است.

مسلما این باید مربوط به زمانی باشد که این شرکت اپلیکیشن واتس اپ را که براساس متن بود، قبلا فروخته باشد، اما تأیید شد که زاکربرگ فعلا آن را به عنوان فقط یک رسانه زائد می بیند.

سه سال بعد از این پیش بینی هنوز ایمیل با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

من با کارآفرینان بسیاری مصاحبه کرده ام و به مصاحبه بسیاری دیگر نیز گوش داده ام.

تقریبا اغلب پاسخ ها به سوال «اگر به عقب برگردید، چه کاری را به صورتی متفاوت انجام می دهید» این بود که «لیست ایمیل خودم را از اول خواهم ساخت.»

مهم ترین دارایی های یک موسس

ریان هالیدی، نویسنده کتاب های پرفروش و استراتژیست رسانه ای  است. او بر این عقیده است که ایمیل رسانه به شدت قوی تری از سایر رسانه های اجتماعی است.

او می گوید که برای یک متخصص بازاریابی کتاب، یک لیست ایمیلی مناسب یکی از مهم ترین دارایی ها برای یک موسس است.

وی ارزش یک لیست را که ابتدا با توصیفات اقتصادی پلتفرم هایی مانند توییتر و فیس بوک باشد توضیح داده است؛ «در فاز توسعه آنها، جذب مردم زیادی تا حد ممکن برای ساختن طرفداران است. سپس کار بعدی آنها برای پول در آوردن کنترل دسترسی شما به آن طرفداران است.»

او ادامه می دهد که «متوسط پست های فیس بوک یا توییتر توسط کمتر از ۱۰ درصد مخاطبان شما دیده شده است است.»

اگر شما یک میلیون فالوور فیس بوک داشته باشید، در واقع شما کمتر از ۱۰۰ هزار طرفدار دارید.

اگر یک میلیون آدرس ایمیل داشته باشید و درصد باز شدن آنها ۵۰ درصد باشد، شما در واقع ۵۰۰ هزار طرفدار یا تعقیب کننده در آن موضوع خاص دارید.

طبق نظر هالیدی، این تخمین در نظر گرفته شده برای فیس بوک همچنان خوش بینانه است.

امروزه، درصد طرفداران یک شخص بدون در نظر گرفتن فیس بوک کمتر از ۲درصد است.

هالیدی اشاره می کند که خدمات دهندگان ایمیل دسترسی شما را به طرفداران تان محدود نمی کنند.

در صورتی که فیس بوک و دیگر رسانه های اجتماعی شما را محدود نمی کنند.

او می گوید که وظیفه فیس بوک این است که به مردم آنچه را که می خواهند بدهد نه اینکه آنها را فیلتر یا مسدود کند.

او اضافه می کند که فیس بوک و توییتر سن شان به زحمت به ۱۰سال می رسد، در حالی که از زمانی که ری تاملینسون، ایمیل را در ۱۹۷۱ ابداع کرد ۵۰سال می گذرد.

او تأیید می کند «و شاید هم بیشتر باشد و به این زودی ها هم از بین نخواهد رفت.»

بازاریابی دهان به دهان قدرت شما را افزایش می دهد

حتی موفق ترین نویسندگان نیز قسمت کمی از طرفداران و مخاطبان خودشان را در لیست ایمیل خود دارند.

یک فرد چگونه می تواند به تمام آن خوانندگان یا مشتریان به صورت مستقیم دسترسی پیدا کند؟

در کتاب اخیر او (Perrenial seller- The Art of Marketing that Lasts) هالیدی تأکید می کند که بازاریابی دهان به دهان دومین انتخاب او است.

بازاریابی دهان به دهان دومین ابزار قدرتمند بازاریابی برای فروختن کتاب یا محصولات دیگر است. بسیاری از مردم روی تبلیغات و رسانه ها تمرکز می کنند.

او ادامه می دهد «قبل از شروع تبدیل یک چیز اساسی به یک موفقیت، مردم شروع به توصیه آن به یکدیگر می کنند.»

هالیدی تأکید می کند که باید به صورت سیستمی مردم زیادی را جذب کرد. منظور او این است که این کار را از طریق تبلیغات، مانند هدیه ها، گزیده ها و نمونه ها انجام بدهیم.

او توضیح می دهد «شما باید به صورت سیستمی به آنها مرتبط شوید تا آنها بفهمند که آن را دوست دارند، سپس آنها آن را به مردم دیگر هم می گویند.»

می توان گفت بازاریابی دهان به دهان به ندرت برای راه اندازی یک محصول کافی است، اما می تواند در صورت ترکیب با فعالیت های دیگر بازاریابی شما آنها را تقویت کند.

برای محصولات چندساله، بازاریابی دهان به دهان برای آن به منزله مهم ترین منبع برای فروش های جدید آن است.

از اثر Lindy استفاده کن

در کتاب هالیدی بخشی به نام اثر  Lindy وجود دارد.

اقتصاددانان این نام را از رستورانی که از سال ۱۹۲۷ تاکنون باز بوده است برداشته اند.

این ابتدا یک نام در صحنه های نمایش بود. هر چه بیشتر یک نمایش روی صحنه بوده باشد، احتمالا مدت زمان ادامه پیدا کردن آن هم بیشتر خواهد بود.

هالیدی در مورد اضافه کردن این مقایسه به نشر کتاب و محصولات دیگر توضیح می دهد: «برای کتابی که به مدت چهل سال مداوم چاپ شده است، می توان انتظار داشت ۴۰سال دیگر نیز چاپ شود. اگر این کار به مدت ۱۰سال دیگر نیز ادامه پیدا کند، می توان انتظار داشت که برای مدت ۵۰ سال دیگر نیز چاپش ادامه پیدا کند. استحکام یک آیتم بسته به مدت زندگی آن است.»

اثر لیندی اثر بازاریابی دهان به دهانی را که هالیدی به آن اشاره کرده بود نیز تأیید می کند.

وقتی شما به مردم می رسید و کار خوبی برای آنها انجام می دهید، آنها آن را به دیگران خواهند گفت.

برای چاپ یک کتاب، او می گوید که: «شما سعی می کنید که به چاپ کتاب برای یک سال ادامه بدهید. یک سال مدت مناسبی برای ماندگاری در ذهن خوانندگان مناسب است. آنها نگاه می کنند که اگر شما برای مدت یک سال به کار خود ادامه دادید به شما ملحق شوند.»

او می گوید هر قدر که بازاریابی دهان به دهان قدرتمند است، راه اندازی مؤثر و بازاریابی برای ساخت یک تکانه مؤثر است.

اگر یک کشش اولیه خوب وجود نداشته باشد حتی یک ایده خوب نیز ممکن است ناموفق باشد.

مهم ترین و نخستین چیز

فرض کنید در حال نوشتن یک کتاب یا طراحی یک محصول جدید یا راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید.

وقت ساخت یک لیست ایمیلی خوب برای شما رسیده است. لیست ایمیلی نسبت به دیگر رسانه های اجتماعی طرفداران شما را به خریداران اولیه وفادار به شما تبدیل می کند.

اگر کار شما خوب باشد، اثر لیندی شما را به یک محصول مورد پسند در سال های آتی تبدیل خواهد کرد.

منبع:forsatnet.ir

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

code

x

این مطلب را نیز بخوانید

بازاریابی حرفه ای از زبان پیشتازان بازاریابی

روزنامه کسب و کار: بازاریابان موفق معمولا از روش ها و شیوه ...