اصول تدوین طرح و برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
علی خویه
مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از ۱۸سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ۱۲ کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….
www.khooyeh.ir
تماس با ما:
drkhooyeh@gmail.com
سوابق گروه:
ارایه بیش از ۵۰۰۰ ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر،
اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، crm، مهندسیفروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطاتبازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی وفروش، برنامه بازاریابی،مشاوره فروش، مشاوره راهکارهای افزایش فروش، مشاوره مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابیمویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، دوین شرح وظایف سطوح مدیریتی و مهندسی فروش، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی در سازمان، طراحی تدوین و استقرار فرآیندهای فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش سازمان با هماهنگی مدیران، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روان شناسی فروش، تحقیقات رفتار مصرف کنندگان، اجرای جشنواره های فروش و بازاریابی، آنالیز دلایل شکست روشهای اجرایی در جذب مشتریان جدید، بهبود سطح حفظ مشتری جهت افزایش فروش و ایجاد جریان درآمد اضافی، ایجاد واحد crm اثربخش و اجرایی در شرکت و سازمان ، شناسایی نیازهای مشتریان و جلب اعتماد آنها برای خرید، آموزش تیم فروش در جهت بهبود عملکرد، تکنیک های رفتار شناسی و رفتارسنجیمشتریان در فروش، طبقه بندی انواع مشتریان و تکنیک های فروش به آنها، طراحی و نظارت بر چرخه عملیاتفروش، طراحی عملیات ستادی فروش، اجرای مناسب ترین وساده ترین روشهای فروش و بازاریابی، مشاوره در جهت کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
طرح بازاریابی یک برنامه مفصل و مدون است که جهتگیری بلندمدت بخش بازاریابی یک شرکت را نشان میدهد و برای شرکتهای بزرگ سندی اساسی و حیاتی به شمار میرود . این برنامه بر اساس روشی که در این نوشتار معرفی میشود، از شش قسمت تشکیل شده است:
۱- اهداف و ماموریتها
۲- تجزیه و تحلیل وضعیت
۳- استراتژیها و اهداف
۴- برنامههای تاکتیکی بازاریابی
۵- بودجهبندی، تحلیل عملکرد و پیادهسازی
۶- ملاحظات جانبی
در ادامه به بررسی هر یک از بندهای فوق پرداخته میشود.
۱- اهداف و ماموریتها
در این قسمت ابتدا هدف از تهیهی این سند بیان میشود . برای مثال هدف تهیهی یک طرح بازاریابی میتواند به صورت زیر باشد:
“هدف تهیهی این سند معرفی کالای جدید، ورود به بازار جدید، افزایش رشد کالای موجود و ارزیابی برنامهی سالانه و…است”
و یا مثالی دیگر:
“هدف تهیهی این سند تنظیم و تدوین استراتژی یک واحد فعالیت استراتژیک است”
پس از معرفی، هدف “ماموریت” تشریح میشود . بیانیهی ماموریت شامل چند جملهی مختصر است که به موارد زیر اشاره میکند:
۱- فلسفه بنیادین سازمان
۲- مشتریان
۳- کالاها و خدمات
۴- ارزشهای اساسی
۵- و غیره
۲- تجزیه و تحلیل وضعیت
تجزیه و تحلیل وضعیت نگاهی به وضعیت حال و آینده است . این کار از چند دیدگاه بررسی میشود:
۱- تجزیه و تحلیل محصول جاری
۲- تجزیه و تحلیل بازار موجود
۳- تجزیه و تحلیل شبکهی توزیع
۴- تجزیه و تحلیل مالی
۵- تجزیه و تحلیل رقبا
۶- سایر تجزیه و تحلیلها
در تجزیه و تحلیل محصول جاری موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
۱- ویژگیها و صفات محصول
۲- قیمتگذاری محصول
۳- کانالهای توزیع محصول
۴- ترفیع و ارتقای کیفیت محصول
۵- خدمات اضافی محصول
در تجزیه و تحلیل بازار موجود موارد زیر مورد بررسی میشود:
۱- جهتگیریها در بازار هدف
۲- ویژگیهای جمعیتشناختی و روانشناختی بازار هدف
۳- ویژگیهای مشتریان هدف
۴- تخمین بازار هدف
۵- تحلیل فرآیند خرید مصرف کننده
در تجزیه و تحلیل شبکهی توزیع موارد زیر بررسی میشود:
۱- کانالهای توزیع و زنجیرهی تامین
۲- انتظارات توزیع کنندگان
۳- فرآیندهای خرید
۴- نقش محصول در امر توزیع
۵- ابعاد توزیع
در تجزیه و تحلیل شبکهی رقبا موارد زیر بررسی میشود:
۱- وضعیت “آمیخته بازاریابی” رقبا شامل محصول، ترفیع ، توزیع و قیمت
۲- نقاط ضعف و قوت رقبا
۳- روند بازاریابی هر یک از رقبا
در تجزیه و تحلیل مالی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
۱- تجزیه و تحلیل فروش
.براساس محصول
.براساس کانالهای توزیع
.براساس مناطق
.براساس سهم بازار
۲- تجزیه و تحلیل سود
.هزینه های بازاریابی
.درآمدها
و سرانجام در سایر تجزیه و تحلیلها موارد زیر بررسی میشود:
۱- تجزیه و تحلیل مسایل و فرصتهای محیطی
۲- تجزیه و تحلیل به کمک ماتریسها و منحنی عمر محصول
۳- خلاصه وضعیت جاری
۳- اهداف و استراتژیها
در این بخش اهداف و استراتژیهای بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرند