برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
برندسازی و ساخت برند- برندینگ
برندسازی و ساخت برند- برندینگ

تکنیک های برندسازی

بخش هایی از کتاب مدیریت برند _ نویسنده: علی خویه

 

با توجه به این معانی می­توان تاکتیک برندسازی را مجموعه فنون و شیوه­های جنگ و رزم در میدان برندسازی بین شرکت‌ها و مؤسسه­ها برای پیشبرد هدف‌های خویش دانست. اما تاکتیک برندسازی فقط منحصر به شیوه­های جنگ برندسازی نمی‌شود، بلکه هر راهکار خلاقانه برندسازی که بتوان شیوه­های موفقیت و پیروزی در برندسازی را تضمین کرد و راهکاری یافت تا اهداف مؤسسه یا فرد یا شرکت پیش رود، را نیز می­توان به‌عنوان تاکتیک‌های برندسازی محسوب کرد. درواقع جنگ برندسازی را می‌توان همان رقابت نام و نشان در بازاریابی دانست که هر مؤسسه و سازمان و شرکتی تلاش می­کند تا با برندسازی مؤثر به سودآوری برسد، این رقابت، یک رقابت برای به‌دست آورن سهم بازار بیشتر و جذب مشتریان بیشتر و حفظ وفاداری مشتریان گذشته و ایجاد حس اطمینان و اعتماد به آنها است. در این رقابت برندسازی و بازاریابی علاوه بر اینکه باید اصول بازاریابی و مشتری‌مداری رعایت شود، متخصصان و مدیران باید بتوانند با تاکتیک خاصی نیز حرکت کنند، زیرا در صورت نداشتن تاکتیک به‌زودی سهم بازار[۱] آنها کاهش یا سودآوری آنها مقطعی خواهد بود. درواقع در این رقابت مانند بازی شطرنج کسانی برنده هستند که علاوه بر دانستن اصول و مبانی بازاریابی و برندسازی بتوانند با تاکتیک‌های خاصی نیز حرکت کنند. در ذیل برخی از واژه­های مرتبط با تاکتیک در دنیای برندسازی بازخوانی می‌شود.

نتیجه:

به‌طور کلی، مجموعه وسایل، ابزار و مضمون­هایى که براى تحقق یک طرح استراتژیکى یا جلوگیرى از انجام نقشه­هاى حریف، به‌کار گرفته مى­شود، تاکتیک نام دارد. مانورها، ترکیب­ها، قربانی­ها، حمله­های دوگانه، کیش و مات­ها و حمله­های برخاستى و غیره، عناصر و ابزار تاکتیک هستند[۲] اما تکنیک، فوت و فن­ها و شیوه­های جزئی و درونی نقشه­های اجرای امور است و بیشتر اجرایی­تر است. تاکتیک و استراتژی بیشتر جنبه فکری، بیرونی، مدیریتی و برنامه­ای دارند. علاوه بر این تکنیک بیشتر در تخصص مجریان برندسازی است، در صورتی‌که تاکتیک‌ها بیشتر وظیفه و تخصص استراتژیست­ها و مدیران عالی است. در تعریف کلاسیک استراتژی بیشتر به ‌ریشه­های نظامی این واژه اشاره می­شود. از این منظر استراتژی، هنر فائق شدن و غلبه بر دشمن و شیوه­های صف‌آرایی نیروهای ارتش برای تحقق این هدف است[۳]. ولی تاکتیک وسایل و ابزار و مضمون­های تحقق این اهداف استراتژیکی است.

استراتژی‌های برندسازی نیز یک دانش فطری خلاقانه می­تواند باشد که براساس این باور قرار دارد که سازمان‌ها ناگزیرند به‌طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی و روند برندسازی سازمان نظارت کنند و در زمان‌های مناسب و برحسب ضرورت تصمیمات برندسازی خود را با تغییرات وفق دهند.

هدف استراتژی‌های برندسازی این است که برای سازمان‌ها این امکان را به وجود آورد که بتوانند در دوره­های بلند مدت به شیوه­ای موفقیت­آمیز خود را با شرایط در حال تغییر وفق دهند. مدیران استراتژیست برندسازی به ضرورت باید افراد خلاق با بصیرت باشند که بتوانند هر لحظه این تغییرات را درک و عکس العمل خاصی را نشان دهند. علاوه بر این ارائه و اجرای تاکتیک‌های تبلیغاتی از وظایف مدیران استراتژیست است.[۴]

[۱]. market share

[۲] . راه استادى شطرنج نوشته دکتر ماکس ایوه، ترجمه عوضعلى بهروزى و سیدمحمد کاظم مرتضوى، انتشارات فرزین.

[۳]. نکته کلیدی این تعریف محیط تهاجمی اتخاذ این شیوه­هاست یعنی در محیطی که دشمن وجود نداشته باشد. اصولاً غلبه بر دشمن و نبرد با شیوه­های استراتژیک بی‌معنی می­شود. شاید بتوان این چارچوب را به محیط اقتصاد نیز تعمیم داد و استراتــژی را شیوه­هایی برای عرصه­های رقابتی دانست و در محیط­های اقتصادی فاقد رقابت و حمایت شده آن‌را ناکارآمد تلقی کرد. در محیط اقتصادی بسیاری از نمونه­هایی که در این تحقیق بررسی شده­اند عنصر رقابت با آن شدت و حساسیت که اتخاذ استراتژی­های هوشمندانه را ضروری کرده باشد در حال گذار به عرصه­های رقابتی هستند و هنوز به انحاء مختلف از چترهای حمایتی برخوردارند.

[۴]. دکتر احمد روستا و علی خویه (۱۳۸۸)، مدیریت استراتژیک تبلیغات.

 

 

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

code

x

این مطلب را نیز بخوانید

فرآیند برندسازی شهری

باید ها و نباید ها در فرآیند برندسازی شهری برندسازی شهری چارچوب ...