برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

داستان برندسازی در صنعت ساختمان- کمپانی وینچی

معرفی بزرگترین کمپانی ساخت‌و‌ساز دنیا

کمپانی ساختمانی و مهندسی وینچی (Vinci) در کشور فرانسه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برند‌های صنعت ساختمان در جهان است. این شرکت ۱۱۵ساله در اغلب فهرست‌های ده‌گانه نام‌های بزرگ صنعت ساختمان دنیا به‌عنوان بزرگ‌ترین نام این عرصه شناخته می‌شود. این برند بزرگ ساختمانی پیش از این با نام سوسیته جنرال اینترپرایس (Societe Generale Enterprises) یا SGE شناخته می‌شد و هم‌اکنون در حالی که بخش قابل توجهی از سرمایه‌های اجرایی خود را معطوف به پدیده مهندسی برق کرده و به محصولات این حوزه اختصاص داده است با نام وینچی شناخته می‌شود.

باشگاه CAC

نام وینچی نخستین‌بار با مشارکت در پروژه‌های بزرگی نظیر استادیوم استودوفرانس در پاریس و پل معلق نرماندی در کشور آمریکا سر زبان‌ها افتاد. همچنین ورود این برند باسابقه ساختمانی به یورونکست، بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپا و همچنین عضویت در باشگاه CAC که شامل ۴۰ کمپانی باارزش کشور فرانسه می‌شود، سبب شد تا این کمپانی جایگاه خود را بر قله ساخت‌‌و‌ساز اروپا و دنیا تثبیت کند. امروزه دفتر مرکزی وینچی در حومه غربی پاریس قرار دارد و در این در حالی است که دفاتر فعال این گروه بزرگ در یک‌صد کشور دنیا حضور رسمی دارند. آماری که در قیاس با تعدد پروژه‌های این گروه با رقم ۲۸۰ هزار پروژه در سال ۲۰۱۵ عجیب به نظر نمی‌رسد.

آغاز جنگ

وینچی در سال ۱۸۹۹ از سوی لوئیز لوشو (Louis Loucheur) و الکساندر گیروش (Alexandre Giros) با نامSGE  گشایش یافت. این کمپانی نوپا پس از یک دهه فعالیت در زمینه‌های کوچک و زودبازده در دهه ۱۹۱۰ با توجه یه توسعه فزاینده بازار الکتریسیته و ساخت‌و‌ساز راه‌آهن در اروپا مسیر موفقیت را با سرعتی بسیار بالا سپری کرد و دیری نپایید که به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. در آن زمان SGE دومین کمپانی بزرگ حوزه خود بود و در جریان جنگ جهانی اول بر روی پروژه‌های دفاعی ملی متمرکز شد. پس از جنگ با وجود اینکه شرایط دشوار قحطی و نزاع منطقه‌ای بر کار بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌های بزرگ تأثیر داشت، اما مفهوم رشد و توسعه و مشارکت در پروژه‌های عظیم در SGE هرگز متوقف نشد. چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، آغاز جنگ جهانی دوم برای SGE هزینه‌های زیادی در بر داشت و سبب کمرنگ شدن این برند در زمینه ساخت‌و‌ساز شد. در سال ۱۹۴۶ با تصمیم دولت وقت فرانسه با هدف ملی شدن صنعت برق مواجه شد که این تصمیم برای SGE  بسیار گران تمام شد و ضرر زیادی را به بار آورد.

وام‌های دولتی

SGE  در ابتدای دهه ۱۹۶۰ از سوی شرکت ملی فرانسه خریداری شد و با توجه به تجربه‌ای که در زمینه ساخت‌و‌ساز داشت، اندکی بعد یعنی در سال در سال ۱۹۶۶ در جایگاه متولی اصلی ساخت چندین کمپانی بزرگ دولتی همکاری کرد. ابتدای دهه ۹۰ برای گروه SGE  بستر تحولات متفاوتی در قیاس با سال‌های سخت جنگ و تبعات آن بود. هم‌زمان با گردش چرخ توسعه در اروپای غربی و تخصیص وام‌های طولانی‌مدت با سود صفر درصد برای برندهای بزرگ به ادغام شرکت‌های کوچک با این بخش‌ها انجامید. کمپانی SGE  با قرار گرفتن در این مدار ضمن حفظ نام و هویت قانونی خود چندین هولدینگ تجاری و صنعتی را خریداری کرد. هم‌زمان با این سیاست‌ کلان ایجاد زیرمجموعه‌های تخصصی با مدیریت‌های حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفت. همه این مبادلات باعث تغییر خصوصیات SGE شد و آن را به یک شرکت سرمایه‌گذاری با چندین زیرمجموعه تبدیل کرد.

وینچی

سیاست موفق توسعه فعالیت SGE  به‌پشتوانه حمایت‌های دولتی در اوایل دهه ۱۹۹۰ در وسعت اروپا مطرح شد. این شرکت که اکنون با نامی بین‌المللی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۷ طی معامله‌ای با بخش مهندسی برق ویوندی، عملیات توزیع آب و جمع‌آوری پسماند خانگی کشور را بر عهده گرفت و ضمن بازسازی زیرساخت‌های کهنه و تنظیم مدیریتی نو در این عرصه فعالیت‌های خود را در ۴ بخش ساختمان، انرژی، اطلاعات و راه‌‌سازی گسترش داد. رشد تصاعدی حجم کار و شاخه فعالیت کمپانی SGE   در سال ۲۰۰۰ تغییرات فراوانی به دنبال داشت. اصلاح قوانین، اساسنامه و بهره‌مندی از زیرساخت‌های حاکم در کشور موقعیت ویژه‌ای برای سازوکار مدیریت این مجموعه محیا کرد تا نام خود را در قالب گروهی مستقل از دولت بازآفرینی کند. در نتیجه نام وینچی از دل این جریان پا به عرصه ساختمان جهان گذاشت.

راه‌های اروپا

کمپانی وینچی از همان لحظه نخست در مسیر گسترش و توسعه قرار داشت. در سال ۲۰۰۶ این کمپانی با ورود به پروژه‌های کلان راه‌سازی یک‌بار دیگر بر جایگاه برجسته خود در قاره اروپا تأکید کرد. این برند فرانسوی با خرید تمام سهام شرکت «سولتاش باچی» که در حوزه پیمانکاری ژئوتکنیک نامی معتبر در جهان محسوب می‌شد، بخش مهمی از پروژه‌های راه‌سازی اروپا را در دست گرفت. وینچی همچنان به توسعه بخش ساخت‌وساز می‌پردازد و همه‌ساله از سوی نهاد‌های آماری و مجلات معتبر در میان برترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود. آمار رسمی درآمد کمپانی وینچی تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو گزارش شده که تنها ۳ میلیون و ۷۵۸ هزار یورو از این مبلغ بر پایه درآمد‌های ثابت بوده است. وینچی تنها از محل قرارداد‌های پیمانکاری بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در سال گذشته درآمد داشته است که با احتساب فروش اقلام و درآمد سهام شرکت در پروژه‌های مختلف این رقم به حدود ۳۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

آینده

آمار و ارقام سفارش‌ها و قرارداد‌های این گروه فرانسوی در سال ۲۰۱۶ حاکی از آن است که تنها ارزش پروژه‌هایی که در مرحله پیش‌قرارداد در سال گذشته به امضا رسیده‌، ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو اعلام شده است. وینچی هم‌اکنون در حال فعالیت در پروژه‌ای ۴۴۰ میلیون‌یورویی برای راه‌اندازی بزرگراهی ۱۰ بانده میان ایالت‌های آتلانتا و جورجیا در کشور آمریکاست. همچنین پروژه راه‌اندازی نیروگاه گاز مایع طبیعی در کشور استرالیا از جمله پروژه‌هایی است که در آینده برای این کمپانی جهانی مزایای وسیعی به دنبال خواهد داشت.

در زمین و آسمان

وسعت فعالیت‌های کمپانی وینچی در زمینه راهسازی بسیار قابل توجه است. بر اساس قوانین داخلی در کشور فرانسه، کمپانی‌هایی که در حوزه راهسازی فعالیت می‌کنند، از مبالغ عوارض جاده‌ای منتفع هستند. در حال حاضر ۴ هزار و ۳۹۸ کیلومتر جاده در این کشور با مشارکت وینچی عملیاتی شده است که روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر در سفر‌های شهری و میان‌شهری آن جابه‌جا می‌شوند. گفتنی است درآمد وینچی تنها از محل دریافت عوارض جاده‌ای در سال ۲۰۱۵ حدود ۴ میلیون و ۸۸۱ هزار یورو بوده است. علاوه بر آن یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر مسیر پل‌های میان‌شهری و از سوی دیگر یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر پل هوایی درون‌شهری با مدیریت این مجموعه فرانسوری بهره‌برداری شده است. مشارکت در سامانه‌های حمل‌و‌نقلی کمپانی وینچی در آسمان هم آمار قابل توجهی دارد. ۳۳ فرودگاه ملی و فراملی در فرانسه با حضور این کمپانی به مرحله بهره‌برداری رسیده و تنها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۲۰ میلیون یورو برای این مجموعه استفاده مالی به همراه داشته است. بر اساس آمار رسمی وینچی در این بازه زمانی یک‌صد میلیون مسافر در فرودگاه‌های این گروه ساختمانی مسافرت کرده‌اند که در نوع خود رکوردی بین‌المللی محسوب می‌شود.

فناوری‌های هوشمند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در تمام این  فرودگاه‌ها به چشم می‌خورد، موضوع فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل نقل و انتقالات پولی و ارزی، سامانه‌های هوشمند، زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل و دسترسی کم‌نظیر به اینترنت و فضای مجازی است. این توانمندی بی‌تردید در نتیجه توسعه دپارتمان انرژی برق و فناوری‌های نو در وینچی کسب شده است که هم‌اکنون در ۵۱ کشور جهان دفتر رسمی دارد. درآمد سالیانه این بخش از وینچی حدود ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار یورو تا پایان سال ۲۰۱۵ بود. این در حالی است که از محل درآمد‌های ثابت و خدمات پس از فروش این گروه و همچنین بهره‌مندی از زیرساخت‌‌های این مجموعه سودی بالغ‌بر ۵۶۸ میلیون یورو عاید وینچی شده است.

منبع:ماهنامه ساخت وساز

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

اهمیت بازاریابی و فروش در صنعت ساختمان و صنایع وابسته

بر کسی پوشیده نیست که صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن ...