برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

چرا مشاوره؟

 

امروزه آنقدر دنیا گسترده و حجم اطلاعات و تخصص ها پیچیده و وسیع شده اند که ما هرچقدر هم کاردان، تحصیل کرده و باتجربه باشیم، باز هم در بسیاری از امور زندگی خود از جمله کسب و کارمان به مشاوره نیازمندیم.  مشاوره در معنای لغوی همکاری دادن و جویا شدن رای و نظر دیگران برای انجام دادن کاری است. اما مشاوره به عنوان یک فعالیت تخصصی به تجزیه و تحلیل مشکل و راه حل های مناسب می پردازد. فردا از طریق گفتگو با مشاور یک فضای مملو از تفاهم می تواند خود را بهتر بشناسد.چگونگی تصمیم گیری را بیاموزد و سرانجام راه حل مناسب را بیابد و به این ترتیب مشاوره می تواند به فرد کمک کند تا دوباره فکر کند تصمیم بگیرد، رفتار خود را تغییر دهد و توانایی های مقابله و حل مسائل زندگی را در خود پرورش دهد.

یکی از خدماتی که گروه تخصصی g.mas  به مخاطبان گرامی ارایه می دهد، مشاوره های تخصصی در حوزه های فروش، بازاریابی، برندسازی، تبلیغات،IMC،  قیمت گذاری، مهندسی فروش و بازاریابی، جلسات مذاکره ی حرفه ای،فروش مویرگی، تشکیل دپارتمان بازاریابی، کمپین های تبلیغاتی و بازارسازی، پروموشن، مشتری مداری، باشگاه متشریان و CRM ،  چیدمان فروشگاه، توزیع و پخش و ….است.

نگاهی کلی به مفهوم مشاوره شغلی:

 

 

 

درکشورهای پیشرفته دنیا مشاوره و مشاوران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند برطبق آمار درآلمان برای هر ۱۳ نفر یک مشاور روانشناسی و برای هر شرکت به طورمیانگین ۳ مشاور تجاری وجود دارد ولی طبق برخی ازآمار درکشورما برای هر ۲۵۰۰۰ نفر یک مشاور روانشناسی و به طورمیانگین برای هر ۲۳۰ شرکت یک مشاورتجاری وجود دارد. درتجارت و درتبلیغات کشور ما دو مشکل وجود دارد اول اینکه کمبود مشاور وجود دارد دوم اینکه مشاور حرفه ای وجود ندارد دراین مقاله کوتاه سعی شده است به طورخلاصه وظایف و ویژگی های یک مشاور به ویژه مشاور تبلیغات توضیح داده شود.

مشاوران تبلیغاتی یا تبلیغات مشاوره ای:

برخی شرکت ها هنوز با سیستم و فرایند مشاوره تبلیغاتی آشنا نشده اند. برخی ازشرکت ها ازمشاوره تبلیغاتی استفاده می کنند و برخی دیگر از تبلیغات مشاوره ای تفاوت بین این دو بسیار است شرکت های بزرگ دنیا که کاملاً با تبلیغات آشنایی دارند ابتدا مشاورتبلیغاتی استخدام می کنند و سپس تبلیغات انجام می دهند اما دربرخی شرکت هایی که آشنایی کاملی با تبلیغات ندارند مانند برخی ازشرکت های ایرانی تصمیم تبلیغاتی گرفته می شود و سپس دنبال مشاوره می گردند به سوالات زیر توجه کنید.

چرا بسیاری از افراد غیرحرفه ای خود را جای مشاورتبلیغاتی جا می زنند؟ وظایف یک مشاورتبلیغاتی چیست؟ چگونه می توان یک مشاورتبلیغات خوب برای سازمان و شرکت درنظر گرفت؟ آیا یک تیزر یا یک گرافیست می تواند یک مشاور تبلیغاتی خوبی باشد؟ یک مشاور تبلیغاتی خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ یک مشاورتبلیغاتی خوب باید دارای چه توانایی هایی باشد؟ برای به کار گرفتن یک مشاور باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ آیا شرکت های تبلیغاتی می توانند مشاور تبلیغاتی خوبی باشند؟

مشاوران تبلیغاتی درشرکتها و سازمانها کمک می کنند تا آرایش سخت افزاری، نرم افزاری و فکر افزاری ارتباطات بازاریابی تقویت شود و اهداف بازاریابی هرچه بیشتر با اهداف سازمانی همسو شود . این همسو شدن می تواند برای یکپارچه سازی منابع بازاریابی، تسهیل فرایندهای بازاریابی، سهولت ارتباطات، خدمات،‌ فروش،‌ تولید و تجزیه تحلیل سازمان باشد.

مشاور تبلیغاتی

مشاور تبلیغاتی کسی است که بینش و دانش وسیعی در بازاریابی و تبلیغات داشته باشد و با توجه به تخصص ها و دانش های مرتبط با تبلیغات مانند روابط عمومی،‌ ارتباطات، اقتصاد،‌ جامعه شناسی، ادبیات، فلسفه، زبان شناسی، روانشناسی و بازاریابی بتوانند برا ی برنامه ارتباطات بازاریابی شرکت به ویژه کمپین تبلیغات آن تصمیم سازی، تصمیم گیری و برنامه ریزی کند.

انواع مشاوران درپروژه های تبلیغات

۱- مشاوران پیشبرنده: مشاورانی هستند که به فکر پیش برد پروژه های تبلیغاتی با تحقیق،‌ توسعه و ارایه راهکارهای خلاقانه هستند. این مشاوران سعی درکشف فرصت های رسانه ای و مخاطبی درتبلیغات هستند.

۲- مشاوران مدافع: مشاوران مدافع مانند شرکت های مدافع در رقابت ها هستند و با توجه به پیشامد های محیط تبلیغاتی به ویژه رقبا عکس العمل مناسب را تدوین و اجرا می کنند.

۳- مشاوران ترسیم گر: مشاورانی که سعی دربرنامه ریزی دقیق و آینده نگرانه برای پروژه های تبلیغاتی و عوامل مرتبط با آن هستند را مشاوران ترسیم گر می گویند.

 

انواع مشاوران ازدیدگاههای دیگر:

در ادبیات مختلف سعی درتجزیه و تحلیل انواع مشاوران ومدیران می پردازند و همانطورکه درمدیریت انواع مدیریت و تئوری های مختلفی نیز برای آن وجود دارد برای علم مشاوره و مشاوران نیزنظریه پردازان مختلف سعی کرده اند تا برای مشاوره نیز تقسیم بندی هایی داشته باشند که به برخی ازآنها اشاره می شود.

برخی از نظریه پردازان مشاوران تجاری،‌ مدیریتی و تبلیغاتی را به دوگروه زیرتقسیم بندی می کنند.

الف) مشاوران سیستمی: نظریه سیستمی یک رشته مطالعات علمی است که درآن ساختار پدیده ها، وابستگی اجزاء روش ها معیارهای دائم و موقتی، رابطه های درونی و بیرونی، تأثیرهای احتمالی و… مورد بررسی قرارمی گیرند تا بتوانند اصول حاکم براجزا را بسنجند. درمشاوره سیستمی نیز، بررسی و تصمیم گیری درباره ساختاری ازپدیده های علمی، هنری تکنولوژیکی و… که با وابستگی اجزاء روش ها، معیارهای دایمی و موقتی با رابطه های درونی و بیرونی، با تأثیرهای احتمالی بر روی ذهن ها و فکرهای مخاطبان است. مشاوران سیستم درتبلیغات به بخش های زیرتقسیم می شوند.

۱-  مشاوران سیستمی مفهومی

۲-  مشاوران سیستمی عملیاتی

۳-  مشاوران سیستمی طبیعی و مصنوعی

۴-  مشاوران سیستمی باز و بسته

۵-  مشاوران سیستمی ثابت و متغیر

ب‌) مشاوران استراتژیکی: استراتژی ها به خصوص استراتژی های تبلیغاتی ابزاری هستند که شرکت ها و سازمان ها می توانند بدان وسیله به هدف های بلند مدت بازاریابی خود دست یابد. درحالت دیگر، استراتژی تبلیغاتی علم تنظیم نقشه ای است برای حصول هدف هایی درمرحله ای خاص از ترویج و ترفیع محصول و معرف یا خدمت به بازار.

مشاوره در معنای لغوی همکاری دادن و جویا شدن رای و نظر دیگران برای انجام دادن کاری است. اما مشاوره به عنوان یک فعالیت تخصصی به تجزیه و تحلیل مشکل و راه حل های مناسب می پردازد. فردا از طریق گفتگو با مشاور یک فضای مملو از تفاهم می تواند خود را بهتر بشناسد.چگونگی تصمیم گیری را بیاموزد و سرانجام راه حل مناسب را بیابد و به این ترتیب مشاوره می تواند به فرد کمک کند تا دوباره فکر کند تصمیم بگیرد، رفتار خود را تغییر دهد و توانایی های مقابله و حل مسائل زندگی را در خود پرورش دهد.

یک مشاور باید نگاه عمقی به سازمان داشته باشد ومسائل را مانند یک پزشک فوق تخصص و یک جراح حرفه ای به شکل عمقی حل کند یک مشاور برند، مشاور بازاریابی و فروش، مشاور مدیرعامل نباید فقط به فکر درمان سطحی مسائل مربوط به برندینگ تبلیغات بازاریابی فروش و … باشد نباید به فکر ارایه نسخه های آنی و لحظه ای باشد بلکه علاوه بر درمان سطحی حتماباید درمان بلند مدت وعلاج همیشگی یک مسله باشد دیدن عمق مسائل ورفع مسائل ومشکلات به شکل عمقی از ویژگی های یک مشاورحرفه ای است یک مشاورحرفه ای قابلیت این را دارد که با کمک دانش تجربه بینش و نگرش خوب دقیقا سطحی و عمقی تمامی مسائل را بررسی وراهکار مناسبی برای افزایش سودآوری، افزایش فروش، بهبود برند، برندسازی حرفه ای، تبلیغات اثربخش، بازاریابی موثر، گسترش و توسعه بازار، وفارارسازی ورضایت مشتریان، افزایش کیفیت و … ارایه کند. در تجربیات مشاوره بازاریابی به برخی از کارفرماهایی برخورد می کنیم که فکر میکنند مشاور برند، مشاور بازاریابی وفروش یا مشاور مدیر عامل باید مانند کارمند آنها باشد و دقیقا مانند کارمند با مشاور برخورد می کنند برای مشاورکارت ساعت گذاشته و سعی در کنترل کردن زمان و محل مشاور دارند این نوع کارفرمایان به تصور اینکه مشاور در اختیار آنهاست فکر می کنند که مشاور باید تمام خواسته های فکری را دقیقا در زمان حضور برآورد کند

در صورتی که مشاور باید فردی خلاق و زمان آزاد(free time) باشد تا بتواند مسائل را فرای زمان و فرای محل حل کند

یک مشاوربرند، یک مشاور بازارایابی و فروش ویک مشاور مدیریت باید بتواند آزادانه درتمام سازمان های خودی و غیرخودی و درتمام رگه های بازار گردش کرده و ایده ها و افکار مناسبی را به کارفرمای خود ارایه کند.

خلاقیت با محدودیت زمان ومحل مشاور بوجود نمی آید یکی از زمینه های لازم ایجاد خلاقیت آزادی فکر وذهن است تا بتواند یک ایده ناب تولید و و برای حل مشکلات و مسائل بازاریابی و فروش ارایه نماید.

در تجربیات مشاوره بازاریابی فروش برندینگ و تبلیغات خود گاهی به صورت یک چشم نامحسوس و یک فرد عادی بدون آنکه معرفی شویم داخل سازمان شده و کنار کارکنان قرار گرفته ایم ویا حتی به مانندیک مشتری وارد سازمان شده و دقیقا ازنزدیک مسائل را بررسی کرده وبا توجه به نظریه های به روز مدیریت بازاریابی و فروش آنها راحل کرده و نظرات کارشناسانه ای ارایه نموده ایم.

یکی از اشتباهات بسیاری از مشاوران مدیریت و مشاوران بازاریابی و فروش این است که فکر می کنند که فقط باید جلسه با مدیریت داشته باشند وکمتر سراغ کارکنان و مشتریان رفته و مسائل آنها را بررسی می کنند یک مشاور برند باید بتواند باتمام رگه های سازمان ارتباط داشته باشد یک برند و شرکت موفق فقط باجلسه مدیریت وبررسی مسائل مدیران ایجاد نمیگردد یک مشاور سازمان ومشاور مدیریت و مشاور بازاریابی باید ازدفتر واتاق مدیریت بیرون آمده ومسائل را از نزدیک بررسی کند…