برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
برند سازی، ساخت برند، مشاور برند، برندینگ، مدرس برند، سخنران برند، تقویت و توسعه ی برند
برند سازی، ساخت برند، مشاور برند، برندینگ، مدرس برند، سخنران برند، تقویت و توسعه ی برند

ثبت جهانی علائم تجاری برند

خدمات ثبت جهانی علائم تجاری برند / ترید مارک / پتنت ®

سرفصل ها:

– معرفی برند
مدیریت برند
– ویژگی های یک برند خوب
– مزایای ثبت جهانی برند
– علائمی که قابلیت ثبت شدن دارند
– دامنه محافظت از برند
– ارزش سازی برند در فضای تجارت ایران
– موافقتنامه و پروتکل مادرید

معرفی برند :
برند یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد و تصویری است که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی می کند و تصویری از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و … ایجاد می کند. در واقع برند نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد.

در درجه نخست ، برند یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید. اعتماد گام حیاتی اول است که هدف برند شتاب دادن به این گام با وسیله نفوذ قراردادن تعهد ضمنی برند است.

اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یادآوری تعهد برند عمل می کند. این نشانه از رنگ، شکل، حروف و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است. برند ممکن است با آهنگ، شعار و عبارات گیرا همراه باشد.
تمامی قسمت های تصـویر برند به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد برند است، عمل می کند.

اگر در جزئـیات دقیق شوید می بینید که هر پیزی یک برند است، چرا که درک مان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیزهای مختلف می سازیم. برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز برند هستند.
به عنوان مثال زمانی که می گوییم “سرعت”، در ذهنتان تصویری از یک ماشین سریع و… تداعی می شود. افراد هم برند هستند.
مدرس و مشاور: علی خویه

مدرس دانشگاه با ۱۸ سال تجربه اجرایی موفق و حرفه ای

مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی

عضو انجمن های معتبر جهانی

ریاست انجمن برند

www.branddoctor.ir

www.ibma.ir
وقتی که مردم شـما را می بینند یا نام شما را می شنوند ، تصـویری از شما را دارند به خاطـر می آورند (چیزی که شمـا می توانید
فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد).

در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از برند آن شرکت هستند.
مدیریت برند :
مدیـریت برند کاربرد تکنیک های بازاریابی برای یک محصول ویژه ، خطوط تولید یا برند می باشد و افزایش ارزش قابل درک محـصولات برای مشـتریان را می طلبد. بازاریابان یک برند را به عنوان یک تعهد ضمنی می بینند که باید سطحی از کیـفیت را که مردم از یک برند انتظار دارند که در خریدهای حـال و آیـنده آنان در مقابل محصولات مشابه تامین نماید. ارزش یک برند با میزان سودی که برای تولیدکننده ایجاد می کند، سنجیده می شود.

مدیریت برند با فهم معنی دقیق برند آغاز می شود و شروع آن با رهبران شرکت ها، کسانی که برند
را تعریف و مدیریت آن را کنترل می کنند، می باشد. مـدیریت برند در معنای کامل ، شروع و به پایان رسانیدن مدیریت
کل شرکت از طریق برند می باشد.

ایجاد یک تعهد به معنای تعریف یک برند می باشد. تعهد یک برند خوب، یادآوردنی و مطلوب است و اگر
کسی آن را به یاد نیاورد، نمی تواند موثر باشد و اگر کسی آن را نخواهد، نمی تواند خوب باشد.
تعهد یک برند خوب احساسات را فرا می خواند، چراکه احساسات محرک اعمال می باشد. مثلا “ولوو” احساسی از ایمنی
را به ما می دهد. یک تعهد باید منـحصر به فرد باشد. یک تـعهد باید کاملا مـشخص باشد و بطور کاملا شفاف متمایز از تعهدات
شرکت های دیگر باشد.

یک تعهد صحیح چیزی نیست که در یک بعدازظهر جمعه آن را ساخته باشید. یک تعهد خوب از مطالعه عمیق و فهم دقیق از بازار هدف و مشتـریان شما به دست می آید و همین طور از طریق فهم عمیق تـوانایی ها و انـگیزه های کارکنان شرکت شما به دست
می آید. ایجاد تعهدی که نتوانید آن را در طول سالیان بدون تناقض حفظش کنید یک خودکشی آشکار می باشد.

وقتی که شما تعهدی را خلق کردید ، قدم بعدی این است که آن را به ذهن مشتـریان ، کـارکنان و تمام کـسانی که از شما چیزی
دریافت می کنند، تزریق کنید و این جایی است که بازاریان وارد عمل می شوند. اگرچه این تنها وظیفه آنها نیست ، بخش بزرگی از بـازاریابی که شامل تبـلیغات و .. می شود مربوط به تـثبیت موقعیت شـرکت و محـصولات آن در ذهن مشتـریان و در مقابل رقب
می باشد.

ایجاد و ساختن یک تعهد خوب یک چیز است و حفظ آن چیز دیگر . حفظ تعهد به معنای مدیریت قابلیت های آن می باشد و آن به معنای فـرآیندهای پـایـداری است که تـوانایی تـحویل را دارند و این چیزی است که مورد نـیاز می باشد و همین طور به مـعنای
تکنولوژی و سیستم هایی می باشد که قابل اطمینان و قابل استفاده می باشند. یک تعهد خوب به معنای افرادی با انگیزه است که توانایی تحویل کالاها را دارند.

ویژگی های یک برند خوب :
۱- به صورت قانونی قابل حمایت باشد
۲- به آسانی تلفظ شود
۳- به آسانی به خاطر سپرده شود
۴- به آسانی قابل تشخیص باشد
۵- توجه را جلب کند
۶- مزیت ها و استفاده های محصول را بیان کند
۷- شرکت یا محصول را به خوبی معرفی کند
۸- موقعیت مرتبط با محصول قابل رقابت را مشخص کند

 

مزایای ثبت جهانی برند :
۱- راه هرگونه سوء استفاده از آن را می بندید
۲- ارزش نام و شرکت خود را گاه تا چندین برابر بالا می برید
۳- پس از ثبت، با قرار دادن علامت مخصوص ® بالای نام تجاری خود، اعتبار بین المللی به دست می آورید.
۴- در بـازاریابی بیـن المـللی و یا مـذاکرات تجاری، طرف های قرارداد ، به شما به عنوان شرکتی با برنامه های بلند مدت
و قدمت طولانی نگاه می کنند.
۵- از ربوده شدن و یا سوءاستفاده از طرح و ایده خود جلوگیری می کنید.

برند از طریق حـصول اطمینان از حقـوق انـحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر
استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ،صاحب علامت را محافظت می کند.مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی برند قابلیت تمدیدشدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت برند توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن در این زمینه را دارند، تایید می شود.
مدرس و مشاور: علی خویه

مدرس دانشگاه با ۱۸ سال تجربه اجرایی موفق و حرفه ای

مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی

عضو انجمن های معتبر جهانی

ریاست انجمن برند

www.branddoctor.ir

www.ibma.ir
از دیدگاه وسیع تر ، عـلائم تـجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها ، در سـطح جهانی سرمایه گذاری
می کنند و این ابتکار را ترویج می دهند.حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان برای استفاده
از عـلائم مشـخص به منظور فـروش محـصولات و ارائـه خـدمات نـامرغوب یا مـتفاوت می شوند. این نـظام، آگـاهی و امـکان
سـرمایه گذاری جهت تولید و فـروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
علائمی که قابلیت ثبت شدن دارند :
دامنه این مورد تقریبا نامحدود است . علائم تجاری می توانند یک یا تـرکیبی از چـند کلمه، حرف یا عدد باشند. می توانند شـامل
نقاشی ها ، سمبل ها ، نقش های سه بعدی مثل شکل و بسته بندی کالاها، علائم شنیداری مثل موسیقی یا اصوات و یا رنگ هایی
جهت معرفی ویژگی ها باشند.

 

دامنه محافظت از برند :
تقریبا تمامی کشورهای جهان علائم تجاری را ثبت و محافظت می کنند. هریک از دفاتر ملی یا ناحیه ای علاوه بر تسهیل آزمایش
و جستجو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث ، ثبت عـلائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است، نگهداری
می کنند. هرچند نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه می باشد.

به منظور جلوگیری از ثـبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا منطقه ای ، سازمان جهانی WIPO نظام بین المللی ثبت علائم را اجرا
می کند. این نظام توسط دو عهدنامه اداره می شود:

۱- موافقت نامه مادرید وابسته به ثبت بین المللی علائم تجاری
۲- پروتکل الحاقی مادرید
امروزه سازمان WIPO فقط از طریق نمـایندگی های رسمی خود در سرتاسر جهان اقدام به ثبت جهانی علائم تجاری می کند و وظیفه ارزش گذاری و حفاظت از علائم تجاری را بر عهده دارد.

ارزش سازی برند در فضای تجارت ایران :
اما برای اهمیت یافتن برند به عنوان یک دارایی برای بنگاه های ایرانی چه تدابیری باید اتخاذ کرد :

۱- تغییر روش های حسابداری در بنگاه های تولیدی و خدماتی
۲- تغییر دیدگاه مدیران در بنگاه های ایرانی نسبت به سرمایه گذاری بر روی برند
۳- تاسیس موسسات ارزش گذاری و رتبه بندی برند تجاری
۴- تعیین ارزش برند شرکت ها توسط شورایعالی واگذاری و سازمان خصوصی سازی در جریان قیمت گذاری شرکت های قابل واگذاری
۵- تعیین و تدوین استاندارد ارزش گذاری برند شرکت ها از سوی سازمان حسابرسی و توصیه آن به موسسات ارزیاب سهام و دارایی ها
۶- پیگیری اهمیت برند از سوی تشکل های حرفه حسابداری
۷- ورود ارزش گذاری برند در ادبیات دولت در خصوص مصوبات و دستورالعمل های خصوصی سازی و واگذاری واحدهای دولتی
۸- ارزش گذاری برند شرکت از سوی خود بنگاه و ورود ارزش تعیین شده به ترازنامه شرکت ها
۹- ایجاد بازار برند به منظور خرید، فروش، مزایده، اجاره و ادغام برندها در یکدیگر
۱۰- تاکید شرکت های تبلیغاتی بر روی برند شرکت ها با هدف فرهنگ سازی

 

موافقتنامه و پروتکل مادرید :
اولـین اقدام جهت حمایت از عـلائم تـجاری و بـرخـورداری از حقوق مرتبط با آن ثـبت عـلامت در بعد داخلی و بین المللی طبق
کنوانسیون پاریس می باشد. با نگرشی بر تاریخچه این کنوانسیون در خصوص حمایت از مالکیت صنعتی درمی یابیم که به منظور حـمایت از عـلائم تـجاری در سطح بین المللی به موجب کنوانسیون مزبور صاحب علامت (شخص حقیقی یا حقوقی) می بایست
بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبان های گوناگون با پرداخت هزینه های متفاوت و صرف زمان طولانی ، تودیع نماید . به همین منظور جهت تسـهیل روند ثبت بین المللی و تحصیل حقوق ناشی از آن تعدادی از کشورهای
عضو کـنوانسیون پـاریس اتحادیه بیـن المـللی را جهت حمایت مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و در آن
سیـستم مـادرید را به عنوان دسـتورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری تصویب نمودند. این سیستم شامل دو معاهده، موافقتنامه
مادرید مورخ ۱۹۸۱ و پروتکل مرتبط با آن مصوب ۱۹۸۹ می باشد.
به موجب سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد، ثبت می شود و سپس وارد پروسه
ثبت بین المللی می شود. صاحب برند صرفا با پرکردن فرم درخواست ثبت بین المللی ( انگلیسی یا فرانسه) و پرداخت
یک تعرفه، برند خود را توسط نماینده سازمان ثبت جهانی به ثبت می رساند. همچنین در صورتی که هرگونه تغییری در علامت ثبت شده از سوی صاحب آن صورت گیرد از قبیل تغییرات در نام، آدرس، مالکیت، تمدید و … در سطح بین المللی می توان
با تکمیل فرم های مربوطه و پرداخت هـزینه ای اندک آنها را اعمال نمود و دیگر اینکه اداره مـبدا نیز از انجام طـبقه بندی کالاها و خدمات و انتشار علائم در روزنامه رسمی کشور متبوع خویش بی نیاز است. در واقع ثبت جهانی، مجموعه ای از ثبت های ملی طبق مقررات داخلی هر کشور تعیین شده، می باشد.

این سیستم به وسیله دفتر بیـن المللی WIPO اداره می شود ، هر کشور عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی
می تواند عضو موافقت نامه، پروتکل مادرید و یا هر دوی آنها شود. تقاضای بین المللی باید توسط دفتر نمایندگی WIPO به دفتر
بین الملل تقدیم شود و در صورتی که تقاضای بین المللی مستقیما توسط مـتقاضی به دفتر بین الملل ارائه شود ، فاقد اعتبار بوده و مسترد می گردد. دفتر بیـن المللی تقاضانامه ثبـت جهانی را از نظر داشتن شرایط لازم و تطبیق آن با مفاد موافقتنامه یا پروتکل و مقررات اجرایی مشترک به ویژه آنهایی که مربوط به تعیین کالاها و خدمات و طبقه بندی آنها می باشد، و همچنین این مورد که آیا تعرفه ها و هزینه های درخواستی پرداخت شده اند یا خیر، مورد بررسی قرار می دهد.
مدرس و مشاور: علی خویه

مدرس دانشگاه با ۱۸ سال تجربه اجرایی موفق و حرفه ای

مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی

عضو انجمن های معتبر جهانی

ریاست انجمن برند

www.branddoctor.ir

www.ibma.ir
این دفتر در صورت وجود ایرادات ، دفتر نمایندگی را مطلع نموده و این اشکالات می بایست ظرف مدت سه مـاه تصحیح و مسترد شوند. در صورت نبودن اشکالات در تقاضای بین المللی، علامت در دفتر ثبت بین المللی مندرج و سپس در مجله علائم تجاری بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی به چاپ می رسد و دفتر مذکور آن را به هر یک از کـشورهای تعیین شده در تقاضانامه ابـلاغ
می نماید و از تاریخ ثبت بین المللی یا تقاضای آن، حمایت از علامت در هر یک از کشورهای تعیین شده، انجام خواهد شد.

تقدیم اظهارنامه برای ثبت بین المللی از جانب دفتر نمایندگی بایستی ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ثـبت اسـاسی به دفتر بیـن الملل
صورت گیرد. ثبت بین المللی از زمانی که تقاضا به صورت رسمی و قطعی توسط دفتر بین الملل واصل گردید،لحاظ خواهد شد.ثبت
بین المللی بایستی هر ۱۰ سال یک بار با پرداخت تعرفه های مشخص تجدید شود . شش ماه قبل از تـاریخ انقـضاء علامت ، دفتر
بین الملل یادداشتی را برای دفتر نمایندگی برای تجدید ثبت بین المللی علامت ارسال خواهد کرد.

خرید و فروش نام تجاری
نام تجاری و برند خود را به فروش رسانید:

شما میتوانید براحتی نام تجاری خود را با سپردن آن به ما در کمترین زمان و با قیمتی مناسب بفروش رسانید.
شما میتوانید با ثبت چندین نام تجاری علاوه بر در اختیار داشتن چندین نام تجاری برای محصولات متنوع خود نام های تجاری مازاد خود را بفروش رسانده و علاوه بر جبران هزینه های ثبتی، سود خوبی را نیز بدست آورید.
نقل و انتقال نام تجاری خیلی راحت و آسان بوده و مدت زمان کوتاهی بطول می انجامد.
مراحل نقل و انتقال نام تجاری:
۱- استعلام دفترخانه اسنادرسمی از اداره ثبت علائم تجاری جهت بلامانع بودن و صحت نام تجاری مورد نظر
۲- امضای صلحنامه انتقال قطعی نام تجاری در دفترخانه اسناد رسمی
۳- چاپ آگهی نقل وانتقال در روزنامه رسمی کشور
نحوه دریافت و پرداخت وجوه نقل و انتقال:
۱- ابتدا ۱۰% قرارداد بعنوان پیش پرداخت جهت انعقاد قراترداد و دریافت استعلام
۲- مابقی مبلغ در دفتر اسناد رسمی هنگام امضای سند نقل و انتقال
کمیسیون نقل و انتقال:
به میزان ۱۰ درصد مبلغ قرارداد بعنوان کمیسیون تعلق میگیرد

مدرس و مشاور: علی خویه

مدرس دانشگاه با ۱۸ سال تجربه اجرایی موفق و حرفه ای

مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی

عضو انجمن های معتبر جهانی

ریاست انجمن برند

www.branddoctor.ir

www.ibma.ir

 

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

روش های موفق در بازاریابی و فروش کالا

اکثر بنگاه های اقتصادی فعال نظر بر این دارند که بخش فروششان ...