برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
human-resource-management

مدیریت کسب‌وکار با رویکرد انسانی

تجربه نشان داده که تزریق عشق و محبت به محیط کار و ایجاد یک محیط کار دوستانه و گرم تا چه حد می‌تواند به بهبود عملکرد کارکنان و تقویت روحیه تیمی و سازمانی در آنها کمک کند. اگر مدیران و رهبران سازمان‌های کوچک و بزرگ با رویکردی باز و پذیرنده با پیشنهادهای کارکنان‌شان برخورد کنند، آنها نیز نسبت به این حسن نیت واکنش مثبت نشان می‌دهند و با تمام ارکان سازمان احساس راحتی و خودمانی بودن می‌کنند و همین رویکرد را در زمان برقراری ارتباط با همدیگر نیز در پیش می‌گیرند. یکی از آرزوها و ایده‌آل‌های اغلب کارکنان شاغل در شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ، داشتن رابطه صمیمانه و دوستانه با مدیران ارشد و میانی است که در صورت تحقق این خواسته آنها به‌طور حتم با علاقه و اشتیاق بیشتری به کار خواهند پرداخت. در بخش اول این مطلب به سه توصیه در این زمینه اشاره شد که عبارت بودند از:

۱) لزوم ایجاد ذهنیت مثبت و تعاملی

۲) تاکید بر نیاز به نزدیکی و صمیمیت بین مدیران و کارکنان

۳) توجه خاص مدیران به ندای درون مثبت در مورد کارکنان.

در ادامه این مبحث به چهار توصیه کاربردی دیگر برای ایجاد و تقویت یک محیط کاری انسانی و در عین حال مولد و پویا اشاره خواهد شد.

 

۴) هر روز اقدام به مراقبه و تمرکز افکار کنید.

در واقع مراقبه نوعی آرامش عمیق و تمرکز کامل افکارمان است که ما را به نتایج درخشانی می‌رساند. مراقبه و تمرکز افکار این امکان را به مدیران می‌دهد تا هم به واقعیت به شکل دقیق‌تری نگاه و ارتباط بین آنها را کشف کنند و هم رازهای نهفته را دریابند. مراقبه هدفمند نه تنها برای سلامتی جسم افراد خوب است و استرس و فشار روانی ناشی از مشغله‌های کاری را از بین می‌برد، بلکه باعث می‌شود انسان‌ها ندای درون‌شان را بهتر و روشن‌تر بفهمند و از آن برای پیشبرد کارهایشان بهره ببرند و ذهن‌شان را از افکار و مشغله‌های کاری زیانبار پاک کنند. در واقع مراقبه و تمرکز افکار به ما کمک می‌کند کودک درون‌مان را آزاد کنیم و تصمیمات فوق‌العاده و موفقیت‌آمیزی برای کار و زندگی‌مان بگیریم.

 

۵) اعتماد به نفستان را بازسازی کنید.

اعتماد به خود و توانایی‌های خود یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و پیشرفت مدیران و افراد بزرگ است. وقتی یک مدیر به خود و کاری که می‌کند اطمینان داشته باشد این اعتماد به نفس را به سایرین نیز سرایت می‌دهد. همین قدرت درونی است که به افراد در لحظات حساس و در زمان مواجهه آنها با موقعیت‌های پیچیده و اتخاذ تصمیمات دشوار قوت قلب و اقتدار لازم را می‌دهد.

 

۶) بسیار خطر باید کرد تا پخته شود خامی

مدیران موفق همیشه اهل ریسک کردن و امتحان کردن ناشناخته‌ها هستند و دوست دارند از منطقه آرامش خود خارج شوند. اغلب کسانی که اهل خطر کردن هستند کسانی هستند که به غریزه ذاتی خود اعتماد می‌کنند و گاهی اوقات تمام اصول منطقی و عقلانی را زیر پا می‌گذارند، چون به ندای درون‌شان اعتماد کافی دارند و همین مساله در اغلب موارد به کسب موفقیت‌های بزرگ منتهی می‌شود. آنها با زیردستان خود رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای برقرار می‌کنند و به آنها نه به‌عنوان یک کارمند یا کارگر، بلکه به مثابه یک دوست و همراه می‌نگرند؛ دوستی که در زمان تنگدستی و دشواری‌ها به کمک آنها می‌شتابد و کار را بر آنها آسان‌تر می‌سازد. نگریستن به افراد به‌عنوان یک انسان کامل که دارای احساسات و عواطف و نظرات خاص خود است موجب می‌شود یک رابطه فراتر از مناسبات کاری و سازمانی بین مدیران و کارکنان برقرار شود و همین مساله بسیاری از ناممکن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. پس بر مدیران و رهبران تیم‌ها لازم است که به شکل‌های مختلف به افرادشان نزدیک شوند و با لبخندی دوستانه رابطه‌ای عمیق با آنها برقرار سازند.

 

۷) کار درست را فقط به خاطر درست بودنش انجام دهید

در همه حال و در هر شرایطی که هستید کار درست و اخلاق‌مدارانه را انجام دهید و در برابر هر گونه بی‌اخلاقی در کار بایستید. مدیران موفق و بزرگ کسانی هستند که تحت هیچ شرایطی به انجام کارها و اتخاذ تصمیمات غیراخلاقی و ناپسند تن نمی‌دهند. اگر یکی از کارکنان سازمان شما در حال بدگویی از سایر کارکنان نزد شماست، بی‌توجه به صحبت‌های او و اطلاعاتی که به شما می‌دهد با او برخورد کنید تا هم او و هم دیگران را از انجام کارهای غیراخلاقی اینچنینی بازدارید. افراد شما باید یاد بگیرند که همه اعضای یک پیکر هستند و اعضای یک پیکر هیچ گاه در جهت تخریب سایر اعضا حرکت نمی‌کنند.

با این همه باید دانست که گاهی اوقات تقریبا تمام اعضای یک سازمان یا شرکت ممکن است به انجام یک کار نادرست و غیراخلاقی عادت کرده باشند که در این حالت مقابله با بی‌اخلاقی‌ها کاری بسیار دشوار، اما امکان‌پذیر خواهد بود. مدیران اخلاق‌گرا باید در همه حال به یاد داشته باشند که طولانی‌ترین سفرها با نخستین گام آغاز می‌شود و از سوی دیگر ریشه تمام ظلم‌ها و بی‌اخلاقی‌ها یکسری کارهای نادرست و غیراخلاقی بوده است که در ابتدا هیچ کس اهمیت چندانی برای آنها قائل نمی‌شد. به‌طور کلی مدیریت کردن و رهبری بر یک سازمان با رویکردی انسانی امری دشوار اما امکان‌پذیر است که در صورت پیاده شدن درست و کامل می‌تواند به کسب موفقیت‌ها و کامیابی‌های بزرگی منتهی شود که منفعت آن هم برای شخص مدیر و هم کل سازمان و کارکنان آن خواهد بود. کلام آخر اینکه تغییر و دگرگونی‌های مثبت در یک سازمان چیزهایی نیستند که به‌صورت دستوری و دیکته شده از بالا به پایین اجرا شوند، بلکه باید به گونه‌ای طراحی شوند که به‌صورت تغییر در رفتار و کردار افراد از صدر تا ذیل سازمان پدیدار شوند.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

امور مالی

نحوه ی استخدام مدیران مالی

  در شرکت‌های بزرگ فرصت شغلی برای مدیران مالی زیاد وجود دارد. ...