برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

چند تمرین مهم برای بهتر شدن ارتباط فروشنده ها با مشتریان

نوع ارتباطی که شرکت ها و برندها با مشتریان خود برقرار می کنند به روند فروش و بازاریابی آنها بسیار کمک می کند. این مسئله به خوبی روشن است و دلیل آن هم این است که فروش و فروشندگی، توانایی جلب موافقت و قانع کردن مشتریان است.

در صورتی که فروشنده یا برندی به اندازه کافی توانایی برقراری ارتباط و مهارت های ارتباطی را نداشته باشد تحت هیچ شرایطی نمی تواند نظر مشتریان را جلب و آنها را قانع کند. یک فروشنده و بازاریاب قدرتمند قادر است تمامی راهبردها و استراتژی هایی که در زمینه کسب و کار خود فراگرفته است به خواسته ها و نیازهای مشتریان ارتباط دهد و این فکر را در ذهن مشتریان تداعی کند که جای هیچ گونه نگرانی نیست و آنها به هدف و نیازی که دارند خواهند رسید.

از نظر مشاوره بازاریابی برای اینکه بازاریاب یا فروشنده ای بتواند به این توانایی دست پیدا کند، علاوه بر اینکه باید مطالعه و دانش کافی در این زمینه داشته باشد بلکه مهم تر از آن، تجربه است. تنها تحت شرایط تمرین و تجربه است که شما می توانید چنین توانایی را کسب کنید. بنابراین بهتر است به تمریناتی که در ادامه این مقاله به نقل از پارک بازاریابی ایران اشاره می شود دقت کافی داشته باشید و آنها را به اندازه کافی تمرین کنید.

۱- حواس تان جمع باشد

نخستین و کلیدی ترین نکته ای که هنگام برقراری ارتباط با مشتریان باید به آن توجه کنید این است که شما باید تمامی رفتارها و کلام مشتریان و خودتان را به دقت تحت نظر داشته باشید و کاملا حواس تان باشد که مشتری از شما چه انتظاری دارد و نوع تعاملی که شما با آن برقرار می کنید آیا یک ارتباط مناسب است یا نه.

۲- به دقت به سخنان مشتری خود گوش دهید

از نظر مشاوره بازاریابی وقتی مشتری با شما در حال صحبت کردن است باید تمامی حواس تان به مشتری و صحبت هایی که می کند باشد. شما در صورتی می توانید به درستی نیاز مشتریان را برطرف کنید که بدانید دقیقا او به دنبال چیست؟ و این به دست نمی آید مگر اینکه با دقت به سخنان او گوش داده باشید و بدانید او به دنبال چه محصول یا خدماتی است. علاوه بر این، زمانی که شما به سخنان مشتری خود با دقت گوش می دهید او خیالش از این بابت راحت است که می تواند نیاز و خواسته خود را به شما بگوید و انتظار داشته باشد که نیازش برآورده شود.

۳- سوال پرسیدن

همزمان با اینکه به سخنان مشتریان خود گوش می دهید، هر جا احساس کردید که متوجه منظور او نمی شوید یا اینکه نیاز به توضیح بیشتر است تا بدانید دقیقا او به دنبال چیست و چه هدفی دارد بهتر است از او سوال کنید. سوال کردن نه تنها نشان می دهد که شما به سخنان او گوش می دهید و گفته های او برای تان مهم است، بلکه اطلاعات کامل تری نیز به دست می آورید تا نیاز او را به درستی برآورده کنید.

۴- به حرکات یا همان زبان بدن مشتری خود توجه کنید

افرادی که در برقراری ارتباط ها موفق هستند اکثرا جزو افرادی هستند که به خوبی می توانند زبان بدن دیگران را درک و متناسب با آن رفتار کنند. از نظر مشاوره بازاریابی شما باید به گونه ای روی حرکات و رفتار خود کار و تمرین کنید که بتوانید با زبان بدن خود به مشتریان نشان دهید که:

۱) به سخنان او گوش می دهید.

۲) می تواند به شما اطمینان کند.

۳) شما متوجه صحبت های او شده اید.

۴) شما نیز علاقه مند هستید تا محصول یا خدمات مورد نظر او را برایش فراهم کنید.

۵- توجه به زیر و بمی صدا

نوع صدایی که از دیگران می شنویم می تواند روی نگرش ما تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. سعی کنید یک تن صدای متوسطی را برای صحبت کردن با مشتریان خود تمرین کنید. صدایی که نه خیلی بلند و نه خیلی پایین باشد، همچنین شمرده شمرده و کاملا قابل فهم صحبت کنید.

۶- در زمینه فعالیت خود تخصص کسب کنید

سعی کنید در هر زمینه ای که مشغول فعالیت فروشندگی هستید اطلاعاتی را به دست آورید. معمولا انسان ها به فردی اعتماد می کنند که بدانند او براساس مستندات و اطلاعاتی که دارد صحبت می کند.

۷- هدف و نیت خیر داشته باشید

شما به عنوان یک فروشنده اگر می خواهید ارتباط موثر و خوبی با مشتریان خود برقرار کنید باید نیت خیر داشته باشید و واقعا به دنبال این باشید که نیاز مشتری را برطرف کنید. مشتریان شما به خوبی متوجه نیت خیر شما خواهند شد.

منبع:forsatnet.ir

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

code