مدیریت سازمان

معیارهای ارزیابی صنعت مایکل پورتر

پخش و توزیع مویرگی- لجستیک

مدل نیروهای پنج گانه پورتر “Porter five forces analysis” این تکنیک بیشتر جنبه نگرشی دارد. تجزیه و تحلیل رقابت: الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر مایکل پورتر این پنج عامل را در تجزیه و تحلیل صنعت لازم می‌داند. تاثیر و تاثر این پنج عامل بر روی یکدیگر ماهیت و یا شدت رقابت در صنعت را مشخص می‌نماید. این قدرت جمعی نیروها است‌که ظرفیت سودآوری‌نهایی یک تجارت را معین می‌نماید. پورتر معتقد است‌که تمامی شرکت‌ها به دنبال سود هستند و عاملی که میزان سود را تعیین می‌نماید، عامل شدت رقابت است و اگر شدت رقابت مشخص باشد، سودآوری نیز مشخص می‌گردد. ...

ادامه متن »

۲۴ اشتباه‏ ذهنی در تصمیم‌گیری مدیریتی

  بحران شرایط غیر عادی است که بر اثر عدم تعادل، سلامت سیستم با خطر جدی برای بقا مواجه می‌شود. چالش‌های اصلی امروز‏ کسب‌وکار بیشتر بر‏ موضوعات بحرانی تمرکز دارد‏ و‏ سازمان‌ها پیوسته باید آماده رویارویی با چنین پدیده‌هایی باشند که در صورت عدم پاسخ صحیح و مدیریت آنها باید‏ افول و حتی‏ شکست‏ را‏ انتظار داشته باشند. حل بحران صرف‌نظر از اینکه در چه صنعتی به فعالیت می‌پردازند، فرآیندهای مشخص و متمایزی نسبت به سازمان‌های دیگر دارد. این فرآیند عبارت است از: پیشگیری، آمادگی‏، جبران خسارت‏، استفاده از فرصت‌های موجود و بازگشت به وضعیت عادی‏ با صرف کمترین هزینه و ...

ادامه متن »

شناسایی و حل مشکلات سازمانی

  هفت تمرین برای یادگیری تغییر چارچوب مشکلات سازمانی شرکت شما در حل مشکلات چقدر خوب عمل می‏کند؟ مدیران تعدادی از شرکت‌هایی که اخیرا عملکرد آنها را بررسی کرده‏ام، در این موضوع بسیار خوب بوده‏اند و چیزی که من فهمیدم این است که آنها مشکلات را حل نمی‏کنند، بلکه آنها را کشف می‏کنند. نتایج نظرسنجی‏ از ۱۰۶ مدیر ارشد که شامل ۹۱شرکت خصوصی و دولتی در ۱۷ کشور مختلف می‏شد، نشان داد ۸۵ درصد آنها کاملا موافق بودند که سازمانشان در تشخیص مشکلات بد عمل می‏کند و ۸۷ درصد نیز موافق بودند که این تشخیص اشتباه هزینه‏های قابل توجهی برای ...

ادامه متن »

تکنیک‌های حل مسائل مدیریت

  به‌عنوان مدیر یک سازمان یا شرکت و یا به‌عنوان رهبر یک تیم کاری، هم خود به مهارت‌ها و تکنیک‌های حل مساله نیاز دارید و هم باید آنها را به افراد زیرمجموعه خود آموزش دهید. تکنیک‌های حل مساله در چهار مقوله کلی طبقه بندی می‌شوند: تصویر، تحقیق، تطبیق و تجربه. در هر کدام از این مقولات از فرآیندهای فکری متفاوتی استفاده می‌شود؛ هرچند وجوه اشتراکی نیز در این میان وجود دارد. به‌عنوان مثال، هم تکنیک‌های تصویری و هم تکنیک‏های جست‏وجویی با فرآیندهای شهودی و درونی آغاز می‏شوند و با جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها پایان می‌پذیرند. در مقابل، تکنیک‌های اصلاحی ...

ادامه متن »

هوش سازمانی

}هوش سازمانی (هوش چندگانه ،هوش معنوی،هوش هیجانی،هوش فرهنگی ،هوش مصنوعی) } هوش سازمانی }فرآیند OI در سازمان‌ها و شرکت‌ها }فرآیند OI در سازمان‌ها و شرکت‌ها یک فرآیند پویا و تعاملی است. این فرآیند با یک سوال شروع می‌گردد و پاسخ‌های سئوالات در یک حلقه تکرار فراهم می‌شود. این پاسخ‌ها امکان تصمیم‌گیری برای مدیران را فراهم می‌کند. }مرحله برنامه ریزی و هدایت }مرحله اخذ اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی }پردازش اطلاعات }آنالیز و تولید اطلاعات }جمع بندی }نتیجه گیری: }در شرایط فعلی در پاسخ به نیاز مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها، ضرورت ایجاد یک پلات‌فرم هوش سازمانی وجود دارد. این سازمان‌ها و شرکت‌ها ...

ادامه متن »

مهارت های مدیران حرفه ای

سال‌های زیادی است که از سوی مراکز آکادمیک کشور مهارت‌های مدیریت در ایران به شکل ثابت و دست نخورده‌ای تعریف می‌شود – آن هم به‌صورت کلی – و گویا قرار نیست به مصداق‌های عینی آن اشاره‌ای شود. در این تعریف سنتی، مهارت‌های مورد نیاز مدیران در سه گروه کلی فنی، انسانی و ادراکی به شکل کلان تعریف شده است؛ مهارت فنی شامل دانش و توانایی در انجام دادن وظایف و مسوولیت‌های خاص، مهارت انسانی در داشتن توانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم و همکاری و اداره افراد و مهارت ادراکی به توانایی درک پیچیدگی‌های کل سازمان و ...

ادامه متن »

اشتباهات مدیریتی خانم ها

مدیریت خانم ها | زنان تاجر و مدیر

بدون شک، زنان در مشاغل و مدیریت به اندازه مردان مهارت، هوش و قابلیت دارند. اما مدیریت کارکنان زن، به‌ویژه وقتی خود مالک کسب‌وکار زن باشد، گاهی اوقات نیازمند اتخاذ رویکردی متفاوت از کارمندان مرد است. برای من، موفقیت در ایجاد فضایی سرشار از احترام متقابل، دلواپسی، انطعاف‌پذیری و فرصت‌ها هیچ‌گاه کار آسانی نبوده است. در طول سال‌هایی که کارمندان زن را در تیمم مدیریت کرده‌ام، همواره مجبور بوده‌ام سبک مدیریتی خود را با آنها سازگار کنم. اعتراف می‌کنم در این مسیر اشتباهاتی داشته‌ام. همچنین شاهد بوده‌ام که دیگر صاحبان کسب‌وکار زن نیز خطاهایی مرتکب شده‌اند. با بررسی همه این ...

ادامه متن »

مدیریت پایدار و اشتباهات مدیریتی

  امروزه، کارکنان حساسیت بیشتری به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل است که استراتژی شرکت‌ها در حرکت به سمت پایداری باعث می‌شود میزان انگیزش آنها افزایش یابد. حرکت به سمت پایداری همچنین باعث افزایش وجهه اجتماعی شرکت‌ها شده و به این صورت افراد با صلاحیت بیشتری برای استخدام در آنها ابراز تمایل خواهند کرد. در طرف دیگر، بی‌توجهی به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی ممکن است منجر به کاهش بهره‌وری کارکنان و افزایش استعفاها شود. در هر صورت، تمایل کارکنان به پایدارسازی شرکت، به معنای ساده بودن این فرآیند نیست. هر فردی نظرات و شخصیت منحصربه‌فرد ...

ادامه متن »

مدیریت پایدار

  زمانی که صحبت پایدارسازی فعالیت‌های یک کسب‌وکار می‌شود، مدیریت عالی آن کسب‌وکار بیشترین توجه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره هستند که وظیفه احساس تغییرات محیطی و اقدامات مورد نیاز را برعهده دارند و آنها هستند که باید سیاست‌های کلی و اهداف شرکت خود را تعیین کنند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که مدیران امروز به تدریج متوجه اهمیت پایداری در سازمان خود می‌شوند. بر اساس یک پژوهش جهانی سالانه در زمینه حفاظت از منابع آبی، از ۱۰۰۰ مدیرعامل فعال در ۴۳ کشور جهان درباره پایدارسازی فعالیت‌ها و توجه به اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی شرکت‌هایشان سوال ...

ادامه متن »

تبدیل شدن به یک رهبر سازمانی

مترجم: فریبا ولیزاده تغییر موضع از نقش‎های مهارتی و تخصصی به موقعیت‎های رهبری در سازمان نه تنها شامل تغییر در نوع مسوولیت‎های فردی است، بلکه منجر به تکامل ارزش‎های فردی و بهبود احساسات افراد می‎شود. با پروفسور هرمینیا ایبارا از موسسه INSEAD در این خصوص گفت‎وگو داشته‌ایم. از نظر شما تعریف رهبر سازمانی چیست؟‌ من رهبری سازمانی را از نظر رفتاری تعریف می‎کنم. رهبر سازمانی شخصی است که توان هدایت گروهی را دارد و از عهده بسیج آنها به سوی هدفی خاص بر‎می‏آید. مهم‎ترین ویژگی مشترک این افراد تفکر استراتژیک و توانایی تاثیرگذاری بر دیگران است. از نظر نگرشی می‎توان ...

ادامه متن »