پنج بازیگر اصلی برندسازی
پنج بازیگر اصلی جهان برندسازی عبارتند از:
تبلیغکننده:
برندسازی با تبلیغکننده شروع میشود. تبلیغکننده فرد، شرکت و یا سازمانی است که تصمیم نهایی را درباره مخاطبین، رسانه و بودجه برندسازی میگیرد.
آژانس برندسازی:
بازیگر دوم در جهان برندسازی آژانس برندسازی است، بازاریابان و تبلیغکنندگان آژانسهای مستقل را بهمنظور انجام تمام یا قسمتی از فعالیتهای برندسازی خود به خدمت میگیرند. اینگونه فعالیت بهعنوان مشارکت آژانس ـ مشتری شناخته شده است.
بعضی از تبلیغکنندهها از آژانسهای برندسازی خارجی (بیرون) استفاده میکنند زیرا اعتقاد دارند اینگونه آژانسها بهواسطه تجربیات خود و همچنین پرسنل خلاق و آموزش دیده، امکانات و تجهیزات مناسب، توانایی تولید یک برنامه کامل برندسازی را دارند.
· آژانس برندسازی متعلق به شرکت
شرکتهایی که نیاز دارند کنترل بیشتری بر برندسازی خود داشته باشند، آژانسهای برندسازی متعلق به خود را دارند. برخی از فروشگاههای کارخانههای بزرگ بهسبب اینکه نیاز به جلب توجه سریع مخاطبین برای فروشهای فصلی و دورهای خود را دارند و همچنین بهمنظور صرفهجویی در هزینه، از آژانسهای برندسازی متعلق به خود استفاده میکنند.
رسانه:
بازیگر سوم در جهان برندسازی، رسانه است. رسانهها کانالهای ارتباطی هستند که از طریق آن پیامها از تبلیغکننده به مخاطبین ارسال میشوند.
دارندگان رسانهها عمدتاً فعالیتهای زیر را انجام میدهند:
- فروش فضا در رسانههایی همانند روزنامهها، مجلهها، بیلبوردها و پست مستقیم.
- فروش زمان در رسانههای صوتی، تصویری همانند تلویزیون و رادیو.
- فروش فضا و زمان در رسانه الکترونیکی همانند اینترنت.
- کمک به مشتریان در جهت انتخاب و تحلیل رسانهها.
- کمک به تولید برندسازی.
یاریگران:
یاریگران گروهی از سازمانهای خدماتی هستند که به تبلیغکنندهها، آژانسهای برندسازی و صاحبان رسانه خدمات و کمکهایی را ارائه میکنند. اعضای این سازمانهای خدماتی شامل عکاسها، محققین بازار، مشاورین، خبرنگاران و عکاسان آزاد و موسیقیدانها هستند.
علت استفاده از یاریگران این است که بضاعت هنری بسیاری از مؤسسات برندسازی محدود است و آنها بهمنظور استفاده از خلاقیت و امکانات دیگران نیاز به استفاده از این افراد دارند. علاوه بر اینکه بهسبب هزینههای بالای جذب، استخدام و نگهداری آنها در سازمانهای برندسازی بهتر است که از تخصص این افراد بر حسب نیاز استفاده شود.
مخاطبین هدف:
بازیگر پنجم در فرآیند برندسازی مخاطبین هدف است. همه استراتژیها با مشتری شروع میشود و همه تلاشهای برندسازی بهمنظور جلب توجه مشتری برای خرید محصولات و خدمات ما بهجای محصولات و خدمات رقبا صورت میپذیرد.
لذا در فرآیند برندسازی قبل از آغاز هرگونه فعالیت برندسازی باید نیازها و خواستههای مشتریان شناسایی شود، جایگاه شرکت و رقبا در ذهن مشتری از طریق تحقیقات بازار و مشتری تعیین شود و آنگاه باید به تعیین اهداف برندسازی و انتخاب رسانهها برای انتقال پیام تبلیغ به مخاطبین هدف، اقدام شود.
علی خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با۱۸ سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از ۲۰۰ پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از ۴۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و…. www.khooyeh.ir ۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
[۳]. Media
[۴]. Vendor
[۵]. Auodiance