برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
استراتژی‌های بازاریابی
ز

الگوهای بازاریابی

امروزه در بازارهای گوناگون کسب‌وکار، تمرکز زیادی بر بهبود کارآیی و اثربخشی تلاش‌های بازاریابی وجود دارد. شرکت‌ها در جست‌وجوی روش‌هایی نوین برای انجام بهینه این وظایف خطیر در راستای کاهش هزینه‌ها و افزودن ارزش به محصولات و خدمات خویش هستند.
پژوهشگران قصد دارند خرید رفتن را در آینده به تجربه‌ای ویژه تبدیل کنند. برای این کار، رهگذران قادر خواهند بود که محصولات پشت ویترین را با حرکات دست و صورت کنترل کنند. دوربین‌ها وضعیت‌های دست، صورت و چشمان خریداران را به صورت سه‌بعدی تصویربرداری می‌کنند و‌آنها را به دستوراتی برای سفارش و خرید کالا تبدیل می‌کنند. این دستورات حتی در زمانی که مغازه تعطیل است نیز قابل اجرا خواهند بود. یا برای مثال ویترین‌های تعاملی فروشگاه‌های آدیداس به عنوان یک صفحه لمسی تمام عیار این امکان را به شما می‌دهند تا با انتخاب کالای مورد نظر، در ابعاد واقعی آن را مستقیما به گوشی هوشمند خود منتقل کرده و از موبایل خود به عنوان یک کارت خرید استفاده کنید. امکان‌ ذخیره کالا برای خرید در آینده و افزودن آن به فهرست علاقه‌مندی‌ها، اصلاح جزئیات مربوط به یک محصول (مانند تغییر رنگ) و حتی به اشتراک‌گذاری تجربه خرید خود با دوستان در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق رسانه‌ ایمیل به آنها نیز در این سیستم تعریف شده است. فروشگاه‌های مردم نهاد مصرف‌کنندگان در چنین آشفته‌بازاری اقبال فراوانی برای خرید محصولات دست‌ساز و خوش قیمت دارند؛ دست‌سازه‌هایی که هر یک ماجرایی شنیدنی پشت لوای ظاهری خود دارد. از نحو ساخت آن گرفته تا اینکه مثلا از چه چیزی الهام گرفته شده است. مطابق آنچه که از بازاریابی روایتی آموخته‌ایم، شنیدن داستان و روایتی از محصول، ما را برای خرید آن علاقه‌مند می‌کند. خرده‌فروشی آنلاین اتسی (ETSY) با درک این موضوع توانسته به خوبی از رقبا پیش افتد و محصولاتی متمایز با قیمت مناسب را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. ضمن آنکه ابتکار این شرکت موجب رونق اقتصاد خانوارها نیز می‌شود، چرا که شما می‌توانید محصولات طراحی خود را در آن به فروش برسانید. «آن هم با کمترین بها» این شعار فروشگاه‌های مردم نهاد مثل اتسی است. فروشگاه‌های سبز (Eco-malls) محیط زیست به طور فزاینده‌ای به مساله‌ای حیاتی و بسیار مهم برای جهانیان تبدیل شده است. هدف سیستم بازاریابی مدرن، بیشینه ساختن مصرف یا صرفا جلب رضایت مشتری به هر قیمتی نیست، بلکه آرمان آن ارتقای کیفیت زندگی هم از بعد کمیت و کیفیت کالاها و هم از منظر حفظ و ارتقای محیط زیست بشر است. این اندیشه به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» انجامید. نیاز و میل روزافزون مشتریان به استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست، شرکت‌ها را به دخیل کردن موضوعات و ملاحظات زیست‌محیطی در راهبردهای بازاریابی وادار کرده است. از این میان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای موسوم به اکومال (Eco-Mall) اندک اندک پدیدار می‌شوند و طرفداران بسیاری را دست و پا می‌کنند. بحران‌های زیست محیطی از سویی تاثیر مستقیمی بر شدت یافتن رکود اقتصادی می‌گذارند. در این بین پروژه‌ای در سنگاپور به نام ویوو سیتی (Vivo-city) افتتاح شده است که به حق تجربه زندگی در یک سبز شهر مدرن را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. تمام محصولات این خرده‌فروشی از نوع محصولات سبز و دوستداران محیط زیست هستند و این خرده‌فروشی از اولین اکومال‌ها در دنیا به شمار می‌رود. وبلاگ شاپ‌ها با ظهور اینترنت، ایده‌ها و نظرات مختلفی در خصوص روش‌های استفاده بهینه از قابلیت‌های آن مطرح شد. یکی از مهم‌ترین آنها ایده استفاده از اینترنت برای معاملات و خرید و فروش‌هایی بود که پیش از آن به صورت نقدی صورت می‌گرفت. برای سربلندی در این آشفته‌بازار، نیازی نیست که یک ابرفروشگاه یا چیزی شبیه به این داشته باشید، چرا که نمونه‌هایی از فروشگاه‌های این چنینی که بر اثر رکود اقتصادی کمر خم کردند، وجود دارد. برای مثال به تازگی روندی در میان وبلاگ‌ها به راه افتاده است که نام این پدیده‌ را وبلاگ شاپ گذاشته‌اند. این خرده‌فروشی‌های وبلاگی محصولات صاحبان خود را در معرض نمایش و فروش قرار می‌دهند. وبلاگ شاپ‌ها در مقایسه با وب‌سایت‌های فروش اینترنتی از وسعت کمتری برخوردار هستند و عمدتا تنها به فروش محصولات اختصاصی می‌پردازند. محصولات قابل ارائه در این فروشگاه‌ها می‌تواند از لوازم مستعمل شخصی تا دست سازه‌های شخصی افراد را در برگیرد. اهمیت وبلاگ‌ شاپ‌ها در کم‌هزینه‌ بودن و قابلیت منحصر به فرد آنها در درآمدزایی برای خانوار است. جالب است بدانید که پیر امیدیار، موسس ایرانی الاصل ایی‌بی، کار خود را در این سایت ابتدا با فروش کیک‌های دستپخت همسرش آغاز کرد و رفته رفته با رونق کسب‌وکار، دامنه فعالیت‌خود را گسترده‌تر کرد تا به امروز که ایی بی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان لقب گرفته است. فروشگاه‌های اشتراک کالا یکی از نوآورترین و خلاق‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین جهان، فروشگاه‌ شو دزل (Shoe Dazzle) از تولیدکنندگان کیف و کفش زنانه است. این شرکت استراتژی فروش منحصر به فردی دارد. راهبرد خرده‌فروشی این شرکت بر مبنای اشتراک است، درست مانند اشتراک ماهانه مجلات و مطبوعات، با این تفاوت که این بار به اشتراک کیف و کفش درمی‌آیید! به این ترتیب که در ابتدا یک آزمون آنلاین سلیقه‌سنجی از شما به عمل می‌آید و متناسب با سلیقه شما، در ابتدای هر ماه تعدادی محصول در معرض دیدتان قرار می‌گیرد. خرید از این فروشگاه بیشتر شبیه انتخاب یک هدیه است تا خرید! و تجربه‌ای جالب، متفاوت و ارزان است! بنابراین کافی است با پرداخت یک حق اشتراک ناچیز، هر ماه کیف و کفش‌هایی متناسب با سلیقه‌ خود تحویل بگیرید. منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای مشاوران بازاریابی و مشاوران ...