جایگاه سازی نام تجاری
این نکته تصادفی نیست که بسیاری از بزرگترین نامهای تجاری، در عین حال جزو بزرگترین نوآوران دنیای تجارت هستند. یک نام تجاری با ابداع یک دسته جدید کالا یا ایجاد تغییرات اساسی در کالای قدیم فقط به یک ماشین تولید پول بدل نمیشود، بلکه بر کل جامعه تاثیر میگذارد و پایه زندگی روزمره را تغییر میدهد. البته موفقیت و نوآوری در نام تجاری کار هرکسی نیست. انسانها در ذات خود موجودات محافظه کاری هستند و آن چیزی را دوست دارند که میشناسند. وقتی یک چیز کاملاً جدید از راه میرسد، واکنش مردم توام با نگرانی خواهد بود. از دیدگاه روانشناسان، تغییر نشانگر گذشت زمان و بدین جهت برای ما یادآور فانی بودن انسان است.
به گفته روانشناس دانشگاه هاروارد، دکتر جورج ای میلر، ذهن انسان معمولی در آن واحد نمیتواند به بیش از هفت واحد بپردازد و به همین دلیل است که هفت، عدد آشنایی برای فهرستهایی است که باید به خاطر سپرده شوند، مثل شماره تلفنهای هفت رقمی، عجایب هفتگانه جهان و …
بسیاری از شرکتها دچار این اشتباه میشوند که حتی یک تصویر ذهنی به خودی خود یک هدف است و فکر میکنند اگر آن را وارد ذهن مردم کنند، بیدرنگ میزان فروش و تقاضای مردم برای محصول آنها بالا خواهد رفت. ما به عنوان یک ملت، عاشق مفهوم ارتباطات شدهایم، وزارت پست، تلگراف و تلفن را به وزارت ارتباطات تغییر نام میدهیم، اما هنوز هم از صدمهای که به جامعه ارتباط زدهمان وارد میکنند، مطلع نیستیم.