مزیت برند
مهمترین و اساسیترین مزیت یک برند اینست که کسب و کار و محصولات شما را به مردم میشناساند و نام آنرا در ذهنشان جایگیر میکند. لوگو، نماد، تصویر و نام خوب و تأثیرگذار، وجود شما را در ذهن مخاطبانی که میتوانند مشتریان احتمالی باشند، ثبت میکند. دیگر نکته اینست که وقتی مشتری از کالا یا خدمات شما راضی باشد، همواره بهیاد خواهد داشت که تحت این نام و برند، کالا و خدماتی ارائه میشوند که کیفیتی خوب داشته و نیازهایش را برآورده میکنند. به اینترتیب به برند و نام و نشان شما وفادار خواهد ماند.
ویژگی دوم یک برند خوب اینست که قدرت و عظمت یک کسب و کار را به مخاطبان میرساند. مردم اینطور در ذهن دارند که وقتی شرکتی یک برند خاص برای خودش انتخاب میکند، شرکت بزرگ و قدرتمندیست و بههمین علت اگر یک برند خوب و تأثیرگذار داشته باشید، میتوانید شرکت خود را نیرومندتر از آنچه که هست، معرفی کنید.
همین نکته درباره کیفیت کالاها و خدمات شما هم صدق میکند. یک برند خوب، بهیاد ماندنی و جالب توجه در لابهلای خطوط و رنگهایش میگوید که کالاها و خدماتی خوب و رضایتبخش، اینچنین نشانی را ساختهاند. گفته میشود که اگر دو کالای مشابه که یکی برندی معمولی و دیگری برندی جالب توجه دارد را به شخصی نشان داده و درباره کیفیتشان از او سؤال کنیم، میگوید کالایی که نام و نشان چشمگیرتری دارد، بهتر است. برعکس این حالت هم وجود دارد. یک کیفیت بد و مشتریان ناراضی که تصویر بدی از شرکت را در جامعه میسازند، میتوانند بهراحتی زیبایی یک برند قابل توجه را به زشتی تبدیل کرده آنرا به حاشیه برانند و کمرنگ و کمرنگتر کنند.
باید گفت که خلق یک لوگو بیش از وجود یک نوشته تأثیرگزار خواهد بود. یک تصویر بهیادماندنی و منحصر بهفرد که حروفی نیز در آن گنجانده شده باشد، بهمراتب بیش از یک متن برای کسب و کار شما فایده خواهد داشت.
نکته دیگر اینست که هرچه قدر هم یک برند بهدرد بخور باشد، تا زمانیکه بهوفور در معرض دید قرار نگیرد، هیچ سودی بهحال شما نخواهد داشت. تمامی لوازمالتحریر شرکت شما باید این برند را روی خود داشته باشند. کارتهای ویزیت، سربرگها، تقویم، خودکار و هدایای تبلیغاتی، کیفهای حمل اسناد و لپتاپ و هر آنچه که به شرکت و محصولات یا خدمات آن مرتبط است. باز هم تکرار میکنیم که مشتریان احتمالی باید بارها و بارها این نام را ببینند تا بهخاطرشان بسپرند. راههای چندی برای عرضه برندها به مشتریان بالقوه وجود دارد.
تبلیغات مهمترین و سریعترین راه است. شما میتوانید با حضور در روزنامهها، مجلات، تلویزیون، رادیو، نشریات تجاری و ایستگاههای مترو در اندک زمانی خود را به جمعیت بسیاری نشان دهید. درواقع این بهترین روش بوده، ولی گران است و برای یک کسب و کار نوپا مقدور نیست که در طولانی مدت از آن استفاده کند. بههمین جهت باید از همان ابتدا طرح تبلیغاتی خود را بهگونهای طراحی کنید که زمان پاسخدهی آن به حداقل برسد و بتوانید تا حداکثر زمان ممکن از آن استفاده کنید و مجبور نشوید در فواصل زمانی اندکی طرح جدیدی تدوین نمایید. توجه به نوع کسب و کار و نوع بازار هدف عواملی هستند که میتوانند خطرات کهنه شدن و ناکارآمد بودن تبلیغات را کاهش دهند. مسأله کلیدی دیگر باز هم حضور در جامعه است ولی این بار از طریق یک منبع قابل اعتماد مانند روزنامه و نه بهشکل آگهی بلکه در قالب یک مقاله جامع و قابلتوجه که برند شرکت و کالاها یا خدمات شما را معرفی میکند. اینکار را بهاصطلاح برقراری pr یا برقراری روابط عمومی (Public Relations) مینامند. این کار حضور در اجتماع است و ابزار برقراری آن، روابط عمومی رسانهایست که عموم مردم از آن بهره میگیرند و به آن اعتماد میکنند. این راهبرد به گرانی تبلیغات مستقیم نیست ولی موفقیت آن بهعوامل چندی چون نوع کسب و کارتان، میزان دسترسی مردم به آن روزنامه و اوضاع و احوال عمومی جامعه در آن روز و هفتهای که مطالب شما چاپ میشود، بستگی دارد.
- یک برند خوب به شما امکان میدهد که کالا یا خدمات جدیدی را هم به فهرست محصولات یا خدمات شرکتتان اضافه کنید، چرا که این برند تنها بر یک چیز تمرکز نکرده است.
- خلق یک برند خوب گران تمام میشود و زمان زیادی لازم دارد.
- زمانی که میخواهید یک برند طراحی کنید باید مراقب باشید که این نشان مفهومی که موردنظر شماست را برای مشتریان تداعی نماید.
- یک برند قوی و تأثیرگذار، نام و لوگوی منحصر بهفرد، ساده و در عین حال گویا دارد که مردم بهراحتی آنرا بهخاطر میسپارند و برازنده شکل و نوع کسب و کار شما باشد. شکل و فرم حرفهای یک برند و حضور گسترده آن، به مشتریان احتمالی میرساند که صاحب این برند شرکتی با سابقه و قدرتمند است که محصولات یا خدماتی باارزش عرضه میکند. نام و نشان تجاری باید در کنار تمامی لوازم شرکت شما دیده شود. (لوازمالتحریر، سربرگها و کارتهای ویزیت، فایلها، کیفها و …)
- نقلهای دهان به دهان مشتریان راضی و ناراضی ابزارهایی هستند که میتوانند درصد موفقیت و شکست شما را افزایش یا کاهش دهند.
- ثبت قانونی هر برند امکان سرقت آنرا کم میکند.
- کسب و کارهای گوناگون با هم متفاوت هستند. اگر میبینید که برای طراحی برند و پروسههای تبلیغاتی آن مهارت کافی ندارید، حتماً از یک مشاور کاردان و ماهر کمک بگیرید.[۱]
[۱]. مرجع: www.tafahomnews.com