به نام خدا مقدمه تمامی مکاتب فکری وادیان الهی بویژه دین مبین اسلام که آخرین و کاملترین ادیان الهی است اهمیت ویژه ای به انسان و شخصیت معنوی و پنهانی او داده است . به همین جهت در بیان علوم مدیریت رفتار سازمانی از اهمیت و جایگاهی خاص برخوردار است زیرا هر قدر که استراتژی وتکنولوژی سازمانی پیچیده باشد و هر قدر علوم جدید کشف شود باز هم رمز موفقیت و در خدمت گرفتن آن به عامل انسانی بستگی دارد و هر چه فشار های رقابتی اقتصاد جهانی بیشتر شود مدیریت ماهرانه نیروی انسانی بیش از هر زمان دیگر ...
ادامه متن »نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان و سیستم پاداش دهی
ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش شیوه ارزیابی و دادن پاداش بر نوع رفتار فرد اثر می گذارد. شیوه مطالعه و نوع رفتار در کلاس در گروه شاخصی است که استاد بدان وسیله افراد را ارزیابی می کند (نمره بالا می دهد). هدف از ارزیابی عملکرد : ۱-تصمیم گیری درباره ارتقاء، نقل و انتقال و خاتمه خدمت ۲-کشف نارسائی های مهارتی و تعیین برنامه های آموزشی ۳- تعیین شایستگی ها و مهارت های کارکنان اهداف ارزیابی عملکرد در سازمانها ۴- مشخص نمودن برنامه های آموزشی و کارگاهها ۵- شناسایی کارکنان جدیدالاستخدام دارای عملکرد ضعیف ۶- تعیین مبنای افزایش حقوق ۷- اعلام ...
ادامه متن »عوامل موثر در بهره وری کارکنان و کارگران
عوامل موثر در بهرهوری عوامل موثر در بهرهوری سازمانهای دولتی را میتوان به دو دسته: عوامل برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم کرد. ذیلاً این دو دسته عوامل بحث خواهد بود. الف: عوامل برون سازمانی: عواملی که خارج از سازمانهای دولتی میباشند و بهرهوری آنها را تحتتاثیر قرار میدهند، عوامل برون سازمانی میباشند. مهمترین عوامل برون سازمانی به قرار زیر میباشند: ۱- عوامل فرهنگی: فرهنگ به عنوان عاملی حیاتی باعث هدایت رفتارها در اعضای جامعه میشود. فرهنگ حاکم بر جامعه به عنوان چتری کلیه رفتارهای ما را شکل میدهد. بحث بهرهوری بدون توجه به فرهنگی که در آن زندگی میکنیم ...
ادامه متن »موانع بهرهوری کارکنان و کارگران
موانع بهرهوری در نظام اداری……………………………………………………………………………………………………… ۱۱ ۱- ضعف مدیریت:…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱ ۲- نیروی انسانی غیرمتخصص: …………………………………………………………………………………………………. ۱۱ ۳- عدم وجود سیستم ارزشیابی مناسب کارکنان……………………………………………………………………………… ۱۱ ۴- عدم وجود انگیزه کاری در کارکنان:…………………………………………………………………………………………. ۱۱ ۵- حاکم بودن روحیه منفعت طلبی فردی:………………………………………………………………………………………. ۱۱ ۶- کمکاری:…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱ ۷- «رانت»های مختلف………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱ ۸- مشغله زیاد کاری مدیران: ……………………………………………………………………………………………………… ۱۲ ۹- روشهای انجام کار: ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲ بهرهوری برای شناخت بهتر و جامع مفهوم بهرهوری تعاریف متعددی از آن ارائه میشود: ۱- فرهنگ آکسفورد بهرهوری را نسبت کالاهای تولید شده به منابع مصرف شده، تعریف مینماید. ۲- بسیاری از فرهنگهای تخصصی سازمان و مدیریت بهرهوری را ...
ادامه متن »مدیریت استراتژیک و انواع استراتژیها
مدیریت استراتژیک و انواع استراتژیها تهیه و تخلیص محمد رضایی فهرست مطالب عنوان صفحه فهرست مطالب ۲ پیشگفتار ۴ فصل ۱ – مبانی مدیریت استراتژیک ۵ مفهوم مدیریت استراتژیک ۵ سطوح مدیریت استراتژیک ۶ ۱-۲-۱- سطح کل سازمان ۶ ۱-۲-۲- سطح بخشی / کسب و کار ۶ ۱-۲-۳- سطح وظیفه ای ۶ ۱-۳- چارچوب جامع تدوین استراتژی ۷ ۱-۳-۱- مرحله شروع ۷ ۱-۳-۲- مرحله ورودی ۷ ۱-۳-۳- مرحله تطبیق یا مقایسه ۷ ۱-۳-۴- مرحله تصمیم گیری ۸ ۱-۴- فرآیند انتخاب استراتژی ۸ فصل ۲- ...
ادامه متن »دورههای آموزشی مدیریت استراتژیک و بازاریابی
دورههای آموزشی مدیریت استراتژیک و بازاریابی آگاهیها و تفکر استراتژیک Strategic thinking and Awareness هدف: از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج تکنولوژیهای برتر و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان بهره گیری از فرصتها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. این همه ایجاب می کند تا مدیران عالی سازمان نه تنها باید به محیط داخلی سازمان توجه کنند بلکه باید توانایی نگاه به آینده سازمان را در خود تقویت کرده و بر روی وابستگی های کلیدی سازمان و محیط تمرکز ...
ادامه متن »معیارهای جایزه ملی کیفیت و تعالی سازمانی
ارزش ها و مفاهیم بنیادی مدل EFQM (اساس دو جایزه ملی کیفیت و بهره وری و تعالی سازمانی EFQM در ایران) مدل EFQM چارچوبی روشمند برای ارزیابی عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآیند ها و نتایج حاصل از این فرآیند مدل ها است . دستاوردهای حاصل از ارزیابی در این مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمینه های قابل بهبود آن که برای دستیابی به بهبودها. فهرستی از برنامه های اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد می کند. بر اساس آموخته های مدیریت کیفیت جامع ١، توجه به ارزش ها و مفاهیم بنیادین هشت ...
ادامه متن »اهمیت بازاریابی داخلی
– تعریف بازاریابی داخلی طبق تعریف بری ؛ بازاریابی داخلی شامل جذب، توسعه، انگیزش ونگهداری بهترین کارکنان با استفاده از مشاغلی است که نیازهای آنها را برطرف میکند. در این تعریف کارکنان، مشتریان سازمان هستند و محصولی که به آنها فروخته میشود شغل آن هاست که باید با نیازهای آنها منطبق باشد و در همین حال سازمان را به اهدافش برساند. -اهمیت بازاریابی داخلی ضرورت توجه به مشتریان داخلی در ادبیات مدیریت به طور وسیعی مورد بحث قرار گرفته است. نپو (۱۹۹۱) ضمن تأکید بر اهمیت مبادلات داخلی اظهار داشته است : “بی توجهی به تأمین کنندگان و مشتریان داخلی، ...
ادامه متن »نقش کارکنان و کارمندان در برندسازی
ضرورت برندسازی درونسازمانی ارتقای درک کارکنان سازمان از ارزشهای برند این روزها سازمانهای زیادی برای برخوردار شدن از برندی قوی و ارزشمند، سرمایهگذاریهای کلان خود را به سمت برندسازی هدایت میکنند، با این اندیشه که مفاهیم و ارزشهای برند از طریق ارتباطات و تبلیغات به مخاطبانشان برسد و برای آنها در ذهن مخاطبان ایجاد هویت مناسبتر و برتر از رقبا کند، چراکه معتقدند ذهنیت مشتریان در تصمیمگیری آنها برای خرید نقش کلیدی دارد. اما این سکه یک روی دیگر نیز دارد و آن جایی است که هر یک از کارکنان سازمان بهعنوان عناصر تولید یا خدمتدهنده، نقطه تماس یا اثر ...
ادامه متن »جذب منابع انسانی با استعداد (استراتژی برند کارفرما)
استراتژی برند کارفرما در سازمانها (رویکردی جهت جذب و نگهداری استعدادها) چکیده: به منظور کسب مزیت رقابتی در رقابت برای جذب استعداد ها، سازمانها مجبور هستند یک استراتژی توانمند ساز[۱] را به کار گیرند تا بتوانند استعدادها را جذب کرده و حفظ نمایند که به آن استراتژی برند کار فرما[۲] می گویند.در این مقاله ضمن اشاره به مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی جذب کارکنان ، اهمیت استراتژیک برند کارفرما برای سازمانها تشریح شده است. همچنین عوامل موثر بر طراحی و پیاده سازی استراتژی برند کارفرما تبیین و چگونگی ارزیابی آن نیز ارائه گردیده است.و درنهایت فرایند ایجاد استراتژی برند ...
ادامه متن »