ساختار سازمانی ساختار سازمانی چیست ؟ چینش واحد های مختلف سازمانی جهت پیشبرد اهداف سازمانی هدف این فصل : تاثیر انواع ساختارهای سازمانی روی رفتار و نگرش کارکنان شش عامل مورد مطالعه در ساختار سازمانی به این شرح می باشند ۱- تقسیم کار ۲- گروهبندی ۳- زنجیره فرماندهی ۴- حوره کنترل ۵- تمرکز ۶- رسمیت ۱- تقسیم کار : خورد کردن یک واحد کاری به اجزاء متعدد و سپردن هرکدام از آنها به یک نفر که دارای مزایای زیر می باشد: افزایش مهارت کارکنان در همان کار خاص (افزایش سرعت و بهره وری) استفاده بهینه از ...
ادامه متن »نحوه ی مدیریت جلسه
مدیریت اثربخش جلسات مولف/مترجم: صمد عالی امروزه عواملی چون بزرگ شدن سازمانها، پیچیدگی ساختار و فعالیتهای آنها، افزایش متغیرهای محیطی تاثیرگذار و… مدیران را ناگزیر کرده است. برای انجام بهتر وظایف و اداره موثر سازمان، از سایر اعضا کمک بگیرند. بدینمنظور، مدیران معمولاً جلساتی را تشکیل میدهند و با همفکری و تعامل درمورد موضوعهای مطرح شده به تبادل اطلاعات میپردازند یا تصمیماتی را به صورت گروهی اتخاذ میکنند. تشکیل جلسات نه تنها منجر به تبادل اطلاعات و اتخاذ تصمیمات مطلوب میشود بلکه تا اندازه زیادی به بهبود ارتباطات و درک متقابل واحدها از همدیگر نیز کمک میکند. البته موارد ...
ادامه متن »عوامل موثر در بهره وری کارکنان و کارگران
عوامل موثر در بهرهوری عوامل موثر در بهرهوری سازمانهای دولتی را میتوان به دو دسته: عوامل برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم کرد. ذیلاً این دو دسته عوامل بحث خواهد بود. الف: عوامل برون سازمانی: عواملی که خارج از سازمانهای دولتی میباشند و بهرهوری آنها را تحتتاثیر قرار میدهند، عوامل برون سازمانی میباشند. مهمترین عوامل برون سازمانی به قرار زیر میباشند: ۱- عوامل فرهنگی: فرهنگ به عنوان عاملی حیاتی باعث هدایت رفتارها در اعضای جامعه میشود. فرهنگ حاکم بر جامعه به عنوان چتری کلیه رفتارهای ما را شکل میدهد. بحث بهرهوری بدون توجه به فرهنگی که در آن زندگی میکنیم ...
ادامه متن »مدیریت استراتژیک و انواع استراتژیها
مدیریت استراتژیک و انواع استراتژیها تهیه و تخلیص محمد رضایی فهرست مطالب عنوان صفحه فهرست مطالب ۲ پیشگفتار ۴ فصل ۱ – مبانی مدیریت استراتژیک ۵ مفهوم مدیریت استراتژیک ۵ سطوح مدیریت استراتژیک ۶ ۱-۲-۱- سطح کل سازمان ۶ ۱-۲-۲- سطح بخشی / کسب و کار ۶ ۱-۲-۳- سطح وظیفه ای ۶ ۱-۳- چارچوب جامع تدوین استراتژی ۷ ۱-۳-۱- مرحله شروع ۷ ۱-۳-۲- مرحله ورودی ۷ ۱-۳-۳- مرحله تطبیق یا مقایسه ۷ ۱-۳-۴- مرحله تصمیم گیری ۸ ۱-۴- فرآیند انتخاب استراتژی ۸ فصل ۲- ...
ادامه متن »دورههای آموزشی مدیریت استراتژیک و بازاریابی
دورههای آموزشی مدیریت استراتژیک و بازاریابی آگاهیها و تفکر استراتژیک Strategic thinking and Awareness هدف: از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج تکنولوژیهای برتر و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان بهره گیری از فرصتها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. این همه ایجاب می کند تا مدیران عالی سازمان نه تنها باید به محیط داخلی سازمان توجه کنند بلکه باید توانایی نگاه به آینده سازمان را در خود تقویت کرده و بر روی وابستگی های کلیدی سازمان و محیط تمرکز ...
ادامه متن »معیارهای جایزه ملی کیفیت و تعالی سازمانی
ارزش ها و مفاهیم بنیادی مدل EFQM (اساس دو جایزه ملی کیفیت و بهره وری و تعالی سازمانی EFQM در ایران) مدل EFQM چارچوبی روشمند برای ارزیابی عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآیند ها و نتایج حاصل از این فرآیند مدل ها است . دستاوردهای حاصل از ارزیابی در این مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمینه های قابل بهبود آن که برای دستیابی به بهبودها. فهرستی از برنامه های اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد می کند. بر اساس آموخته های مدیریت کیفیت جامع ١، توجه به ارزش ها و مفاهیم بنیادین هشت ...
ادامه متن »اصول شش گانه T. C. C یا ارتباطات
اصول شش گانه T. C. C یا ارتباطات این شش اصل به صورت زیر بیان می شوند: ۱- جهت یابی نیاز های مشتری توجه به نیازهای مشتری و انتظارات احتمالی مشتریان راضی، بر پایه بهبود محصولات، معرفی محصولات تازه در بازار و بررسی واکنش های مشتریان، ضروری است . این مهم، تنها زمانی امکان پذیر می شود که کل فرایند تجارت، از دید مشتری، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ۲- کار گروهی کلیه کارکنان تجریه برخی از مجریان T. C. C نشان می دهد که T. C. C به همکاری کلیه کارکنان شرکت، برای رسیدن به هدفی واحد و ...
ادامه متن »اهمیت بازاریابی داخلی
– تعریف بازاریابی داخلی طبق تعریف بری ؛ بازاریابی داخلی شامل جذب، توسعه، انگیزش ونگهداری بهترین کارکنان با استفاده از مشاغلی است که نیازهای آنها را برطرف میکند. در این تعریف کارکنان، مشتریان سازمان هستند و محصولی که به آنها فروخته میشود شغل آن هاست که باید با نیازهای آنها منطبق باشد و در همین حال سازمان را به اهدافش برساند. -اهمیت بازاریابی داخلی ضرورت توجه به مشتریان داخلی در ادبیات مدیریت به طور وسیعی مورد بحث قرار گرفته است. نپو (۱۹۹۱) ضمن تأکید بر اهمیت مبادلات داخلی اظهار داشته است : “بی توجهی به تأمین کنندگان و مشتریان داخلی، ...
ادامه متن »نقش کارکنان و کارمندان در برندسازی
ضرورت برندسازی درونسازمانی ارتقای درک کارکنان سازمان از ارزشهای برند این روزها سازمانهای زیادی برای برخوردار شدن از برندی قوی و ارزشمند، سرمایهگذاریهای کلان خود را به سمت برندسازی هدایت میکنند، با این اندیشه که مفاهیم و ارزشهای برند از طریق ارتباطات و تبلیغات به مخاطبانشان برسد و برای آنها در ذهن مخاطبان ایجاد هویت مناسبتر و برتر از رقبا کند، چراکه معتقدند ذهنیت مشتریان در تصمیمگیری آنها برای خرید نقش کلیدی دارد. اما این سکه یک روی دیگر نیز دارد و آن جایی است که هر یک از کارکنان سازمان بهعنوان عناصر تولید یا خدمتدهنده، نقطه تماس یا اثر ...
ادامه متن »جذب منابع انسانی با استعداد (استراتژی برند کارفرما)
استراتژی برند کارفرما در سازمانها (رویکردی جهت جذب و نگهداری استعدادها) چکیده: به منظور کسب مزیت رقابتی در رقابت برای جذب استعداد ها، سازمانها مجبور هستند یک استراتژی توانمند ساز[۱] را به کار گیرند تا بتوانند استعدادها را جذب کرده و حفظ نمایند که به آن استراتژی برند کار فرما[۲] می گویند.در این مقاله ضمن اشاره به مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی جذب کارکنان ، اهمیت استراتژیک برند کارفرما برای سازمانها تشریح شده است. همچنین عوامل موثر بر طراحی و پیاده سازی استراتژی برند کارفرما تبیین و چگونگی ارزیابی آن نیز ارائه گردیده است.و درنهایت فرایند ایجاد استراتژی برند ...
ادامه متن »