انتظارات مشتری توقعاتی است که به طور حتم به آن نیاز ندارد، ولی برآورده شدن آن، احساس خوشایندی در او ایجاد میکند که پایداری رابطه را سبب میشود. بنابراین به نظر میرسد که جلب رضایت مشتریان با تامین انتظارات آنها رابطه مستقیم خواهدداشت. به طور کلی میتوان انتظارات مشتریان را به دو گروه دستهبندی کرد:
۱- انتظارات مرتبط با کالا و خدمات
از آنجاییکه مشتریان یک سازمان را اقشار و گروههایی با فرهنگهای مختلف تشکیل میدهند، در مواجهه با این گروهها توجه به اعتقادات همه آنها، اصلی خدشهناپذیر است. اقداماتی از قبیل رعایت محرمات برای برخی مشتریان، مانند: ذبح شرعی در امور دام و طیور، تولید و عرضه ابزار آلات و ادواتی که در برخی مذاهب حرام شمرده میشوند و بسیاری حساسیتها که در فرهنگهای گوناگون باعث میشود آن اقوام و گروهها، واکنش نشان داده یا احساس بیحرمتی نمایند. چنین اتفاقی یقینا با تحریم تولیدات و خدمات یا برخوردهای تدافعی مواجه میشود.
۲- انتظارات مرتبط با ارتباطات سازمان
رعایت حرمت مشتریان در حضور و غیاب آنها امری الزامیاست. اگرچه مشتریان در مراجعات خود به سازمانها و در ارتباطات رو در رو باکارکنان، انتظارات بیشتری از خود بروز میدهند.
انتظاراتی که از سوی مشتریان مورد توجه بوده و در صورت عدم تحقق، مراجعات بعدی آنها به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد عبارتند از:
۱- احترام
تامین حس احترام طلبی افراد در انواع ارتباطات، موضوعی در خور توجه است. چنانکه اشاره شد، امروزه بسیاری از مردم برای کسب احترام، بهای بیشتری میپردازند و در فرآیند تامین نیازهای زندگی، حفظ کرامت خود را در جایگاه بالاتری ارزشگذاری میکنند. بنابراین، یکی از مهمترین راههای کسب موفقیت و جلب رضایت مشتریان، توجه به این نکته اصلی کلیدی است که غفلت از آن، خسارات جبرانناپذیری به سیستم عرضه کالا و خدمات وارد میکند.
۲- آراستگی ظاهر
آراستگی افراد از منظر فردی نشانه ایمان محسوب میشود و از منظر سازمانی بیانگر نظم و نظام و دقت نظر سازمان به همه امور از جمله نظافت است. طبیعی است که این حد از نظارت، محصولات را نیز شامل میشود.
مشتری در مواجهه با کارکنانی که ظاهر و پوششی مناسب دارند، احساس امنیت و آرامش بیشتری برای استفاده از محصولات و خدمات سازمان خواهد داشت.
آراستگی ظاهر در محیط کار بهویژه در بخشهای مرتبط با مشتریان، از اهمیت بیشتری برخوردار است که رعایت آنها نتایج مثبتی برای سازمان در پی خواهد داشت.
۳- برخورد صادقانه
ارائه اطلاعات صحیح و راهنمایی مشفقانه مشتریان، به گونهای که بتواند منافع آنها را تامین کند از جمله انتظارات مشتریان محسوب میشود. یک مشتری وفادار به منزله عضوی از خانواده سازمانی است که بخشی از هزینههای آن را میپردازد و در این رویکرد، برخورد صادقانه برای حفظ منافع طرفین، شرطی معقول تلقی میشود که در صورت عدم رعایت آن، ارتباطات مشتریان با سازمان مخدوش و انتظار وفاداری از آنها بیمورد است.
۴ – فضای مناسب ارتباطی
ارتباط با مشتری از اینرو حائز اهمیت است که میتواند در یک فرآیند ارتباطی موثر به جلب رضایت و حفظ او منجر شود.
وقتی سازمان با مشتریان خود ارتباط برقرار میکند بهدنبال نفعی است که از این ارتباط حاصل میشود. مشتریان نیز وقتی با سازمان ارتباط برقرار میکنند یقینا نفعی را برای خود متصور هستند.
برای اینکه بتوان از ارتباط با مشتریان، رضایت آنها را حاصل نمود، باید فرآیند ارتباط به گونهای طراحی شود که فضای ارتباطی برد برد فراهم شود.
۵- امکان ارتباط با مدیران بالاتر
از دیگر انتظارات منطقی مشتریان، امکان ارتباط با مدیران ارشد سازمان برای حل مشکلات فیمابین است، این امکان ارتباط، توجه سازمان به حسن رابطه با مشتریان تلقی میشود و اثرات مطلوبی در آنان دارد. طبیعی است که برخی مشتریان از طرح مسائل خود در سطوح پایین نتیجه نگرفته و میخواهند برای رفع موانع ارتباطی خود با سازمان، چنین ملاقاتی را انجام دهند.
عدم پذیرش این ارتباطات از منظر مشتری مداری نه تنها پذیرفته نیست بلکه نشان میدهد که سازمان، ارزش و اعتباری برای مشتری قائل نشده است .
۶- توجه به درخواستها و پیشنهادات
امروزه شنیدن صدای مشتری به عنوان یک اصل مسلم از سوی مدیران ارشد، پذیرفته شده و در بسیاری از سازمانها راهکارهای ویژهای از قبیل ایجاد مرکز تماس، سیستم پیامگیر، سیستم گویا، ارسال و دریافت پیام کوتاه، صندوق شکایات، انتقادات و پیشنهادات، e-mail، تالار گفتوگو و حتی پاسخگویی به ارتباطات حضوری و در بسیاری از موارد، توزیع پرسشنامههای نظر سنجی برای تحقق این امر پیشبینی میشود، اما به نظر میرسد که غالبا پاسخگویی به نیاز مشتری، در آنها دیده نمیشود. معمولا این روشها در مطلوبترین شرایط، بهدنبال تامین انتظارات سازمان هستند تا انتظارات مشتریان. به همین دلیل نه تنها رضایتی در مشتریان ایجاد نمیکنند، بلکه باعث شکلگیری نگرش منفی در آنان نیز میگردند.
نتیجه
اگر حفظ منافع سازمان، در گرو تداوم و تکرار مراجعات مشتریان به سازمان و مراجعه مشتریان در گرو رضایتمندی آنان از سازمان باشد، پس جلب رضایت مشتریان برای سازمان از اولویت ویژه برخوردار خواهد بود. این اولویت ایجاب میکند که سازمان، راهکاری عملی برای تحقق رضایتمندی مشتریان جستوجو کند. به نظر میرسد که بهترین راهکار عملی برای جلب رضایت مشتریان و مشتریمداری، تامین نیازها و انتظارات آنان باشد.
* مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات مبیننت
از آنجاییکه مشتریان یک سازمان را اقشار و گروههایی با فرهنگهای مختلف تشکیل میدهند، در مواجهه با این گروهها توجه به اعتقادات همه آنها، اصلی خدشهناپذیر است. اقداماتی از قبیل رعایت محرمات برای برخی مشتریان، مانند: ذبح شرعی در امور دام و طیور، تولید و عرضه ابزار آلات و ادواتی که در برخی مذاهب حرام شمرده میشوند و بسیاری حساسیتها که در فرهنگهای گوناگون باعث میشود آن اقوام و گروهها، واکنش نشان داده یا احساس بیحرمتی نمایند. چنین اتفاقی یقینا با تحریم تولیدات و خدمات یا برخوردهای تدافعی مواجه میشود.
۲- انتظارات مرتبط با ارتباطات سازمان
رعایت حرمت مشتریان در حضور و غیاب آنها امری الزامیاست. اگرچه مشتریان در مراجعات خود به سازمانها و در ارتباطات رو در رو باکارکنان، انتظارات بیشتری از خود بروز میدهند.
انتظاراتی که از سوی مشتریان مورد توجه بوده و در صورت عدم تحقق، مراجعات بعدی آنها به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد عبارتند از:
۱- احترام
تامین حس احترام طلبی افراد در انواع ارتباطات، موضوعی در خور توجه است. چنانکه اشاره شد، امروزه بسیاری از مردم برای کسب احترام، بهای بیشتری میپردازند و در فرآیند تامین نیازهای زندگی، حفظ کرامت خود را در جایگاه بالاتری ارزشگذاری میکنند. بنابراین، یکی از مهمترین راههای کسب موفقیت و جلب رضایت مشتریان، توجه به این نکته اصلی کلیدی است که غفلت از آن، خسارات جبرانناپذیری به سیستم عرضه کالا و خدمات وارد میکند.
۲- آراستگی ظاهر
آراستگی افراد از منظر فردی نشانه ایمان محسوب میشود و از منظر سازمانی بیانگر نظم و نظام و دقت نظر سازمان به همه امور از جمله نظافت است. طبیعی است که این حد از نظارت، محصولات را نیز شامل میشود.
مشتری در مواجهه با کارکنانی که ظاهر و پوششی مناسب دارند، احساس امنیت و آرامش بیشتری برای استفاده از محصولات و خدمات سازمان خواهد داشت.
آراستگی ظاهر در محیط کار بهویژه در بخشهای مرتبط با مشتریان، از اهمیت بیشتری برخوردار است که رعایت آنها نتایج مثبتی برای سازمان در پی خواهد داشت.
۳- برخورد صادقانه
ارائه اطلاعات صحیح و راهنمایی مشفقانه مشتریان، به گونهای که بتواند منافع آنها را تامین کند از جمله انتظارات مشتریان محسوب میشود. یک مشتری وفادار به منزله عضوی از خانواده سازمانی است که بخشی از هزینههای آن را میپردازد و در این رویکرد، برخورد صادقانه برای حفظ منافع طرفین، شرطی معقول تلقی میشود که در صورت عدم رعایت آن، ارتباطات مشتریان با سازمان مخدوش و انتظار وفاداری از آنها بیمورد است.
۴ – فضای مناسب ارتباطی
ارتباط با مشتری از اینرو حائز اهمیت است که میتواند در یک فرآیند ارتباطی موثر به جلب رضایت و حفظ او منجر شود.
وقتی سازمان با مشتریان خود ارتباط برقرار میکند بهدنبال نفعی است که از این ارتباط حاصل میشود. مشتریان نیز وقتی با سازمان ارتباط برقرار میکنند یقینا نفعی را برای خود متصور هستند.
برای اینکه بتوان از ارتباط با مشتریان، رضایت آنها را حاصل نمود، باید فرآیند ارتباط به گونهای طراحی شود که فضای ارتباطی برد برد فراهم شود.
۵- امکان ارتباط با مدیران بالاتر
از دیگر انتظارات منطقی مشتریان، امکان ارتباط با مدیران ارشد سازمان برای حل مشکلات فیمابین است، این امکان ارتباط، توجه سازمان به حسن رابطه با مشتریان تلقی میشود و اثرات مطلوبی در آنان دارد. طبیعی است که برخی مشتریان از طرح مسائل خود در سطوح پایین نتیجه نگرفته و میخواهند برای رفع موانع ارتباطی خود با سازمان، چنین ملاقاتی را انجام دهند.
عدم پذیرش این ارتباطات از منظر مشتری مداری نه تنها پذیرفته نیست بلکه نشان میدهد که سازمان، ارزش و اعتباری برای مشتری قائل نشده است .
۶- توجه به درخواستها و پیشنهادات
امروزه شنیدن صدای مشتری به عنوان یک اصل مسلم از سوی مدیران ارشد، پذیرفته شده و در بسیاری از سازمانها راهکارهای ویژهای از قبیل ایجاد مرکز تماس، سیستم پیامگیر، سیستم گویا، ارسال و دریافت پیام کوتاه، صندوق شکایات، انتقادات و پیشنهادات، e-mail، تالار گفتوگو و حتی پاسخگویی به ارتباطات حضوری و در بسیاری از موارد، توزیع پرسشنامههای نظر سنجی برای تحقق این امر پیشبینی میشود، اما به نظر میرسد که غالبا پاسخگویی به نیاز مشتری، در آنها دیده نمیشود. معمولا این روشها در مطلوبترین شرایط، بهدنبال تامین انتظارات سازمان هستند تا انتظارات مشتریان. به همین دلیل نه تنها رضایتی در مشتریان ایجاد نمیکنند، بلکه باعث شکلگیری نگرش منفی در آنان نیز میگردند.
نتیجه
اگر حفظ منافع سازمان، در گرو تداوم و تکرار مراجعات مشتریان به سازمان و مراجعه مشتریان در گرو رضایتمندی آنان از سازمان باشد، پس جلب رضایت مشتریان برای سازمان از اولویت ویژه برخوردار خواهد بود. این اولویت ایجاب میکند که سازمان، راهکاری عملی برای تحقق رضایتمندی مشتریان جستوجو کند. به نظر میرسد که بهترین راهکار عملی برای جلب رضایت مشتریان و مشتریمداری، تامین نیازها و انتظارات آنان باشد.
* مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات مبیننت
محمد چهرقانی *