به نام خالق هستی
بازاریابی و فروش اینستاگرامی
اصول مبانی تکنیک ها و روش های بازاریابی و فروش اینستاگرامی اینترنتی و شبکه های مجازی
اصول و فنون متقاعد سازی مشتریان در فضای مجازی
اصول و فنون فروش و بازاریابی در فضای مجازی به زبان ساده
گردآوری: دکتر علی خویه
مدرس دانشگاه، مولف و مترجم ۱۲ عنوان کتاب تخصصی کاربردی، با ۱۹ سال تجربه اجرایی و حرفه ای، مشاور و مدرس شرکت های معتبر و برند های مشهور
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
ویرایش اول
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
بسمه تعالی
همراهان گرامی
با سلام
توانا بود هر که دانا بود
دانایی و آگاهی برای هر فردی، توانایی به بار می آورد هر فردی با دانش بیشتردر حوزه کاری خود توناترشده و مهارت خود را نیز همراه دانش خودافزایش می دهد.
حتما تعداد زیادی از مخاطبانی که این کتاب را مطالعه می کنند کتاب قبلی اینجانب (امپراطوری و حکومت دیجیتالی ، بازاریابی دیجیتالی) که در این حوزه چاپ شده بود را مطالعه نموده یا اطلاع دارند بر آن شدیم تا مطالب مرتبط با این حوزه را با زبان ساده و از منابع مختلف گردآوری کنیم و به زبان ساده برای کسانی که می خواهند کسب و کار خود را در صفحات اینستاگرام و شبکه های مجازی مدیریت کنند و از طریق این شبکه ها کار فروش و بازاریابی خدمات ومحصولات خود را انجام دهند نکات ساده ای را فراهم کنیم چند نکته درباره این کتاب
-
هدف از تهیه این مجموعه در واقع گردآوری یک مجموعه ساده و کامل و جامع درباره بازاریابی و فروش در اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی است در واقع سعی شده تا با یک کتاب ساده کار را برای مخاطبان ساده کنیم و با مطالعه این کتاب بتوانند در فضای مجازی برای خود کسب و کاری راه اندازی کنند یا بتوانند در فضای مجازی کار فروش را به سادگی انجام دهند.
با تشکر
دوستدارتان – دکتر علی خوبه
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
فهرست مطالب
فصل اول.. .
چگونه یک صحفه اینستاگرام ایجاد کنیم
چگونه صفحه خود را به دیگران معرفی کنیم
چگونگی افزایش لایک و فالور
روش های معرفی کالا دراینستاگرام
بازاریابی اینستاگرامی .
مدیریت فروش اینستاگرامی .
وظایف مدیر فروش… .
نکات مهم در مدیریت فروش اینستاگرامی .
نکات مهم در فروش اینستاگرامی .
دلایل شکست شرکت های فروش اینستاگرامی .
توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی.. .
فصل دوم. .
راه اندازی ساختار فروش اینستاگرامی .
مراحل راه اندازی سازمان پخش اینستاگرامی .
اهمیت و ضرورت راه ندازی پخش و فروش اینستاگرامی .
مراحل گام به گام سیستم پخش و فروش اینستاگرامی .
مزایای اصلی فروش اینستاگرامی .
معایب فروش اینستاگرامی .
فصل سوم. .
نحوه ی افزایش فروش… .
برگشت از فروش(مرجوعی) : دلایل و راهکارهای کاهش آن !. .
مراکز توزیع شهری و نقش آنها در شبکه توزیع اینستاگرامی کالا. .
مدیریت توزیع فیزیکی.. .
مزایای اصلی توزیع اینستاگرامی .
سیستم توزیع اینستاگرامی در ایران: .
نکات مهم در فروش برای ویزیتورهای شرکت های پخش… .
راه اندازی شرکت پخش اینستاگرامی .
سمینار تخصصی، کاربردی و کارگروهی مشتری شناسی، مشتری سازی.. .
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
با مطالعه این مطلب می توانید به پرسش های ذیل پاسخ دهید.
چگونه یک کسب و کار در اینستاگرام راه اندازی کنیم؟
چگونه در اینستاگرام موفق شویم؟
چگونه برای بازاریابی و فروش در اینستاگرام موفق شویم؟
چگونه محصولات و خدمات خود را در اینستاگرام عرضه کنیم؟
چگونه فروش محصولات و خدمات خود را در اینستاگرام افزایش دهیم؟
برای تهیه یک برنامه بازاریابی و فروش در اینستاگرام چه کنیم؟
راز های موفقیت در اینستاگرام چیست؟
چگونه در اینستاگرام موفق شویم؟
بیست و پنج نکته طلایی و کلیدی موفقیت در بازاریابی و فروش اینستاگرامی و افزایش فروش در اینستاگرام
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
وب سایت drkhooyeh.ir
اینستاگرام تحولی عجیبی در زندگی افراد داشته است و وابستگی عجیبی برای افراد داشته است چرا که طبق مطالعات نشریه فوربس مثل آب و نان برای بسیاری از مخاطبان حیاتی شده و حتی در یک آزمایش وقتی اینستاگرام را از عده ای از طرفداران این شبکه گرفته شد آنها دچار افسردگی شده و به شدت از نظر روحی و روانی آسیب دیدند حال به نظر شما چگونه باید کسب وکار خود را در اینستاگرام شکل دهیم و در این فضا رشد کرده و به فروش مناسب برسیم. شبکه اجتماعی اینستاگرام، عملکرد تاثیرگذاری داشته و رابطه عمیقی با مخاطبان برقرار میکند. از سوی دیگر نیز معمولا کسب و کارها با ارائه خدمات و محصولات مناسب، کیفیت زندگی افراد را بهبود میبخشند. در بین تمام رسانه های اجتماعی، اینستاگرام. تنها حدود ۷۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و همچنان به معتاد کردن افراد در فضای خود ادامه می دهد و بسیاری از کاربران اینستاگرام به شدت به این شبکه مجازی اعتیاد پیدا کرده اند. کاربران اینستاگرام خیلی بیشتر درگیر پست ها هستند و احتمال زیادی وجود دارد که پست های شما را ببینند. درست است که شاید تمرکز روی رسانه های کوچک تر نادرست به نظر برسد ، اما احتمالاً با فعالیت و تعامل مداوم از طرف شما نتایج بهتری را برای کسب و کار کوچک شما به دنبال خواهد داشت. در ادامه نکات طلایی و کلیدی موفقیت در بازاریابی و فروش اینستاگرام توضیحاتی ارایه می گردد.
۱٫ بدون شناخت و مطالعه وارد هیچ صفحه مجازی نشوید
بیشتر بازاریابان شبکههای اجتماعی یک اصل مهم را نادیده می گیرند. این اصل مهم داشتن شناخت کامل از کسب و کار است. بازاریابان شبکههای اجتماعی باید نقاط ضعف و قوت و چشم انداز مطلوب کسب و کار مورد فعالیت خود را شناسایی کنند. داشتن شناخت کاملی از نقاط ضعف و قوت، نه تنها در شبکههای اجتماعی، بلکه همه جنبههای کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد هدف از عضویت در شبکههای اجتماعی شناسایی مخاطبان هدف شناسایی محتوای جالب و جذاب برای این مخاطبان شناسایی زمینههایی که در آن مهارت کافی دارید.پس از ارزیابی این موارد، امکان راه اندازی یک پیج اینستاگرام و برنامه ریزی برای تولید محتوا، میسر خواهد بود. اگر نکات گفته شده بررسی نشوند، شیوههای شما مشابه بسیاری از رقیبانتان خواهد بود که کورکورانه از الگوی شبکه اجتماعی سایر شرکتها را پیروی میکنند اما با شناخت درست از کسب و کار میتوان اشتراکات زیادی بین نکات قوت شرکت و خواسته مشتریان ایجاد کرد.
حتما سعی کنید برای کسب و کار خود در اینستاگرام برنامه بازاریابی marketing plan داشته باشید
برای رشدِ کسبوکار خودتان، به برنامه بازاریابی احتیاج دارید. یک برنامهی درستِ بازاریابی به پرسشهای زیر پاسخ میدهد:
مشتریانِ هدف شما در اینستاگرام چه کسانی هستند؟
چگونه این مشتریان هدف را به صفحه اینستاگرام جذب کنید؟
چگونه مشتریان و مخاطبان خود را در صحفه اینستاگرام حفظ کنید تا خریدار همیشگی شما باشند؟
در صورتی که برنامه بازاریابی شما به درستی تنظیم شود، نقشهی راهی خواهد بود که میتوانید به کمک آن، مشتریان بیشماری را جذب کنید و به طور چشمگیری موفقیت شرکت سازمان و صفحه اینستاگرام خود را بهبود ببخشید.
در فصل بعدی درباره برنامه بازاریابی صفحه اینستاگرام توضحیاتی ارایه شده است.
۲٫ بدون برنامه ریزی برای تولید محتوا شکست خواهید خورد.
فعالیتهای شبکههای اجتماعی باید مشابه و هم راستا با سایر جنبههای کسب و کار باشد. لازم به ذکر است که معمولا در قسمتهای عملیاتی، یک فرآیند مشخص برای ارائه محصول یا خدمات انجام میگیرد.
در امور مالی نیز یک برنامه سالانه جامع تعریف میشود و بازرسیهای روزانه و هفتگی برای صورتهای مالی انجام میگیرد. در قسمت فروش نیز اهداف و برنامههای اجرایی به منظور رسیدن به موفقیت تعریف میشوند.
برای موفقیت در شبکههای مجازی باید برنامهریزی و مقاصد معینی تعریف شود. اولین قدم قبل از شروع فعالیت در شبکههای مجازی ، تبیین برنامه سالانه و ساز و کاری برای تحلیل آمار شرکت میباشد.برای موفقیت استراتژی بازاریابی خود باید روند بازاریابی شبکه اجتماعی خود را تحلیل کنید. آمارهای مختلف را با هم مقایسه کنید. بازخوردهای مثبت را شناسایی کرده و کسب وکارتان را در این مسیر پیش ببرید.برای بدست آوردن آمارهای دقیق از پیج اینستاگرام تان، باید به اکانت تجاری تبدیل کنید.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۳٫ رفتارشناسی کاربران و مخاطبان در اینستاگرام
افرادی که در اینستاگرام هستند رفتار های خاصی دارند که باید بشناسید ریشهی تفاوت رفتار در این شبکههای اجتماعی، در واقع مرتبط با ماهیت هر کدام از آنها است: اینستاگرام روی عکسها و ویدئوها تمرکز دارد، در حالی که محتوایی که در فیسبوک به اشتراک گذاشته میشود، از نظر نوع قالب، ترکیبیتر و گستردهتر است. در تلگرام بیشتر مردم دنبال اطلاعات نوشتاری بیشتری هستند برای کار در اینستاگرام باید رفتارشناسی خوبی داشته باشید
آنچه واقعا باید بدانید و از آن سود ببرید، در زیر آمده است:
در اینستاگرام مردم دنبال عکس و فیلم هستند
بیشتر به اینستاگرام تفریحی نگاه می کنند
بیشتر خانم ها در اینستاگرام هستند
بیشتر افراد چشم و هم چشم در اینستاگرام هستند
بیشتر افرادی که با حس دیداری تصمیم می گیرند در اینستاگرام هستند
و غیره
پایهی جمعیتی اینستاگرام جوانتر از فیسبوک است. در میان کاربران اینترنتی ۲۸ درصدشان در اینستاگرام فعال هستند. نکتهی مهم این است که زنان بخش وسیعی از کاربران اینستاگرام هستند و نوجوانان نیز بخش عمدهای از مخاطبان آن را تشکیل میدهند.
در فیسبوک نیز زنان بیش از مردان حضور دارند و گروههای سنی عمدهی آن بین ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۴۹ سال است. اما مهمترین تفاوت آنها این است که فیسبوک افراد مسنتر (۵۰ تا ۶۴ سال و بالای ۶۵ سال) را بیشتر از اینستاگرام جذب کرده است
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۴٫ تصاویر و عکسهای طبیعی
اینستاگرام یک شبکهی اجتماعی برای بهاشتراکگذاری عکس است و به همین دلیل بر پایهی مسائل بصری بنا نهاده شده است. تنها موردی که میان همهی حسابهای کاربریِ موفق و محبوب در اینستاگرام مشترک است، عکسهای خارقالعادهشان است.
به منظور اینکه تبلیغات اینستاگرامیتان به افزایش فروش، یادآوری تبلیغات و شهرت برند شما منجر شوند، استفاده از عکسهایی با کیفیت بالا و طبیعی یک ضرورت است. در کنار اینکه عکسها باید چیزی بیش از یک عکس «معمولی و محو» باشند، باید طبیعی و اینستاگرامی نیز به نظر برسند تا افراد صرفا به خاطر تبلیغاتی بودنشان، آنها را رد نکنند. عکس ها باید با کیفیت که طبیعی بوده و نشانگر هدف فروش و بازاریابی محصولات شما باشند
شرکت غذاییِ «فیلادِلفیا» (Philadelphia) با به اشتراکگذاریِ عکسی که هم خیالانگیز بود و هم اشتها را تحریک میکرد، افزایش فروشی ۴۱ درصدی را مشاهده کرده است.
عکسهایی که طوری با پستهای دیگر ترکیب میشوند که گویا «یکی از پستهای خود آنها» هستند، باعث میشوند که برنامه بازاریابی و تبلیغاتی اینستاگرامی شما طبیعی جلوه کند. بنابراین، کاربران اینستاگرام به جای اینکه با سرعت نور از روی عکسهای شما عبور کنند، به آنها توجه کرده و سعی می کنند برای دیگران نیز فرستاده و پیشنهاد دهند که همین موضوع باعث افزایش فروش شما خواهد شد. سعی کنید کمی عکاسی حرفه یاد بگیرید و عکس های حرفه ای بگذارید مراقب پشت زمینه نور رنگ فضا و محیط اطراف عکس های خود باشید تصاویری که برای پست های خود انتخاب می کنید بسیار مهم هستند. مغز ما می تواند تصاویر را ۶۰۰۰ بار سریع تر از نوشتن پردازش کند، و ما ۹۰ درصد از کل اطلاعات خود را از تصاویر می گیریم. از آنجا که پست های شما تنها برای لحظاتی در نگاه آگاهانه کاربر باقی خواهند ماند، باید از این سرعت برای گرفتن و حفظ توجه دنبال کننده خود استفاده کنید.
اینستاگرام دیگر تصاویر شما را به عنوان یک مربع ساده ارائه نمی دهد بلکه امکان انعطاف پذیری بیشتری با جهت ها /اندازه های تصویر مختلف فراهم می کند. با این وجود ، اگر می خواهید عکس موردنظر همانطور که می خواهید نمایش داده شود ، می توانید اندازه پیکسل های تصویر را در یک بسته قبل از بارگذاری در اینستاگرام تغییر دهید.
آنچه در تصاویر خود می گنجانید ، بخشی از استحکام برند و معرف محصولات و خدمات شما است. شما می خواهید بین محصولات خود و سبک زندگی کاربر ارتباطی موثر ایجاد کنید. در نتیجه لازم است تنظیمات ، محصول و زمینه فصلی را عاقلانه انتخاب کنید
- با انواع و اهداف تبلیغات اینستاگرام آشنا شوید و هدفمندانه در اینستاگرام بازاریابی وفروش انجام دهید.
انواع تبلیغات اینستاگرامی شامل موارد ذیل می باشد.
تبلیغات اینستاگرامی – اطلاع رسانی
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
آگاه کردن مشتری از محصول جدید اهداف تبلیغات اینستاگرامی در مدیریت تبلیغات اینستاگرامی
پیشنهاد استفاده جدید از محصول فعلی (موارد استفاده جدید یک کالا)
آگاه کردن مشتری از قیمتهای جدید محصول
آگاهی به مشتری درباره طرز کار محصول
توصیف و تشریح خدمات موجود برای محصول
تصحیح برداشتهای غلط مشتریان
کاهش ترس مشتریان
ایجاد تصویر مناسب برای شرکت
تبلیغات اینستاگرامی – ترغیبی
ایجاد ترجیحات نسبت محصولات و خدمات شرکت در نزد مشتریان
تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصولات شرکت به جای رقبا
تغییر و تصحیح ادراک مشتری نسبت به ویژگی های محصول
تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیمات فوری در خرید محصول
تشویق مشتری برای برقراری تماس تلفنی با بخش فروش و بازاریابی شرکت
تبلیغات اینستاگرامی – یادآوری کننده
یادآوری کردن به مشتری نسبت به اینکه ممکن است محصول و خدمات در آینده مورد نیاز باشد.
یادآوری کردن مشتری نسبت به اینکه محصولات و خدمات را باید از کجا خریداری نماید.
یادآوری کردن محصول در ذهن مشتری در زمانی که محصول خارج از فصل استفاده باشد.
حفظ و نگهداری جایگاه محصول در ذهن مشتری
اهداف برند سازی
اهداف فروش
اهداف میانی
اهداف نهایی
دریافت بروشور
سواری آزمایشی
دیده شدن تعداد ویدئو
حضور در محل (پاخور)
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۷- لوگو و آرم داشته باشید
سعی کنید یک آرم یا لوگو یا یک نشان برای خود داشته باشید و روی پست های خود آن را درج کنید. همانطور که قبلا اشاره شد، عکسهایتان باید فوقالعاده باشند، به طوری که بخشی از سایر عکسها به نظر بیایند. همچنین پستهایتان نباید به بازدیدکنندگان این حس را منتقل کنند که دارید مستقیما چیزی را به آنها میفروشید.
با اینکه قرار دادن لوگوی برندتان روی عکسها بسیار وسوسهانگیز است،
«نانیگانز»، که یک شرکت پیشرو در تکنولوژیِ تبلیغات است، در پستی در سایت «مارکتینگلَند» (Marketing Land) نوشته است:
«اگر قصد دارید که لوگویتان را در تبلیغاتتان بگنجانید، این کار را ماهرانه انجام دهید. در غیر این صورت، یک عنصر سمبولیک یا یک رنگ شاخص برای برندسازیِ بهیادماندنی، اما نه خیلی غالب، برای برندتان انتخاب کنید.»
۸- هرچه نوشتهی درون عکس کمتر باشد، بهتر است
اینستاگرام یک شبکه مجازی بر پایه عکس تصویر بصری و چشمی است. اینستاگرام کلا بر پایهی عکاسی است. پس به آن به چشم شبکهای اجتماعی برای هنر نگاه کنید. اگر به ۱۰ حساب کاربری برتر اینستاگرام در سال ۲۰۱۵ سر بزنید (البته نه آنهایی که متعلق به افراد مشهور است)، خواهید دید که به ندرت متنی در آنها وجود دارد و تنها درون تعداد اندکی از آنها لوگو مشاهده میشود.
قانون محدودیتِ ۲۰ درصدی متنهای درون هر عکس که در تبلیغات فیسبوکی وجود دارد، در اینستاگرام اعمال نمیشود. به این دلیل که اینستاگرام میداند که عکسهایی که با نوشته پر شدهاند، بازدیدکنندگان زیادی نخواهند داشت. بگذارید اینگونه بگوییم: «این یک قانون نانوشته است.» قدرت در سادگی است هر چه ساده تر بهتر هر چه کوتاه تر بهتر. میدانیم که مصرفکنندگان و کاربران شبکههای اجتماعی و مجازی تنها برای مدت زمان کوتاهی به هر چیزی توجه میکنند. کار شبکههای مجازی رساندن مقدار ثابتی خبر و شایعه به کاربران با کمترین نیاز به مطالعه است و اینستاگرام از این قضیه مستثنی نیست، حتی میتوان گفت اینستاگرام مکانی است که کاربران آن کمترین تمایل را به «خواندن» دارند و بیشتر تمایل به دیدن دارند همانطور که تصاویرتان نباید خیلی نوشته داشته باشند، متن همراه عکس یا همان «کپشن» نیز نباید طولانی و پر از نوشته باشد. یادتان باشد «هر چه کمتر، بهتر» هر چه ساده تر بهتر
۹- توضیح دادن نشانه ضعف است
در اینستاگرام زیاد توضیح دادن نشانه ضعف شماست. شما هر وقت تلاش می کنید چیزی را بیشتر توضیح بدهید بیشتر ضعیف هستید، در نتیجه قدرت در این است که شما در هیچ زمینه ای هیچ وقت توضیح ندهید و کاری را که به نظرتان صحیح و درست است انجام داده و بدانید که حقیقت هیچ وقت پنهان و پشت ابر نمی ماند و بعد از یکسال، دوسال، پنج سال یا ده سال آنهایی که قضاوت کردند، متوجه اشتباه خودشان می شوند. تجربه ثابت کرده که هرچقدر بیشتر توضیح می دهید بیشتر فحش می خورید و بیشتر به شما حمله می شود تا نهایتاً به جایی می رسید که به گریه می افتید و بعد از آن باز هم فحش خواهید خورد و قضاوت خواهید شد شاید باور نکنید اما این روش یعنی توضیح ندادن به دیگران، آنقدر جواب می دهد که بعد از چندماه، هرکس که آن را سرلوحه زندگی خودش قرار داده از آرامش روحی و روانی که بخاطر انجام آن نصیبش شده صحبت می کند ودر حال حاضر این تنها نسخه و بهترین راهکار موجود برای بداخلاقی ها و بی فرهنگی های فضای مجازی ماست
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۱۰- . تبلیغات ساده آزمایشی انجام دهید
اینستاگرام یک شبکه تبلیغاتی ساده است باید دانش تبلیغاتی داشته باشید وکمی با تبلیغات و روش های تبلیغاتی آشنا باشید شما باید بفهمید که مخاطبانتان در اینستاگرام چه مواردی را میپسندند و دوست دارند و چه مواردی را نادیده میگیرند. یکی از عواملی که باعث شده است تا اینستاگرام به چنین پلتفرمِ مناسبی برای کسبوکار تبدیل شود، این است که فیسبوک عاقلانه تصمیم گرفت تا اینستاگرام را به روند تبلیغاتیِ ساده و مؤثرِ خودش اضافه کند.
شکی نیست که داشتن توانایی هدفمندسازی و همان خلاقیتی که قبلا برایتان موفقیت کسب کرده است، عدم قطعیتِ مرتبط با شروع به کار یک کانال جدید را نیز کاهش میدهد.
بعضی صاحبان کسبوکارها ممکن است فرض کنند که میتوانند کارهای موفق قبلیشان را کپی و تکرار کنند. این کار ممکن است گاهی جواب بدهد، اما بهتر است پیش از اینکه پولتان را خرج دستیابی به تمام مخاطبانتان کنید، ابتدا تبلیغاتتان را امتحان کنید.
۱۱- اینستاگرام تلگرام و فیسبوک نیست
اینستاگرام نه تلگرام است نه فیسبوک سعی نکنید هر آنچه که در تلگرام یا فیسبوک دارید را در اینستاگرام کپی کنید. درست است که اینستاگرام متعلق به فیسبوک است و باز هم درست است که تجمیع تبلیغات میان فیسبوک و اینستاگرام یکپارچه است. اما این به آن معنا نیست که از نقطه نظر تبلیغات، این دو شبکهی اجتماعی کاملا یکسان هستند، بلکه از لحاظ جمعیتشناسی و رفتارشناسیِ کابرانشان بسیار متفاوتند. برخی از مخاطبان و مشتریان شما تمام صفحات مجازی را دارند و در تمام آنها عضو هستند پس سعی کنید تمام مطالب صفحات مجازی شما عین هم نباشند.
.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۱۲- . مشتری را با داستان خود وابسته کنید تا صفحه شما را ترک نکند.
باید پست ها و مطالب شما دنباله دار باشد تا مشتریان و مخاطبان شما کنار شما باشند سعی کنید در پست های خود هم از پست ها قبلی خود توضیح دهید هم آنها را برای پست های بعدی وابسته کنید. پستهای اینستاگرامی که پستهای تبلیغاتی نیستند، جایی برای کلیک کردن و ادامه دادن ندارند و همانطور که میدانید، تنها لینکی که میتوان روی آن کلیک کرد، در قسمت Bio (اطلاعات شخصی صاحب پروفایل) است.
اگر شما جزو ۵۰۰ شرکت برتر دنیا نباشید، همانقدر که آگاهی از برند مهم است، احتمالا علاقهمندید که نتایجی واقعی از تبلیغاتتان ببینید (فروش، تولید پیشرو و…). با تبلیغات اینستاگرامی، میتوانید دکمههای فراخوان (Call To Action-CTA) اضافه کنید تا از شر جملهی تکراریِ «لینک در بیو» خلاص شوید.
CTAهای مختلفی در اینستاگرام موجود هستند، مانند: Shop Now، Book Now، Learn More، Sign Up، Download، Watch Now، Contact Us و Apply Now.
۱۳- . در اینستاگرام مخاطب خود را ناامید نکنید
حتما واکنش نشان دهید سعی کنید یک صفحه ثابت و پویا داشته باشید هیچ چیز به اندازهی یک صفحهی فرود غیرواکنشگرا نرخ تبدیل یک آگهی را کاهش نمیدهد. فرض کنید که یک تبلیغ خیلی خوب ساختهاید که مورد توجه واقع شده است، اما با دسترسی به یک صفحهی فرودِ نامناسب برای موبایل، همه آن صفحه را میبندند.
دیدن یک صفحهی غیرواکنشگرا روی موبایل مانند این است که به سینما بروید و ببینید در بوفهی آن نوشابه یا پاپکورن پیدا نمیشود. این یک تجربهی بد برای مشتریان است که به هر قیمتی شده باید از آن جلوگیری کرد.
اینستاگرام یک اپلیکیشن موبایلی است.
۱۴- هتشگ گذاشتن مهم نیست درست هشتگ بسیازید.
اگر شما جدیدا وارد دنیای تکنولوژی و شبکه های اجتماعی شده اید، ممکن است با برخی اصطلاحات اعم از هشتگ و… در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و… روبرو شوید و این سوال برایتان پیش بیاید که این عبارت یا کلمه دقیقا چه کاربردی دارد؟! با این حال برای «هشتگ» شاید تعریف و تعاریف بسیار زیادی در بستر وب وجود داشته باشد که شاید با مطالعه آنها چیزی دستتان را نگیرد و سوال علامت # چیست هنوز در ذهنتان برقرار می باشد. پدیدهٔ هشتگ برای تبلیغات، ترویج و هماهنگیهای احتمالی استفاده میشود. سازمانهای بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز میکنند. با این حال، برخی افراد و سازمانها تعداد زیادی از هشتگها را به کار میگیرند تا بر طیف گستردهای از مفاهیم موردعلاقهشان تأکید کنند. تصمیمگیری در مورد اختصاصی کردن هشتگها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.
برای درک بهتر شما را با یک مثال ساده و مفهومی آشنا خواهیم کرد. تصور کنید که امروز برای مثال یک برند خودکار معروف جهان، یک خودکار منحصر بفرد را تولید کرده است که خبر آن به همراه تصاویری که مرتبط با آن هستند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و… در حال انتشار می باشد.
تا اینجا ما با خبرهای مختلف و انبوهی روبرو هستیم که در فضای مجازی در حال انتشار می باشند و اگر دقت کنید در زیر آنها هشتگ هایی برای مثال مانند #خودکار #خودکار_مدرن و… درج شده است که وقتی شما بر روی این هشتگ کلیک کنید، با پست هایی که در آنها این هشتگ به کار رفته است، روبرو خواهید شد که می توانید در صفحه باز شده هر تمامی پست های این خودکار را مشاهده کنید.
پس بطور کلی هشتگ ابزاری برای رسیدن به یک موضوع می باشد که برای شناسایی پست های مرتبط بکار می روند و کاربران می توانند با وارد کردن علامت # و سپس کلمه کلیدی اصلی، مانند #خودکار به تمامی پست های موجود با این هشتگ دسترسی پیدا کند.
یکی دیگر از تفاوتهای اینستاگرام و فیسبوک «هشتگها» هستند. در حالی که «هشتگها» در فیسبوک چندان برجسته و مورد توجه نیستند، در اینستاگرام عکس این قضیه صادق است. همانطور که در نکتهی اول گفته شد، تبلیغات اینستاگرامی شما باید مانند بخشی از جریان طبیعی پستهای اینستاگرامی به نظر برسند. پس هشتگها را به پستهایتان اضافه کنید. هشتگ ها بخشی اصلی از اینستاگرام را تشکیل می دهند، و بدین صورت، بخش عمده ارسال های شما در این شبکه حداقل باید شامل یک مورد از این موارد باشند (اغلب می توانید بدون هیچ مشکلی از ۲ یا ۳ مورد از آنها بهره ببرید). هشتگ ها بهترین روشی است که از آن طریق افراد خارج از مجموعه دنبال کنندگان شما قادر به پیدا کردن و احیانا دنبال کردن شما هستند، بنابراین آنها چیزی نیستند که من چشم پوشی کردن از آنها را به شما پیشنهاد دهم.
برخی از هشتگ هایی که شما ممکن است تمایل به استفاده از آنها را داشته باشید به قرار زیر هستند:
- هشتگ های مرتبط با برند
- هشتگ های مرتبط با مسابقات(اگر در حال برگزاری مسابقه ای هستید)
- هشتگ ساخته شده از کلمات کلیدی معمول: به عنوان مثال، اگر در حال فروش کفش هستید، #کفش یا #کفش ورزشی
- هشتگ های مرتبط با محصولات خاص و ویژه
- هشتگ های مرتبط با رویدادها
- هشتگ های پر کاربرد توسط دیگران
- هشتگ های مرتبط با مکان های خاص
«هشتگگذاری» یک ضرورت است و طبق پژوهشی که توسط سایتِ «تِرَکمِیوِن» (TrackMaven) انجام شده است، پستهایی با ۱۱ هشتگ، بیشترین تبادلات را داشتهاند.
علاوه بر استفاده از چند هشتگ، توجه کنید که حتما از واژههای صحیح استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کمیت همهچیز نیست و باید «کیفیت» را نیز به حساب آورید.
فهرستی از منابعی برای یافتن هشتگهای مناسب را در ادامه میبینید:
Websta
Hashtagify
Keyhole
org
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۱۵- اعتماد سازی کلید موفقیت در اینستاگرام است.
در دوران کنونی اعتماد کردن در تجارت، کار بسیار سختی شده است. مدیران موفق ارزش صداقت را درک میکنند و میکوشند کسب و کار خود را بر پایه آن بنا کنند.
«اعتماد» واژهی مهمی است و تنها موردی است که شما به آن نیاز دارید تا بفهمید که آیا تبلیغاتتان منبعی پایدار و بلندمدت برای رشد و توسعهی کسبوکارتان هست یا نه.
احتمالا فکر میکنید که چگونه میتوانید با استفاده از تبلیغاتتان اعتماد ایجاد کنید. محتواهای تولید شده توسط کاربران دقیقا راهی است که میتوانید از طریق آن اعتماد ایجاد کنید و به فروش بیشتر برسید.
عتماد عمدتا یک عمل عاطفی بر اساس پیشبینی قابلیت اتکا است. این احساس مثل پوستهی تخم مرغ بسیار شکننده است و یک لغزش کوچک میتواند آن را از بین ببرد.
اعتماد تقریبا تمام جنبههای زندگی روزمرهی ما را تشکیل میدهد و در کارکرد سالم همهی روابط ما با دیگران مهم است. حتی ثروت ما نیز به اعتماد وابسته است. در یک مقالهی علمی آمریکایی، دکتر پاول جی زک در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلارمونت کشف کرد در کشورهایی که در حال توسعهی سریع هستند، اعتماد بین مردم اصلیترین عامل رشد آنها است. به گفتهی زک جوامع با سطوح پایین اعتماد، ضعیف هستند؛ ساکنان چنین کشورهایی کمتر از سرمایهگذاریهای بلندمدت که چرخهی اقتصاد را حفظ میکند استقبال میکنند؛ زیرا چنین سرمایهگذاریهایی به اعتماد متقابل بین مردم، برای کامل انجام دادن تعهداتشان بستگی دارد.
همانطور که از دادهها میتوان دریافت، دو قالب تبلیغاتی که بیشترین اعتماد را جلب میکنند، «توصیههای آشنایان» و «نظرات آنلاین مصرفکنندگان» است. با انتشار عکسهای مشتریانتان میتوانید از هر دوی این روشها بیشترین بهره را ببرید.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۱۶- تعامل و ارتباط با کاربران
هر عملی را عکس العملی است صنعت اینستاگرام طوری برنامه ریزی شده که به تعامل و ارتباط بستگی دارد و موتور اینستاگرام طوری کار می کند که هر چقدر که تعامل و ارتباط بین کاربران بیشتر باشد شما در معرفی و اعتمادسازی کسب وکار خود بهتر عمل می کنید. نظراتی را که مخاطبان زیر پستهای کسب و کار شما قرار میدهند، جدی بگیرید. این نکته را میتوان یکی از راز های موفقت در اینستاگرام دانست زیرا راهی برای تعامل سازنده با مخاطبان میباشد.
از سوی دیگر نیز سعی کنید به نظرات مخاطبان در شبکههای مجازی، شخصا پاسخ دهید. هر چند این کار زمان و نیروی زیادی را به خود اختصاص میدهد، ولی تاثیر خیلی زیادی در موفقیت کسب و کار دارد. به قولهایتان به دید بدهی پرداختنشده نگاه کنیددرباره مسائل مهم مکرر صحبت کنید حدود ۶۰ ٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی اعتمادسنجی الدرمن گفتند که نیاز دارند چیزی را بهدفعات بشنوند تا بتوانند آن را باور کنند. لوئیز کارول وقتی که گفت هر چیزی ۳ بار گفته شود حتما راست است احتمالا این موضوع را میدانست. شهرت شما مانند یک برند است برندتان را به چیزی که میخواهید به آن شناخته شود مدیریت کنید. همانند سختکوشی که نایک و ولوو برای مدیرت برندشان میکنند. برندسازی در واقع همان اعتمادسازی است
۱۷- بدون بازخورد راه خود را ادامه ندهید
برای بازاریابی و فروش در اینستاگرام حتما بازخورد پست های خود را بررسی کنید. حتما پست های خود را بررسی کنید پستهای منتشر شده در اینستاگرام خود را به صورت سالانه و ماهانه بررسی کنید و پستهایی که بیشترین بازخورد را داشتهاند شناسایی کنید. دانستن اینکه چه محتوایی مناسب با کسب و کار شماست، استراتژی رسانههای اجتماعی شما را تقویت میکند. شناسایی روش تولید محتوا و پستهایی که بیشترین استقبال را داشته اند را به شکل مداوم تکرار کنید. سعی کنید از انتشار محتوا و مطالبی که بازخورد مثبت زیادی نداشتهاند نیز خودداری کنید. با انجام این کار، عملکرد سالانه شما رفته رفته بهبود خواهد یافت.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۱۸- جذب مجدد مخاطبان و افزایش فروش
اولین راه افزایش فروش افزایش مخاطب و جذب مخاطب است تا مشتری شما و مخاطب شما افزایش نداشته باشد فروش شما هم دراینستاگرام افزایش نخواهد داشت سعی کنید هر هفته صفحه مشتریان و فالوورهاتون سر بزنید. این کار یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی هستش و باعث یادآوری مجدد محصولات و خدمات تون میشه.
یک راه بسیار آسان و طلائی اینه که به افرادی که شما رو فالوو کردن، برای پست آخرشون کامنت بنویسید و بگید که خیلی ممنونم که من رو دنبال میکنید و از آنها بخواهید صفحه شما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند. ویا میتونید بگید که محصول جدید منتشر شده.
با این روش آنها دوباره به مخاطبان شما افزوده میشوند و به اعضایی فعال تبدیل میشوند.
به یاد داشته باشید که این روش به توسعه شبکه اجتماعی کسب و کارتان کمک زیادی خواهد کرد. جالب است بدانید که این راز شبکه اجتماعی اینستاگرام، بسیار هوشمندانه است. با عمل کردن به این راز، خدمترسانی به مشتری، مدیریت فروش و توسعه شبکه اجتماعی در کنار هم محقق میشوند.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
- صفحه اینستاگرام نه کارت ویزیت است نه برشور.
صفحه اینستاگرام شما نه کارت ویزیت شماست نه برشور و کاتالوگ شما کارکرد خودش را دارد مشتری شما زمان خود را در صفحه اینستاگرام شما بیهوده نمی گذراند و هدف دارد باید در راستای ذهن مخاطب خود حرکت کنید به عنوان صاحب این کسب و کار کوچک، ممکن است احساس کنید که شما چهره شرکت تان هستید. بنابراین، تبلیغ کسب و کار تان از طریق اکانت شخصی اینستاگرام خود شما ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. هر چند این یک ایده مناسب است، اما می تواند یک پیام تجاری متناقض را به مشتریان شما ارسال کند. ” هر چیزی که در اینجا می خوانید بر اهمیت یک برند سازگار تاکید می کند. ” پست های کاری و مربوط به شغل را در میان پست های مربوط به سفر و تعطیلات تصور کنید، این نمی تواند مخاطب زیادی را برای دنبال کردن صفحه شما جذب کند و از این طریق نمی توانید امید به موفقیت داشته باشید. اطلاعات خود را بهینه سازی کنید: این بخش برای شما همانند کارت ویزیت عمل خواهد کرد.
اگر مردم مطالب ارسال شده از طرف شما را دوست داشته باشند و علاقمند باشند که در مورد شما و کسب و کار شما بیشتر بدانند، پروفایل شما در محیط اینستاگرام اولین جایی است که برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه می کنند. بدین طریق، بخش اطلاعات شما همانگونه عمل می کند که بیزینس کارت شما در خارج از یک محیط مجازی عمل خواهد کرد
در نتیجه شما باید یک حساب تجاری بهینه یا یک بیزینس پروفایل را راه اندازی کنید. بهینه سازی در اینجا چه معنایی دارد؟ این به این معناست که باید انتخاب های آگاهانه انجام دهید تا این انتخاب ها از برند کسب و کار تان حمایت کند. بیوگرافی ، تصویر پروفایل شما، لینک به وب سایت شرکت و … همگی باید کاملا برای نشان دادن نام تجاری شما آماده باشند. از آن جایی که تصویر پروفایل همیشه در کنار پست های شما دیده می شود باید به گونه ای واضح و قابل شناسایی باشد.
هنگامی که بیزینس پروفایل به درستی تنظیم شد، باید به عنوان عضوی فعال از جامعه اینستاگرام حضور پیدا کنید. شما باید دنبال آن دسته از مشتریانی باشید که در فضای شما محکم و ثابت هستند. بیش از حد افراد را فالو نکنید ، چرا که این می تواند معکوس عمل کند. افراد را به صورت گزینشی به لیست مخاطبانتان اضافه کنید.
- استوری و فیلم بگذارید
از محصولات خود استوری بگذارید بدون استوری فروش شما افزایش پیدا نخواهد کرد برای بازاریابی و فروش اینستاگرامی باید اهمیت فیلم و استوری را متوجه شده و از آنها استفاده کنید. مهم تر از تصاویری که تحت عنوان پست روی صفحه مشتری شما قرار گرفته و به آرامی از اهمیت خارج می شوند استوری هایی هستند که می توانید ایجاد کنید. استوری های اینستاگرام فقط ۲۴ ساعت نمایش داده می شوند، اما در کل این زمان استوری شما در بالای صفحه دنبال کننده های شما قرار می گیرد. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، این استوری ها از اینستاگرام ناپدید خواهند شد، اما تا این زمان محتوای شما دیده خواهد شد و با مخاطبین تان را درگیر خواهید کرد، با تمرکز بر روی استوری، برندتان را در مرکز توجه قرار داده و از رقبای خود پیشی بگیرید.
شما می توانید در این استوری ها کمی غیر رسمی باشید و پشت صحنه ها و بینش خود در یک روز از زندگی تان در این قسمت ایجاد کنید. نکته این است که از طریق عکس ها و فیلم ها بیشتر با مخاطبان خود تعامل برقرار کنید و از مجموعه ابزارهای تعاملی از جمله افزودن موسیقی ، متن و موارد دیگر ، که فرصتی برای گفتن چیزهای منحصر به فرد در مورد برند و محصولات شما می باشد، برای تقویت این محتوا استفاده کنید.
همچنین با استفاده از گزینه هایی همچون ارائه فیلم زنده (لایو) ویدئو IG می توانید متفاوت ظاهر شوید. اگر در حال حاضر یک رویداد بازاریابی عملی در حال وقوع است ، چرا این مطلب را با استفاده از گزینه ویدیوی زنده موجود در اینستاگرام آن را به اشتراک نگذارید؟ این کار را انجام دهید و بازخورد آن را مشاهده کنید.
ضروریات محیط اینستاگرام برای افزایش فروش
مواردی که وجود داشتن آنها در این بخش از بایدها و ضروریات به حساب می آیند عبارتند از:
- از یک تصویر مناسب برای پروفایل خود استفاده کنید (از لوگو خود استفاده نکنید . . . مردم ترجیح می دهند تا با افراد همنوع خودشان ارتباط برقرار کنند!)
- توضیحی مختصر از کسب و کار خود
- توضیح مختصری از آنچه که در محیط اینستاگرام به اشتراک می گذارید
- بک لینک به وبسایت خود
۲۱- محصولات خود را به نمایش بگذارید (اما فقط و فقط گاهی اقدام به این کار کنید).
امید شما برای داشتن ۱۰۰۰ دنبال کننده در اینستاگرام این است که آن ها بخشی از جامعه تجاری شما را احساس کنند. حس تعلق داشتن، ابزار قدرتمندی برای الهام از وفاداری مادام العمر است. به یاد داشته باشید، نگه داشتن یک مشتری ثابت آسان تر و بهتر از جذب یک مشتری جدید است. بنابراین، دادن یک احساس خاص به کاربران اینستاگرام شما، می تواند یک روش هوشمندانه برای الهام بخشیدن به این حس تعلق باشد. با کاربران تان تعامل برقرار کنید و هر از گاهی برنامه ای تحت عنوان فروش فوق العاده یا شگفت انگیز برگزار کنید و استقبال دنبال کننده ها (فالوورها) را تماشا کنید و لذت ببرید در حالیکه محیط اینستاگرام روشی فوق العاده برای کسب و کارهای محصول محور به منظور نمایش و معرفی اجناس و کالاهاست، شما باید اقدامی فراتر از آن برای برقراری تعامل دو جانبه بین خود و مخاطبان خود انجام دهید. در عین حالیکه ارسال تصاویر جذاب و خلاقانه از محصولات لزوما باید بخشی از استراتژی کسب و کار شما را تشکیل دهد، بدنبال راههای دیگری برای نشان دادن و معرفی محصولات خود از طریق تصاویر باشید.
برخی از ایده های معمول در رابطه با تصاویر و ویدئو ها به قرار زیر می باشد:
- تصاویری از فعالیت های پشت صحنه
- تصاویری از کارکنان
- تصاویر شخصی و یا حتی خانوادگی
- تصاویر مربوط به رویدادها
- تصاویری که توسط برخی از دنبال کنندگان شما به اشتراک گذاشته شده است
- نمایشی از محصولات و خدمات خود به منظور معرفی آنها
- مبداء محصولات شما (به عنوان مثال استارباکس گاهی اقدام به ارسال تصاویر از کشاورزانی می کند که مشغول کشت و . . . دانه های مورد استفاده هستند)
- تصاویری اتفاقی که نشان دهنده ارزشها، فرهنگ یا جو حاکم بر کسب و کار شما باشد
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۲۲- تگ کردن را فراموش نکنید
در موارد مناسب و مورد نیاز اقدام به تگ کردن افراد کنید. زمانی که اقدام به تگ کردن فردی در یک تصویر می کنید آنها بصورت خودکار اعلانی را دریافت می کنند و تصویر به مجموعه تصاویر آنها افزوده می شود. با این روش مطمئنا آنها تصویر شما را می بینند و احتمال به اشتراک گذاشته شدن تصویر شما توسط آنها افزایش پیدا می کند.
این کار در صورتی که بصورت صحیح انجام پذیرد، می تواند منجر به افزایش تعامل، افزایش اشتراک گذاری و افزایش تعداد دنبال کنندگان شود.
۲۳- تنها اقدام به ارسال محتوا نکنید
– بگونه ای رفتار کنید که کاربران با شما تعامل دو سویه داشته باشند. اندیشیدن به اینستاگرام تنها به عنوان یک سایت اشتراک گذاری تصویر کاری بسیار سهل و آسان است، اما اگر در برقراری تعامل با دنبال کنندگان خود و دیگر افراد فعال در این شبکه موفق ظاهر نشوید، هرگز قادر به تجربه تمامی مزایای این سایت نخواهید بود.
“استفاده از هشتگ های مرتبط یک راه خوب و مناسب برای نظارت داشتن بر صحبت ها و مسائلی است که در ارتباط با برند، محصولات یا صنعت شما در جریان است. این روش به شما این فرصت را می دهد تا نه تنها از گفته های دیگران مطلع شوید، بلکه در این میانه خود را وارد آن گفتگو کرده و نقشی در آن ایفا کنید.”
یک راه دیگر برای تعامل داشتن با دیگر کاربران پسندیدن و درج نظر در زیر تصاویر ارسالی آنها می باشد و همچنین پاسخ گفتن به نظرات درج شده در زیر تصاویر خودتان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
۲۴- نظم در ارسال محتوا و نمایش محصولات داشته باشید.
منظم بودن ارسال محتوای شما و صفحات شما باعث زیبا بودن صفحه شما و قابل اعتماد بودن آن خواهد شد بصورت منظم اقدام به ارسال محتوا کنید.اطمینان داشته باشید، من می دانم و مطمئن هستم که این روش از اهمیتی بسیار فوق العاده برخوردار است. شما نیاز دارید تا تبدیل به یک منبع مورد اعتماد و همیشگی و پایدار از محتوای تصویری بدل شوید و یکی از بهترین روشها برای به سرانجام رساندن این کار ارسال منظم محتواست.
اینستاگرام از سرعتی برابر با دیگر شبکه های در حال رشد برخوردار نیست، بنابراین ارسال تصاویر با کیفیت یا ویدئو در ۲ یا ۳ نوبت در روز اغلب مناسب و کافی می باشد. تعداد دفعات ارسال به اندازه وجود داشتن نظم در روند ارسال این تصاویر دارای اهمیت نیست؛ در حقیقت ارسال منظم و ۳ بار در هفته ولی منظم محتوا بسیار بهتر از ارسال گاه و بیگاه محتوا می باشد.
و اگر می توانید بصورت منظم و پیوسته اقدام به ارسال ۲ تا ۳ بار محتوا در طی روز بکنید، حتما برای انجام آن اقدام کنید! هر قدر تعداد دفعات ارسال بیشتر و بیشتر باشد (البته با دلیل و منطق)، سریعتر قادر به تشکیل یک اجتماع قابل قبول از طرفداران خود در شبکه اینستاگرام خواهید شد. مداومت در ارسال پست یکی دیگر از نکات بسیار مهم در جذب دنبال کننده در اینستاگرام است. در مورد بهترین زمان برای ارسال پست ها، زمان چک کردن اینستاگرام توسط مخاطبان تان را در نظر بگیرید، به عنوان مثال اگر متوجه شدید بیشتر دنبال کننده ها و مشتری های شما ساعت ۵ عصر ، بعد از اتمام ساعت کاری شان ایستاگرام شان را چک می کنند، این ساعت زمان طلایی ارسال پست است، در این زمان به طور پیوسته فعالیت کنید.
برخی از ابزار موجود در زمینه برنامه ریزی در مورد پست گذاشتن، نیز در این مورد می تواند برای شما راه گشا باشد. به عنوان مثال ، اپلیکیشن هایی مانند Tailwind و Tag Viral به شما این امکان را می دهند تا در بیشتر رسانه های اجتماعی پست هایتان را برنامه ریزی کنید. این به شما امکان می دهد پیام های یک هفته یا یک ماه پیش رو را از قبل تعیین کنید. این برنامه ها نه تنها به صرفه جویی در وقت شما کمک می کنند بلکه به شما کمک می کنند تا استراتژی تبلیغاتی را ایجاد کنید که بتواند ثبات برند شما را نیز حفظ کند.
در رابطه با این شبکه و مزایا و روشهای استفاده از آن در کسب و کار خود مطالب بسیاری در بخش شبکه های اجتماعی ما موجود است، حتما از آنها استفاده کنید.
دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
- در پست هایتان از کلمات کلیدی و هشتگ های هوشمندانه استفاده کنید.
ابزار مهم دیگری که برای گسترده کردن فرصتِ بیشتر دیده شدن پست های شما در اختیارتان است، استفاده از هشتگ های هوشمندانه و کاربردی است. شما می توانید حداکثر ۳۰ هشتگ را در هر پست انتخاب کنید. البته استفاده از هشتگ های بیش از حد هم موجب شلوغ شدن پست شده شده و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. در هر صورت ، عاقلانه تر است تا از هشتگ های بسیار عمومی هدفمند استفاده کنید. تعداد ایده آل هشتگ ها سلیقه ای است، اما به طور کلی احساس می شود که گنجاندن حدود پنج هشتگ در هر پست بیشترین تأثیر را خواهد داشت. هشتگ گذاری به پست شما این امکان را می دهد تا ضمن ایجاد یک پیام تجاری منسجم به مشتری خود ، افرادی مورد نظرتان را نیز پیدا کنید.
بهترین کار این است که هشتگ هایی که بیشترین تأثیر و کاربرد را در تجارت شما دارند، پیدا کنید. درست است که ممکن است این کار به طول بیانجامد، اما تجزیه و تحلیل هایی که در این مورد انجام می شود به شما کمک می کند تا به جمعیت هدف خود متصل شوید. علاوه بر این ، می توانید یک هشتگ شخصی ایجاد کنید ، با استفاده از یک هشتگ یا برچسب خاص که هر بار از آن استفاده می کنید، دیگران را ترغیب کنید تا به پیشرفت نمودارهای مربوطه کمک کنند. برقراری ارتباط با مشاغل دیگر می تواند به شما در بهبود قدرت این هشتگ شخصی کمک کند.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
برنامه بازاریابی اینستاگرام ( در حال ویرایش)
برنامه بازاریابی اینستاگرام، سند یا طرحی است که برنامه ها و فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی اینستاگرام شرکت را برای یک سال آتی آن مشخص می کند. مارکتینگ پلن توضیح می دهد چه فعالیت هایی، در چه زمان و توسط چه افرادی باید انجام شود تا اهداف استراتژی بازاریابی اینستاگرام شرکت تحقق یابد.
بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارآفرینان هنگام تهیه یک طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام (Marketing Plan) دچار سردرگمی می شوند. این مطلب شامل شرح مختصری از :
- تعریف بازاریابی اینستاگرام
- اهمیت برنامه بازاریابی اینستاگرام
- اجزای یک برنامه بازاریابی اینستاگرام و
- چهارچوب های رایج که برای نوشتن برنامه بازاریابی اینستاگرام مورد استفاده قرار می گیرد، است.
تعریفی ابتدایی و پایه از بازاریابی اینستاگرام می تواند در شناخت فواید و ضرورت برنامه بازاریابی اینستاگرام (Marketing Plan) بسیار موثر باشد. بنا به تعریف ” فیلیپ کاتلر” بازاریابی اینستاگرام یک روش مدیریتی و اجتماعی است که به وسیله آن هر گروه از افراد آنچه که نیاز دارند و آنچه می خواهند را از طریق ساخت، ارائه و تبادل محصول و ارزش با یکدیگر، به دست می آورند”.
در این تعریف به دو نکته اهمیت فراوانی داده شده است :
- نیازها و خواسته ها (Needs And Wants) که کارافرینان باید فاصله (Gap) میان آن دو را در بازار تشخیص دهند.
- بازاریابان باید با ساخت، ارتباط و تبادل یک پیشنهاد، این فاصله را پر کنند.
بنابراین بازاریابی اینستاگرام عملی است که می تواند کسب و کار شما را بسازد یا، نابود کند. (حتی پیش از آنکه به وجود بیاید.)
اهمیت یک طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام( Instagram Marketing Plan)
برنامه بازاریابی اینستاگرام سندی است که کلیه فعالیت هایی که باید توسط تیم بازاریابی اینستاگرام صورت گیرد را، ثبت می کند. این فعالیت ها با در نظر گرفتن سه نکته اساسی انتخاب می شوند :
- اهداف (Objective/Goals) سازمان
- محیط داخلی و خارجی کسب وکار
- در دسترس بودن منابع.
مزایای آماده سازی مارکتینگ پلن (Marketing Plan) به شکل خلاصه شامل موارد زیر می باشد :
- فراهم آوردن زمینه گسترش استراتژی بازاریابی اینستاگرام
- کمک به تیم تولید جهت اجرای مناسب امور، از طریق تقسیم وظایف
- افزایش شانس های تامین مالی
- صرفه جویی در زمان و انرژی صرف شده برای فعالیت های بازاریابی اینستاگرام بی فایده
- کمک به برنامه ریزی مالی و تعیین بودجه موثر
- کمک به ایجاد دیدگاه های جدید
طرح بازاریابی اینستاگرام بخش مهمی از هر طرح کسب و کاری ( business plan ) را تشکیل می دهد، بنابراین از اهمیت آن نمی توان صرف نظر کرد، حتی برای شرکت هایی که در گذشته تاسیس شده اند. همچنین تهیه یک طرح بازاریابی اینستاگرام پیش از شروع هر عمل بازاریابی اینستاگرام ضروری است.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
اجزای تشکیل دهنده یک طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام
یک طرح بازاریابی اینستاگرام خوب باید شامل عناصر زیر باشد :
خلاصه مدیریتی (Executive Summary)
معمولا این بخش از گزارش آخرین قسمتی است که نوشته می شود و شامل خلاصه ای از سایر بخش های طرح بازاریابی اینستاگرام است. از آنجایی که این قسمت اولین چیزی است که توسط مدیر ارشد یا سرمایه گذاران خوانده می شود، بسیار بخش با اهمیتی است. اگر این بخش نتواند به درستی پتانسیل واقعی را بیان کند یا تنها مساله ای را به شکل اتفاقی مطرح کند، موجب می شود خواننده دیگر رغبتی به خواندن ادامه ی طرح بازاریابی اینستاگرام، نداشته باشد.
پیشینه و اطلاعات شرکت (Company Information And Background)
این قسمت به کارآفرین یا مدیر این فرصت را می دهد که موضوع مورد نظر خود را بیشتر بسط دهند. در این بخش شما باید درباره شرکت خود و هرگونه تجربه مرتبطی توضیح دهید و همچنین هر گونه منبع یا نمونه اولیه قابل استفاده را نام ببرید. این امر به توانمندی هر چه بیشتر طرح شما کمک می کند.
ماموریت و چشم انداز (Mission And Vision)
برای یک شرکت بیان ماموریت و چشم انداز بخش بسیار مهمی را تشکیل می دهد. در این قسمت شما باید اهداف مالی و غیر مالی برنامه بازاریابی اینستاگرام خود را بیان کنید. در اینجا شما باید توان توجیه این امر را داشته باشید که محصول یا خدمت شما چگونه در راستای ماموریت و چشمانداز شرکت تان قرار دارد. این بخش اهداف طرح بازاریابی اینستاگرام را تعیین می کند و از اینرو بقیه برنامه بازاریابی اینستاگرام بر مبنای آن شکل می گیرد. به عنوان مثال اگر شما یک کسب و کار تازه تاسیس هستید و به دنبال سرمایه گذاران اولیه (Series A Funding) هستید در این بخش باید بر روی افزایش فروش و تجربه محصول تمرکز کنید، در عین حال اگر به دنبال سرمایه گذاری مجدد(Series B Funding) می باشید بیشتر باید در مورد برندیگ و امثال آن صحبت کنید.
شایستگی های کلیدی (Core Competencies)
شایستگی های کلیدی ترکیبی از دانش و ظرفیت های فنی است که به کسب و کار اینستاگرامی اجازه ی رقابت در بازار را می دهد. به عبارت دیگر این همان چیزی است که شرکت در انجام آن بهترین است. تمرکز بر روی شایستگی های کلیدی به سازگاری هر چه بهتر منابع و تلاش و در نتیجه خلق ارزش بیشتر شرکت، کمک می کند. یک شرکت معمولا باید در صورت صرفه اقتصادی، تمامی فعالیت های غیرکلیدی خود را برونسپاری (Outsource) کند.
تجزیه و تحلیل موقعیت (Situational Analysis)
نیاز یا خواسته اصلی که محصول شما آن را برطرف می کند، توضیح دهید. مبنای این حدس شما چیست؟ از کجا مطمئن هستید که این نیاز وجود و همچنین بازار قابل توجهی دارد؟ این بخش شامل کلیه موضوعات مورد نیاز برای تحقیقات بازار (Market Research) است. این بخش روش و یافته های تحقیقات بازارتان را بیان می کند. باید به این قسمت تاکید ویژه ای شود چرا که اساسا مسیر فرایند توسعه محصول و همچنین شکل و تم روابط بازاریابی اینستاگرام یک شرکت را مشخص می کند.
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
تجزیه و تحلیل محیط (Environmental Analysis)
هنگام آماده سازی یک برنامه بازاریابی اینستاگرام، مطالعه محیط داخلی و خارجی کسب و کار اینستاگرامی بسیار مهم است. این کار این اطمینان را ایجاد می کند که مدیریت و تیم اجرایی از عوامل گوناگون تعیین کننده میزان منابع و تلاشهای مورد نیاز برای اجرای یک طرح بازاریابی اینستاگرام موفق، آگاه هستند.
بازار هدف و بخش بندی (Target Marketing And Segmentation)
همه افراد مشتری بالقوه شما نیستند. اگر به دنبال هدف قرار دادن همه افراد هستید پس در حال دور ریختن بودجه بازاریابی اینستاگرام خود هستید. بازار هدف (Target Market) به معنای گروهی از مشتریان است که کسب و کار اینستاگرامی ، تلاش های بازاریابی اینستاگرام و در نهایت فروش کالا بر روی آنها متمرکز می شود.
یک کسب وکار تازه تاسیس همیشه بر روی مشتریانی تمرکز می کند که به راحتی آماده ی پذیرش محصول هستند. در نظر گرفتن کل بازار نیازمند منابع بسیار زیادی است و در نتیجه به عنوان استراتژی اولیه ورود به بازار (Initial Go-To-Market Strateg) پیشنهاد نمیشود. علاوه برآن، اگر بازار هدف شما شامل بخشی از بازار باشد که به دنبال خدمت به آن هستید، بخشبندی بازار بسیار مهم است. بخش بندی (Segmentation) را از طریق ابعاد زیر می توان انجام داد :
- دموگرافیک : سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد، شغل، اندازه خانوار و …
- روانشناختی : ارزش، سبک زندگی و نگرش
- تقسیم بندی رفتاری : میزان وفاداری
- تقسیم بندی مربوط به محصول : ارتباط با محصول
استراتژی و آمیخته بازاریابی اینستاگرام (Instagram Marketing Strategy And Marketing Mix)
حال باید تصمیم بگیرید که از کدام استراتژی بازاریابی اینستاگرام استفاده کنید. این گام از آنجایی که تاثیر گسترده ای بر آمیخته بازاریابی اینستاگرام (که پس از این به آن می پردازیم) دارد، بسیار مهم است. شما نیازمند انتخاب یک یا چند استراتژی اصلی هستید که چند نمونه از آنها در زیر معرفی شده اند :
بازاریابی اینستاگرام انبوه (Mass Marketing) : این مورد استراتژی فشار به بازار (Push Market) است که بخش بندی در آن کاملا نادیده گرفته شده و تلاش می شود تا به بیشترین تعداد از مشتریان بالقوه ممکن دست یابیم. این تکنیک متکی بر پتانسیل ترغیب موجود در ارتباطات است. روش های بازاریابی اینستاگرام انبوه سنتی عبارت اند از رادیو، تلویزیون و تبلیغات چاپی.
بازاریابی اینستاگرام مجزا یا تفکیکی (Differentiated Marketing) : این استراتژی با نام استراتژی بازاریابی اینستاگرام چند بخشه (Multi Segment Marketing Strategy) نیز شناخته می شود. هر بخش از مشتریان به شکل نامساوی از دیگری در نظر گرفته می شود تا شما بتوانید بخش های مختلف را با راه حل های متفاوت، هدف قرار دهید. این استراتژی تیم شما را در صرف بودجه بازاریابی اینستاگرام کاراتر و متمرکزتر می نماید.
بازاریابی اینستاگرام متمرکز (Concentrated Marketing) : این استراتژی یک بخش مشخص و منحصر به فرد از جمعیت مشتریان را هدف قرار می دهد. در این حالت هزینه های بازاریابی اینستاگرام کاهش می یابد ولی همین اتفاق برای پتانسیل فروش شما نیز رخ می دهد. این استراتژی عملا برای شرکت های کوچک با منابع محدود که از تولید، توزیع و تبلیغات انبوه استفاده نمی کنند، موثر واقع می شود.
بازاریابی اینستاگرام مستقیم (Direct Marketing) : تکنیک های بازاریابی اینستاگرام مستقیم بسیار مناسب فروش محصولات و خدمات پیچیده است. در این روش ارتباط با مشتری از طریق روش های شخصی سازی شده مانند ایمیل، تلفن یا نامه صورت می گیرد.
پس از این، شما نیازمند تعریف آمیخته بازاریابی اینستاگرام (Marketing Mix) برای طرح بازاریابی اینستاگرام خود می باشید. این امر شما را در تعریف آنچه که به مشتری ارائه می کنید، یاری می کند. یکی از چارچوب های پذیرفته شده متداول برای تعریف یک آمیخته بازاریابی اینستاگرام، ۴P است، که نام آن از حروف ابتدایی واژه های محصول (Product)، توزیع (Place)، قیمت (Price) و ترفیع (Promotion) گرفته شده است.
محصول (Product) : در این قسمت شما ماهیت محصول یا خدمتی که ارایه می کنید را مشخص می کنید. هر محصول سطوح متفاوتی از مزایا را دارا می باشد و یک محصول خوب در سطوح متفاوت طراحی می شود. این قسمت شامل خصوصیات فیزیکی و همچنین مزایای ارایه شده به وسیله محصول است. لیست کوتاهی از موارد پیشنهادی در این قسمت در زیر آمده است :
ویژگی های محصول (Product Features) : رنگ، اندازه، کیفیت، ساعات کار، گارانتی، ارسال و نصب
بسته بندی (Packaging) : جعبه، ظرف یا لفافی که محصول در آن جا می گیرد.
برچسب (Label) : اطلاعات مرتبط با محصول که بر روی بسته بندی وجود دارد.
توزیع (Place) : نوع کانال های توزیع (ارسال آنلاین، توزیع از طریق خرده فروشی و …) که در آینده از آن استفاده می کنید را مشخص می کند. در هنگام
تصمیم گیری برای بهترین روش توزیع باید جنبه های زیر لحاظ شود :
- دریافت به موقع کالا
- کانال توزیعی که منجر به هزینه های کمتر شود یا یک مزیت رقابتی ایجاد کند.
- کانال هایی که باعث صرفه جویی در زمان خریداران و فروشنگان شوند.
قیمت گذاری (Pricing) : تنظیم یک استراتژی قیمت گذاری موثر بسیار مهم است. در این قسمت شما باید مسائلی مانند تخفیفات و کمک هزینه های مربوط به محصولات خود را به همراه استراتژی کلی قیمت گذاریتان (مثلا قیمت پایین هنگام ورود به بازار و به دنبال آن افزایش قیمت زمانی که رهبر بازار شوید) مشخص کنید. یک استراتژی قیمت گذاری خوب در دستیابی به یک یا چند هدف زیر، به شما کمک می کند :
صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه Instageram.com/khooyeh.ir
ترفیع (Promotion) : این قسمت باید دربرگیرنده نحوه ارتباط شما با مشتریان (بالقوه) و روش منتشر کردن پیام های مورد نظرتان باشد. یک کسب وکار باید درباره موضوعاتی مانند رسانه ای که استفاده می کند (فیلم، صدا یا تصویر) نیز تصمیم بگیرد که در این بخش آورده می شود. این بخش همچنین شامل بودجه بندی ترفیع نیز می باشد.
مالی (FINANCIAL)
حال شاید بد نباشد به سراغ اعداد و ارقام برویم! این بخش به پیامدهای مالی طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام (Marketing plan) شما میپردازد و معمولا شامل زیرمجموعه های زیر است:
تجزیه و تحلیل سر به سر (Break Even Analysis) : تجزیه و تحلیل سر به سر، روشی برای تعیین میزان فروشی است که یک کسب و کار اینستاگرامی تازه تاسیس برای جبران کلیه هزینه های خود و شروع به سوددهی، به آن احتیاج دارد. تشخیص هزینه استارتاپ بسیار مهم است چرا که میزان درآمد حاصل از فروش را برای پوشش آن هزینه ها تعیین می کند.
برآورد فروش (Sales Forecasting) : برآورد فروش فرآیندی با هدف ارایه پیش بینی دقیق از حجم فروش در آینده است. این عمل به برنامه ریزی تامین، تخصیص و عملیات تولید کمک کرده و در صورت نیاز آمیخته بازاریابی اینستاگرام را تغییر می دهد. روش های پیش بینی متفاوتی برای این موضوع وجود دارد، از جمله : تجزیه و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل سری های زمانی، تجزیه و تحلیل آزمون بازار و روش دلفی.
برآورد هزینه (Expense Forecasting) : پیش بینی هزینه با حجم فروش برآوردی شما، در ارتباط است. یک طرح کسب وکار (Business Plan) نیازمند یک صورت سود و زیان کامل و بی نقص است، ولی برای یک طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام تنها داشتن یک برآورد هزینه با جزییات کافی است.
قالب های رایج که در تهیه طرح یا برنامه بازاریابی اینستاگرام به آن احتیاج پیدا می کنید
دو قالب رایج که به ویژه برای تجزیه و تحلیل محیطی مورد استفاده قرار می گیرند تجزیه و تحلیل SWOT و تجزیه و تحلیل PESTLE است.
تجزیه و تحلیل SWOT
SWOT از حروف ابتدایی کلمات نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصتها (Opportunities) و تهدیدها (Threats)، ریشه می گیرد. این تحلیل، موقعیت فعلی یک کسب و کار اینستاگرامی را بیان می کند و به تدوین راهی به سوی آینده از طریق به کارگیری نقاط قوت موجود، اصلاح نقاط ضعف موجود، استفاده از فرصت ها و دفاع در برابر تهدیدها کمک می کند.
تجزیه و تحلیل PESTEL
اجزای این تجزیه و تحلیل در ادامه توضیح داده می شود :
عوامل محیطی سیاسی جغرافیا (Political environment) : آیا اقتصاد سیاسی باثبات است یا خیر؟ آیا سیاست های دولتی به شرکت در برقراری یک کسب و کار خوب، کمک می کند؟ و پاسخگویی به عواملی ازاین دست.
عوامل اقتصادی (Economic): عوامل اقتصادی عبارتند از: نرخ بهره، تغییر در نرخ یا سیاست های مالیاتی، تورم و نرخ تبدیل ارز که هنگام ایجاد یک کسب و کار اینستاگرامی و تعیین سیاست های آن باید مورد توجه قرار گیرند.
عوامل اجتماعی (Social) : عرف اجتماعی مورد قبول و ساخت اجتماعی هنگام تصمیم در مورد توسعه محصول و ارتباطات بسیار مهم است.
عوامل تکنولوژیکی (Technological) : چشم انداز فناوری با چه سرعتی در حال تغییر است و چگونه بر روی کسب وکار اثر می گذارد؟ و چگونه می تواند در هر کدام از فعالیت های فروش، بازاریابی اینستاگرام، توزیع و … به ما کمک کند؟
عوامل محیطی (Environmental) : تاثیر محصول یا خدمت ایجاد شده بر محیط چیست؟
عوامل قانونی (Legal) : آگاهی از قوانین مشتری، مقررات امنیت و سلامت، قانون کار، قوانین رقابتی، قانون بین الملل، قوانین داده های الکترونیکی و قوانین حفظ حریم خصوصی بسیار ضروری است و باید به آن اشاره شود. البته همواره باید در نظر داشت که کلیه عوامل مطرح شده، برای هر نوع کسب و کاری کاربردی نیست.