برند چیست
تاریخچه
گونه های مختلف برند
نکات مهم در طراحی برند
مراحل طراحی برند
تصویر برند
وظایف برند
وجوه برند
انواع برند
توسعه برند
- عناوین
نام گذاری محصول و انتخاب برند
مراحل برند سازی
روش های ارزش گذاری برند
جشنواره انتخاب یکصد برند برتر ایران
معیارهای ارزیابی برندهای خارجی در ایران
ویژگی های نام های تجاری موفق
چرا برند در فضای کسبوکار ایرانی از اهمیت منطبق یا در مقیاس منطقهای برخوردار نیست؟
برای اهمیت یافتن برند به عنوان یک دارایی معنوی برای بنگاههای ایرانی باید چه تدابیری اتخاذ کرد.
برند رهبری
- برند چیست
- از دیدگاه کسب و کار، برند هر نامی است که مستقیماً به دلیل فروش کالاها یا خدمات مورد استفاده قرار گیرد. « جان میلر و دیوید مور »
- برند علاوه بر تسلط بر سهم بازار گزینههایی را برای رشد کسب و کار خلق کرده و ضمن جذب و حفظ کارکنان ماهر و مستعد ارزش خود را نزد سهامداران بهبود می بخشد.
- برند نه تنها با استفاده از مفهوم لغوی خود، بلکه با استفاده از هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویتی اجتماعی و شناخته شده نمود یافته است، با مشتری سخن میگوید.
برند، نشانهایست که روی فراوردههای یک شرکت نقش می بندد و برای متمایز ساختن موسسهای از موسسه دیگر به کار میرود. این نشانهها درصورت ثبت شدن دارای اعتبار حقوقی بوده و تحت حمایت قانون قرار دارند.
استیفن کینگ معتقد است که « محصول چیزی است که در کارخانه ساخته می شود و برند چیزی است که مشتری آنرا خریداری میکند.»
نام تجاری چکیده ای است از هویت، اصالت، ویژگی ها و تفاوت ها است.
- تاریخچه
- نشانههای تجاری کوزهگران در مصر باستان و منطقه کورینت (Corinth)یونان باستان، قدمت استفاده از نشانه به عنوان علامت مشخصه تجاری را به ۴۰۰۰ سال میرساند. در حدود دوهزار سال پیش، صنعتگران چینی، نام خود را در داخل یک نیمدایره بر پشت ظروف چینی تولیدی خود به عنوان نشانه تجاری بکار می بردهاند. این علایم طی قرون بعد جای خود را به نقش حیواناتی چون زنبور عسل و کَله شیر سپردند.
- در گذشته گله داران یا صاحبان گله های گاو، با زدن داغ بر پشت گاوها در واقع امضای خود را بر روی آنها می گذاشتند. این داغ ها که همان نام تجاری یا BRAND بودند دو ویژگی عمده داشتند، اول آنکه هویت صاحبان گاوها را تعیین میکردند تا نسبت به مالکیت آنها مشکلی پیش نیاید و دوم اینکه خریداران می دانستند که بر اساس علامت بر روی گوساله، محصول کدام گله دار را خریداری میکنند.
- گونه های مختلف برند
- نشانههایی که شکل اصلیشان را حروف میگیرند.
- نشانههایی که نام(یا محصول) شرکت را به شکلی معما گونه مطرح میکنند.
- نشانههایی که بر اساس نشانههای ترسیمی و یا تصویری، نشاندهنده نام یا فعالیت شرکت هستند.
- نشانههایی که براساس نشانههای ترسیمی و حروف طراحی شدهاند و ترکیبی از انواع یک و سه هستند.
- نشانههایی که شعار یا پندار جدیدی خلق می کنند و یا به آن دامن میزنند.
- نکات مهم در طراحی برند
هدف شرکت و طبیعت آن
هماهنگی نشانه با رسانههایی که قرار است نشانه در آنها بکار رود
وجوه تمایز آن با نشانههای دیگر
قابلیت تشخیص آن از سایر نشانه ها
همگامی با زمان
ماندگاری در ذهن
قابلیت جلب اعتماد آن و قابلیت درک توسط فرهنگهای گوناگون
طرح ممکن است پس از الصاق بر محصول، از هر سو و جهتی دیده شود و نباید در جهات دید گوناگون، تاثیر منفی در مخاطب ایجاد نماید
- مراحل طراحی برند
- درک نظر و خواست سفارش دهنده و مصرف کننده
- شناخت و آشنایی با موضوع
- جستجوی اشارات بصری و تصویری درست از مطلب
- ترکیب اشارات در نقش
- تصویر برند
- پرفسور کوین کلر، دانشمند و نظریهپرداز برجسته حوزه مدیریت برند، تصویر برند را ادراک مصرفکننده در مورد برند میداند که توسط تداعیات برند موجود در حافظه، بازتاب می یابد.
- این ادراکات را میتوان با نشانگرهای مناسب از ذهن مصرفکننده فراخواند. ثابت شده است که تصویر مثبت برند، ریسک ادراک شده مصرف کننده در مورد برند را کاهش داده و سطح رضایت و وفاداری مصرفکننده را افزایش میدهد. همچنین، برندی که تصویر مناسبی در ذهن مصرف کننده دارد، فرایند جایگاهسازی را سادهتر طی میکند. زیرا، برندی که تصویر قوی و مثبت دارد، راحتتر در ذهن مشتری نقش می بندد.
- وظایف برند
- علاوه بر آن، به مخاطبان خود این امکان را می دهند که از سازنده برند مسؤلیتی را بخواهند. خریداران/ مصرف کنندگان با توجه به تجربه هایی که از گذشته با برند داشته اند، همچنین نسبت به برنامه های بازارسازی سازمان، در می یابند که: آیا این برند نیاز آنها را برطرف می سازد؟
- در جهان امروز، زندگی مردم هر روز پر تنش تر از گذشته است؛ زمان، سریع تر از گذشته می گذرد و همه دچار نوعی شتابزدگی شده اند. در چنین شرایطی برندها از این پیچیدگی ها می کاهند و ضمن ساده تر ساختن تصمیم گیری های روزمره زندگی، درصد ریسک پذیری هر خرید راکاهش می دهند.
- وجوه برند
- الف : ” برند دستاورد رفتار است ”
- هر آنچه سازمان انجام میدهد از پتانسیل تأثیرگذاری بر برند برخوردار است، لذا فرهنگ و جهت گیری کلی استراتژیک کسب و کار ، باید به نحوی یکپارچه و برهم منطبق شوند که بتوانند برند برتر برای ذینفعان بوجود آورند.
- برند تعهد و وعدهای است که شما در هر فعالیت بازاریابی، هرحرکت و تصمیمگیری سازمانی و هر تعامل با مشتری، به آنها میدهید و تلاش می کنید که در بلندمدت به آن وفادار بمانید.
- این انسانها و مشتریان هستند که به برند حیات میبخشند نه سازمانها ، به بیان دیگر برند دارای ماهیتی اجتماعی است و قدرتمندترین برندها آنهایی هستند که ذینفعان نسبت به آنها احساس مالکیت داشته و آنرا متعلق به خود میدانند و میگویند ” این برند دلخواه من است ”
به عبارت دیگر برند مجموعهای از برداشتهائی است که در ذهن مصرف کننده تداعی میگردد. از طرفی تنها یک تجربه بد مشتری از برند، حساب شدهترین تبلیغات شرکت را به باد فنا میسپارد.
- انواع برند
برندهای تجاری
- هدف از آن بدست آوردن سهم بیشتری از مشتری است که در نهایت منجر به دست آوردن سهم بیشتری از بازار می شود . بطور کلی مفهوم برند با مسائل تجاری گره خورده است و بیشتر در کسب و کار شنیده می شود.
برندهای اجتماعی
- اما آنچه مهم است این است که برندهای اجتماعی در جوامع مختلف به اشکال مختلف وجود و ظهور دارند و در حال انباشت ثروت هستند. این برندها به شکلهای زیر می توانند ظاهر شوند:
۱- هنرمندان سینما و موسیقی ۲- ورزشکاران ۳- و اشکال دیگر که می تواند باشد.
- انواع برند
برندهای سیاسی
- مهمترین هدف برندینگ تولید ثروت است.پس در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت هدف از برندینگ سیاسی بدست آوردن سهم بیشتری از آرای مردم است که منجر به بدست آوردن ثروت و قدرت می شود.
برندهای ملی
- برندهای ملی با نام کشورها گره خورده است و معمولا در دو صورت اتفاق میفتد:
- یکی وقتی کشوری مهد محصول خاصی باشد و یا در محصول خاصی اولین باشد و یا کیفیت محصول خاصی در آن کشور بهترین باشد مثل قهوه ترک یا الماس آفریقا .
- دیگر وقتی کشوری از هنر برندینگ بهره نبرده باشد در آن صورت است که هر چه از آن کشور صادر شود به نام و برند آن کشور معروف می شود مثل فرش ایرانی یا زعفران ایرانی.
- توسعه برند
توسعه برند یک استراتژی بازاریابی است که در آن شرکت، محصولی با یک تصویر خوب را که از نام برند بهره میبرد اما در طبقه محصولی متفاوتی است بازاریابی می کند.
- سازمان ها از این استراتژی برای افزایش و اهرم سازی ارزش ویژه برند استفاده می کنند. توسعه پذیری یک برند به این امر بستگی دارد که تا چه حد تصویر ذهنی مشتریان از ارزش ها و اهداف برند قوی است.
در دهه ۱۹۹۰ در حدود ۸۱ درصد از محصولات جدید با معرفی برندهای جدید از سیاست توسعه برند استفاده کردند. اگرچه مزایای قابل توجهی در استراتژی های توسعه برند وجود دارد، با این حال این استراتژی از ریسک تخریب تصویر برند در نزد مشتریان برخوردار است. تنها یک انتخاب نادرست و ضعیف می تواند ارزش ویژه برند شما را به کلی کاهش دهد.
- نام گذاری محصول و انتخاب برند
- تکنیکی است که در آن سازمان در خصوص انتخاب نام محصولات خود اندیشیده و براساس دستاوردهای تحقیقات بازار بهترین و مناسبترین نام را با هدف تاثیرگذاری بر مشتریان هدف خود انتخاب میکند.
- مفهوم نام گذاری محصول بسیار شبیه فرایند تصمیم گیری برای نام شرکت و سازمان است. نام گذاری بخش حیاتی فرآیند مدیریت برند است و دربرگیرنده کلیه فعالیت های بازاریابی است که تصویر برند از جمله جایگاه سازی، طرح و نشان ، بسته بندی و سایر ویژگیهای محصول را تحت تاثیر قرار می دهد. فرایند نام گذاری محصول ممکن است ماه ها به طول انجامد.
- برای نام گذاری محصولات از چندین استراتژی خاص استفاده می شود
- برای هر محصول یک نام تجاری منفرد
- یک نام و علامت برای همه محصولات
- نام جداگانه برای محصولات هر گروه
- نام گذاری دوگانه (تلفیقی از نام شرکت و نام کالاهای منفرد)
- عرضه محصول بدون نام
- برند چگونه ثروت می آفریند
با …..
- افزایش وفاداری مشتریان (و افزایش مشتریان وفادار)
- تسهیل تأمین مالی شرکتها
- ثبات در کسب درآمد
- پایداری اشتغال نیروی انسانی
- ارتباط تنگاتنگ ارزش سهام شرکت با قدرت برند
- مراحل برند سازی
اولین گام، شناسائی و تعیین جایگاه برند است.
دومین گام، برنامه ریزی و اجرای برنامههای بازاریابی برند است.
سومین مورد، سنجش و تأثیر نحوه عملکرد یک برند است
و در نهایت مدیریت برند می باشد.
“خلق یک برند به نبوغ، ایمان و پشتکار نیاز دارد“
دیوید آگیلوی
- روش های ارزش گذاری برند
- روش ارزشگذاری اینتر برند
- روش ارزشگذاری BAV
- ……
- فهرست یکصد نام تجاری برتر ایران در سال ۱۳۸۷
- اهداف جشنواره انتخاب یکصد برند برتر ایران
تأکید بر نقش آموزش
در ارتقاء جایگاه رقابتی نام و نشان تجاری در بازار
ترویج فرهنگ مشتری مداری
تأکید بر لزوم توجه بر مدیریت نام و نشان تجاری
تأکید بر ارزشیابی و ارزش گذاری مالی نام تجاری بعنوان یک دارائی نامشهود
ایجاد و ارتقای فرهنگ هوشمندی نسبت به نام و نشان تجاری
معرفی و تجلیل از شرکتهای برتر در حوزه مدیریت برند
- شیوه ارزیابی و انتخاب یکصد برند برتردر ایران
- بیشترین امتیاز کسب شده از ارزیابی برون سازمانی برندها است.
- امتیازات این مرحله بر اساس مدل “آکر ” که شامل موارد ذیل میباشد داده شده است :
- آگاهی از نام و نشان تجاری : قدرت یک نام و نشان تجاری در ذهن مصرف کننده
- تداعی نام و نشان تجاری : معانی نام و نشان تجاری در ذهن مصرف کنندگان
- کیفیت ادراک شده : ارزیابی ذهنی مصرف کننده از کیفیت محصول
- وفاداری به نام و نشان تجاری : میزان تعلق خاطر یک مصرف کننده به نام و نشان تجاری
- ارزیابی و انتخاب برندهای برگزیده از میان یکصد برند نیز براساس
- ارزیابی اظهارنامه و مستندات
- ارزیابی درون سازمانی برند
- شیوه ارزیابی اظهارنامه و مستندات
۱- اطلاعات نام و نشا ن های تجاری
۲- فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه برندینگ در میان مشتریان در بازارهای هدف
۳- فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه برندینگ در میان اعضای شبکه توزیع
۴- فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه برندینگ در درون سازمان در میان کارکنان
۵- فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه برندینگ در میان تأمین کنندگان شامل تأمین کنندگان مواد و قطعات، تأمین کنندگان تجهیزات، تأمین کنندگان منابع مالی
۶- فعالیت های صورت گرفته در راستای توسعه برندینگ در جامعه
- ارزیابی درون سازمانی برند
۱-مدیریت
۲- فرآیندها
۳- منابع
۴- کارکنان
۵- نتایج عملکرد
- معیارهای ارزیابی برندهای خارجی فعال در بازار ایران
- میزان سرمایه گذاری در ایران
- گستردگی شبکه فروش و خدمات پس از فروش
- سطح و میزان خدمات پس از فروش
- میزان اشتغالزائی در ایران
- حضور تبلیغاتی در مطبوعات و رسانه های ایران
- تأثیر بر اقتصاد و محیط زیست ملی
- معیارهای ارزیابی برندهای خارجی فعال در بازار ایران
- دارا بودن رفتار اخلاقی در عرصه کسب و کار
- پاسخ دهی به مسئولیتهای اجتماعی
-
مشارکت در جامعه ایران شامل:
مشارکت در فعالیت های زیست محیطی
مشارکت در نهادهای اجتماعی
حمایت از ورزش
فعالیت های داوطلبانه و بشردوستانه
فعالیت های عام المنفعه - جایگاه سازی برند Brand Positioning
- جایگاه سازی برند، عبارت است از تعیین و تعریف جایگاه استراتژیک و منحصربفرد برای برند.
- در واقع جایگاه سازی، شاخصی برای تعریف نحوه ارتباط شرکت با مشتریان فراهم می سازد.
- جایگاه شرکت می بایست متمایز از رقبا باشد.
- جایگاه سازی از طریق ارائه ویژگی ها یا مزایای ملموس و ناملوس تحقق مییابد
معیارهای لازم برای حفظ جایگاه برند:
- قابلیت انتقال و گسترش (در چه حوزه ای می توان محصول جدید را گسترش داد؟)
- قابلیت انطباق با زمان(تا چه حد قابلیت تطابق در به روز شدن و همگامی با زمان وجود دارد؟)
- قابلیت محافظت قانونی (تا چه حد به راحتی می توان آن را تقلید کرد؟)
- ردیابی ارزش برند
- ردیابی ارزش برند در اصل مجموعه ای از تحقیقات است ؛ با این هدف که سازمان دریابد آیا برند عملکرد مورد نیاز سازمان را انجام می دهد یا خیر.
- این تحقیقات در زمینه ارزیابی برند به دو هسته درونی و برون سازمانی تقسیم بندی میشود.
- ردیابی ارزش برند به سازمان کمک می کند تا تمرکز خود را در بحث حفظ ارزش برند حفظ کرده، در صورتیکه این مشکلات قابل رفع هستند آنها را برطرف سازد و یا درصورتیکه موانع دیگری برسر راه سازمان قرار گرفته به چاره اندیشی برای رفع آنها پردازد.
- به بیان دیگر هر سازمان در مدیریت برند خود به مشاوره نیاز دارد؛ این توصیه ها و مشاوره ها باید از طریق یک تیم تحقیقاتی و کارشناسی در این زمینه ارائه شود
- ویژگی های نام های تجاری موفق
- بر بیشترین سهم بازار تسلط دارند.
- مانع ورود رقبای جدید به بازار هستند.
- قادر به پیاده سازی موفقیت آمیز برنامه های توسعه هستند.
- آسانتر به بازار سایر کشورها راه می یابند.
- قادر به جذب و حفظ نیروهای مستعد و کارآزموده هستند.
- از کشش قیمت پایین برخوردارند.
- از سطح وفا داری عمیق مصرف کنندگان برخوردارند.
- شکل گیری نوآوری در سازمان را تحریک می کنند.
- چرا برند در فضای کسبوکار ایرانی از اهمیت منطبق یا در مقیاس منطقهای برخوردار نیست؟
- برای ارائه پاسخ به این پرسش میتوان از دریچه فرهنگ – سیاست – اجتماع به آن نگریست اما از بعد رفتارشناسی اقتصادی میتوان دلایل عمیقتری برای آن متصور شد و ریشهیابی کرد.
- از بعد اقتصادی پرسش اصلی بحث را میتوان این گونه هم مطرح کرد: چرا با وجود این که خوشنامی و داشتن اعتبار از گذشته تاکنون به عنوان یک ارزش در مبادلات اقتصادی بازرگانان و تجار در میان اصناف مختلف اهمیت دارد، اما نام و نشان تجاری از اهمیت و اولویت والایی برخوردار نیست؟
- بعد ساختاری
- به دلیل این که دولت به عنوان یک ابر نهاد اجتماعی طی سالیان متمادی (قبل از تشکیل دولت مدرن) در اقتصاد نقش مسلطی داشته و در تمام بازارها حضور بلامنازعی داشته، امکان و زمینه توجه به این پدیده مدرن تجاری وجود نداشته است. به بیان سادهتر «برند» و توسعه ادبیات آن متعلق به بازارهای رقابتی و اقتصاد آزاد و غیرمتمرکز است.این در حالی است که در کشور ما بنگاه ایرانی متعلق به بخش دولتی و بخش عمومی سهم بالایی در بازارهای غیررقابتی دارند یا اگر رقابتی هم میان بنگاههای بخشخصوصی وجود دارد در یک ناحیه محدود از بازار شکل گرفته که به رهبری بنگاه دولت ساز در بازار خدشه وارد نمیکند.از سویی بنگاههای دولتی در امتداد تاریخ و حیات خود نیازی به برندسازی و احترام به برند خود را نداشتهاند.
- زمینه تبلور و رشد و توسعه بنگاه صادراتگرا در طول تاریخ اقتصاد ایران وجود نداشته و طی دهه اخیر با توسعه بنگاههای صادرات محور موضوع توسعه برند اهمیت پیدا کرده است.
- بعد ساختاری
- ایران همواره به دلیل مشکلات ساختاری، دارای یک اقتصاد تورمی است. در یک اقتصاد تورمی، ارزش داراییهای واقعی طی یک روند در حال افزایش است. هنگامی که ارزش داراییهای ثابت بنگاهها (حتی بنگاههای زیانده و دارای داراییهای هنگفت که تجدید ارزیابی نشدهاند) در حال افزایش است، مشکلاتی به وجود میآید.افزایش ارزش داراییها در شرایط تورمی (حتی فراتر از نرخ استهلاک سالانه) دو مشکل را به بنگاههای ایرانی پدید آورده است. اول اینکه دلبستگی و وابستگی مدیران یا بهتر بگوییم مالکان بنگاه به بسط سمت راست ترازنامه (داراییها) بیشتر میشود و دوم اینکه نگرانی مدیران و مالکان به مساله افزایش هزینه سرمایهگذاری بر سر توسعه داراییهای نامشهود «برند» (دارایی غیرفیزیکی) در زمان تورمی بیشتر تشدید میشود.
- مدیران و مالکان بنگاههای ایرانی نگاه راهبردی و عموما «دارایی محور» به «برند» ندارند، به طور کلی ایرانیان کسب درآمد و سود از «برند» را موضوعی رویایی و غیرقابل دست یافتنی می دانند. این دیدگاه ریشه در گرایش به مدیریت هزینهای (صرفهجویی در تخصیصها) به جای انتخاب مدیریت درآمدی در بنگاه دارد. بنابراین از این بعد هم «برند» مورد کمتوجهی قرار گرفته است.
- اما برای اهمیت یافتن برند به عنوان یک دارایی معنوی برای بنگاههای ایرانی باید چه تدابیری اتخاذ کرد
- تغییر روشهای حسابداری در بنگاههای تولیدی و خدماتی
- تغییر دیدگاه مدیران در بنگاههای ایرانی نسبت به سرمایهگذاری بر روی برند
- تاسیس موسسههای ارزشگذاری و رتبهبندی برند تجاری
- تعیین ارزش برند شرکتها توسط شورایعالی واگذاری و سازمان خصوصیسازی در جریان قیمتگذاری شرکتهای قابل واگذاری
- تعیین و تدوین استاندارد ارزشگذاری برند شرکتها از سوی سازمان حسابرسی و توصیه آن به موسسههای ارزیاب سهام و داراییها
- اما برای اهمیت یافتن برند به عنوان یک دارایی معنوی برای بنگاههای ایرانی باید چه تدابیری اتخاذ کرد
- پیگیری اهمیت برند از سوی تشکلهای حرفه حسابداری
- ورود ارزشگذاری برند در ادبیات دولت درخصوص مصوبات و دستورالعملهای خصوصیسازی و واگذاری واحدهای دولتی
- ارزشگذاری برند شرکت از سوی خود بنگاه و ورود ارزش تعیین شده به ترازنامه شرکتها
- تاکید مبلغان و شرکتهای تبلیغاتی بر روی برند (برندینگ) شرکتها به منظور فرهنگسازی
- برگزاری فستیوال محلی، جشنواره ملی، نمایشگاه برند و…
- برندی به نام رهبری سازمان
علاوه بر اینکه برند سازمان، تأثیر متقابلی بر کالاها و خدمـــات عرضه شده دارد، شیوه مدیـــــــــــریت و رهبری نیز میتواند برندی بسیار قدرتمند برای سازمان محسوب شود که البته خود این نوع برند نیز در تعامل دوسویهای با برند اصلی سازمان است.
- به جملات زیر به دقت توجه کنید، آیا می توانید وجه مشترک شرکتهای نامبرده را پیدا کنید؟
- جنرال الکتریک
- شرکتی است با تنوع محصولات بالا که سالانه ۱۶۳ میلیارد دلار درآمد دارد.
- شعار شرکت “تخیلگرایی حین کار” (Imagination at Work) است.
- یکی از جنبههای معروفیت جنرالالکتریک داشتن مدیران و رهبرانی با قابلیت تبدیل ایدههای تخیلگرایانه به کالاها و خدماتی واقعی و سرآمد در بازار است.
- یک مدیر جنرالالکتریک با ویژگیهای خاصی شناخته می شود: ایده پردازی قوی، تفکر قدرتمند، تصمیم گیری به موقع، رهبری لایق تیمهای کاری و کارشناسی، حسابگری و اعتماد به نفس بالا.
- به جملات زیر به دقت توجه کنید، آیا می توانید وجه مشترک شرکتهای نامبرده را پیدا کنید؟
- جانسون و جانسون (Johnson & Johnson)
- این شرکت سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار درآمد داشت.
- شعار اصلی شرکت این است: “ما بر این باوریم که مسؤولیت اصلی مان در جامعه، دربرابر پزشکان، پرستاران و بیماران است، سپس مادران و پدران و در نهایت هر کسی که از محصولات و خدمات ما استفاده میکند.”
- علت اصلی معروفیت شرکت، پرورش رهبران و مدیرانی است که به روشهای علمی، کالا و خدمتی بسیار باکیفیت و کامل ارائه میکنند که موجب رفع بیماریهای و ناراحتیهای جسمانی میشوند و کیفیت زندگی بشر را ارتقا میدهند.
- یک مدیر در شرکت جانسون با این ویژگیها شناخته میشود: سختگیر و جدی در توسعه و تنوع محصول، دارای مسؤولیت اجتماعی بالا، عرضه کننده محصول به بازار با ضوابط مشخص، متعهد به ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان، متعهد به کیفیت و سلامت.
- یک نقطه اشتراک در این دو مثال و همچنین در شرکتهایی مانند پپسی، دیزنی، بوئینگ و گلدمنساچز این است که همه آنها رهبرانی سرآمد داشته اند.
- گاهی این گونه مؤسسات و بنگاهها را “رهبرساز” (leader feeder) مینامند که علاوه بر تولید و عرضه محصولاتی با کیفیت عالی، مدیران و رهبرانی عرضه مییکنند که قابلیت اداره سازمانهای دیگر را خواهند داشت.
- پاسخ دیگری نیز به این سؤال وجود دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد:
این شرکتها فراتر از تربیت و پرورش صرف مدیران و رهبران خود (به عنوان یک فرد) پیش رفتهاند؛ آنها بر “ارتقای قابلیتهای عمومی رهبری” در سازمان خود تأکید میکنند و به دنبال ایجاد مفهومی هستند که ما آن را “برند رهبری سازمان” مینامیم.
- ۵ گام ایجاد برند رهبری
- باید اصول اولیه رهبری سازمان مانند تنظیم استراتژی و به کارگیری قابلیتهای اجرایی آن را به خوبی بشناسید و از آنها استفاده کنید.
- مطمئن شوید مدیران، نیازها و انتظارات واقعی (و عمدتاً توقعات بالای) مشتریان و ذینفعان خارجی را میشناسند و آن را به زبان فرایندهای کاری داخلی به خوبی ترجمه می کنند.
- رهبران سازمان تان را با توجه به توانایی شان در ترجمه نیازها و توقعات ذینفعان، ارزیابی کنید.
- در زمینه پرورش و توسعه فرایند رهبری (نه رهبران سازمان به عنوان افراد مستقل) در سازمانتان که موجب افزایش توانایی رهبران در پاسخگویی به نیازها و توقعات مشتریان و سرمایهگذاران میشود، سرمایهگذاری کنید.
- لحظه به لحظه و قدم به قدم مسیرهای موفقیت خود را در ایجاد برند رهبری در سازمانتان برای استمرار آن در بلند مدت، مرور کنید.