دوره تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده
تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده
۴ هفته، ۱۰ ساعت / هفته
مدرس: علی خویه
khooyeh.ir
در مورد دوره
این دوره به دو بخش اصلی جدا شده و به طور کلی برای به دست آوردن ابزارها و تکنیک هایی برای ایجاد سوالات هوشمندانه در تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تحقیقات برای پیشبرد اهداف سازمان می پردازد. در این دوره همچنین به نحوه طراحی یک طرح تحقیقاتی، تجزیه و تحلیل داده ها، تفسیر صحیح و دقیق، ارتباط گزارش های حاصل از بررسی تحقیقات و عملکرد سازمان و در نهایت ارائه ی نتایج به مدیران سازمان پرداخته می شود.
قسمت دوم به رفتار مصرف کننده، فرایند تصمیم گیری، شناسایی نیاز خرید و مصرف یک کالا تمرکز دارد. نحوه ی لحاظ کردن تحقیقات بازار در اتخاذ تصمیم های مدیریتی با تمرکز بر رفتار مصرف کننده، تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کنندگان ، تشریح مراحل مختلف فرایند تصمیم گیری های صحیح مدیریتی و متغیرهایی که تصمیم ها را تحت تاثیر قرار می دهند ، اتخاذ تصمیمات مدیریتی بر اساس نگرش مشتری محوری
هفته ۱
اصول رفتار مصرف کننده – Consumer Behavioral Fundamentals
این دوره متشکل از دو بخش می باشد: تحقیقات بازاریابی و رفتار مصرف کننده.
نخست، آشنایی با ابزارها و روش هایی که به وسیله ی آنها قادر به انجام (یا پیاده سازی) تحقیقات بازاریابی تفسیر نتایج حاصل از آن .
دوم، اصول اساسی رفتار مصرف کننده و فرایند تصمیم گیری مصرف کننده و چگونگی استفاده از این دانش در تدوین استراتژی های بازاریابی موثر و تاکتیک های کاربردی در این تدوین استراتژی.
وارد شدن به ذهن مشتری اولین گام در توسعه یک استراتژی بازاریابی است .Getting into the mind of your customer is the first step in developing a marketing strategy that is effective.
سرفصل های دوره:
موضوع · ۱٫۱ رفتار مصرف کننده در چارچوب فرایند بازاریابی است؟
موضوع · ۱٫۲ نگرش کلی رفتار مصرف کنندگان
موضوع · ۱٫۳ سلسله مراتب تفکر مصرف کنندگان
موضوع · ۱٫۴ روش های تصمیم گیری
موضوع · ۱٫۵ استراتژی های قیمت گذاری
موضوع · ۱٫۶ حسابداری ذهنی و برنامه های کاربردی
موضوع · ۱٫۷ زنجیره خرید و رفتار تصمیم گیری
موضوع · ۱٫۸ شناخت عوامل اساسی در رفتار مصرف کننده – Basic Factors in Consumer Behavior
خواندن · خواندن: سی سال از چشم انداز تئوری در اقتصاد: بررسی و ارزیابی
ارزشیابی هفتگی
هفته ۲
فرایند تصمیم گیری مصرف کننده
بخش۲ آشنایی با فرایند تصمیم گیری مصرف کننده
نحوه ی تصمیم به خرید مشتریان و ارزیابی پس از خرید آنها.
موضوع · ۲٫۱ احساس نیاز به خرید
موضوع · ۲٫۲ بررسی گزینه ها و خرید
موضوع ۲٫۳· ارزیابی بعد از خرید
موضوع · ۲٫۴ پردازش اطلاعات
موضوع · ۲٫۵ ادراک – Perception
موضوع · ۲٫۶ نگرش: مدل احتمال ارزیابی
موضوع · ۲٫۷ مقایسه وضعیت – تعیین چارچوب ها
موضوع · ۲٫۸ تجزیه و تحلیل و اهمیت قیمت گذاری
موضوع · ۲٫۹ نگرش مصرف کننده و درک در توسعه پایدار
ارزشیابی هفتگی
هفته ۳
اصول تحقیقات بازاریابی
نیمه دوم دوره، ورود به دنیای تحقیقات بازاریابی.
اهمیت تحقیقات بازار و چگونگی به دست آوردن داده ها.
انواع مختلف تحقیق و طرح آزمایشی .
موضوع · ۳٫۱ اهمیت تحقیقات بازاریابی و نقش آن در مدیریت بازاریابی
موضوع · ۳٫۲ مراحل انجام تحقیقات بازاریابی
موضوع · ۳٫۳قسمت اول، اکتشافی، توصیفی و علمی پژوهش –
موضوع · ۳٫۴ بخش دوم، اکتشافی، توصیفی و علمی پژوهش –
موضوع · ۳٫۵ انواع تست ها
موضوع · ۳٫۶ اثرات غیر اصلی بر روی تحقیقات تجربی
موضوع · ۳٫۷ اثرات غیر اصلی در پژوهش دوم تجربی
موضوع · ۳٫۸ اعتبار و اعتماد
موضوع · ۳٫۹ انواع طرح های تجربی
موضوع · ۳٫۱۰ طراحی آماری
موضوع · ۳٫۱۱ تست بازاریابی
ارزشیابی هفتگی
هفته ۴
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیقات بازار
Marketing Research Data Collection & Analysis
در آخرین هفته از این دوره، شما با جزئیات بیشتری در مورد انواع مختلف داده ها آشنا خواهید شد در طول فرآیند تحقیقات بازاریابی با چگونگی ارزیابی آنها آشنا می شوید. در انتها با نحوه ی ساخت یک پرسش نامه موثر و هوشمندانه آشنا خواهید شد.
موضوع · ۴٫۱ تعیین داده های اولیه Primary Data
موضوع · ۴٫۲ داده اولیه: ارزش ها، دانش ها ، نگرش ها و رفتار ها
موضوع · ۴٫۳ داده ها ثانویه و فلس های اندازه گیری
موضوع · ۴٫۴ طراحی پرسشنامه
موضوع · ۴٫۵ اندازه گیری روانی: اندازه گیری نگرش
موضوع۴٫۶ · تعیینحدود نمونه گیری
موضوع · ۴٫۷ نمونه طرح و احتمال نمونه: نمونه گیری تصادفی ساده
موضوع · نمونه ۴٫۸ احتمال: طبقه بندی و نمونه گیری خوشه ای
موضوع · ۴٫۹ طبقه بندی داده ها و تست فرضیه ها
موضوع · ۴٫۱۰ جدولبندی یک طرفه و دو طرفه : آزمونهای Chi-square
موضوع · ۴٫۱۱ فاکتور خوشه ای،، تفکیک و تجزیه و تحلیل گزارش
موضوع۴٫۱۲ · تجزیه و تحلیل همبستگی
موضوع · ۴٫۱۳ تجزیه و تحلیل رگرسیون
موضوع · ۴٫۱۴ تجزیه و تحلیل نتایج رگرسیون
ارزشیابی پایانی
مدرس دوره: علی خویه
معرفی: