به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی به مخاطب جهانی دیگر نیازمند صرف هزینه های گزاف نیست. این امر به معنای خروج انحصاری مخاطبان جهانی از دست برندهای بزرگ و اولویت برنامه هدفمند است. در واقع امروزه عرصه بازاریابی روی تمامی برندها با ایده های خلاقانه باز است. اکنون آنچه تفاوت ها را رقم خواهد زد، ایده برتر است. در ادامه به بررسی سازوکار بازاریابی برخی برندهای معتبر خواهیم پرداخت.
آشنایی با نحوه بازاریابی جهانی نیازمند کسب آگاهی در زمینه های مختلف است. در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد بعضی از برندهایی که مفهوم بازاریابی جهانی را به خوبی درک و پیاده سازی کرده اند، بپردازیم. به این ترتیب تا حد زیادی نسبت به آنچه در بازاریابی مدرن ارزش آفرین است، اطلاع کسب کرده و در مرحله عمل هوشمندانه تر اقدام خواهیم کرد.
ردبول، ماجراجویی اتریشی
برند اتریشی ردبول در زمینه بازاریابی جهانی چنان حرفه ای عمل کرده که بسیاری از آمریکایی ها این شرکت را برند ملی کشورشان می دانند. سوال اینجاست که ردبول چگونه این کار را انجام داده است؟
یکی از راهکارهای این تولید کننده نوشابه های انرژی زا پوشش و میزبانی رخدادهای مهم ورزشی است. از مسابقات جایزه بزرگ ایندیاناپولیس گرفته تا رقابت هواپیماها در انگلستان و مسابقات ماشین های دست ساز اردن، ردبول در همه رخدادهای ورزشی مهم حاضر است. همچنین بسیاری از مسابقات مهم نیز به ابتکار این برند برگزار شده اند.
نانسی کوئن، استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد، اظهانظر جالبی در مورد این برند دارد: «ردبول مانند هیچ برند آمریکایی نیست. آنچه در ازای مبلغ ناچیزی دریافت می کنیم، یک قوطی حاوی نوشیدنی انرژی زا نیست، بلکه خلاقیت است که به رگ های ما تزریق می شود. این برند با اقتصاد جهانی گره خورده و اهدافش را در سراسر دنیا جست وجو می کند. اگر با دقت به برنامه های این شرکت نگاه کنید، تفاوت آن با پپسی و کوکاکولا را حس خواهیم کرد. چنین تفاوتی در آمارها نیز به وضوح مشاهده می شود.» اگرچه این سخنان را کوئن در سال ۲۰۰۱ بر زبان آورده، با این حال همچنان سیاست های بازاریابی ردبول خاص باقی مانده است.
لگو و راه اندازی شبکه مجازی کودکان
خاطرات کودکی اغلب افراد با محصولات شرکت لگو پیوندی ناگسستنی دارد. این برند دانمارکی در تازه ترین نوآوری خود از یک شبکه اجتماعی مخصوص کودکان رونمایی کرده است. از آنجا که در اغلب شبکه های اجتماعی افراد زیر ۱۳ سال حق عضویت ندارند، لگو به منظور پیشبرد طرح های بازاریابی خود این بار مستقیم به سراغ کودکان خواهد رفت.
این شبکه مجازی تفاوت چندانی با نمونه های مشهور مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام ندارد. کودکان قادر به برقراری ارتباط با سایر طرفداران لگو و ارسال پست هستند. با این حال نکته متمایز کننده این شبکه جدید قابلیت های تفریحی متنوع برای کودکان است. چالش های ساختمان سازی، طراحی مجسمه و شبیه سازی وقایع مهم از جمله امکاناتی است که در دسترس کودکان است.
نکته جالب در این میان صفحه کلید مخصوص لگو برای کودکان است. در واقع از آنجا که طیف وسیعی از مخاطبان این شرکت هنوز با زبان روزمره آشنایی ندارند، استفاده از استیکرهای مختلف جایگزین نیاز آنها خواهد بود.
راه اندازی یک شبکه مجازی افراد بسیاری را از نقاط مختلف جهان دور هم جمع خواهد کرد. چنین موقعیتی به لگو فرصت می دهد تا در عین کاهش هزینه های تبلیغاتی اش به طور مستقیم با کودکان در ارتباط باشد.
نایک، شخصی سازی وسایل ورزشی
برند نایک را همه ما با محصولات ورزشی باکیفیت و خدمات پس از فروش مناسب می شناسیم. با این حال در زمینه بازاریابی این شرکت حرف های دیگری نیز برای گفتن دارد. عمده ترین فعالیت بازاریابی نایک در حمایت از تیم های باشگاهی و بازیکنان مطرح نهفته است. برای نمونه می توان به همکاری طولانی این برند با باشگاه منچستر یونایتد و همین طور لبران جیمز اشاره کرد.
اگرچه حمایت مالی در اغلب موارد فعالیتی پرخطر عنوان شده، با این حال نایک با انتخاب رخدادهایی از قبیل لیگ قهرمانان اروپا در زمینه فوتبال و باشگاه های NBA سرمایه گذاری مطمئنی را انجام داده است.
همچنین قابلیت NikeID، طراحی آنلاین کفش نیز تحول قابل توجهی را در کسب وکار پوشاک ورزشی ایجاد کرده است. این استراتژی شرکت به کاربران امکان شخصی سازی کفش ها را داده و به این طریق شاهد مدل های سفارشی متعددی در سراسر دنیا خواهیم بود. استفاده این شرکت از فضای مجازی نیز قابل توجه است. در واقع صفحات مجازی این شرکت و هشتگ ها محل نمایش خلاقیت خریداران نایک است.
مک دونالد و بازاریابی فرهنگی
همه ما هنگام شنیدن نام مک دونالد به غذاهای لذیذ فکر می کنیم. بدون شک این برند صنعت غذای جهان را در اختیار خود گرفته است. با این حال آنچه به هنگام صحبت در مورد مک دونالد کمتر به آن توجه می شود، بازاریابی ویژه این شرکت تحت عنوان Glocal است.
Glocal شیوه بازاریابی ترکیبی این برند است که براساس آن بازاریابی محلی و جهانی با هم ترکیب شده اند. به منظور فهم بهتر این شیوه ابتدا باید به اهمیت تلاش برای خلق بازارهای جدید توجه کنیم. آنچه تغییر سبک زندگی و سلیقه مردم نامیده می شود، در سیاست بازاریابی مک دونالد کاربرد ویژه ای دارد.
براساس این استراتژی مک دونالد غذاهای بومی مناطق مختلف را به صورت تصادفی به یک کشور یا منطقه فرهنگی دیگر منتقل می کند. به عنوان مثال افزودن اسپاگتی به منوی فیلیپین، ساندویچ های فرانسوی به منوی مک عربیا و همچنین خوراک چینی به فهرست غذایی هلند تجربیات موفقی هستند که این غول دنیای خوراکی به مرحله اجرا درآورده است.
چنین شیوه ای به مک دونالد کمک کرد تا در آمارهای سال ۲۰۱۴ به عنوان نهمین برند بزرگ جهان شناخته شود؛رتبه ای که در تاریخ فعالیت این مجموعه بی سابقه است.
کوکاکولا، ترویج شادی به سبک کلاسیک
کوکاکولا یکی از بهترین نمونه های کسب موفقیت از طریق بازاریابی متمرکز بر خرده بازارهاست. در واقع این تولیدکننده نوشیدنی تمرکز خود را روی حضور در مراسم و رخدادهای مهم محلی قرار داده است. برای مثال کوکاکولا در مصر ۶۵۰ مرکز تصفیه آب برای روستاهای محروم این کشور را تهیه کرده و در عین حال در ماه رمضان نیز برای کودکان خاورمیانه وعده غذایی مخصوص ارسال می کند. در هند آنچه حمایت مالی از طرح توسعه مدارس در مناطق محروم نام دارد توسط این برند حمایت مالی شده است.
آنچه در طرح های بازاریابی کوکاکولا واضح است، تلاش برای جلب عواطف و احساسات افراد به صورت واقعی است. به عبارت بهتر، پیامی که استراتژی این برند به مخاطب منتقل می کند در یک کلمه خلاصه می شود؛ شادی. این کلمه هیچ نیازی به ترجمه ندارد، همه آن را حس خواهند کرد.
رزدی: اینجا خانه شماست
رزدی یک سیستم آنلاین رزرو اتاق برای تورهای مسافرتی است. این سیستم اگرچه در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شده، با این حال به سرعت مشتریان خود را در سراسر دنیا پیدا کرده و اکنون یکی از محبوب ترین شبکه های رزرو هتل است. شاید این شرکت در زمینه بازاریابی فعالیت چندانی نداشته باشد، با این حال مشتریان رزدی عامل اصلی توسعه این استارتاپ هستند. این به معنای تاکید روی شیوه سنتی «محصول خوب، مشتری بیشتر» است.
همچنین توجه به نحوه طراحی سایت و اپلیکیشن این برند نیز گوشه های دیگری از ظرافت عملکرد رزدی را نمایان خواهد ساخت. از آنجا که این برند در اتریش تاسیس شده است، بازار هدفش تورهای اتریشی هستند. با این حال رزدی نسبت به سایر کشورها نیز بی توجه نبوده و آنها را نیز در برنامه خود جای داده است. طرح پشتیبانی از اغلب زبان های زنده دنیا پیام جالبی را به مخاطب القا خواهد کرد: «اینجا خانه شماست.»
چند برنامه و سایت را سراغ دارید که در تلاش برای پشتیبانی از اغلب زبان ها باشد؟ رزدی این فعالیت را در راستای طرح جهانی سازی برندش و با تاکید روی همذات پنداری با مشتریان انجام داده است. اجرای چنین طرحی در کسب وکارهای آنلاین ایده مناسبی به نظر می رسد.
صندوق جهانی طبیعت و هنر زندگی
صندوق جهانی طبیعت یا بنیاد جهانی طبیعت، فرقی ندارد به کدام نام این موسسه را می شناسید، بازاریابی این انجمن براساس تبدیل زندگی در جهان به یک هنر است. این هنر تکه گم شده زندگی مدرن است. طرح هایی از قبیل خاموشی داوطلبانه چراغ ها برای یک ساعت در شبانه روز در راستای تاکید بر تاثیر حیرت انگیز این امر بر گرمایش جهانی، ایده «یک روز بدون موبایل برای زندگی سالم تر» در نروژ در راستای بیان خطرات استفاده بیش از حد تلفن های همراه و همچنین کمپین «محیط زیست سالم، احترام متقابل به طبیعت» از جمله فعالیت هایی است که این سازمان را از موسسه های مشابه متمایز ساخته است.
مانند کوکاکولا، صندوق جهانی طبیعت نیز تلاش عمده ای در راستای تاثیرگذاری روی احساسات افراد کرده است. ایده راه اندازی ایستگاه صفحات خورشیدی در کشورهایی مانند نروژ و کانادا که در برخی فواصل معین روزهای طولانی را تجربه می کنند، یکی از طرح های جاه طلبانه این صندوق محسوب می شود.
این فعالیت به منظور انتقال برق تولیده شده در قالب مخزن های قابل حمل به مناطق محروم دنیاست. استقبال بی نظیری که از این کمپین به عمل آمده به خوبی نشان دهنده موفقیت بنیاد جهانی طبیعت در هدف گیری احساسات و عواطف مخاطبان است. بدون شک تقلید از عملکرد این بنیاد و برند کوکاکولا می تواند تاثیر خارق العاده ای روی فروش و ارتباط شما با مشتریان تان داشته باشد.
آنچه در طرح های بازاریابی کوکاکولا واضح است، تلاش برای جلب عواطف و احساسات افراد به صورت واقعی است. به عبارت بهتر، پیامی که استراتژی این برند به مخاطب منتقل می کند در یک کلمه خلاصه می شود؛ شادی. این کلمه هیچ نیازی به ترجمه ندارد، همه آن را حس خواهند کرد
- منبع:hubspot.com
- forsatnet.ir علی آل علی