برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

بازاریابی محصولات کشاورزی

اهمیت بازاریابی

اهمیت شناسایی ساختار بازار محصولات و بازاریابی آن به حدی است که میتوان آن را به اندازه ی تولید محصول دانست. به طوری که در دنیای امروزی با توجه به مشکل تقاضا برای محصولات ،بدون شناسایی و اطمینان از وجود بازار یک محصول ،تولید آن مفهومی نخواهد داشت.لذا لازم است قبل از هرگونه اقدام برای تولید  و سیاست گذاری ،ساختار کلی بازار یابی را مورد شناسایی قرار داده و در جهت تحقق اهداف مورد نظر برنامه ریزی نمود.

بازاریابی محصولات کشاورزی

بازاریابی محصولات کشاورزی عموماً در بر گیرنده تحرکاتی است که از دیدگاه کشاورز در زمان تصمیم گیری برای تولید و فرآوری محصولات کشاورزی آغاز می شود (مسلمی ، ۱۳۸۶).

منظور از بازاریابی محصولات کشاورزی اقداماتی است که کشاورز انجام می دهد تا بهترین محصول از نظر کیفیت و تقاضای مصرف کننده را در زمان و مکان مناسب و به منظور کسب بیشترین درآمد ، عرضه نماید . که این مرحله از قبل از کاشت یعنی گزینش نوع کشت ، تعیین بذر ، تا زمان کشت ، زمان چیدن ، چگونگی نگهداری و عرضه محصول به بازار و فروش را شامل می شود (Eskola,2008).

 

ترویج بازاریابی کشاورزی

فرآیندی که با ارشاد و راهنمایی کشاورزان آنها را در انتخاب بهترین کشت و زمان آن ، نوع بذر محصول ، به منظور کیفیت و بازار پسندی بهتر ، زمان برداشت ، موقعیت مکانی و زمانی فروش و اطلاع یابی از فرآیند های بازاریابی یاری دهد.

هدف از ترویج بازاریابی ارائه مساعدت های فنی و اطلاعاتی به تولید کنندگان ، فروشندگان و عرضه کنندگان نهاده ها ومحصولات به منظور بازاریابی بهتر می باشد.

برخی مشکلات اساسی موجود در بازاریابی محصولات کشاورزی

۱-فاصله زیاد بین مصرف کننده با تولید کننده و لزوم وجود واسطه های زیاد 

با توجه به اینکه محصولات خاص در مناطق خاصی تولید می شود اما سایر مردم در نقاط مختلف از آن استفاده می کنند ، که این امر باعث بوجود آمدن فاصله طولانی بین مصرف کننده و تولید کننده می شود

۲-نظام تولید

یکی از عوامل مؤثر در کاهش یا عدم کارایی در نظام بازاریابی در کشورهای توسعه نیافته ، وجود نظام های تولید سنتی و کهن و ارائه کشاورزی بخور و نمیر می باشد .

۳-اعتبارات

اعتبارات بنا به اشتراک نظر بسیاری از متخصصان نقش مهمی را در ایجاد انگیزه تولید ایفا می نماید ، امروزه ، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهت تقویت واحد های سنتی تولید کننده ، اعتبارات ارزان قیمت پرداخت می گرددکه علاوه بر ایجاد انگیزه موجبات بهبود تولید و افزایش درآمد می گردد .

 

۴-عدم دسترسی به اطلاعات

اطلاعات نقش مهمی را در تصمیم گیری ایفا می کند . و هر چه اطلاعات صحیح تر و رساتر و در زمان مناسب تر ارائه شود ، تصمیم گیری ها نیز به موقع و صحیح اتخاذ می گردد . در بعد اطلاع رسانی آگاهی از مراکز عمده تولید ، نوع تولید و نیاز های مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت می باشد .

agriculture+marketing

سیاست‌های برنامه‌ای

اهداف توسعه بخش کشاورزی در برنامه اول توسعه با رویکرد افزایش تولیدهای بخش و نیل به خودکفایی نسبی در تولید محصولات اساسی کشاورزی تعیین شده و برای دستیابی به این اهداف بر سیاست‌‌های مرتبط با بخش تولیدی و نظام بهره‌برداری تأکید شد. در این راستا سازماندهی بازار محصولات کشاورزی و اتخاذ تدابیر حمایتی، تأمین خسارت و بیمه محصولات کشاورزی و قیمت‌گذاری و خرید تضمینی محصولات اساسی مورد توجه قرار گرفت.

در برنامه دوم توسعه محوریت رشد و توسعه پایدار اقتصادی کشور به بخش کشاورزی واگذار شده و با وجود جایگاه مهم سیاست‌های تولیدی در سیاستگذاری توسعه این بخش، سیاست‌های قیمتی و تجاری مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

در برنامه سوم توسعه استفاده از سیاست‌های قیمتی برای محدود کردن افزایش قیمت نهاده‌ها و محصولات به منظور کنترل تورم مدنظر قرار گرفت. همچنین ضمن رفع انحصارات دولت در دو کالا (چای و شکر)، ایجاد بورس کالایی به منظور گسترش خصوصیات بازاری کالا‌های کشاورزی و ساماندهی بازار این محصولات پیش‌بینی شد.

در برنامه چهارم توسعه همانند برنامه‌‌های اول، دوم و سوم توسعه، ارتقای ضریب امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی به عنوان یکی از محور‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی تعیین شده و برای تحقق آن برخی سیاست‌ها و اقدام‌ها پیش‌بینی شد که در این بین فراهم‌سازی شرایط استفاده از شبکه جامع اطلاع‌رسانی بازرگانی کشور و پی‌گیری برای به‌ هنگام کردن اطلاعات رسمی ‌تولید محصولات اساسی کشاورزی، تقویت بازار بورس کالا‌های کشاورزی و اصلاح سیستم توزیع و بازاررسانی محصولات کشاورزی و جهت‌گیری تعیین قیمت‌های خرید تضمینی محصولات با هدف اصلاح الگوی کشت و حمایت از محصولات اساسی از مهم‌ترین اقدام‌های منظور شده برای مشارکت مؤثر در پایش و تنظیم بازار محصولات اساسی کشاورزی در این برنامه است. نگاهی کلی به روند سیاست‌های اعمال شده، عدم وجود نظم و انسجام کافی در آنها را برای رسیدن به اهداف درازمدت از جمله خودکفایی و توسعه صادرات نشان می‌دهد.

 

ظرفیتهای بازاریابی بخش کشاورزی
می توان به عنوان پتانسیل ها و فرصت های مطلوب بخش کشاورزی به برخی از محصولات استراتژیک بخش کشاورزی (نه اساسی) که عمدتا تولیدات صادراتی هستند و بیش از ۶۰ درصد میزان تولید آنها بازار مصرف خارجی دارند به عنوان یک ظرفیت مهم و قابل اتکا برای ارز آوری در اقتصاد کشور مطرح هستند اشاره کرد.

محصولاتی نظیر پسته، خرما، زعفران، کشمش و میگو از جمله کالاهای دارای مزیت صادراتی و رقابتی در بازارهای جهانی است که با تصمیمات فرابخشی بایستی زیرساخت های تولیدی و تجاری آنها توسعه یابد.

 

پیشنهادات 

۱-برگزاری کلاس های آموزشی به منظور افزایش کیفیت مدیریت در بخش کشاورزی

۲- تامین اعتبار  در زمان برداشت محصول

۳-فراهم آوردن شرایط برای صادرات بهتر این محصول

۴-حمایت دولت از صادر کنندگان  جهت حفظ نفوذ خود در بازار های خارجی

۵- افزایش کیفیت و کمیت بازاررسانی

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

دکتر علی خویی مشاور فروش مدرس فروش استاد فروش معلم فروش سخنران فروش khooyeh.ir

افزایش فروش استاد فروش معلم فروش مدرس فروش

روش های ساده افزایش فروش، تکنیک های افزایش فروش دکتر علی خویه ...