فنون مذاکره

آکادمی مذاکره ایران
توسط : اصول و فنون مذاکره آکادمی مذاکرهبدون دیدگاه

تقریبا سال ۱۳۹۱ با تعدادی از اساتید دانشگاه یک موضوعی را به نام آکادمی مذاکره ایران بنیانگذاری کردیم و ازهمان ابتدا با استقبال بسیار گسترده سازمان و شرکت ها مواجه شدیم، اکنون که سال ۹۵ می باشد توانسته ایم بیش از ۳۶۰۰۰ هزار ساعت آموزش مذاکره را به ثبت برسانیم. با بسیار از شرکت ها از همان ابتدا که شروع به همکاری کردیم، هنوز هم به شکل ادامه دار، گرم و اثر بخش همکاری ما ادامه دارد. تعداد سازمان هایی که افتخار همکاری با آن ها را داشتیم امسال از ۳۰۰ سازمان گذشت.

حرف ما ساده ولی کاملا درست بود، ما می گفتیم مذاکره کردن مانند آواز خواندن یک کار مهارتی است. شما نمی توانید با رفتن به دانشگاه و درس خواندن مدرک آواز خواندن را بگیرید بلکه باید زیاد تمرین کنید (تمرین زیاد به همراه داشتن استاد قوی ). برای این منظور خواننده هایی هستند که مدرک تحصیلی آنها سیکل یا دیپلم است ولی خواننده های بسیار ماهری هستند و افرادی هم هستند که دکترای خوانندگی دارند ولی نمی توانند یک آواز خوب بخوانند. پس باید گفت که این یک کار مهارتی است. مذاکره هم یک کار مهارتی است. افرادی با مدرک تحصیلی دیپلم وجود دارند که بهترین مذاکرات را با شرکت ها انجام می دهند و در برعکس عده ای را می شناسم که دکترای ارتباطات ، بازاریابی و مذاکره دارند و به عنوان یک مدیر فروش در یک کمپانی مشغول به کار شدند و نزدیک بود که آن شرکت را به ورشکستگی بکشند. که این سری افراد فقط درس خوانده اند

دوره های آموزش ما این گونه نیست که پس از پایان دوره، افراد را رها کنیم و تنها یک مدرک شرکت در دوره به آن ها بدهیم.

افرادی که در دوره های آکادمی مذاکره شرکت می کنند موظف هستند تا از مذاکره ی خود با همکاران و دوستان خود فیلم ضبط کنند و برای ما ارسال کنند تا ما مذاکره ی آن ها را نقد کنیم و ایرادات کارشان را به آنها بگوییم. به این ترتیب افراد با مذاکره و فن بیان درگیر می شوند . هر کس تمایل دارد تا یک مذاکره خوب انجام دهد. باید مذاکره ای را که خودش با همکارش انجام می دهد یا اینکه خودش با یک فردی که قرار است قرارداد را امضا کند را ضبط می کند یا به صورت صوتی یا به صورت تصویری و آن را برای ما ارسال می کند و ما هم مذاکره کننده های حرفه ای را از میان این افراد تشخیص می دهیم و یا اینکه به آنها جایزه می دهیم و یا اینکه آنها را برای قضاوت کردن می بریم. به این شکل که جلساتی را ترتیب می دهیم و افراد مذاکرات ضبط شده خودشان را می آوردند و مذاکره می کردند و بعد ما به همراه سه داور دیگر همانند آکادمی می نشستیم و ایرادهای کار آنها را می گرفتیم.

چرا با وجود سخنرانی خوب از نتیجه جلسه راضی نیستید؟

دوره های آموزشی بازاریابی، فروش، برندینگ، مذاکره و...

مدیریت یعنی ایجاد ارتباط. خوب یا بد، مدیران ارشد همواره جلوی چشم هستند. این مدیران چه در جلسه‌ای تک نفره باشند و چه برای جمعیتی هزار نفره سخنرانی کنند، پیام‌‌هایی غیرکلامی به مخاطب می‌فرستند که نظرات کارمندان را در مورد اعتبار آنها شکل می‌دهد. مدیران باتجربه و الهام‌بخش طوری آموزش دیده‌اند که ارتباطات رهبری خود را به شیوه‌هایی دارای اهمیت مدیریت می‌کنند. اما تلاش آنها برای ایجاد ارتباط موثر می‌تواند با کوچک‌ترین ژست‌های غیرکلامی مثل شیوه نشستن آنها در یک جلسه کاری یا طرز ایستادن پشت تریبون سخنرانی، نقش بر آب شود.     وقتی برای یک جلسه مهم آماده ...

ادامه متن »

اصول مذاکره

دوره های آموزشی بازاریابی، فروش، برندینگ، مذاکره و...

سوال پرسیدن بهتر از حرف زدن است در هر مذاکره‌ای، ما معمولاً دوست داریم زیاد حرف بزنیم. خواسته‌های خودمان را بگوییم. استدلال‌های خودمان را مطرح کنیم. گله‌ها و شکایت‌هایمان از طرف مقابل را بگوییم و به هر حال،‌ به هر شیوه‌ای، از همان وقت کوتاه گفتگو هم برای مطرح کردن بیشتر و بهتر خودمان و افکارمان استفاده کنیم. واقعیت این است که «خوب گوش دادن» برای انسانها،‌ سخت‌تر از «خوب حرف‌زدن» است. کسی که گوش می‌دهد،‌ باید تمام ذهن خود را متمرکز کند، باید تلاش کند کمتر قضاوت کند و بیشتر شنونده باشد و کارهای سخت دیگری که عادت بسیاری ...

ادامه متن »

اصول فنون مذاکره

مذاکره مهم ترین و رایج ترین وسیله برقراری ارتباط بین انسان هاست. انسان موجودی است اجتماعی. لازمه زندگی اجتماعی داشتن ارتباط و زیستن با دیگران است. علت نیاز به ارتباط و زیستن با دیگران این است که تمام نیازهای انسان، اعم از مادی و معنوی، خارج از وجود وی، برای بقای نسل، ادامه حیات، امنیت، تامین معاش، آسایش زندگی، رفاه اقتصادی، افزایش آگاهی، رفاه اجتماعی، بالا بردن سطح زندگی و برخورداری از دستاوردهای ناشی از کار، تخصص و پیشرفت های علمی و تکنولوژی دیگران به وسیله اشخاص دیگر تامین و برطرف می شود. این نوع زندگی از کوچک ترین واحد ...

ادامه متن »

اصول وفنون مهارتهای گفتاری

کشف استعدادهای بیان و استفاده از آن در مناسبات اجتماعی آگاهی نسبت به ضعف های گفتاری و رفع آن کاربردهای اصول و فنون مذاکره روشهای مختلف مذاکره برای وصول مطالبات انواع مذاکره روش های جلوگیری از حیله و نیرنگهای مذاکره کنندگان آشنایی با شیوه های فریب گونه و حیله های مذاکره کنندگان نا حرفه ای روش های وصول مطالبات اثربخش به صورت علمی و عملی روش های وصل مطالبات غیر علمی نحوه مذاکره با مشتریان ناراضی تاکتیک های و تکنیک ها و استراتژی های مذاکره ابزارهای وصول مطالبات محیط مذاکره در وصول مطالبات فرایند مذاکره حرفه ای مذاکرات به روش سنتی مذاکرات مبتنی بر موضع گیری مذاکره نرم و ملایم شناخت و اشرافیت به ضعفهای گفتاری تقویت تنفس ...

ادامه متن »

هنرمتقاعد سازی در مذاکرات

علی خویه، مدرس دوره های تخصصی مدیریت، بازاریابی، برندینگ، فروش، تبلیغات و مذاکره

آشنایی با فنون و تکنیک های متقاعد سازی و دستیابی به مهارت متقاعد سازی در مذاکرات همچنین پرورش توانایی اظهار وجود و قاطعیت در مذاکرات   متقاعد سازی و ارتباطات / مدیریت پیام ها دیدگاه های تاریخی و تعاریف متقاعد سازی دانش ارتباطات و متقاعد سازی پیام و عوامل اثرگذار بر آن متغیرهای اصلی متقاعد سازی تکنیک های پایه متقاعد سازی کسب آگاهی آمادگی برای شکار برخورد اول تجربه و فهم مشترک شباهت کمیابی تعهد اولیه قدرت درگیر کردن احساسات مدیریت حواس مخاطب سابقه ذهنی جادوی کلام قدرت سوال جعبه ابزار صدا سناریو در مذاکره اتیکت متقاعدسازی تیمی مذاکرات پیچیده ...

ادامه متن »

روش و استراتژی مذاکره‌کننده

    واقعیت این است که اکثر افراد در زمان مذاکره به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که افکار درونی‌شان به‌راحتی قابل شناسایی است و در نتیجه می‌توان واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی‌شان را تا حد زیادی پیش‌بینی کرد، ‏ همان‌طور که یک شطرنج‌باز حرفه‌ای، هر چقدر هم تلاش کند تا نیت و هدف اصلی از حرکت دادن مهره را پنهان کند، باز هم این امکان وجود دارد که دست او را خواند و فهمید که او چه استراتژی و هدفی را دنبال می‌کند. بنابراین شما هم می‌توانید بر اساس گفته‌ها و واکنش‌های طرف مقابلتان در مذاکره، به تمایلات و استراتژی‌های مورد استفاده او ...

ادامه متن »

مزیت طولانی شدن یک مصاحبه کاری

به عنوان بخشی از تحقیقات میدانی برای کتاب ما با عنوان « به رشد آنها کمک کنید و شاهد موفقیت آنها باشید»، از کارمندانی در آمریکای شمالی در مورد آخرین مکالمه شغلی فوق‌العاده خود با مدیرشان پرسیدیم. پاسخ‌ها به‌طور قابل‌توجهی قابل پیش‌بینی بود و چیزی بین «هرگز» و «آنقدر دور بوده که اصلا یادم نمی‌آید» می‌شد. مدیران استعدادیابی باید پس از مصاحبه اولیه با کارمندان به پرسش و گفت‌و‌گو با آنها تا مدت‌ها ادامه ‌دهند تا اطمینان یابند که آنها در محیط کار شاد و بهره‌ور هستند.   یکی از این افراد گفت: «مکالمه فوق‌العاده‌ای بود. رئیس من بسیار به‌کار ...

ادامه متن »

چگونه باید در مذاکره امتیاز داد و امتیاز گرفت؟

در این قسمت لازم است که دوباره بحث درباره استراتژی امتیاز دادن را پیش کشید و یادآوری کرد که امتیاز دادن، فقط زمانی بهترین و معقول‌ترین استراتژی قلمداد می‌شود که شما در موضع ضعف آشکار قرار دارید، به نحوی که طرف مقابل شما کاملا از این ضعف شما آگاه است و می‌داند که گزینه‌های چندانی پیش روی خود ندارید. با این همه، بر این موضوع تاکید می‌کنم که تصمیم‌گیری در این مورد و اینکه میزان ضعف شما چقدر است بسیار حساس است و شما باید در این زمینه بسیار محتاطانه عمل کنید. شما به هیچ عنوان نباید به گونه‌ای عمل ...

ادامه متن »

مدیریت تعارض و مذاکره

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد تعارض وجود دارد و محققان در مورد آن پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند راهنمایی‌های خوبی برای مدیران اجرایی فراهم کنند. هر چند که هنوز باید در جوامع مختلف پژوهش‌های مربوط انجام گیرد. در یک پژوهش از مدیران خواسته شده است که مهم‌ترین عامل موثر در موفقیت خود را بیان کنند، اکثریت بیان داشته‌اند که توانایی برخورد با تعارض مهم‌ترین نقش را در موفقیت آنان داشته است. روان‌شناسان بیشتر تضادهای درونی و جامعه‌شناسان بیشتر به جنبه اجتماعی تعارض یعنی تضادهای میان افراد و گروه‌ها پرداخته‌اند. نظریه‌پردازان مدیریت بیشتر به تعارض‌های میان‌فردی و میان‌گروهی پرداخته‌اند. صاحبنظران معانی ...

ادامه متن »

مذاکره ناب

 مفهوم ناب (lean) به معنای عاری از هرگونه اتلاف است و این مفهوم اولین بار در شرکت «تویوتا» با واژه «تولید ناب»(lean Production) مطرح شد، تولیدی که ضایعات و تلفات در آن صفر است. در علم ارتباطات و بهتر بگوییم «مهارت‌های ارتباطی» (Communication Skills) موضوع ارتباط ناب و مذاکره ناب می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. ارتباط و مذاکره‌ای که عاری از هرگونه اتلاف هزینه‌های زمانی، مالی، نیروی انسانی و… باشد می‌تواند منجر به سود و افزایش کیفیت شود. اگر فن مذاکره را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فنون ارتباطات انسانی فرض کنیم به صورت ساده می‌توانیم برای آن سه مرحله در ...

ادامه متن »