در مذاکرات باید به منافع موجود در موضوعات توجه کرد و تمرکز خود را بر وضع عنوان شده و گفتارها و خواستههای ظاهری طرف معطوف نکنیم، به عبارت دیگر، در مذاکرات باید به آنچه موجب ایجاد منافع برای دو طرف میشود، توجه کرد و تمرکز بر موضع، الزاما موجب یک توافق منطقی نخواهد شد. هدف مذاکره درگیر کردن طرفین مذاکره کننده با بخشی از منافع موجود در مذاکره نیست، بلکه هدف مذاکره درگیر کردن طرفین مذاکره با حداکثر منافع مشروع موجود در مذاکره است. به عبارت دیگر، هدف مذاکره سازش یا حد وسط چیزی را گرفتن نیست، هدف مذاکره، بازی ...
ادامه متن »استراتژیهای چهارگانه مذاکره
فرو کردن سر در برفاجتناب و دوری گزیدن، نخستین استراتژی از استراتژیهای مذاکرهای است که در اینجا به آن میپردازیم اما باید دانست که این استراتژی را تا آنجا که ممکن است باید به تعویق انداخت و بهعنوان آخرین راه حل بهکار گرفت؛ چرا که یک استراتژی باز فعالانه و با رویکردی مملو از همکاری کم است و استراتژی اجتناب کمک چندانی به مقابله با مذاکره هراسی نمیکند و کسانی که دچار این مشکل هستند، به دفعات از آن در جریان مذاکراتشان بهره میبرند.کبک، حیوانی است که مظهر و نماد استفاده از این استراتژی در برخورد با عوامل بیرونی است ...
ادامه متن »مهارتهای لازم برای بهبود مذاکرات در کسب و کار
مهارتهای لازم برای بهبود مذاکرات در کسب و کار مذاکره یک فن خاص در کسب و کار نیست. هر کسی نمیتواند با آن احساس راحتی داشته باشد. دلایل زیادی در این زمینه وجود دارند: چه بسا ترسناک و نگرانکننده باشد اگر بخواهیم چیزی را به ارباب رجوع یا فروشنده بگوییم که او هیچ تمایلی به شنیدن آن حرف ندارد. شاید مسالهای فرهنگی در این مورد وجود دارد، زیرا برخی از فرهنگها ما را به مذاکره ترغیب میکنند، اما برخی دیگر از فرهنگها به فرآیند مذاکره همچون بحث و جدل نگاه میکنند و از آن طفره میروند. ولی برای اینکه ...
ادامه متن »روش و استراتژی مذاکرهکننده
واقعیت این است که اکثر افراد در زمان مذاکره بهگونهای رفتار میکنند که افکار درونیشان بهراحتی قابل شناسایی است و در نتیجه میتوان واکنشها و تصمیمگیریهای بعدیشان را تا حد زیادی پیشبینی کرد، همانطور که یک شطرنجباز حرفهای، هر چقدر هم تلاش کند تا نیت و هدف اصلی از حرکت دادن مهره را پنهان کند، باز هم این امکان وجود دارد که دست او را خواند و فهمید که او چه استراتژی و هدفی را دنبال میکند. بنابراین شما هم میتوانید بر اساس گفتهها و واکنشهای طرف مقابلتان در مذاکره، به تمایلات و استراتژیهای مورد استفاده او ...
ادامه متن »مزیت طولانی شدن یک مصاحبه کاری
به عنوان بخشی از تحقیقات میدانی برای کتاب ما با عنوان « به رشد آنها کمک کنید و شاهد موفقیت آنها باشید»، از کارمندانی در آمریکای شمالی در مورد آخرین مکالمه شغلی فوقالعاده خود با مدیرشان پرسیدیم. پاسخها بهطور قابلتوجهی قابل پیشبینی بود و چیزی بین «هرگز» و «آنقدر دور بوده که اصلا یادم نمیآید» میشد. مدیران استعدادیابی باید پس از مصاحبه اولیه با کارمندان به پرسش و گفتوگو با آنها تا مدتها ادامه دهند تا اطمینان یابند که آنها در محیط کار شاد و بهرهور هستند. یکی از این افراد گفت: «مکالمه فوقالعادهای بود. رئیس من بسیار بهکار ...
ادامه متن »