برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

ساخت برند محبوب lovely brand

برند محبوب  lovely brand

ساخت و توسعه یک برند محبوب

چگونه یک برند محبوب ساخته می شود؟

نویسنده: علی خویه www.khooyeh.ir  ، مشاور و مدرس در حوزه برندینگ مولف و مترجم کتاب مدیریت و مهندسی برند، مدرس دنشگاه www.ibma.ir , www.branddoctor.ir

 

آیا یک برند با تخفیف و جایزه میلیاردی و جشنواره های چند صد میلیونی تبدیل به یک برند محبوب خواهد شد؟ آیا به زور جایزه خودرو و سکه و …. می توان یک برند محبوب ساخت؟ آیا اپل برای اینکه تبدیل به برند محبوب شود از این راه ها وارد شد؟ آیا شرکت ها راه های محبوبیت برند را به درستی طی می کنند؟ براستی برای محبوبیت برند باید چه استراتژی هایی داشته باشیم؟ چگونه به یک برند دوست داشتنی در قلب و ذهن محاطبان تبدیل شویم؟ راه های برندسازی چگونه باید شکل گیرد؟

در آغاز کلام بهتر است محبوبیت را در لغت نامه های مختلف بررسی کنیم.

محبوبیت در لغت نامه های مختلف:

لغت نامه دهخدا

محبوبیت . [ م َ بی ی َ ] (ع مصدر جعلی ، اِ مص ) (از: محبوب + ئیت مصدری ) محبوب بودن . مورد مهر و دوستی بودن . معشوق بودن .

محبوبیت

فرهنگ فارسی معین

(مَ یَّ) [ ازع . ] (مص جع .) محبوب بودن ، مورد محبت بودن .

محبوبیت

فرهنگ واژگان مترادف و متضاد

حسن شهرت، شهرت، معروفیت، مقبولیت عام، وجاهت ملی

 

محبوبیت

فرهنگ واژه های فارسی سره

پسندیدگی، دوستاک

 

محبوبیت

دیکشنری فارسی به انگلیسی

image, popularity, vogue

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب راستگو هستند

راستگو بودن یکی از صفات انسان های محبوب است.هیچ کس از دوستان تقلبی خوشش نمی آید. مردم به سوی افرادی جذب می شوند که از اطمینان به آن ها خاطر جمع باشند. صحبت با افرادی که هیچ اطلاعی از نیات و احساسات آن ها نداریم،‌بسیار مشکل و طاقت فرسا است.

انسان های دوست داشتنی به خوبی خود را می شناسند و سعی نمی کنند برای کسب رضایت دیگران، خود را انسانی دیگر نشان دهند،

آن ها در رابطه با دیگران قضاوت نمی کنند

اگر می خواهید تبدیل به برند دوست داشتنی شوید، باید ذهنی باز داشته باشید. هیچ کس دوست ندارد با کسی درد ودل یا صحبت کند که قبل از پایان بحث در ذهن خود هزاران قضاوت و نظر درست کرده است، قضاوت ها و نظراتی که طرف مقابل به هیچ وجه مایل به شنیدن آن ها نیست. برای از بین بردن قضاوت زودرس ، باید سعی کنیم دنیا را از دیدگاه دیگران نیز نگاه کنیم. این جمله بدان معنا نیست که به دیدگاه آن ها باور پیدا کنیم یا آن را نفی کنیم،‌تنها نگاه از دایره چشمان افراد، باعث خواهد شد که هیچ گاه در مورد هیچ کس قضاوت زودرس نکنید.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب دنبال جلب توجه نیستند

مردم به انسان هایی که دیوانه وار دنبال جلب توجه هستند آلرژی دارند، حتما نیاز نیست انسان خیلی خاص و نابی باشید تا همه عاشق شما شوند. تنها برخورد دوستانه و توجه به افراد، می تواند جایی برای شما در دل آن ها باز کند.

هنگامی که با روی خوش،‌اعتماد به نفس و ذهنی باز با دیگران صحبت کنید، خیلی راحت می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. اگر سعی کنید به همه اثبات کنید که انسان مهم و یگانه ای هستید،‌خیلی سریع دوستان خود را از دست می دهید. مردم از افرادی که خود را از موضع بالاتر می بینند نفرت خاصی دارند.

تصور کنید، برای کسب موفقیتی که دیگران باعث آن بوده اند، شما مورد قدردانی قرار گرفته اید. افرادی که بلافاصله از یاری دهندگان خود یاد می کنند،‌به راحتی دوستی خود را با آن ها استحکام می بخشند. در مقابل آن هایی که تمام افتخار پیروزی را به نام خود ثبت می کنند، تمامی حامیان خود را در کسری از ثانیه از دست می دهند.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب استوار هستند

هنگامی که افراد به سراغ شما می آیند،‌دوست دارند بدانند که با چه شخصی سر و کار دارند و باید انتظار چه برخوردی را داشته باشند. استوار بودن یعنی قابل اعتماد و اتکا بودن.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب از زبان بدن استفاده می کنند

اگر احساسات خود را با زبان بدن و اشاره بیان کنید، مردم همانند مورچه هایی که به سمت سفره پیک نیک جذب می شوند، به سوی شما می آیند. حرکت دادن دست ها و بازو ها و مستقیم نگاه کردن به افراد همگی نشانه ای از هوش اجتماعی فرد هستند که موجب محبوبیت خواهند شد.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب در دیدار اول اثری ماندگار در ذهن طرف مقابل به جا می گذارند

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد نظرات مردم درباره هر کس، در همان هفت ثانیه نخست دیدار اول شکل می پذیرد. باقی زمان باقی مانده را نیز صرف قضاوت و بررسی نظر اولیه خود می کنند.این مسئله ممکن است ترسنا به نظر برسد، اما از آن طرف می توان از آن بهره برداری کرد.از زبان بدن خود استفاده کنید، قابل اطمینان باشید و با لبخند و احترام به طرف مقابل،‌اثری ماندگار در ذهن او بر جای بگذارید.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب دیگران را با نام کوچک خطاب می کنند

نام شما بخشی از هویت شما است. افرادی که در مواجهه و گفت و گو با دوستان خود از نام کوچک آن ها استفاده می کنند، همواره دوستانه تر و قابل اطمینان تر هستند. مردم عاشق این هستند که شما در حین یک گفت و گو، بار ها آنان را با نام کوچک خطاب کنید.

لبخند بر لب دارند

مردم همیشه به زبان بدن طرف مقابل خود توجه می کنند. در مواجهه با سخنان دوستان، به آن ها لبخند بزنید. لبخند آن ها را به دوستی با شما ترغیب می کند.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب می دانند چه زمانی سخن بگویند

هیچ گاه نباید به سرعت مشکلات و اعترافات خود را نزد هر کسی مطرح کنید،‌در غیر این صورت شما را به عنوان انسانی شاکی و غرغرو خواهند شناخت.افراد هوشمند با توجه به سخنان دیگران، زمان مناسب برای بازگو کردن مشکلات خود را می فهمند.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب میان شور و هیجان خود تعادل برقرار می کنند

مردم جذب افرادی می شوند که شور و هیجان داشته باشند.افرادی که در جمع دوستان خود شاد و در محیط کار افرادی جدی اما دوستانه هستند، عمدتا در زندگی خود موفقیت بیشتری کسب می کنند و می توانند دوستان بیشتری پیدا کنند.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب و دوست داشتنی، به راستی انسان های نمونه و خاصی هستند، اما این خاص بودن از کودکی همراه آن ها نبوده و هر کسی می تواند تبدیل به انسانی دوست داشتنی شود.آن ها همیشه سرحال هستند و به اطرافیان خود توجه می کنند.

 

برند های محبوب مانند انسان های محبوب هستند پس ابتدا با ویژگی های انسان های محبوب آشنا شویم برند های محبوب مانندانسان های محبوب و دوست داشتنی عمل می کنند

این انسان ها یا برند ها بسیار خونگرم و اصیل هستند. آنها می توانند فضای محیطی که در آن هستند را بسیار شاد کنند و لبخند به لب های همه بیاورند.

در اینجا ویژگی های آدم های دوست داشتنی در کنار برند های محبوب و دوست داشتنی قید می گردد

  • برندهای محبوب مانند انسان های محبوب بهترین برخورد را دارند

باید بدانید که  برخورد اول همان قدر که مهم است، تاثیرگذاری بسیاری هم دارد. یعنی باید طوری برخورد کنید که برای مدت طولانی تر در ذهن طرف باقی بماند. به طور مثال، هنگام خداحافظی جلو بروید، با یک دست به طرف دست بدهید و دست دیگر را روی شانه او بگذارید و با لبخند مهربان بگویید: من واقعا از دیدن شما بسیار خرسند شدم. یا بگویید: باید بگویم واقعا از هم صحبتی با شما لذت بردم. با لبخد زیبا و واقعی طرف مقابل را بدرقه یا از او خداحافظی کنید و بگویید: روز خوبی داشته باشید.

 

  • برندهای محبوب مانندانسان های محبوب بی چشم‌داشت کار می کنند و سعی می کنند تا واقعا به دیگران کمک کنند.

این موقعیت را تصویر سازی کنید: شما گفت‌وگوی خوبی داشته اید و به نقاط اشتراک متعددی رسیده اید … و ناگهان همه چیز به هم می ریزد و همه برنامه ها و اکنش های شما تغییر می کند. اگر قرار است از او خواهشی بکنید، راهی پیدا کنید که اول به طرف مقابل کمکی کرده باشید و سپس از او بخواهید خواسته شما را برآورده کند. مردم دوست داشتنی همیشه دوست دارند بدانند چه کاری از دست آنها برای شما ساخته است. آنها بیشتر از خود به فکر دیگران هستند.

 

  • برندهای محبوب مانند انسان های محبوب اصیل و بی ریا رفتار می کنند

همه مردم ویژگی های فردی خود را دارند و هرکسی کاری را بهتر از دیگری انجام می دهد. وقتی می دانید فردی از اطرافیان شما کاری را بهتر از شما انجام می دهد، این اجازه را به او بدهید.

 

سعی نکنید خود را فهمیده تر و ماهرتر از دیگری نشان بدهید. این جور مواقع بهتر است اتفاقا نقش انسان بازنده را ایفا کنید. گاهی برای تاثیرگذار بودن باید به دیگران اجازه خودنمایی داد. در این مواقع خوب است شکست و ضعف را قبول کنید. البته منظور این نیست که نقاط ضعف خود را بروز دهید اما به طور مثال اگر همکارتان گفت ما معامله بزرگ و سودمندی داشتیم. فقط در پاسخ بگویید: « من باید اعتراف کنم به این موضوع حسادت می کنم. ما مدت ها است می خواهیم این معامله را انجام دهیم اما موفق نمی شویم. شما چگونه آن را انجام دادید؟ کارتان واقعا جای تحسین دارد.»

 

اینکه کمی ضعف و آسیب پذیری خود را نشان بدهید، نهراسید. مردم شاید گاهی رفتارهای تصنعی را نیز تحسین کنند اما واقعیت این است که همه دنبال صداقت و رک و راست بودن هستند. همیشه خودتان باشید. مردم همیشه خود واقعی شما رابیشتر دوست خواهند داشت.

 

 

  • برندهای محبوب مانند انسان های محبوب بسیار ساده و متواضع هستند

درست است، همه ما دوست داریم قوی و با اعتماد به نفس دیده شویم. به همین منظور، سرمان را بالا می گیرد، صاف و چهار شانه راه می رویم، هنگام صحبت کردن، صدایمان را کنترل می کنیم و بسیار گرم و محکم با دیگران دست می دهیم. این کارهابه هیچ وجه بد نیست و نشان دهنده اعتماد به نفس هستند. اما در چنین مواقعی مثلا در یک جلسه یا ملاقات، این طور به نظر می رسد که فقط شما باید دیده شوید و دیگران نباید به چشم بیایند و این مساله به هیچ وجه پسندیده نیست و مردم هم این موقعیت را دوست ندارند.

 

نلسون ماندلا مرد بزرگی است. او در ملاقات با افراد مهم و سران ممالک دیگر بسیار متواضعانه برخورد می کند. به طور مثال، هنگام ملاقات با بیل کلینتون، هر دو به سمت هم قدم برداشتند و به هیچ وجه طوری برخورد نکردند که طرف مقابل باید اول ادای احترام کند. با هم دست دادند. ماندلا به نشانه احترام و ادب و فرهنگ خود، تعظیم کرد و کلینتون نیز همین کار را در برابر ماندلا تکرار کرد.

 

شما هم برای اینکه همین قدر دوست داشتنی به نظر برسید، هنگام ملاقات با دیگران  آرام باشید، یک قدم به جلو بردارید، سرتان را به سمت او خم کنید، لبخندی گوشه لب خود بگذارید و بسیار گرم و صمیمی دست بدهید. این باعث می شود احترام ویژه ای نزد طرف مقابل پیدا کنید.

 

همیشه همه ما همه افرادی که ما را دوست دارند، دوست داریم. وقتی واقعا و درونی از ملاقات کسی خوشحال می شوید، او نیز احساس خوبی به شما خواهد داشت.

 

  • روش جیو جیتسو را خوب بلد هستند

شما فردی را ملاقات می کنید. ۱۵ دقیقه با او همکلام می شوید. پس از جدا شدن با خود می گویید: «چه همصحبتی خوبی بود. او بسیار عالی حرف می زد و رفتار می کرد.»

 

افراد دوست داشتنی در جیوجیتسو اجتماعی تبحر کامل دارند. جیو جیتسو در واقع یک ورزش رزمی ژاپنی و قدیمی است و حرکات آن شامل بر ضربه زدن، گرفتن، پرتاب کردن و فشار آوردن بر روی مفاصل حریف است. اما نوع اجتماعی آن به این ترتیب است که فرد بدون اینکه خود آگاه باشد در مورد خود صحبت می کند. این تکنیک به گونه ای انجام می شود که همه فعالیت های فرد، رفتارهای او، واکنش هایش مورد توجه طرف مقابل قرار می گیرد. افراد دوست داشتنی حتی هنگام توضیح یک فایل پاور پوینت هم طوری رفتار می کنند که مورد توجه همگان قرار می گیرند. این ذات و اصالت یک فرد دوست داشتنی است. آنها از علاقه مندی ها، ادب و احترام و متانت و وقار اجتماعی خود برای جذب علاقه دیگران استفاده می کنند.

 

جیو جیتسو اجتماعی بسیار آسان است. فقط کافی است سوال های درست بپرسید. همیشه متعادل باشید و برای توضیح و خودکاوی فضا بگذارید. سوالاتی همچون چگونه، چرا و چه کسی را زیاد از خود بپرسید.

 

اگر چیز جدیدی از کسی آموخته اید از او بپرسید چطور آن را انجام داده است. یا چه چیز آن را دوست دارد یا خودش چه از آن آموخته است. همچنین از او بپرسید اگر بخواهید در موقعیت او باشید چه کارهایی باید انجام دهید و چه رفتاری باید داشته باشید.

 

همیشه با سوال های درست و به موقع خود احترام خود را به فرد مقابل نشان دهید. به این ترتیب با یک تیر دو نشان زده اید، هم خودتان مسایل جدید آموخته اید و هم به او ادای احترام کرده اید که برای موقعیت اجتماعی خودتان نیز خوب است. همه مردم افرادی که آنها را تحسین می کنند را دوست دارند.

 

  • آنها قدرت زبان بدن وارتباطات غیر کلامی را نادیده نمی گیرند

در قرارهای کاری، جلسات، نشست ها و … وقتی دو جنس موافق با یکدیگر روبه رو می شوند و قرار است همکاری جدیدی با هم آغاز کنند، یا به عنوان همکار در یک مسیر حرکت کنند، بسیار خوب است که تاثیر مثبتی بر هم داشته باشند. برای ایجاد انرژی مثبت میان افراد نباید قدرت لمس همچون دست دادن را نادیده گرفت. شما با فشردن گرم و صمیمانه دست های طرف مقابل، می توانید باعث ایجاد حالتی دوستانه و سرشار از انرژی های مثبت بشوید.

 

می توانید بازوهای فرد را لمس کنید یا دست روی شانه او بگذارید. البته باید این کارها بسیار دوستانه و صادقانه انجام شوند و فقط جنبه ظاهری و تشریفاتی نداشته باشند. هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

 

قدرت لامسه همه محدودیت های طبیعت انسان ها را در هم می شکند و فاصله روحی میان آنها را تا حد زیادی کم می کند. این حس انسان ها باعث می شود تا بیشتر مورد توجه و علاقه یکدیگر قرار بگیرند. بنابراین، از آن هوشمندانه استفاده کنید.

 

  • آنها می دانند انجام موارد مذکور آسان نیست

. بنابراین، این را قبول و باور کنید که این موارد کارهای ساده ای نیستند. پیرو  آن، باید قبول کنید کمی متفاوت، صادق، مهربان، کمی پیچیده و گاهی کمی آسیب پذیر و ضعیف باشید تا دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند.

 

همیشه به این نکته توجه داشته باشید برخورد اول تاثیر بسیاری در ذهن طرف مقابل دارد. اما از این موضوع نهراسید. همیشه طوری رفتار کنید که مردم احساس خوبی به خود پیدا کنند. این مساله به تنهایی باعث می شود تا بیشتر شما را دوست داشته باشند. در ضمن، شما هم باید خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. وقتی فردی خودش را دوست یا قبول ندارد چگونه می تواند دیگری را دوست داشته باشد.

دیل کارنیج، یک قرن پیش به این موضوع مهم پی برد و شروع به تدریس مهارت های صحبت و برنامه های آموزشی موفقیت شخصی کرد که خیلی زود مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. او به کمک همکارانش برنامه آموزشی را، بر اساس درس هایی از زندگی افراد موفقی مانند توماس ادیسون و تئودور و فرانکلین روزولت، همراه با متون روانشناسی تدوین کرد.

معروف ترین اثر او، ” چگونه با دیگران دوست شویم و روی مردم تاثیر بگذاریم”، که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد مجموعه از دروس تدریسی او است. بیش از ۱۵ میلیون نسخه از کتاب او به فروش رفته است.

بر اساس نظر کارنیج، در ادامه به ۶ ویژگی افراد محبوب اشاره شده است که باعث می شود تا دیگران دست از مخالفت با آنها بردارنند و به آنها را کمک کنند.

۸ – برندهای محبوب مانند انسان های محبوب به دیگران علاقه دارند

کرنیج می گوید یک فرد موفق به گونه ای عمل می کند که حتی پایین ترین افراد زیر دستش هم از شهرت او صحبت می کنند برای مثال با همه آنها صحبت می کند و احوال شان را می پرسد و به آها احترام می گذارد.

۹-  برندهای محبوب مانند انسان های محبوب لبخند می زنند

چالز شواب، که تحت نظارت اندرو کارنیج از کارمند ساده ای تبدیل به یک مدیر بسیار پردرآمد شد، ادعا کرد که لبخند او میلیون ها دلار ارزش دارد.

کارنیج نوشته است : او احتمالا حقیقت را درک کرده است، به این دلیل که شخصیت، ابهت و توانایی جذب مردم باعث موفقیت او شده است. یکی از موثرترین عوامل موفقیت او لبخند مسحورکننده او بوده است.

. ۱۰- برندهای محبوب مانند انسان های محبوب مردمی را که می بینند به خاطر می آورند

کارنیج از سیاستمداری، در مورد رمز موفقیتش سوال کرده است. او درپاسخ می گوید که توانایی او برای مذاکره با سیاستمداران به تجربیات زمانی بر می گردد که یک فروشنده سیار بود. از هر مشتری در مورد نام و خانواده اش سوال می کرد . این اطلاعات را به صورت او تطبیق می داد تا در دیدار بعدی او را به خوبی به خاطر آورد. کارنیج می گوید : بیاد داشته باشید که نام هر کسی خوشایند ترین واژه برای اوست”.

۱۱- برندهای محبوب مانند انسان های محبوب را به صحبت در مورد خود ترغیب می کنند

بسیاری از افراد زمانی که در مورد دانسته های خود صحبت می کنند، در شرایط دشوار هم آرام می شوند. کرانیج نوشته است : در یک مهمانی گیاه شناس ماهری را دیدم و از او سوال هایی در رابطه با نحوه کارش پرسیدم. بعد از ساعت ها صحبت، در زمان خداحافظی به من گفت که جذاب ترین سخنور زندگی اش را دیده است.

برندهای محبوب مانند انسان های محبوب  از علایق دیگران آگاهند

کارنیج نوشته است : فرد محبوب می تواند دایره المعارف ارزشمندی از اطلاعات را به همراه دارد. برای مثال یکی از سیاستمداران خارجی، زمانی که مهمان داشت، شب قبل را تا دیروقت به مطالعه در مورد موضوعات مورد علاقه او می پرداخت.

۱۲- برندهای محبوب مانند انسان های محبوب به روش هوشمندانه ای باعث می شوند تا افراد احساس ارزشمندی کنند

کارنیج می گوید که فیلسوف ویلیام جیمز، موثرترین قانون هدایت انسان را بیان کرد. عمیق ترین اصل در طبیعت انسان تمایل به مورد قدردانی قرار گرفتن است. تقدیر و تحسین خود را نسبت به دیگران ابراز کنید. وسعی کنید دیگران را به اندازه ایی مورد تحسین قرار دهید که ترغیب به ادامه راه شوند.

تهیه و تنظیم: علی خویه www.khooyeh.ir

 

 

 

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

دکتر علی خویه مشاور و مدرس بازاریابی و فروش صنعتی بازاریابی صنعتی مشاور شرکت های ملی و بین المللی

مدرس و مشاور بازاریابی صنعتی برندسازی صنعتی مهندسی فروش صنعتی

مدرس و مشاور بازاریابی صنعتی برندسازی صنعتی مهندسی فروش صنعتی     ...