مصرف کنندگان هر روزه تصمیمات خرید بی شماری می گیرند و تصمیم خرید نقطۀاصلی و مرکزی تلاش های بازاریابی بشمار می رود . مطالعات جزئی و موشکافانۀ بسیاری از شرکت های بزرگ روی تصمیم های خرید مصرف کنندگان در راستای پاسخ به این سوالات اساسی است که مصرف کننده چه می خرد ، چگونه و چه مقدار ، چه زمانی و چرا خرید می کند .
یکی از جنبه های مشترک میان همۀ ما بدون توجه به میزان تحصیلات ، سیاست های یا تعهداتمان ، این است که همگی مصرف کننده هستیم و در مقطعی از زمان به منزلۀ مشتریان و مصرف کنندگان محصولات مختلف مطرح می شویم .
رفتار مصرف کننده یک عامل عمده در رکود یا به جریان افتادن تمامی فعالیت های بازرگانی در جامعه ای با گرایش مصرف کننده است . در بازاریابی، شاخه مصرف کننده بررسی می کند که افراد و سازمان ها چگونه خدمات و محصولات را انتخاب کرده و می خرند تا نیازها و تمایلات خود را برآورده می کنند . رفتار مصرف کننده موضوع ساده ای نیست و تلاش برای درک رفتار مصرف کنندگان ، از دسته مهمترین فعالیت های مدیران بازاریابی بشمار می آید . از آنجا که دانش رفتار مصرف کننده ، دانشی میان رشته ای است که از علوم مختلفی چون جامعه شناسی و روانشناسی ، جهت توضیح چرایی رفتار مصرف کنندگان در بازار استفاده شده است ، شناخت این چرایی رفتار می تواند به بازاریابان کمک شایانی نماید ، تلاش علم بازاریابی بر این است که طرز تفکر و واکنش مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد . یکی از این تلاش ها ، مطالعه روی رفتار خرید و پس از خرید مصرف کننده ، سبک های تصمیم گیری آنان و عوامل مؤثر بر رفتار خرید از سوی شرکت ها و سازمان ها است.