در بازار رقابتی امروز، همه چیز از بازار شروع می شود و به بازار ختم می شود. برای تعیین هدف در کسب و کار باید بصورت مداوم بازار را تحت نظر داشته باشید. مهمترین اجزای بازار عبارتند از:
- شناسایی اولویتهای مشتریان به هنگام خرید کردن
- شناسایی رفتار مشتریان (چگونه از محصول شما استفاده می کنند؟ از محصول شما چه استفاده هایی می کنند؟ فرآیند تصمیم گیری و خرید مشتریان چگونه است؟ و هر آنچه که به درک بهتر نگرش ها و رفتار مشتریان کمک می کند.)
- شناسایی میزان آگاهی مشتریان بالقوه از برند شما، دلایل انتخاب سایر برندها از سوی مشتریان، تصویر برند شما در ذهن و قلب مشتریان و …..
- استخراج و بررسی نیازهای جدید مشتریان و نظرات اصلاحی آنها راجع به محصول و خدمات شما
- بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از محصولات و خدمات و راهکارهای افزایش رضایتمندی آنها
- رقباء
- نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات رقباء نسبت به شما
- نقاط قوت و ضعف فرآیندهای کسب و کاری رقباء نسبت به شما (بازاریابی، تبلیغات، نیروی انسانی، توان مالی و سرمایه گذاری، دانش و تکنولوژی، شبکه پخش و توزیع، مواد اولیه و تامین و …..)
- اقدامات و برنامه های آینده رقباء در بازار
- ورود رقبای جدید و چالش برانگیز
- شبکه پخش و توزیع
- شناسایی عمده فروشی ها، خرده فروشی ها و نمایندگی های بالقوه
- بررسی نقاط قوت و ضعف آنها در کسب و کار خصوصا اعتبار آنها و نحوه مدیریت آنها
- نحوه همکاری رقباء با شبکه پخش و توزیع
- تصور شبکه پخش و توزیع نسبت به سایر رقباء
- جایگاه رقباء در سبد محصولات شبکه پخش و توزیع
- شبکه تامین
- شناسایی تامین کننده های مختلف و بررسی شرایط همکاری آنها
- شناسایی و بررسی تکنولوژی ها و مواد اولیه جدید ارائه شده از سوی تامین کننده ها
- رویکرد همکاری تامین کننده ها با رقباء
شناخت دقیق این اجزاء و داشتن اطلاعات به روز از آنها می تواند در هدفگذاری تصمیم گیری ها و برنامه ریزی هایتان بسیار موثر باشد.