مشاور یا مدیر؟
پرسش های اساسی و کلیدی درباره مشاور و مدیر.
منبع کتاب مشاور مدیریت تالیف گردآوری و ترجمه: دکتر علی خویه
-
چرا شرکت های موفق هم مدیر دارند هم مشاور؟
-
فرق مدیر و مشاور چیست؟ چرا در یک شرکت یک مدیر نمی تواند نقش مشاور داشته باشد؟
-
چرا بنیانگذاران کسب و کارهای بزرگ و موفق توصیه می کنند هیچ وقت از مدیر خود مشاوره نگیرید؟ از مدیر خود به عنوان مشاور استفاده نکنید؟ مگر چه اشکالی دارد در هر موردی از مدیر خود مشاوره بگیریم؟
-
در چه مواردی از مشاور استفاده کنیم؟ یک مشاور حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ برای انتخاب یک مشاور خوب چگونه اقدام کنیم؟
-
وظایف مدیرو مشاور چه تفاوت هایی با هم دارد؟
-
چرا باید هم مشاور مالی داشته باشیم هم مدیر مالی؟
-
چرا باید هم مشاور فروش داشته باشیم هم مدیر فروش؟
-
چرا باید مشاور منابع انسانی و مدیر منابع انسانی داشته باشیم؟
-
آیا داشتن مشاور و مدیر یا همدیگر هزینه اضافی نیست؟
-
در چه شرایطی و چگونه مشاور می تواند مدیر باشد و مدیر می تواند مشاور باشد؟
-
آیا امکان دارد برای صرفه جویی در هزینه ها یک ((مدیر مشاور)) بگیریم مگر چه مشکلی دارد یک مدیر نقش مشاور هم داشته باشد؟
-
مشاور اجرایی کیست؟ فرق مشاور اجرایی و مشاور غیراجرایی چیست؟ مگر مشاور باید کار اجرایی انجام دهد؟
-
روش برخورد با مشاور چگونه است؟ چگونه از مشاور استفاده بهینه داشته باشیم؟
-
چرا وقتی مشاور می گیرید در داخل سازمان مقاومت شدیدی ایجاد شده و سعی می کنند تا مشاور را حذف کنند؟
-
برای جلوگیری از مقاومت های ایجاد شده در مقابل مشاور باید چه کارهایی انجام دهیم؟
همراه ما باشید
پاسخ و بحث درباره سوالات بالا توسط
دکتر علی خویه در وب سایت و صفحات مجازی ایشان ( لطفا در گوگل سرچ فرمایید)
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
مشاور مدیریت کیست؟مربی کسب و کار کیست؟ مشاور مدیر عامل کیست؟
انسان در زندگی امروزه نمیتواند در همهی امور صاحب نظر و تخصص باشد. چرا که شرایط زندگی در عصر حاضر به تخصص و مهارت در همهی زمینههای زندگی نیاز است. بر اساس باور بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان، آنقدر سرعت در زندگی بشر نقش حیاتی پیدا کرده است که اگر اندکی غفلت صورت بگیرد، عقب ماندگی زیادی حاصل خواهد شد. حالا تصور کنید در چنین فضایی، افراد بخواهند با آزمون و خطا، راهی برای موفقیت خود بیابند.
مشاور مدیریت اغلب راه های بهبود کارایی سازمان را بررسی کرده و بهترین گزینه و راه حل را به مدیران ارشد پیشنهاد می کند. او به مدیران در حوزه های مختلف از جمله : چگونگی سود آورتر کردن سازمان شان از طریق کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها، تدوین استراتژی توسعه محصولات جدید و یا روش جذب، ارتقاء و آموزش نیروی انسانی مشاوره می دهد.
در حال حاضر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شرایط امروز مدیریت بسیار خطرناک و دارای ریسک بالا است. اگر نتوانید به درستی از بازار و رقبا پیشی بگیرید، پروسه پیشرفت شما با شکست مواجه خواهد شد. استفاده از راهنمایی و اطلاعات فرد حرفهای، که از خارج به مدیریت شما نظاره میکند، به طور حتم موفقیت بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
اگرچه برخی از مشاوران مدیریت در سازمانهایی که مشاوره می دهند به صورت رسمی کار می کنند، ولی اکثر آنها به صورت قراردادی و همزمان با چندین شرکت یا سازمان در ارتباط می باشند. همچنین یک مشاور مدیریت معمولا از سطح تحصیلات بالایی (در حد دکتری) برخوردار بوده و در حوزه تخصصی خود علم و دانش بالایی دارد.
بعضی از پروژه ها نیاز به گروهی از مشاوران دارند که هر کدام در یک زمینه ای متخصص هستند. به عنوان مثال در انجام یک پروژه پل سازی در یک کلان شهر، مدیر پروژه غالبا از مشاورانی در زمینه حمل و نقل، فرهنگی، برنامه ریزی شهری و عمرانی به صورت همزمان و در مراحل مختلف پروژه بهره می گیرد تا در اجرای پروژه تمامی ابعاد و تأثیرات انجام آن بررسی و برای آن برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.
در برخی دیگر از پروژه ها، مشاوران به طور مستقل با مدیران سازمان مشتری، کار می کنند. برخی از مشاوران مدیریت اغلب در زمینه های خاصی مانند مدیریت موجودی و یا سازماندهی مجدد ساختارهای سازمان برای حذف مشاغل غیر ضروری، تخصص دارند. گاهی سازمانها مشاورانی را برای توسعه استراتژی هایی برای ورود و ماندن در رقابت در بازارهای داخلی و یا بین المللی به کار می گیرند.
تصمیمسازی درست و بههنگام، بهرهمندی از دانش روز، تخصص، تجربه و ارتباطات موثر مشاور در ترغیب سازمانها به استخدام مشاور در حوزههای مختلف اثرگذار بوده و آنچه در نهایت برای مشاوران ارزشافزوده و مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد بهرهگیری از نوآوری و خلاقیت برای توسعه برند، کاهش زمان، کاهش هزینه و توسعه فرهنگ صنعتی در سازمان با هدف ارائه راهحل برای رفع مشکلات است.
سازمانها معمولا به دنبال مشاورانی متخصص برای کار مورد نیاز خود هستند. به همین جهت مشاوران یا شرکت های مشاوره ای باید با ارائه پیشنهادی با تعیین ضرب الاجل و توضیح درباره چگونگی انجام آن کار توسط آنها، اینکه چه کسی آن کار را انجام خواهد داد، چرا آنها بهترین مشاوران برای انجام آن کار هستند، چه برنامه ریزی ای خواهند داشت و چه مقدار هزینه برای انجام آن پیشنهاد مورد نیاز خواهد بود، برای جلب نظر مشتری و گرفتن آن کار اقدام کنند. سازمان مشتری هم پیشنهادات ارسالی را بررسی و بهترین را از هرجهت انتخاب می کند.
یک مشاور مدیریت معمولا وقت خود را بین مشتریان مختلف تقسیم می کند. چون او باید وقت زیادی را با مشتریانش بگذراند، بیشتر اوقات در خارج از دفتر کار خود می باشد. او معمولا کمتر با برنامه کاری فشرده و استرس کاری مواجه است و معمولا روند کاری اش آرام و به دور از استرس است.
مشاوران مستقل می توانند در مورد میزان درآمد، زمان و مکان کارشان، خود تصمیم بگیرند. البته آنها تحت فشار بیشتری نیز هستند زیرا معیشت آنها به توانایی شان در یافتن و نگهداری مشتری وابسته می باشد و حقوق بگیر سازمانی نیستند. مشاوران مدیریت گاهی اوقات ساعات طولانی از روز و گاهی دیگر نیز تنها مدت محدودی از روز مشغول به کار هستند که این موضوع بستگی به کار و مشتریان در دست آنها دارد.
بکارگیری و استخدام مشاور مدیریت چه مزایایی بهمراه دارد؟
بعد از بررسی جایگاه و نقش هایی که یک مشاور مدیریت میتواند داشته باشد صحبت کردیم، در این قسمت قصد داریم بصورت مشخص و فهرست وار، مزایای حضور مشاور در یک سیستم یا سازمان را اعلام و بررسی نماییم:
بهرهوری بیشتر با استخدام مشاور مدیریت
گاهی اوقات در یک سازمان یا شرکت، مسایلی پیش میآید که حل آن نیاز به صرف وقت دارد. کارفرما خود به تنهایی نمیتواند وقت و انرژیاش را در اینگونه موارد صرف کند. از طرف دیگر نیروی انسانی شاغل در سازمان نیز نمیتواند اضافه بر توانش، به حل این مسایل بپردازد. وی نه وقت کافی برای انجام این امور دارد و نه توان کافی؛ درگیر شدن وی در این جریان، تنها مشکلی به مشکلاتش اضافه میکند یا مساله شرکت، مسالهای مقطعی است و نیازی به استخدام یک نیروی تمام وقت نیست. در این هنگام، استخدام مشاور مدیریت ، به حل بحران پیش آمده کمک خواهد کرد. وی به راحتی در کنار کارفرما قرار میگیرد و مساله مقطعی شرکت را حل میکند.
مسئولیت ها و نمونه وظایف مشاور مدیریت
وظایف یک مشاور مدیریت در حوزه های تخصصی مختلف و یا شرکت ها یا سازمان های گوناگون متفاوت است و به صورت مشخص بسته به نوع تخصص و حوزه ای دارد که مشاور در آن فعالیت می نماید. برخی از مشاوران در حوزه مدیریت مالی، برخی در حوزه کیفیت و گروهی دیگر در بخش رویکردهای استراتژیک سازمان به مشتریان خود مشاوره می دهند. در زیر نمونه از وظایف یک مشاور در بخش های مختلف اشاره شده است.
- جمع آوری و سازماندهی اطلاعات لازم برای حل مشکلات مطرح شده از سوی کارفرمایان به منظور امکان یافتن راهکار مناسب برای حل آن ها
- انجام مصاحبه های فردی با کارکنان و مدیران رده های مختلف سازمانی و بازدید از بخش های مختلف سازمان برای تعیین روشها، ملزومات و یافتن راهکار مناسب و پیشنهاد به مدیران ارشد سازمان
- تحلیل اطلاعات مالی و غیره شامل درآمدها، هزینه ها، میزان دارایی ها و بدهی ها به منظور کسب شناخت دقیق از وضعیت مالی شرکت مورد مشاوره و یافتن بهترین راهکار برای مسایل مطرح شده از سوی مدیران مربوطه
- ارائه راه حل ها و شیوه های جایگزین به مدیران و کارفرمایان بر اساس نیازی که آنها اعلام می کنند
- پیشنهاد سیستم ها، رویه ها و تغییرات سازمانی جدید (در صورت نیاز) – در بسیاری از موارد مشاور با تجربه و عالم می تواند اشکالات و نقاط ضعف و قوت سازمان را بهتر از مدیران شرکت ببیند و برای رفع آنها راهکار مناسب ارائه دهد. زیرا مدیران خود شرکت یا سازمان از داخل سازمان به سازمان خود نگاه می کنند ولی مشاور از بیرون به آن نظر دارد لذا بهتر می تواند در خصوص آن ارزیابی و قضاوت داشته باشد
- ارائه توصیه ها و پیشنهادات به مدیریت از طریق ارائه حضوری یا گزارشات مکتوب – در سازمان های دولتی مشاوران عموما به صورت مکتوب نظرها و مشورت های خود را اعلام می کنند ولی در شرکت های خصوصی فرهنگ ارتباطی مشاور با مدیر عموما به صورت شفاهی و از طریق جلسات مذاکره می باشد
- مشورت با مدیریت در خصوص روند انجام تغییرات – پس از تصمیم گیری برای انجام یک تغییر در سطح سازمان، معمولا مشاور در کنار مدیریت سازمان (شرکت) فرایند تغییر را پیگیری و رصد می نماید تا اشکالات پروژه تغییر به خوبی مشخص و رفع شود
مشاور مدیریت کیست؟
او فردی است که در رابطه با حوزههای مختلف مدیریت و مشکلات احتمالی آن علم و آگاهی کافی و لازم را دارد، اگر فردی صاحب مدیریت کوچک و یا بزرگ باشد، با مشکلات ریز و درشتی روبرو خواهد شد. اگر بدون مشورت با یک مشاور آگاه پیش برود مطمئنا مدیریت او به خطر خواهد افتاد.
همچنین ممکن است شخصی یک کارآفرین باشد و بخواهد اقدام به ایجاد یک کارخانه یا کسب و کار جدید کند، یک مشاور مدیریت آگاه میتواند چراغ راه او باشد و این فرد کارآفرین میتواند با خیال راحت اقدام به سرمایهگذاری کند. پس تا اینجا میتوانیم بگوییم که چه قصد کارآفرینی داشته باشیم و چه قصد توسعه مدیریت خودمان را، نیاز به یک مشاور مجرب و توانمند بسیار ضروری بنظر میرسد.
یک مشاور دقیق و متعهد، سیستم های شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و با ارائه راهکار، شرکتها را در رسیدن به اهدافشان یاری میکند. بعضی گمان میکنند استفاده از مشاور مدیریت ، تنها برای شروع یک کار ضروری است، در حالی که اینطور نیست. مشاور مدیریت باید در طول حیات کاری یک سازمان در کنار کارفرما باشد تا بتواند بحرانهای پیش روی شرکت را به موقع، حل و فصل کند و یا از به وجود آمدن بحرانها جلوگیری نماید. تجربه ثابت کرده است که استخدام و بکارگیری یک مشاور مدیریت در سازمان نه تنها هدر رفت سرمایه نیست(برخلاف باور برخی از صاحبان مدیریت ) بلکه خود یک سرمایهگذاری پر بهره به شمار میرود.
یک مشاور مدیریت چه نقشی ایفا میکند؟
مشاوران مدیریت معمولاً در زمینه هایی مانند بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت، امور مالی و حسابداری فعالیت دارند. مشاوران مدیریت با ارزیابی نقاط ضعف و توصیه راه حلهای تجاری وظیفه بهبود عملکرد شرکت ها را بر عهده دارند. در واقع حضور یک مشاور توانا در هر کدام از این بخشهایی که اشاره شد، میتواند باعث شناسایی نقاط تاریک شده و با تبدیل آنها به نقاط روشن، در بهبود بهرهوری، نقش چشمگیری داشته باشد.
البته در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از مشاورین مدیریت در زمینه بازاریابی و برخی دیگر در بحث مدیریت یا بخش منابع انسانی بیشتر تجربه و تبحر داشته باشند. این نکته را از آن جهت اشاره کردیم که بدانید قرار نیست یک فرد که تحت عنوان مشاور مدیریت برای یک سیستم استخدام میشود، قرار است تمام مهارتهای ممکن را دارا باشد، بلکه کارفرما باید با توجه به نیاز خود و سیستم تحت مدیریتش، یک مشاور مدیریت مرتبط را بکار بگیرد.
بعنوان مثال، یک مشاور مدیریت در زمینه بازاریابی چه کمکهایی میتواند بکند:
- در مورد صنایع، بازار، برندها و… برای مدیریت ، میتواند تحقیقات جامع و کاملی داشته باشد و گزارشهای کاربردی ارائه کند..
- در زمینه مشخصات بازار، سهم بازار و تبلیغات، تجزیه و تحلیل انجام دهد.
- میتواند به مدیران کمک کند تا برندهای متمرکز و موقعیتیابی و ابزارهای بازاریابی ارایه کنند.
- میتواند در زمینه قیمتگذاری محصولات و خدمات، آنالیز بازار و رقبا، تهیه برنامه و کمک به اجرای آن و… اقدامات مثبتی انجام دهد.
یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، میتوانیم به نقش مشاور مدیریت در زمینه فروش اشاره کنیم که عبارتند از:
- استخدام فروشندههای حرفهای پس از مصاحبه و گزینش آنان و تشکیل یک تیم فروش قوی.
- تدوین طرحی جامع برای فروش و آموزش نیروها.
- توسعه کانالهای فروش برای فروش و سود بیشتر.
- هدف گذاری و آموزش مدیران برای فروش بیشتر و موفقتر.
همانطور که حتما از دو مثالی که ارائه شد، متوجه شدهاید، یک مشاور مدیریت توانمند که بدرستی انتخاب شده باشد و در جای مناسبی هم بکار گرفته شود، میتواند چه نقشهای فوق العاده مهم و موثری در پیشبرد اهداف یک شرکت یا یک سازمان داشته باشد.
مدیریت و کاهش هزینهها و بهبود فرآیندها
شرکتها و سازمانهای زیادی هستند که کارمندان یا فرآیندهای کاری در جای درست خود قرار نگرفتهاند و این مسئله که عموما از چشم مدیران هم مخفی میماند، تنها موجب تحمیل هزینههای اضافی شده و سرعت رسیدن به اهداف مدیریت را کاهش میدهد. استفاده از مشاور مدیریت می تواند در این زمینه راهگشا باشد. مشاور مدیریت با شناسایی ساختارهای سازمانی و روند فرآیندهای کاری، چرخههای معیوب کاری را در شرکتها و سازمانها شناسایی کرده و علاوه بر ارائه راه حلهای اصلاح آنها، ساختارهای موفق و عملی برای هر نوع مدیریت و سازمان را به مدیران پیشنهاد میدهد.
آموزش پرسنل و کارمندان
یکی از مزایا و نیازهایی که باعث میشود، حضور کارشناس و مشاور در مدیریت الزامی باشد، این است که مشاوران، پرسنل و کارمندان را آموزش میدهند. آموزش کارمندان و پرسنل، میتواند آنان را با مهارتهایی که برای پیشرفت و موفقیت نیاز دارند، آشنا کند.
گسترش دایره ارتباطی شرکت
مشاور مدیریت با افراد متخصص زیادی در رابطه است و میتواند در موقع لزوم از آنها برای حل بعضی مسایل، بهره گیرد. رتق و فتق امور مالیاتی، مسایل مربوط به فروش، رقبا و… از این دست مسایل است. همچنین میتوان گفت ارتباط کارفرما با شبکهای از متخصصین توسط مشاوره مدیریت میباشد.
حل بهتر مسائل قانونی و حقوقی شرکت
بیشترین درگیری شرکتها مسایل مالیاتی، بیمه، مسایل حقوقی و ثبتی است. استخدام مشاور مدیریت در چنین مواقعی ضروری است. در واقع یک مشاور مدیریت میتواند شریک همیشگی شرکت باشد تا هر موقع مشکلی برای شرکت و کارفرما پیش آمد بلافاصله در کنار آنها قرار گرفته، به راحتی مسایل را حل و فصل کند.
ارائه ابزارهای مدیریتی
در کنار مشاوره مدیریت ، مدیران واحدها و مدیران ارشد، نیاز دارند تا از درستی عملکرد کارمندان و روند فرایندهای موجود اطمینان حاصل نمایند. لذا انواع ابزارهای اطلاعاتی و تحلیلی که مشاور مدیریت در اختیار آنها قرار میدهد، امکان بررسی لحظهای و مقطعی امور جاری را به مدیران و صاحبان مدیریت ها میدهد. بهترین مشاورها معمولا ابزارهای کنترلی و مدیریتی را نیز در مدیریت پیادهسازی مینمایند.
ارائه ایدههای نو و خلاقانه
ارائه ایدههای نو و خلاقانه و روشهای خروج از مشکلات، مسائلی است که در مسیر مدیریت ، شما را به موفقیت بیشتر سوق میدهد. مشاورین مدیریت ، در شروع استارت آپ و مدیریت ، میتوانند ایدههای خلاقانهای به شما ارائه دهند، که قطعا در مسیر رشد و موفقیت مدیریت شما مفید خواهد بود.
تزریق انگیزه مضاعف به کارمندان
حضور یک مشاور خوب و کار بلد در مدیریت شما، میتواند به کارمندان انگیزه بیشتری دهد. زمانی که مشاور در سیستم تجاری خود داشته باشید، حضور او نقطه قوت و اتکاء، برای کارمندان خواهد بود؛ چرا که آنها این دلگرمی را دارند که هر زمان با مشکل یا چالشی درگیر شدند، بتوانند از مشاوران کمک دریافت نمایند.
ارائه مشاوره و استراتژیهای بازاریابی مدرن
دیجیتال مارکتینگ، از لازمههای موفقیت در بازاریابی برای خدمات یا فروش محصولات به مشتریان میباشد. بازاریابیها و تکنیکهای سنتی فروش، دیگر چندان کاربردی نیستند و مدیریت ها برای ماندن در بازار و توسعه خود میبایست از انواع تکنولوژیها برای بازاریابی و فروش خود استفاده کنند. مشاوران مدیریت متناسب با هر نوع کسب، این تکنولوژیها و استراتژیها در بازاریابی مدرن را به صاحبان مدیریت ها ارائه میکنند.
مواردی که بعنوان مزایای استخدام مشاور مدیریت اشاره کردیم، قطعا تمام محاسن را شامل نمی شود و باز هم میتوان مزیتهای دیگری نیز در نظر گرفت. اما با اشاره به موارد فوق خواستیم این موضوع را بیشتر روشن کنیم که انتخاب یک مشاور مدیریت خوب، متعهد و قابل اعتماد تا چه حد میتواند روند و شیوه کار را بهبود دهد.
یک مشاور مدیریت خوب، چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
حالا که ماهیت شغل مشاور مدیریت آشنا شدیم و دریافتیم که استخدام چنین فردی چه مزایا و محاسنی برای شرکت و سازمان مورد نظر ما میتواند داشته باشد، در این قسمت به این موضوع میپردازیم که برای انتخاب یک مشاور مدیریت خوب و توانمند، بهتر است چه ویژگیهایی را لحاظ کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. ویژگیهای یک مشاور مدیریت خوب عبارتند از:
- داشتن مدرک تحصیلی مرتبط در سطح عالی و تکمیلی مانند دکتری
- داشتن تالیفات کتاب ومقاله های مرتبط
- داشتن سابقه مشاوره و همکاری با شرکتهای بزرگ و مطرح.
- تجربه کاری حرفهای و موفق از مشتریان و مدیریت های قبلی
- ارائه راهکارها و استراتژیهای نوین و متناسب با مدیریت و بودجه.
- سیستمی بودن و اعتقاد به تفکر سیستمی
- مهارت د رانجام کار تیمی با مدیران شرکت
- داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه هر نوع مدیریت و بازار مشتریان آن.
- ارائه کمی و کیفی چشم اندازهای (کوتاه مدت و بلند مدت) بکارگیری مشاوره و راهکارهای موفقیت مدیریت .
- تعامل مداوم با شما و سازمان شما.
چند نمونه از فعالیت های مشاور مدیریت، مشاور مدیر عامل، مشاور هیات مدیره
- تحلیل عملکرد منابع انسانی، مصاحبه شغلی، تحلیل شخصیتی منابع انسانی
- رفتار سازمانی، سینرژی سازمانی و کار گروهی
- نظارت بر قراردادهای استخدامی، ضوابط و قوانین کار و کارفرمایی
- نظارت بر روند اجرایی بیمه تأمین اجتماعی و مسئولیت کارفرما در قبال کارگر و همچنین قوانین بیمه ای
- نظارت، ارایه پیشنهاد و روش برای ثبت شرکت در داخل، خارج و مناطق آزاد وتجاری
- بهره گیری از روشهای استفاده از معافیت های مالیاتی، گمرکی و..
- تدوین اساسنامه های ثبت شرکت در قالب مسئولیت محدود، سهامی خاص، تعاونی، موسسه و همچنین تدوین قراردادهای تشکیل هلدینگ، کنسرسیوم و…
- برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
- تدوین استراتژی های کلان نگر یکساله تخصصی
- تدوین کمپین های تبلیغاتی
- پیشنهاد و انتخاب نام و نشان تجاری، مدیریت برند و توسعه هویت بصری برند
- بازنگری برند و الزامات آن
- تدوین ساختار سازمانی، چارت سازمانی، فرآیند های کاری، بیانیه رسالت و ماموریت سازمان، چشم انداز، شعار سازمانی و…
- ایجاد باشگاه مشتریان و هواداران (استانداردسازی و بومی سازی)
- پیاده سازی مدیریت ارتباط بامشتریان ” CRM “
- پیاده سازی مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان و سنجش رضایتمندی مشتریان ” CSM “
- پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین ” SCM “
- تدوین و پیاده سازی الزامات ۵S (نظام آراستگی)
- تدوین و پیاده سازی الزامات تولید ناب و توسعه بهره وری و تولید بهنگام ” JIT “
- تدوین استراتژیهای بازاریابی و فروش
- تدوین استراتژیهای ورود به بازارهای هدف خارجی (بازرگانی خارجی)
- نظارت بر نرم افزارهای مالی و انبار به لحاظ کیفی
- تدوین برنامه های راهبردی حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی
- آموزش پرسنل در حوزه علوم مدیریتی و ارایه گواهینامه آموزشی
- تدوین برنامه های راهبردی ” Promotion “
- نظارت و ارایه راهکار برای بسته بندی محصولات و انتخاب و پیاده سازی شبکه های توزیعی کالا
- ایجاد شبکه فروش بصورت عاملیت و یا نمایندگی (فرانچایز)
- ارزیابی پیشنهادات مشارکت تجاری” Joint Venture “
- ایجاد فرهنگ سازمانی و فرهنگ دانش محوری
- نظارت بر چیدمان تجهیزات خطوط تولید به لحاظ ارتقاء بهره وری
- تدوین استراتژیهای رشد ۴۰۰ درصدی ” Re-Marketing “
- ترسیم و تحلیل بوم کسب و کار
- ترسیم و تحلیل ماتریس SWOT (مدیریت استراتژیک)
چگونه از یک مشاور مدیریت مشاور مدیر عامل استفاده بهینه کنیم
- نشست اولیه و صحبت در خصوص مسئله یا خواسته های کارفرما
- بازدید از سازمان، کسب و کار و فرآیندهای اجرا شده و در حال جریان کارفرما
- ارایه صورتجلسه اولیه شامل عارضه یابی، متدلوژی کار و مجموعه روشهای قابل ارزیابی و سازگاری
- ارایه پیش نویس قرارداد مشاوره شامل متن قراردادها، تعهدات طرفین، فعالیتهای مشاور، بازه زمانی و دستمزد مشاور
- امضاء قرارداد و انجام فرآیندهای مالی اولیه ( پیش پرداخت )
- مطالعه میدانی مشاور در سیستم کارفرما، مصاحبه شغلی، تشکیل پرونده، تحلیل رقبا، تحلیل ساختارهای موجود
- ارایه و تدوین راهکارهای اجرایی منطبق با سازمان کارفرما
- انجام فرآیندهای آموزشی مدیران، پرسنل و…
- انجام اقدامات بازدارنده رشد مسئله، فعالیت های پیشگیرانه و در نهایت ارایه اقدامات پیشبردی
- تدوین استراتژیهای مورد نیاز در حوزه های:منابع انسانی، بازرگانی، بازاریابی، فروش، تحقیق و توسعه، SCM ،CSM ،CRM، تولید ناب، تبلیغات، Promotion، باشگاه مشتریان و…
- ارایه راهکار و روش های پیاده سازی استراتژی ها
- اخذ بازخور و خروجی ” FeedBack “
- ایجاد فرهنگ سازمانی هدفمند و اثربخش
- تدوین پروپوزال اجرایی کار ( A تا Z ) به همراه سوابق ( سند اجرایی)
- آغاز دوره ممیزی مراقبتی طبق برنامه زمانبندی
چگونه میتوانیم یک مشاور مدیریت موفق باشیم؟
حالا که مشاور مدیریت را معرفی کردیم و مزایا و شرایط بکارگیری چنین فردی را در یک سازمان بررسی کردیم، در این بخش میخواهیم به این موضوع بپردازیم که «چگونه هر فردی میتواند مشاوره مدیریت را بعنوان شغل خودش انتخاب کند؟» یا بعبارت دیگر «چگونه یک فرد میتواند یک مشاور مدیریت خوب و موفق شود؟
آیا هر کسی می تواند مشاور مدیریت شود؟ آیا هر کسی استعداد توانایی و مهارت مشاور مدیریت شدن را دارند؟ آیا با شرکت در یک دوره آموزشی ( تربیت مشاور کسب وکار، تربیت مربی کسب و کار و….) می توانیم یک مشاور شویم؟
وقتی مشاوره در زمینه مدیریت را میخواهید شروع کنید باید تبدیل به یک مشاور عالی شوید. کلید تبدیل شدن به یک مشاور، این است که در این راه به درستی قدم بردارید. صرفا با شرکت در کلاس آموزشی نمی توانید یک مشاور تجاری یا مشاور مدیریت یا مشاور کسب وکار شوید. مطلبی که اشاره کردیم به این معنی است که روش و استراتژی که در کار انجام میدهید باید بگونهای باشد که شما را در بهترین موقعیت برای موفقیت قرار دهد.
در ادامه چند توصیه به افرادی که میخواهند مشاور مدیریت یا مشاور تجاری یا مربی کسب و کار شوند، ارائه میدهیم:
در زمینه های تخصصی مدیریت ادامه تحصیل دهید و دانش آکادمیک خود را توسعه دهید
فقط تجربه برای مشاور مدیریت کافی نیست باید یک مشاور مدیریت تحصیلات مرتبط در سطح تحصیلات تکمیلی و عالی داشته باشد در کارگاه های مختلف آموزشی شرکت کنید سعی کنید بنویسید و با نوشتن خود را دقیق کنید. مدرک تحصیلی شما باید مرتبط با رشته مشاوره ای شما باشد.
از تجربه و خبرگی لازم برخوردار شوید
اینکه دامنه فعالیتها و تحصیلات و تجارب کاری شما در گذشته و امروز در کدام رشته شغلی تعریف شده و تا چه اندازه در آن حرفه دارای سوابق شغلی درخشان و البته تحصیلات عالیه و تکمیلی هستید، قطعا در ادامه این راه و حتی راه اندازی مجموعه یا شرکت مشاوره مدیریت ، به شما کمک فراوانی خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید یک شرکت مشاوره مدیریت راه اندازی کنید تا در ضمن آن نسبت به ارائه مشاوره مدیریت در یک حرفه مشخص مثلا رسانه و تبلیغات بپردازید، قطعا باید قبل از هر چیز خود رسانه و تبلیغات را بشناسید.
مشاور مدیریت شدن به زور و اجبار نیست سعی کنید یک یادگیرنده باشید
در شرایط امروز که با حجم عظیمی از فارغ التحصیلان مختلف از دانشگاه و دانشکدههای مختلف در بازار کار روبرو هستیم، هر کسی میتواند خودش را مشاور یک بخش از مدیریت معرفی کند. بازتاب این نکته مهم است. لذا صرفا برخورداری از حداقل تحصیلات یا صرفا آشنایی با یک حرفه، قرار نیست از شما یک مشاوره مدیریت بسازد، بلکه شما برای ورود به این بخش باید ارزیابی کاملی از توانایی، مهارت و البته سوابق شغلی و تحصیلی خودتان داشته باشید و مطمئن باشید که میتوانید اعتماد و اطمینان مشتری را بدست آورید.
برنامه یا استراتژی مدیریت را برای خودتان داشته باشید
از داشتن برنامه و ارائه برنامههای کوتاه یا بلند مدت به مشتری که به شما مراجعه کرده استقبال کنید. شما میتوانید یک برنامه یا استراتژی موقعیت برای خودتان ترسیم کنید و در هر دوره مشاوره به ارئه بخشی از آن بپردازید. این کار به مراتب نتایج بهتری نسبت به ارئه راهکار طی یک یا چند جلسه خواهد داشت.
رفتار منش و اخلاق حرفه ای را رعایت کنید
مشاور شدن چه مشاور مدیریت چه مشاور رواشناسی اصولی دارد که باید رعایت کنید یک مشاور منشور اخلاقی دارد که باید آنها را تک به تک رعایت کند متاسفانه در دوران کنونی افرادی که فقط یک دکان زده اند که جیب شرکت ها را خالی کنند خودشان را به عنوان مشاور جا زده اند و فقط دنبال منابع خود هستند و اصلا اصول اخلاقی رفتاری را رعایت نمی کنند و خودشان یک مریض روانی هستند و اصول اخلاقی حرفه ای کار را رعایت نمی کنند یک مشاور باید سعی کند خودش از نظر اخلاقی رفتاری فرد سالمی باشد.
هم تواضع و هم اعتماد به نفس داشته باشید
اگر قرار است شما به عنوان یک مشاور مدیریت در بخش خاصی که تخصص آن را دارید فرمان بخشی از یک سازمان یا شرکت را بدست بگیرید پس لازم است تا از ابتدا و انتهای کار و نتیجه آن هم مطلع باشید. به عبارتی نه با فکر خالی بلکه با اطمینان از دانش فنی، تخصص و سوابق شغلی درخشانی که دارید با اعتماد به نفس روبروی مالک یا صاحب و دارنده سازمان باید بنشینید، تا او نیز بتواند در ادامه به تجربیات و سوابق شغلی شما اعتماد کرده و فرمان این بخش از مدیریت ش را به دست شما بسپارد.
مشاور و مشاوره در مدیریت – مدیریت مشاوره – دکتر علی خویه Management consulting
مشاور مدیریت کیست؟ مشاوره مدیریت چیست؟ دکتر علی خویه
وقتی که دو کلمه مشاور و مدیریت را می شنوید یا می بینید چه تصوری برای شما ایجاد می شود و چه سوالاتی در ذهن شما ایجاد می شود
مشاور مدیریت کیست؟Management consulting
مشاوره مدیریت چیست؟
یک مشاور مدیریت چه شرح وظایفی دارد؟
مشاور مدیریت خوب و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟
مشاور مدیریت و مشاوره مدیریت باید دارای چه مهارت هایی باشد؟
آیا در دانشگاه رشته ای به نام مشاوره مدیریت وجود دارد؟
شرح خدمات مشاور مدیریت را تشریح کنید؟
برای تربیت مشاور مدیریت باید چه دوره هایی را تعریف کنیم؟
چگونه مشاور مدیریت شویم؟
موفق ترین و مهم ترین شرکت های مشاوره مدیریت چه شرکت هایی هستند؟
برای اینکه یک مشاورمدیریت شویم باید چه رشته های مطالعه کنیم و باید چه مهارت هایی داشته باشیم؟
یک مشاور مدیر واقعی کیست؟
چگونه با یک مشاور مدیریت قرارداد امضا کنیم؟
مشاوره مدیریت چیست؟
حوزه های مشاوره مدیریت چیست؟
رشته مشاور مدیریت چه رشته ای است؟
رزومه شرکت مشاوره مدیریت
یک مشاوره مدیریت چگونه عارضه یابی انجام می دهد؟
چه بیماری هایی در مدیریت وجود دارد یک مشاور مدیریت چگونه این بیماری ها را تشخیص می دهد؟
آیا می توان مشاور با تجربه را از مشاور بدون تجربه تشخیص داد؟
شخصیت مشاور مدیریت باید چگونه باشد؟
مراحل کار با یک مشاور مدیریت چیست؟
هزینه های مشاوره مدیریت چقدر است؟
چرا باید مشاوره برای مدیریت و سازمان داشته باشیم؟
برای پاسخ به پرسشهای بالا در خدمت شما هستیم همراه ما باشید
بیش از ۳ سال تحقیق و مطالعه بر روی بیماری ها و عارضه های سازمان مدیریت
تالیف ترجمه تدریس و تحقیق بر روی مسایل مدیریتی
مشاوره به بیش از صدها شرکت معتبر ملی و بین المللی و صدها مدیر عامل و هیات مدیره
کتاب اصول مشاوره مدیریت دکتر علی خویه
وظایف، انتظارات، شیوه اجرا، تکنیک، تاکتیک، استراتژی، دانش، نگرش و مهارت مشاوره و مشاوران مدیریت و سازمان
تشخیص بیماری های مدیریت وسازمان ، معاینه سازمان ها، شرکت ها، موسسات و مدیران،
تشخیص بیماری های مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی، پشتیبانی، بازاریابی، فروش، تبلیغات و برند
انواع بیماری های مدیریت، سازمان ، شرکت و موسسات مختلف و تکنیک های درمان آن
نویسنده و مترجم:
گروه آموزشی و مشاوره ای دکتر علی خویه
مدرسان دانشگاه، مشاوران ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبرو شرکت های بزرگ ملی و بین المللی
انتخاب مشاور فروش مشاور برند مشاور بازاریابی
یک مشاورفروش و بازاریابی، شخصی با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری است که در زمینه های مدیریت، بازرگانی، بازاریابی، فروش تبلیغات و برند تحصیل کرده و دارای تجربه اجرایی است. دقت کنید حتما مشاور فروش هم تحصیلکرده مرتبط باشد هم تجربه اجرایی داشته باشد چون در کار فروش و بازاریابی تا شخصی تجربه اجرایی نداشته باشد نمی تواند یک مشاور خوبی برای شما باشد و ممکن است شما را با یک سری کاغذ و تئوری سرگردان کند حتما سوابق مشاورفروش را بررسی کنید. شما در زمینههای مختلفی میتوانید از کمک های یک مشاور بهره ببرید، برای مثال زمانیکه فروش شما تغییری نمی کند
یا مشکل فروش دارید
وقتی نمی توانید یک سازمان فروش خوب داشته باشید
برای استقرار سازمان فروش
برای بهبود عملکرد پرسنل فروش
برای افزایش فروش و افزایش بهره وری تیم فروش
برای تشکیل یک تیم فروش و بازاریابی
برای رشد سریع شرکت و سازمان خود
یا وقتی که در بازارسازی بازارگرمی بازارسنجی بازارگرمی و بازارداری مشکل دارید.
برای آموزش و توانمندسازی واحد بازاریابی و فروش
برای فروش هدفمند محصولات و خدمات خود
برای رسیدن به بازار هدف و مدیریت مصرف کنندگان
برای دستیابی به مخاطبان خود و برندسازی
برای مدیریت برند و توسعه و ارتقا برند
و ..
..
.. . به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب مشاورفروش و بازاریابی خود به چند نکته توجه کنید: مشاورفروش باید گوش شنوای مراجعان خود باشد و آنها را قضاوت نکند، صبور و همدل باشد، مهارت های برقراری ارتباط را بلد باشد، بداند که با مراجعان فرهنگ های مختلف باید چگونه برخورد کند، پذیرای مراجعانش باشد و علم به روزی داشته باشد، یک مشاور خوب باید مراجعان خود را تشویق به تغییر کند و در فرایند مشاور به شرکت و سازمان یک مشاور فروش انعطاف پذیر باشد. اگر مشاور فروش شما این ویژگی ها را دشته باشد به احتمال بسیار زیاد می تواند در حل مشکلتان به شما کمک کند البته به شرطی که شما نیز همکاری لازم را با او داشته باشید. زمانیکه شما با یک مشاور صحبت می کنید، راحت تر می توانید مشکل خود را حل کنید، با چشمان باز تری همه ابعاد آن را بررسی می کنید، می دانید که تنها نیستید و یک متخصص همراه شما است، می توانید ریسک خود را پایین آورده و از تجربه و دانش یک فرد متخصص استفاده کنید و کمتر ضرر و زیان داشته باشید و رشد سریع تری داشته باشید.
برای انتخاب مشاورفروش، مشاور بازاریابی و مشاور برند خود خیلی دقت کنید چرا که در حال حاضر شبکه های مجازی به کمک خیلی از افراد نالایق بی تجربه و کم سواد آمده و به طور غیر واقعی و فقط در شبکه های مجازی این افراد را به غول بزرگی تبدیل کرده و ممکن است آسیب و زیان مهلکی به سازمان شما وارد کند.
گذشته بیشنیه تجربه تالیفات رزومه سوابق دانش و مهارت مشاور فروش و بازاریابی خود را بررسی کنید
موفق باشید
دوستدارتان
دکتر علی خویه
Khooyeh.ir
Khooye.com
تیم مشاوران مهندسی مدیریت ipmbok
Gmas.ir
Khooyeh.com
گروهی از اساتید دانشگاه، مدیران باسابقه و با تجربه، متخصصان حرفه ای و کارشناسان خبره و نخبه در زمینه های مدیریت، بازاریابی، برند، تبلیغات، ارتباطات، فروش، IMCو CRM و MBAو DBAو سیستم های کیفیت QS و … می باشند که آمادگی همکاری و ارتباط با تمامی همکاران ، متخصصان، علاقمندان، دست اندرکاران، مدیران، اساتید و کارشناسان حرفه ای
تحت لیسانس ۱to1 آمریکا با بهرهگیری از تجربیات و دانش اساتید و عضو انجمن های معتبر اروپا و امریکا، دانشآموختگان مدیریت داخل و خارج از کشور، مجموعهای از خدمات مشاوره و آموزش مدیریت را ارائه مینماید. عمده خدمات ارائهشده عبارت است از:
مشاوره در زمینه ی سیستم های کنترل کیفیت ISO
مشاوره در زمینه ی سیستم های کنترل کیفیت ISO
مشاوره بازاریابی مشاور بازاریابی Marketing Consultant
مشاوره بازاریابی بازایابی کالا بازاریابی خدمات service Marketing Product مشاوره بازاریابی در شرکت صنعتی خدمات تولیدی بیمه بازارگانی بازارسازی تحقیققات بازاریابی Research Marketing بازاریابی چریکی Guerilla Marketing بازارداری بازارگردی.
مشاوره فروش مشاور مدیریت فروش Sales Management Consultant
مشاوره فروش حرفهای مدیریت فروش آموزش فروشنده آموزش فروشندگی حرفهای مشاوره مدیریت فروش برای مدیران شرکت های فروش محورمشاوره فروش مدیریت فروش.
مشاوره و آموزش در زمینه ی ایجاد و استقرار باشگاه مشتریان
مشاوره برندینگ مشاور برندینگ Branding Consultant
خدمات مشاوره برندسازی مشاور برای ایجاد کمپین برندینگ مدیریت برندسازی نام تجاری Brand Name مشاوره منابع انسانی مشاور منابع انسانی Human Resource Management Consultant مشاوره استخدام جذب نیروی انسانی استخدام مدیریت مدیر متخصص مشاوره خلاقیت نوآوری راه حل نوآورانه خلاقانه TRIZ روش تریز اختراع مشاوره مدیریت مالی Financial Management مشاوره مالی حسابداری بودجهبندی حسابرسی پول سرمایه مشاوره مدیریت مشاوره برندینگ مشاوره برندسازی مدیریت برند Brand Managemnet برندسازی سازمانی برندسازی فردی.
مشاوره و تدریس اصول فنون مذاکره به صورت کارگاهی و کاربردی
آموزش اصول و فنون تکنیک مذاکره مدیریت
مشاوره تبلیغات مشاور تبلیغات Advertising Consultant
مشاوره تبلیغات طراحی کمپین تبلیغاتی مشاوره مدیریت تبلیغات اینترنتی Internet Advertising آموزش اصول فنون تکنیک مذاکره مشاوره تجاری غیرتجاری سیاسی Negotiating Techniques مدیریت مذاکره مشاور برندینگ Personal Branding بلیغاتی مشاوره
مشاوربرندسازی
corporate Branding مشاور خدمات با کیفیت به مشتری
Customer service
- پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی
- مشاوره برندینگ، آموزش مدیریت برند «برندینگ شرکتی، برندینگ فردی» Branding
- بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM
- مشاوره، اجرا وب برندینگ WebBranding
- آموزش فروش برای کارشناسان فروش، کارکنان فروش
- اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات،
- مشاوره فروش حرفهای، آموزش مدیریت فروش حرفهای (مدیریت فروش داخلی ، مدیریت فروش بینالمللی) Professional Sales
- مشاوره بازاریابی، آموزش مدیریت بازاریابی حوزه کالا و خدمات Marketing
- مشاوره بازاریابی تحت وب، شبکههای اجتماعی E-Marketin
- اجرای جشنواره های فروش
- استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان
- آموزش بازاریابی حرفهای Professional Marketing
- آموزش فروش حرفه ای Professional Selling
- تربیت فروشنده و ویزیتور حرفه ای
- مشاوره در زمینه ی استقرار مرکز خرید و هایپرمارکت (چیدمان فروش، مهندسی فروش و ….)
- سیستم های کیفیت (QS) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش
- مشاوره تبلیغات مشاوره مدیریت استراتژیک، آموزش برنامهریزی استراتژیک
- مشاوره، آموزش اجرای ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن BSC
- مشاوره تعیین شاخصهای کلیدی عملکردی PI, KRI, KPI شاخصهای عملکردی فردی و سازمانی
- آموزش اصول و فنون مذاکره «تکنیکها، روشها شخصیت شناسی مذاکره»
- مشاوره در زمینه ی استقرار سیستم ارزیابی عملکرد به شکل علمی، حرفه ای و پیشرفته بر اساس متدهای روز دنیا
- آموزش زبان بدن Body Language
- مشاوره خدمت به مشتری
- مشاوره در زمینه ی جذب و استخدام منابع انسانی حرفه ای و بهره ور
- اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری
- مشاوره منابع انسانی
- مشاوره، آموزش مدیریت خلاقیت و نوآوری و TRIZ
- مشاوره مدیریت جهت عارضه یابی سازمانی
هدف ما ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه بازاریابی و مهندسی فروش و برند با تمرکز بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سیستم های کیفیت (QS) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش با استفاده از متدلوژیها و تکنولوژیهای معتبر جهانی می باشد. وظیفه ما افزایش فروش و سهم بازار شرکت شما، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری، کاهش هزینه های بازاریابی و فروش و بهره مندی از سیستمها و راهکارهای نوین مدیریت بمنظور رویارویی با چالشهای پیش رو در دو سطح ملی و بین المللی می باشد.
اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان
رزومه ی مدیرعامل
علی خویه،
مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم ها و برنامه های مدیریت، ISO، بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، برند، خلاقیت تجارت و فروش – بیش از ۱۶سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم ۱۲کتاب مرجع کاربردی و تخصصی،عضو انجمن های ملی و بین المللی، مشاورو مجری بیش از ۲۰۰ پروژه در حوزه مدیریت ، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات، برند، ارتباطات و روابط عمومی در سراسر کشور، مشاور و مدرس بیش از صدها کارخانه در سراسر خاورمیانه، ارایه بیش از ۶۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی، همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف، سخنران برتر ده ها سمینار، مشاور ارشد مدیران عامل برندهای معتبر ملی و بین المللی، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و …….
۰۹۱۲۳۹۹۸۰۲۷
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸