برندها نام یا نمادهایی هستند که با هدف فروش و معرفی کالاها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند و شکلدهنده ارتباطات و تعاملات بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان و جامعه مصرفی میباشند.
یک برند تجاری در هنگام تولد و شکل گرفتن میتواند باعث موفقیت و یا عدم موفقیت یک کالا یا سازمان و بنگاه اقتصادی گردد، برند قدرتمند و موفق باعث مطرح شدن و توسعه سازمانی میگردد و همچنین نمایانگر راه و روش و نوع فعالیتهای کلان سازمان است.
برندهای برتر میتوانند احساسات، هیجانات و روح مصرفکنندگان را تحت تاثیر قرار دهند و باعث فروش و موفقیت یک کالا شوند که البته حالت برعکس این موضوع نیز صادق است، مصرفکنندگان در طول زمان به برندها اعتماد میکنند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد میدهند.
هدف از ایجاد یک برند حتی شاید چیزی فراتر از فروش کالا و عرضه خدمات باشد و گاهی اوقات برند سهم بازار را تحت تاثیر قرار میدهد و برای کسب و کار راه حلهایی را مطرح مینماید و حتی تبدیل به حیثیت و تمامیت یک سازمان شده و باعث جذب نیرو و حفظ سهامداران آن سازمان میشود و ارزش آفرینی مینماید.
یک تفاوت میان محصول و برند وجود دارد، که در حقیقت محصول چیزی است که در کارخانه تولید میگردد و برند موردی است که توسط مصرفکنندگان شناسائی و خریداری میشود.
نکته قابل توجه اینکه بعد از ایجاد و خلق یک برند این رفتار و چگونگی عمل سازمان است که به موفقیت و یا عدم موفقیت برند میانجامد، تمامی عملکردها و فعالیتهای یک سازمان و نحوه جهتگیری آن سازمان میتواند به محبوبیت و یا کم رنگ شدن یک برند منجر شود.
از سوی دیگر برند یک حرکت ذهنی و روحی است که باید در ذهن مصرفکنندگان، خریداران، سهامداران، کارکنان و کاربران قرار گیرد.
برندها دارای ماهیت اجتماعی هستند و آن برندی موفق است که افراد اجتماع نسبت به آن حس تعلق و مالکیت داشته باشند و آن برند را از آن خود بدانند و برای آن برند از همه نظر تلاش نمایند، بسیار دیده شده است که افراد جامعه ناخود آگاه یا برای جلب توجه دیگران تبدیل به بازاریابان رایگان برندها میگردند و بدون داشتن منافع مادی اقدام به تبلیغ و مطرح نمودن یک یا چندین برند خاص مینمایند.
مطلبی که باید مدنظر داشت این است که امروز دیگر برندها متعلق به یک گروه خاص، یک ملت و یا یک کشور نیستند بلکه به تمام مردم و به عبارت دیگر به تمام جامعه مصرفی جهان تعلق دارند و عاملی برای انتقال فرهنگ و دانش یک ملت به ملتهای دیگر میباشند و میتوان از آنان به عنوان سفرای فرهنگی نام برد.
برندها معمولاً از تجربیات، شنیدهها، مکانها و موقعیتهای خاص، شهرها، اسامی افراد و گروهها، سیاستهای سازمان و تعلقات خاطر به وجود میآیند و به بازار عرضه میشوند.
امروزه شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان و کارخانههای بزرگ دنیا اقدام به خرید برندها مینمایند و محصولات خود را با نام آن برند و یا بصورت ترکیبی از نام خود و برند خریداری شده به بازار عرضه می کنند تا سهم بازار را حفظ کرده یا گسترش دهند.