برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
مدرس و مشاور برندسازی دکتر برند انجمن برند علی خویه

چرایی و چگونگی ثبت برند مدیریت برند انجمن برند دکتر برند

دکتر علی خویه سخنرانی و تدریس در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما

دکتر علی خویه سخنرانی و تدریس در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما

 

چرایی و چگونگی ثبت برند و

طبقه بندی علائم تجاری

انجمن برند ایران. مدیریت و مهندسی برند. کلینیک برند و برندسازی. توسعه و ارتقا برند.

Anjomanbrand.ir

branddoctor.ir

brandengineering.ir

 برندسازی علمی و عملی حرفه ای

برای اینکه علامت شما دارای حمایت قانونی و حقوقی باشد شما باید آن را ثبت کنید و به این ترتیب آن علامت خاص را به خود اختصاص داده و مالک آن شوید. ثبت علامت امروزه در همه کشورهای دنیا امری بسیار رایج است و همه کسب‌ و کارها برای حمایت از علامت تجاری و برند خود در اولین مرحله آن را به ثبت می‌رسانند تا کس دیگری نتواند از آن علامت یا مشابه آن استفاده نماید و به این ترتیب از سرمایه‌گذاری های و تلاش های آنان به طور ناروا بهره‌مند شود. البته باید بدانید که علامت بدون ثبت هم مورد حمایت قرار می‌گیرد اما در صورت عدم ثبت علامت، شما باید اثبات نمایید که تقدم استفاده از یک علامت خاص با شما بوده است و نه با رقیب؛ به عبارت دیگر با ثبت علامت، شما مالک علامت محسوب می‌شوید و هر کسی که از علامت شما سوءاستفاده کند، مسئول خواهد بود..

به موجب تبصره ۱ قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات ، مصوب اول تیر ماه ۱۳۱۰ ثبت علامت در ایران اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد . با این وجود، به دلیل مزایا و فوایدی که ثبت برند دارد، تجار و موسسات تجاری ، علائم خود را به ثبت می رسانند.در ذیل به برخی از مهم ترین این مزایا می پردازیم.

  • حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند و به این  جهت کلیه تجار و موسسات تجاری، برای حفظ علامت خود از تقلید و تقلب ، علایم خود را به ثبت می رسانند.
  • ثبت برند، تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
  • شرکت ها را قادر می سارد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
  • ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
  • جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
  • اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.

ثبت علایم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد. ماده ۶ قانون ثبت علائم تجاری اداره ثبت علائم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می شمارد و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علائم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان اتخاذ کند.
تقاضای ثبت باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده می شود به عمل آید. تقاضای مزبور ممکن است شخصاَ از طرف متقاضی و یا از طرف وکیل وی تسلیم گردد

نام تجاری یا برند ترکیبی از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آنهاست که موجب شناسایی محصول، تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.
یکی از قدیمی ترین تعاریف از یک نام تجاری توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در سال ۱۹۶۰ ارایه گردیده است. این تعریف بر اهمیت آرم وعلامت های به کار رفته در یک مارک تجاری به عنوان مبنایی برای تمیز آن مارک تجاری از مارک های دیگر تاکید می نماید. بنابرتعریف انجمن بازاریابی آمریکا نام تجاری عبارت است از : یک اسم، علامت، نماد یا طرح، یا ترکیبی از آن ها به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارایه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تمیز دادن آن ها از محصولات رقبا.
بر اساس تبصره ۱ قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیرماه ۱۳۱۰، ثبت علائم تجاری در ایران اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. لذا، ثبت علامت تجاری مطابق آئین نامه ی آن اجباری نیست.یعنی اگر کسی علامت برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانید قانون وی را الزام نمی کند.ولی ماده ی ۲ اضافه می کند:”حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد”.

دارایی‌های نامشهود بخش مهمی از اقتصاد امروز را تشکیل می‌دهند؛ مهم‌ترین این دارایی‌ها حسن شهرت و اعتبار محصول شماست که صرفا از طریق علامت تجاری شما شناخته می‌شود و حتی به دست می‌آید. حتی اگر شما بهترین و با کیفیت‌ترین محصول و خدمت را به بازار ارائه کنید اما این محصول قابل تشخیص و تمیز از محصولات رقیب نباشد؛ اعتباری برای شما شکل نمی‌گیرد؛ شما به یک نام و معرف نیاز دارید که بتواند محصول شما را به مصرف‌کنندگان معرفی کند و از محصولات مشابه و رقیب متمایز نماید.
قانون، علائم تجاری را که حق استعمال انحصاری آن به اشخاص معین داده شده،مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن منع می نماید و به جهت منافعی که برای جامعه در رواج علامات تجاری هست اشخاص متعددی را محکوم به جبران خسارت صاحب علامت می نماید و دامنه ی خسارت را به قدری وسیع قرار داده که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می داند که طرف از آن محروم شده است (ماده ۴۹) در واقع قانون،عدم النفع را در این مورد جزء خسارت قرار داده است.علاوه بر آن مقررات سختی برای تعقیب جزائی وضع گردیده است.قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب مرداد ماده ۱۳۶۲ برای متخلفین مجازاتی به شرح زیر تعیین نموده است:
ماده ۱۲۲- هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش به رساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند بنحوی که موجب فریب مشتری شود،به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.
ماده ۱۲۳- هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارده کند،به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود.
ماده ۱۲۴- اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:
۱- کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.
۲- کسانی که عالماَ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا به فروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.
نکته : در آئین نامه جهت کلیه ی اجناس، طبقاتی قائل و آن را به ۳۶ قسمت نموده اند مثلاَ طبقه ۱ محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه ۲۳ انواع نخ و طبقه ی ۲۴ انواع پارچه است.بنابراین متقاضی باید معلوم کند جنس مورد تقاضای او با کدام یک از طبقاتی که در آئین نامه ی ذکر شده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق الثبت جداگانه باید پرداخت نماید.
مضاف بر این موارد ، ثبت برند به مصرف کنندگان نیز امکان انتخاب می دهد، بدین صورت که ثبت برند تضمین می کند مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند .مشتری به محض ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به کارخانه یا تجارتخانه ای است که مورد اعتماد او می باشد و بدین ترتیب،با ثبت برند شرایط مناسبی برای مصرف کنندگان به وجود می آید .
از طرفی دیگر، ثبت برند باعث جلوگیری از سواستفاده ی متقلبان می شود و از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری دیگری هستند جلوگیری به عمل می آورد.

انجمن برند ایران. مدیریت و مهندسی برند. کلینیک برند و برندسازی. توسعه و ارتقا برند.

Anjomanbrand.ir

branddoctor.ir

brandengineering.ir

 برندسازی علمی و عملی حرفه ای

 

از آرم ساعت رولکس تا آرم کفش‌های آدیداس همگی چه چیز را در ذهن شما تداعی می‌کنند، یک نام با یک آرم ولی دنیایی از اطلاعات به ذهن شما وارد می‎‌شود،  این شرکت‌ها توانسته‌‌اند بازار خود را به وجود بیاورند،  نمونه‌هایی که بالاخص در تجارت توانسته‌اند نام آور باشند. همان چیزی که برند نام دارد.

برندها از قدیم رواج داشته اند همانطور که در گذشته تجارتخانه‌ها و کارخانه ‌ها برای رواج محصولات تولیدی خود از آرم خویش استفاده می‌کرده اند تا در بازار شناخته شوند امروز ه هم از برندها برای شناخته شدن و مطرح شدن استفاده می‌کنند.

براساس ماده ی ۱ قانون علایم و اختراعات مصوب اول تیر ۱۳۱۰ برندها یا علایم تجاری را بدین صورت تعریف کرده است:«علایم تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف،عبارت،مهر،لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود»

در کوتاه ترین تعریف، نام تجاری را می توان سمبل و نمادی از یک کالا دانست که می‌تواند از طریق آرم، ترکیب رنگ، صدا، مظاهر و حتی شیوه های نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه ،کالای مورد نظر را به ذهن وی آورد . . نشان تجاری که  قابلیت ثبت شدن را داشته باشد می تواند یک یا ترکیبی از چند کلمه،حرف،عدد،نقاشی ،سمبل،نقش های سه بعدی (شکل و بسته بندی کالاها)علایم سمعی مثل موسیقی یا اصوات،رایحه و یا رنگ هایی جهت معرفی ویژگی ها باشد.

از جمله سایر مزایای ثبت برند عبارت است از :

  • ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
  • علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
  • می توان تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند مبنبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
  • ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
  • برای محصولات و شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
  • شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
  • جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .
  • اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند
  • ثبت برند مزایای بیشماری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین‌ مزایای ثبت آن اشاره می‌کنیم:
  • ۱-یک برندخوب می‌تواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. و به عنوان آیتمی بسیار ارجح‌تر از دیگر آیتم‌ها، مدیران ارشد سازمان را از خطر خارج شدن از مسیر اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را می‌شنوید چه چیز در ذهن شما تداعی می‌شود؟
  • ۲-ثبت برند یک چشم انداز مناسب برای نام تجاری در مدیران و کارکنان به وجود می‌آورد و برای مصرف کنندگان انگیزه‌ی بسیار خوبی برای خرید خواهد بود. برندهایی مانند ورساچه، آرمانی و… در دنیای مد و تبلیغات و زیبایی همیشه مورد توجه بوده اند و مردم آنها را تعقیب می‌کنند. شاید شما هم علاقه دارید از این دسته برند های پر طرفدار باشید

۳- برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شوند. و باعث تشویق برای خرید می‌شود و هیجان را به دل  جامعه می‌آورد.

  • ۴- ثبت برند و کلا داشتن آن کارایی متفاوتی دارد، برند می‌تواند هیجانات و عواطف مصرف کنندگان را بر انگیزد و و فقط کافیست  ذهنیت و انتظار مشتریان نسبت به کالا تامین گردد، در آن صورت وفاداری مشتری به آن محصول یا خدمات تضمین شده است. مثلا تبلیغ یک برند فست فود اگر مانند انتظاری باشد که ایجاد شده است پس شما می توانید یک مشتری را که دهها بار از شما خرید می‌کند بیابید. حتی در صورتی‌که کالاهای جایگزین دیگری با قیمت های پایین تری در بازار عرضه شود، مثلا یک برند فست فودی دیگر به جای برند قبلی بیاید، متقاضی به دنبال همان برند خواهد بود و کالای جانشین را نخواهند پذیرفت.
  • این به معنای نوعی تعهد است که شامل آشنا شدن مشتری با محصول ،تاثیر گذار بودن نام برند و سپس ترجیح محصول است

 

لیست کامل طبقه بندی علائم تجاری

انجمن برند ایران. مدیریت و مهندسی برند. کلینیک برند و برندسازی. توسعه و ارتقا برند.

Anjomanbrand.ir

branddoctor.ir

brandengineering.ir

 برندسازی علمی و عملی حرفه ای

هنگامی که قصد ثبت برند دارید می بایست با در نظر گرفتن طبقه بندی علائم تجاری که در ذیل به تفصیل ذکر کرده ایم نسبت به ثبت برند خودتون اقدام کنید و قبل از اقدام به ثبت برند لازم است که اطلاعات درست و کاملا صحیحی نسبت به طبقه بندی علامت تجاری خود داشته باشید.

 

لازم به ذکر است که طبقه بندی علامت تجاری ذکر شده در ذیل بدین صورت است که طبقات ۱ الی ۳۴ مربوط به کالا ها و محصولات و طبقات ۳۵ الی ۴۵ مربوط به خدمات است.

 

 

 

الف) کالاها و محصولات:

 

طبقه۱-  مواد شیمیائی مورد استفاده در صنعت، علوم و عکاسی و همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیک های پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاءحریق، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسب های مورد استفاده در صنعت.

 

طبقه۲-  رنگ ها، روغن جلاها، لاک ها (لاک و الکل ها)، محافظت کننده ها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کننده ها از فاسد شدن چوب و رنگ کننده ها، مواد شیمیائی تثبیت کننده رنگ، رزین ها یا صمغ های طبیعی خام، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ، دکوراتورها ، چاپگرها و هنرمندان.

 

طبقه۳-  ترکیبات سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شوئی، ترکیبات مخصوص تمیز کردن، براق کردن، رنگ زدائی، لکه گیری و صیقل دادن و سائیدن، صابون ها، عطریات ، روغن های با اسانس، مواد آرایشی و لوسیون های مخصوص مو، دندان شویه ها و خمیر دندان ها.

 

طبقه۴-  روغن های صنعتی و نفتی و گریس ها، روان کننده ها، گردگیرها، مرطوب کننده ها و ترکیبات مخصوص وصل، سوخت ها (شامل سوخت موتور)، مواد روشنائی و شمع ها و فتیله ها برای روشنائی.

 

طبقه۵-  مواد داروئی و دامپزشکی، ترکیبات بهداشتی برای (اهداف پزشکی، برای مواد رژیمی و تغذیه ای، برای استفاده در مصارف پزشکی یا دامپزشکی، غذای کودکان،  مکمل های رژیمی و تغذیه ای برای انسان و حیوانات، انواع گچ برای مصارف پزشکی، لوازم زخم بندی (پانسمان)،  مواد مخصوص پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کننده ها، ترکیبات برای نابود سازی حشرات موذی، قارچ کش ها، علف کش ها.

 

طبقه۶-  فلزات معمولی و آلیاژهای آن ها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی قابل حمل و نقل و انتقال، مواد فلزی خطوط راه آهن، کابل ها و سیم های غیر الکتریکی انواع سیم ها از فلزات معمولی، آهن آلات، اقلام کوچک سخت افزار فلزی، انواع لوله و تیوب فلزی (مجراهای فلزی)، گاوصندوق ها، کالاها از فلز معمولی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، سنگ های معدنی فلزات.

 

طبقه۷-  ماشین ها و ماشین آلات (ابزار ماشین)، انواع موتورها (به غیر از موتورها برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی)، اتصالات مربوط به ماشین آلات و قطعات انتقال نیرو (غیر از موارد مربوطه به خودروهای زمینی)، ابزار کشاورزی (غیر از ابزاری که با دست کار می کنند)، ماشین های جوجه کشی، دستگاههای اتوماتیک فروش که با سکه کار می کنند.

 

طبقه۸-  ابزار آلات و وسایل دستی (با کارکرد دستی)، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغ ها.

 

طبقه۹-  تجهیزات علمی، مسافت یابی، مساحی، الکتریکی، عکاسی، سینمائی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، بازرسی وچک کردن، نجات ازمرگ، وابزارهای کمک آموزشی، ابزارهای ضبط صوت، انتقال وتکثیرمرتبط، باصداوتصویر، حافظه های مغناطیسی، دیسکهای ضبط، ماشین های فروش خودکار، ماشینهای فروش.

 

طبقه۱۰-  دستگاه ها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، دست و پای مصنوعی، چشم و دندان مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی.

 

طبقه۱۱-  دستگاه های مخصوص روشنائی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی (طبخ)، تبرید(سردکننده)، خشک کن، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی.

 

طبقه۱۲-  خودروها (وسایط نقلیه)، دستگاه های حمل و نقل زمینی، هوائی یا آبی.

 

طبقه۱۳-  سلاح های گرم، مهمات و پرتابه ها (موشک، راکت، خمپاره و غیره)، موادمنفجره، مواد و وسایل آتش بازی.

 

طبقه۱۴-  فلزات گرانبها و آلیاژهای آن ها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ های قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی.

 

طبقه۱۵-  آلات موسیقی.

 

طبقه۱۶-  کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقه های دیگر ذکر نشده اند، کار چاپ شده، لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، چسب ها برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم موهای نقاشی، ماشین های تحریر، ملزومات دفتری (به استثناء مبلمان)، لوازم آموزشی و تدریسی (به استثناء دستگاه ها)، لوازم پلاستیکی برای بسته بندی (که در سایر طبقات ذکر نشده باشند)، حروف چاپ، کلیشه های چاپ.

 

طبقه۱۷-  لاستیک، گوتا پرچا (نوعی کائوچو)، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک ها به شکل پرس شده و با فشار از قالب عبور داده شده برای استفاده در ساخت سایر کالاها، مواد بسته بندی، در پوش گذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابل انعطاف غیر فلزی.

 

طبقه۱۸-  چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان ها و کیف و کیسه های مسافرتی، چترها، چترهای آفتابگیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاق ها، زین و یراق و زین برگ و سراجی.

 

طبقه۱۹-  مصالح ساختمانی (غیر فلزی)، لوله های غیر فلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.

 

طبقه۲۰-  مبلمان، آئینه ها و قاب های عکس،کالاهای ساخته شده (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند) از چوب، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مروارید ساز، صدف مروارید، پیپ ها و چپق‌های کف دریائی و جایگزین های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.

 

طبقه۲۱-  ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف، شانه و اسفنج ها، برس ها (غیر از قلم موها)، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشوئی، شیشه هائی که بر روی آنها کار نشده یا نیمه ساخته اند (به استثناء شیشه های مورد استفاده در ساختمان)، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

 

طبقه۲۲-  طناب ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان ها، برزنت ها (تارپولین)، بادبان ها، ساک ها و گونی‌ها و کیسه‌ها (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند)، مواد لائی و آکندنی (به استثناء لاستیکی یا پلاستیکی)، مواد فیبری خام برای نساجی.

 

طبقه۲۳-  انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.

 

طبقه۲۴-  مصنوعات نساجی و پارچه ای که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، روتختی ها، رومیزی ها.

 

طبقه۲۵-  پوشاک، پاپوش (کفش)، پوشش سر.

 

طبقه۲۶-  انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان ها و قیطان ها، دکمه ها، قلاب ها، قزن قفلی ها، سوزن ها و سوزن ته گردها و سوزن خیاطی،گل های مصنوعی.

 

طبقه۲۷-  فرش ها، قالیچه ها، پادری ها و مواد مخصوص پادری ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف های موجود، قالیچه ها و شیشه های تابلوئی (غیر پارچه ای).

 

طبقه۲۸-  انواع بازی ها و اسباب بازی ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقه بندی نشده اند، تزئینات برای درخت های کریسمس.

 

طبقه۲۹-  گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره های گوشت، میوه ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت ها، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن های خوراکی و چربی های خوراکی.

 

طبقه۳۰-  قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیو کا و ساکوز (نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی ها، یخ های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس (چاشنی ها)، یخ و بستنی.

 

طبقه۳۱-  غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه بندی نشده اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل ها، مواد غذائی مختص حیوانات، مالت (جوانه جو).

 

طبقه۳۲-  ماءالشعیرها، آب های معدنی و گازدار و سایر نوشابه های غیرالکلی، آب میوه ها و نوشابه های میوه ای، شربت ها و سایر فراورده ها برای ساخت نوشابه ها.

 

طبقه۳۳-  محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند.

 

طبقه۳۴-  توتون، اقلام دخانی،کبریت ها.

 

 

ب) خدمات:

 

طبقه۳۵-  تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری.

 

طبقه۳۶-  بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستغلات.

 

طبقه۳۷-  ساختمان سازی، تعمیرات، خدمات نصّابی.

 

طبقه۳۸-  مخابرات از راه دور.

 

طبقه۳۹-  حمل و نقل، بسته بندی و انبار سازی کالاها، ترتیبات مسافرت.

 

طبقه۴۰-  عمل آوری مواد.

 

طبقه ۴۱-  آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیت های فرهنگی.

 

طبقه۴۲-  خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.

 

طبقه۴۳-  خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.

 

طبقه۴۴-  خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبائی برای انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری.

 

طبقه۴۵-  خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد.

 

 

یکی از مهمترین موارد ثبت برند و طبقه بندی علائم تجاری شناخت طبقات مختلف کالاها و خدمات هست و در هنگام ثبت برند باید بر اساس نیازها، علاقه مندی، خواسته ها و اهدافی که از ثبت برند دارید مشخص کنید که برند یا همون علامت تجاری شما باید در کدام طبقه یا طبقات به ثبت برسه و باید درک صحیحی از طبقه بندی علامت تجاری خود داشته باشید.

 

ما در مباحث قبلی براتون علامت تجاری رو توضیح دادیم و انواع مختلف اون رو بررسی کردیم و همچنین انواع علامت تجاری رو خدمتتون شرح دادیم.

 

 

اکنون قصد داریم راجع به طبقه بندی علامت تجاری بر اساس نشانه ای که علامت رو تشکیل میده و طبقه بندی علائم تجاری بر اساس شهرت ، برای شما عزیزان صحبت کنیم.

 

طبقه بندی علائم تجاری | طبقه بندی علامت تجاری

طبقه بندی علائم تجاری از نگاهی دیگر

 

با توجه به طبقه بندی علائم تجاری به ویژه مصادیق جدید آن که در قوانین ملی کشورهای مختلف به رسمیت شناخته شده است می توانیم انواع علائم تجاری رو با توجه به ملاک های زیر نیز در طبقه بندی علائم تجاری قرار دهیم تا بصورتی دقیق تر و کامل تر نسبت به طبقه بندی علامت تجاری و ثبت برند خود اقدام کنیم:

 

الف) علائم تجاری نامی یا حرفی

 

در این نوع علائم، نشانی ای که کالاها یا خدمات رو معرفی می کنه مرکب از یک یا چند کلمه است.

این کلمه یا کلمات از نظر آوایی یا صوتی باید به نحوی باشند که قابلیت ایجاد تمایز بین کالاها یا خدمات رو دارا باشند.

 

 

ب) علائم تجاری گرافیکی یا ترسیمی

 

در طبقه بندی علائم تجاری ، علائمی که از تصاویر، طرح ها و نقش ها و غیره تشکیل شده اند و از نظر بصری از یکدیگر متمایز شناخته می شوند علائم تجاری گرافیکی یا ترسیمی نامیده می شوند.

 

 

ج) علائم تجاری مرکب و درهم آمیخته

 

که مرکب از دو یا چند نشان مختلف از انواع نشانه های متفاوت می باشند.

در طبقه بندی علامت تجاری ، این علائم به طور کلی از کلمات همراه با طرح ها و نقش ها و آرم ها تشکیل یافته اند.

 

 

د) علائم تجاری سه بعدی

 

در طبقه بندی علامت تجاری ، این علائم شامل  اشیایی هستند که بصورت سه بعدی عرضه و ارائه می گردند.

مانند: لفاف ها، بطری ها، بسته ها، جعبه ها

 

 

طبقه بندی علائم تجاری | طبقه بندی علامت تجاری

طبقه بندی علائم تجاری براساس شهرت

 

الف) علائم تجاری معمولی در طبقه بندی علامت تجاری

 

همه علائمی که معرف کالاها و خدماتی معین در بازار هستند و هنوز نتوانسته اند شهرت و معروفیت لازم را بین مصرف کنندگان کسب کنند، علائم معمولی نامیده می شوند.

 

 

ب) علائم تجاری مشهور در طبقه بندی علامت تجاری

 

علائمی هستند که از نظر عموم شهرت دارند.

برای اینکه یک علامت به درجه مشهوریت نایل آید باید کالاها و خدماتی که تحت لوای آن علامت به بازار عرضه می شوند از نگاه مردم دارای کیفیت عالی باشند.

 

 

ج) علائم تجاری معروف در طبقه بندی علامت تجاری

 

علائم تجاری معروف هم در واقع نوعی از علائم تجاری مشهور هستند با این تفاوت که شهرت علامت معروف صرفا در آن بخش از مردم است که کالاها و خدمات مستقیما به اونها عرضه میشود.

 

به عبارت دیگر در طبقه بندی علامت تجاری ، علامت معروف از نظر شهرت از علامت معمولی بالاتر و از علامت مشهور در مرتبه پائین تری قرار دارد.

 

لیست طبقات علائم تجاری و طبقه بندی ریز کالاها

نام تجاری و برند با یکدیگر متفاوتند و هر یک وظایف مشخصی را بر عهده دارند. نام تجاری به شخصیت حقوقی شرکت اطلاق می شود و فعالیت های شرکت تحت این نام انجام می پذیرد ولی برند به نامی گفته می شود که محصولات شرکت توسط آن ارائه و روانه بازار می شوند انتخاب نام تجاری و برند می تواند از یکدیگر متمایز باشند یعنی شرکت می تواند نام حقوقی مشخص و برندی تک واژه ای داشته باشد و یا اینکه نام تجاری و برند را یکسان انتخاب کنند.

لیست طبقات برند و علائم تجاری

مفهوم برند در ۴ دسته انفرادی، فامیلی، شرکتی و از ترکیبی از سه مورد قرار می گیرد و از نظر دسته بندی در ۴ بخش مواد غذایی، لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی و سایر طبقات تقسیم بندی می شود این طبقه بندی ها خود در ۴۵ ردیف مختلف با کاربرد متفاوت قرار می گیرند.

  1. دسته بندی مواد غذایی که شامل طبقات ۳، ۵، ۳۱، ۳۰، ۳۲، ۳۵، ۲۹، ۳۹، ۲۱، ۴۳، ۲۸، ۱۶ و ۴ است.
  2. دسته بندی لوازم خانگی که شامل طبقات، ۷، ۹، ۱۱، ۳۵، ۳۹، ۲۱، و ۸ است.
  3. دسته بندی آرایشی بهداشتی که شامل ۵، ۱۶، ۱۰، ۳۹، ۳۵، ۸، ۹، ۱۱، ۲۱، ۳، ۲۵، ۱۸، ۲۰، ۴۴، ۲۴، ۲۹، ۷ است.
  4. دسته بندی چهار که با عنوان سایر طبقات مطرح می شود شامل طبقات ۱، ۳، ۴، ۷، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۳۵، ۴۳، ۳۹، ۲۹، ۲۵، ۲۰، ۲۱، ۲۴، ۲۸، ۱۹، ۳۰ است.

در ادامه موارد جزئی که در هر یک از این طبقات موجود است را بیان می کنیم مدیران کسب و کار باید با توجه به خدمات و فعالیتی که انجام می دهند برند انتخابی خود را در هر یک از این طبقات جستجو کنند و قبل از ثبت، نام انتخابی خود را استعلام می گیرند.

طبقات برند به همراه ریز کالاها

 

طبقه ۱: این طبقه جزو دسته سایر طبقات است و شامل مواد شیمیائی می شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد این صنعت ها می تواند کشاورزی و کودهای مورد استفاده، علم عکاسی، باغبانی و جنگلبانی، مواد آبکاری، جوشکاری و چسب های صنعتی باشد.

طبقه ۲: شامل انواع رنگ ها مانند رنگ روغنی که برای نقاشی ساختمان بکار می رود، رنگ جلا، لاک ها، مواد ضد زنگ و رنگی که روی چوب می زنند تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنند، مواد رنگی، صمغ های خام طبیعی، چاپگرها، فلزاتی که به صورت چوب و یا ورقه هستند و برای نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

طبقه ۳: طبقه سوم شامل انواع مواد سفید کننده و شستشو مانند تمیز کننده ها، براق کننده ها، لکه گیرها، صابون ها، عطریات و روغن اسانس، لوازم و موارد آرایشی مثل لوسیون ها خمیر دندان و غیره می شود.

طبقه ۴: طبقه چهار شامل روغن های صنعتی مانند گریس ها، روان کننده ها، مرطوب کننده ها و انواع سوخت ها مانند شمع و فتیله چراغ ها می شود.

طبقه ۵: این طبقه شامل موارد بهداشتی و مصارف پزشکی و تجهیزات آن، مواد رژیمی و ضد عفونی کننده ها می شود.

طبقه ۶: شامل فلزات و مکمل هایی که می توان از آلیاژهای آن کسب کرد می شود.

طبقه ۷: شامل انواع موتور و نرم افزار دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی می شود.

طبقه ۸: شامل لوازمی می شود که با دست کار می کنند مانند بشقاب، قاشق، چنگال و…

طبقه ۹: شامل لوازم هنری، سینمایی، دریانوردی، تجهیزات رایانه پردازی و… می شود.

طبقه ۱۰: شامل ابزار آلاتی می شود که در جراحی، پزشگی و دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

طبقه ۱۱: شامل دستگاه های روشنائی و حرارتی مانند ماشین بخار و … می شود.

طبقه ۱۲: شامل تمامی وسایل نقلیه موتوری مانند اتومبیل، و دستگاه های حمل و نقل زمینی، هوایی و دریائی می شود.

طبقه ۱۳: شامل سلاح های گرم مانند مواد منفجره، خمپاره و…. می شود.

طبقه ۱۴: شامل فلزات گرانبها، سنگ ها، جواهرات و مشتقات آن می شود.

طبقه ۱۵: شامل ادوات و آلات موسیقی می شود.

طبقه ۱۶: شامل نوشت افزار ها مانند کاغذ، مقوا، قلم، لوازم نقاشی و سایر موارد مرتبط می شود.

طبقه ۱۷: شامل موارد لاستیکی، صمغ، کائوچو و غیره می شود.

طبقه ۱۸: شامل مصنوعات چرمی و لوازمی می شود که با پوست حیوانات ساخته شده است.

طبقه ۱۹: شامل مواد ساختمانی و غیر فلزی می شود.

طبقه ۲۰: شامل اثاثیه منزل، مبلمان، آئینه، کالاهای ساخته شده توسط چوب و مصنوعات آن مانند قاب عکس و … می شود.

طبقه ۲۱: شامل لوازم خانگی می شود که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

طبقه ۲۲: شامل وسایلی مثل ریسمان، چوب، چادر، بادبان، ریسه، سایبان و… می شود.

طبقه ۲۳: شامل بافت های لیفی و نساجی شده مثل نخ، لیف و… می شود.

طبقه ۲۴: شامل سایر لوازم نساجی مثل رو تختی و رومیزی می شود.

طبقه۲۵: شامل پوشاک و انواع البسه می شود.

طبقه۲۶: شامل انواع توری، قلاب دوزی و لوزام گلهای مصنوعی می شود.

طبقه۲۷: شامل انواع فرش، قالیچه و… می شود.

طبقه۲۸: شامل اسباب بازی و وسائل تزئینی می شود.

طبقه ۲۹: شامل مواد غذایی و خوراکی مثل گوشت، ماهی سبزیجات و غیره می شود.

طبقه ۳۰: شامل قهوه، چای، سرکه، نمک سس، ادویه و… می شود.

طبقه ۳۱: شامل محصول کشاورزی و باغداری است که در سایر طبقات ذکر نشده باشد.

طبقه ۳۲: شامل نوشیدنی های غیر الکلی و نوشابه های گازدار، ماء الشعیر شربت و … می شود

طبقه ۳۳: این طبقه مختص محصولات جهانی و غیرقابل ثبت در ایران می باشد.

طبقه ۳۴: شامل لوازم دخانیات مثل توتون، تنباکو، کبریت و … می شود.

طبقه ۳۵: شامل امور اداری، تجاری ، دفتری و… می شود.

طبقه ۳۶: شامل امور مرتبط با معملات و مستغلات می شود.

طبقه ۳۷: خدمات نصب، بازسازی و تعمیرات می شود

طبقه ۳۸: مشتمل بر مخابرات از راه دور می باشد.

طبقه ۳۹: شامل بسته بندی و حمل و نقل کالا می شود

طبقه ۴۰: شامل بهبود و بهره وری مواد می شود.

طبقه ۴۱: شامل فعالیت های فرهنگی و هنری مانند آموزش و تعلیم می شود.

طبقه ۴۲: شامل آموزش ها فناوری، تکنولوژی و رایانه ای می شود.

طبقه ۴۳: شامل خدمات، امکان و ارائه اقامت موقت و تامین اغذیه و نوشابه می شود.

طبقه ۴۴: شامل خدمات پزشکی و دامپزشکی برای مراقبت بهداشتی انسان و یا حیوان می شود.

طبقه ۴۵: شامل خدمات شخصی و یا اجتماعی برای برطرف کردن نیاز های افراد می شود.

 

لیست طبقه بندی علائم تجاری

Top of Form

Bottom of Form

 

Top of Form

Bottom of Form

طبقه ١ – مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع ، علوم عکاسی و همچنین کشاورزی ، باغبانی و جنگلبانی ؛ رزین های مصنوعی پردازش نشده ، پلاستیکهای پردازش نشده ؛ کودهای گیاهی ؛ ترکیبات اطفاء حریق ؛ مواد آبکاری و جوشکاری فلزات؛ مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی ؛ مواد دباغی ؛  چسب های صنعتی .
طبقه ٢- رنگ روغن ؛ جلا ؛ لاک ؛ مواد ضد زنگ زدگی و جلوگیری کننده از فاسد شدن چوب ؛ مواد رنگی؛ مواد تثبیت رنگ ؛ رزین یا صمغ های خام طبیعی ؛ فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان ؛ چاپگرها و هنرمندان.

طبقه ٣- ترکیبات سفید کننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس ؛ مواد مخصوص تمیزکردن، براق کردن، لکه گیری و سائیدن ؛ صابون ، عطریات ، روغن های اسانس ، مواد آرایشی ؛ لوسیونهای مو ؛ گرد و خمیردندان .

طبقه۴- روغن ها و گریس های صنعتی؛ روان کننده ها ؛ ترکیبات گردگیری ، مرطوب کردن و جذب رطوبت ؛ انواع سوخت ( شامل سوخت موتور) و موادروشنائی، انواع شمع و فتیله چراغ.

طبقه ۵- مواد داروئی و بیطاری ؛ مواد بهداشتی برای مصارف پزشکی ؛  مواد رژیمی برای مصارف پزشکی ، غذای کودکان  ؛ انواع گچ شکسته بندی ، لوازم زخم بندی ؛ مواد پرکردن دندان ، موم دندان سازی ؛  ضدعفونی کننده ها ؛ مواد نابودکننده حشرات موذی ؛  قارچ کش ، مواد دفع نباتات هرزه .

طبقه ۶- فلزات عادی و آلیاژهای آنها ؛ مواد ساختمانی فلزی ؛ ساختمانهای فلزی قابل حمل ؛ مواد فلزی خطوط مجراهای فلزی گاوصندوق اجناس ساخته شده از فلزات عادی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند؛ سنگهای معدنی فلزات

طبقه ٧- انواع ماشین و ماشین های افزار ؛ انواع موتور ( استثناء موتور وسائط نقلیه زمینی) ؛ قفل وبست و حلقه های اتصال قطعات ماشین ها و قطعات انتقال قوه ( به غیر از اتصالات و اجزائ انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی) ؛ لوازم و ابزارکشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی ) ؛ ماشین جوجه کشی .

طبقه ٨- انواع ابزار ولوازم دستی ( که با دست کارمی کنند) ؛ سرویس کارد و قاشق و چنگال ، سلاح کمری، تیغ.

طبقه ٩- اسباب و آلات علمی،  دریانوردی، مساحی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، کنترل ومراقبت (نظارت)، نجات و آموزش ؛ اسباب و لوازم هدایت ، قطع و وصل ، تبدیل ، ذخیره سازی، تنظیم یا کنترل جریان برق،  آلات واسباب ضبط ، ماشین های فروش خودکار ومکانیسم دستگاه هایی که با سکه کار می کنند ،صندوق های ثبت مبلغ دریافتی،  ماشین های حساب ، تجهیزات داده پردازی و رایانه ای؛ دستگاه آتش نشانی .

طبقه ١٠- آلات وابزار جراحی،  پزشکی، دندانسازی وبیطاری، اندام های مصنوعی، دندان و چشم مصنوعی؛ اقلام ارتوپدی؛ مواد بخیه زنی

طبقه ١١- دستگاه های روشنائی، حرارتی، مولد بخار، طبخ ، خنک کردن ، تهویه، تامین آب بهداشتی

طبقه ١٢- وسایط نقلیه ، دستگاه های حمل و نقل زمینی ، دریائی و هوائی .

طبقه ١٣- اسلحه گرم ؛ مهمات و انواع پرتابه ( از قبیل موشک، خمپاره و غیره) ؛ مواد منفجره؛ مواد وسایل آتش بازی
طبقه ١۴- فلزات گرانبها وآلیاژهای آنها و کالاهائی که با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روکش شده اند ودرسایر طبقات ذکر نشده اند؛ جواهرات ، سنگ های گرانبها ؛ اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی .

طبقه ١۵- آلات موسیقی .

طبقه ١۶- کاغذ مقوا و کالاهای ساخته شده ازآن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند ؛ مطاب چاپ شده ، مواد صحافی، عکس؛ نوشت افزار ؛ چسب برای مصارف تحریری یا خانگی؛ لوازم نقاشی؛ قلم مو نقاشی؛ ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاه ها)؛ موادپلاستیکی برای بسته بندی ( که در سایرطبقات ذکر نشده اند) ؛حروف و کلیشه چاپ.

طبقه ١٧- لاستیک ، کائوچو ، صمغ، آزبست ( پنبه نسوز) ، میکا ( سنگ طلق) و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند ؛ پلاستیک دارای شکل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر کالاها ؛ مواد بسته بندی،  در پوش گذاری،  انسداد و عایق بندی ؛ لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی .

طبقه ١٨- چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند؛ پوست حیوانات ؛ چمدان ؛ کیسه و کیف های مسافرتی؛ چتر، چترآفتابگیر و عصا ؛ شلاق ؛ یراق و زین و برگ.

طبقه ١٩- مواد و مصالح ساختمانی ( غیر فلزی) ؛ لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده درساختمان ؛ آسفالت ؛ قیرو قطران ؛ ساختمانهای متحرک غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی .

طبقه ٢٠- مبلمان و اثاثیه ، آئینه ، قاب عکس ؛ کالاهای ساخته شده از چوب ، چوب پنبه ،نی ،حصیر ، شاخ ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ ، صدف ،کهربا ،صدف مروارید، کف دریا وبدل کلیه این مواد یا ساخته شده از پلاستیک ( که در سایر طبقات ذکر نشده اند).

طبقه ٢١- ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه ( که از فلزات قیمتی ساخت یا روکش نشده اند)؛ شانه وابر و اسفنج ؛ انواع برس و قلم مو ( به استثنای قلم موهای نقاشی ) ؛ مواد ساخت برس ؛ لوازم نظافت و تمیزکاری؛ سیم ظرف شویی؛ شیشه کارشده یا نیمه کارشده ( به استثنای شیشه مورد استفاده در ساختمان ها) شیشه آلات ، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

طبقه ٢٢- طناب ، ریسمان ، تور ، چادر،  سایبان ، برزنت ( تارپولین ) ، بادبان وشراع ، کیسه و گونی که در طبقات دیگر ذکر نشده است؛ مواد لایی و لایه گذاری و پوشال) به استثنائ لاستیک و پلاستیک ) ؛ مواد خام لیفی برای نساجی.

طبقه ٢٣- انواع نخ ورشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی .

طبقه ٢۴- محصولات نساجی و پارچه ای که درطبقات دیگر ذکر نشده اند؛ انواع روتختی و رومیزی

طبقه ٢۵- انواع لباس و پوشاک ، پاپوش و پوشش سر.

طبقه ٢۶- انواع توری و قلاب دوزی روبان ، بند (نوار) حاشیه وقیطان ؛ دکمه قزن قفلی، سنجاق و سوزن ته گرد ؛ گل های مصنوعی .

طبقه ٢٧- انواع فرش ، قالیچه ، حصیر وزیرانداز، لینویوم و سایر کف پوش ها، آویزهای دیواری ( غیر پارچه ای).

طبقه ٢٨- انواع بازی و اسباب بازی؛ لوازم ورزشی و ژیمناستیک که در طبقات دیگرذکر نشده اند ؛ تزئینات درخت کریسمس.

طبقه ٢٩- گوشت ،گوشت ماهی، گوشت طیور وشکار، عصاره گوشت؛ سبزیجات ومیوه جات به صورت کنسرو ،خشک شده و پخته شده، انواع ژله، مربا وکمپوت ،تخم مرغ ،شیر و محصولات لبنی، روغن ها و چربی های خوراکی.
طبقه ٣٠ – قهوه ،چای، کاکائو، شکر، برنج ، نشاسته کاسار یا مانیوک ( تاپیوکا)، نشاسته نخل خرما) ساگو)، بدل قهوه ،آرد و فراورده های تهیه شده از غلات ،نان ،نان شیرینی، شرینی جات شیرینی یخی؛ عسل ، ملاس یا شیره قند، مایه خمیر، گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان؛ نمک خردل ؛ سرکه؛ انواع سس ( چاشنی ) ادویه جات ، یخ .

طبقه ٣١- محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلبانی و دانه هایی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند ؛حیوانات زنده ؛ میوه و سبزیجات تازه؛ بذر ؛ گیاهان وگل های طبیعی؛ غذای حیوانات ؛ مالت ( جو سبز خشک شده ).

طبقه٣٢- ماء الشعیر؛ آب های معدنی و گازدار و سایر نوشیدنی های غیر الکلی؛ آب میوه وشربتهای میوه ای؛ شربت و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه ٣٣-…………………….

طبقه ٣۴- تنباکو،  لوازم تدخین ؛ کبریت .

طبقه ٣۵- تبلیغات ؛ مدیریت تجاری؛ امور اداری تجارت ؛ کارهای دفتری و اداری .

طبقه ٣۶- بیمه؛ امور مالی، امور پولی، امور مربوط به معاملات املاک و مستغلات .

طبقه ٣٧- ساختمان سازی، تعمیرو بازسازی، خدمات نصب.

طبقه ٣٨- مخابرات از راه دور.

طبقه٣٩- حمل و نقل ، بسته بندی و نگهداری کالاها؛ تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرت ها .

طبقه ۴٠- بهسازی و عمل آوری مواد.

طبقه ۴١- آموزش و پرورش ؛دوره های کارآموزی و تعلیمی؛ تفریح و سرگرمی، فعالیت های ورزشی و فرهنگی .

طبقه ۴٢- خدمات عملی و فن آوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه ؛خدمات تجزیه و تحیل و تحقیقات صنعتی؛ طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای .

طبقه ۴٣- خدمات عرضه اغذیه و نوشابه ، تامین مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه ۴۴- خدمات پزشکی ، خدمات بیطاری، مراقبت های بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات ، خدمات کشاورزی ، باغداری و جنگلداری .

طبقه ۴۵- خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند ، خدمات امنیتی برای محافظت از افراد ،اموال و دارائیها ، خدمات حقوقی …

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع کشاورزی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع سنگ-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در شیمیایی و پتروشیمی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در شیشه و سرامیک

بازاریابی فروش و برندسازی در ماشین آلات صنعتی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع برق

بازاریابی فروش و برندسازی در پزشکی وآزمایشگاهی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع بسته بندی

بازاریابی فروش و برندسازی در لاستیک و پلاستیک-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع فلزی

بازاریابی فروش و برندسازی در پیچ و مهره-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع خودرو سازی

بازاریابی فروش و برندسازی در تجهیزات ایمنی

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع خانگی و تزئینی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع چوب

بازاریابی فروش و برندسازی در تجهیزات ساختمانی

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع نساجی

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع الکتریکی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع داروئی و بهداشتی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در سیستمهای تهویه مطبوع

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع غذایی

بازاریابی فروش و برندسازی در کانی های غیرفلزی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در دام و طیور

بازاریابی فروش و برندسازی در طلا و جواهرات-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در خدمات ویژه

بازاریابی فروش و برندسازی در حمل و نقل و بازرگانی

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع کشتیرانی

بازاریابی فروش و برندسازی در صنایع کاغذ و چاپ-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در تجهیزات و لوازم ورزشی

بازاریابی فروش و برندسازی در شرکتهای تجاری و بازرگانی-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در خدمات اداری

بازاریابی فروش و برندسازی در نیروگاههـــــا-  دکتر علی خویه khooyeh.ir  و دکتر برند branddoctor.ir

 

بازاریابی فروش و برندسازی در ماشین های اداری

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

code

x

این مطلب را نیز بخوانید

بازاریابی و برندسازی پوشاک لباس- مانتور - کت و شلوار

برندسازی و بازاریابی در صنعت مد، البسه و پوشاک

در سال های اخیر صنعت پوشاک با رقابت فزاینده ای روبرو شده ...