مدیریت استراتژیک

تهیه برنامه ی استراتژیک شرکت

یکی از مهم‌ترین تغییرات در بسیاری از شرکت‌های امروزی حرکت به سوی یک استراتژی قابلیت محور است.  شرکت‌هایی که یک «روش بازی» را همراستا با مجموعه قابلیت‌های کلیدی متمایز برای ارائه پیشنهاد ارزشی تعریف می‌کنند، از مزیت رقابتی مشخصی برخوردارند. بر همین اساس، شرکت خود شما هم ممکن است استراتژی شما را بازطراحی کند. بدون شک، شما از قبل سیستم مدیریت برنامه‌ریزی و عملکرد یا به عبارت دیگر، طرح استراتژیک و بودجه شرکتی را داشته‌اید. این سیستم، گروهی‌ از روش‌های تثبیت شده برای تخصیص هزینه‌ها و پیگیری آنها است. حتی وقتی تیم ارشد اجرایی شرکت از استراتژی قابلیت محور استفاده می‌کند، ...

ادامه متن »

استراتژی‌های تحمیلی در مدیریت

استراتژی‌های تحمیلی  THE IMPOSED STRATEGIES تمام استراتژی‌هایی که تا اینجا مورد بحث قرار گرفتند، کم و بیش از اراده (اگر نگوییم نیات) نقش‌آفرینان در محدوده سازمان ناشی شده‌اند. شرایط محیطی اگر بی‌خطر فرض نشده باشند، دست کم آرام در نظر گرفته شده‌اند. اما استراتژی‌ها می‌توانند از بیرون سازمان نیز تحمیل شوند. مثلاً شرایط محیطی می‌تواند به‌طور مستقیم شرکت را در به‌کارگیری الگوی مشخصی در جریان اقدامات مجبور نماید بدون اینکه کنترل مرکزی وجود داشته باشد. واضح‌ترین مثال این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد یا گروه که دارای نفوذ بسیاری بر سازمان است، یک استراتژی را به آن تحمیل ...

ادامه متن »

محصولات جدید را چگونه وارد بازار کنم؟

سوال: تا به امروز به‌دلیل اینکه در بازار شناخته شده بودیم و اکثر مشتریان ما را به‌عنوان یک تولیدکننده با کیفیت می‌شناختند، بازار بسیار خوبی داشتیم و محصولات جدیدی هم هر بار بر حسب صلاحدید و درک خودمان از بازار به سبد محصولاتمان اضافه کرده‌ایم اما در حال حاضر با توسعه سبد محصولات از یکسو و ورود تازه‌واردان به این صنعت از سوی دیگر، با چالش بزرگی در فروش محصولات خودمان مواجه شده‌ایم. می‌دانیم که بازارهای جدیدی می‌توانیم هم با محصولات قبلی و هم با محصولات جدید به دست آوریم اما با توجه به ناشناخته بودن برند ما در این ...

ادامه متن »

تفکر استراتژیک در مدیریت

از دیدگاه کلی، تفکر استراتژیک یک «بصیـــرت و فهم از وضعیت موجود و بهره برداری از فرصت‌ها » است. این بصیرت کمک می‌کند تا واقعیت‌های بازار و قواعد آن به درستی و به موقع شناخته شود؛ و برای پاسخگویی به این شرایط راهکارهای بدیع و ارزش آفرینی خلق شود. تفکر استراتژیک مدیر را قادر می سازد تا بفهمد چه عواملی در دستیابی به اهداف موردنظر موثر است و چگونه این عوامل موثر برای مشتری ارزش می‌آفریند؟ این تفکر از طریق فهم صحیح قواعد بازار و پاسخگویی خلاقانه به آن صورت می پذیرد که در محیط ناپایدار و متحول کسب و ...

ادامه متن »

استراتژی بیسبال

استراتژی بیسبال رقابت کردن به معنای تلاش برای پیش افتادن از رقبا در حین رقابت است، اما این موضوع در مورد بیسبال فراتر از این معناست؛ این بازی تماما در مورد پیشرفت و تلاش مداوم و ایجاد یک فاصله قابل توجه میان شما و نزدیک‌ترین رقبای شماست. این موضوع در مقاله استراتژی‌های بیسبال که در دانشگاه هاروارد منتشر شده بررسی شده است. ایده سخت و محکم بازی کردن محکوم به شکست است، این جمله امروزه به وفور شنیده می‌شود. بازی بیسبال ذاتا یک بازی بدبینانه، فاقد هرگونه جذابیت و ارزش بوده و پشت پرده شکست‌های اساسی Enron و دیگران است. ...

ادامه متن »

اتخاذ استراتژی های درست

پیشی گرفتن از رقبا استراتژی نیست اولین آتش رگبار در ماجرایی به نام جنگ تخت خواب هتل ها شناخته می شود، در سال ۱۹۹۹ آغاز شد. پس از یکسال آزمایش بر روی تشک ها، بالش ها، پارچه های روتختی و سرمایه گذاری بالغ بر ده ها میلیون دلار برای انجام این کار، گروه هتلهای وستین اولین تختخواب دارای نشان تجاری در صنعت، به نام هونلی بد با طراحی سفارشی، را معرفی کرد. یکی از مدیران اجرایی وستین اظهار داشت که “می خواستیم از رقبای خود متمایز باشیم”. همانطور که قابل حدس است، طولی نکشید که رقبا واکنش نشان دادند، آن ...

ادامه متن »

مفاهیم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک و بررسی مدلهای مختلف

(عنوان دوره) : مفاهیم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک و بررسی مدلهای مختلف  مدرس : علی خویه khooyeh.ir khooyeh@gmail.com تاریخ برگزاری : هدف دوره آموزشی : بررسی نحوه برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک و بررسی مدلهای مختلف آن مخاطبین دوره آموزشی : کارشناسان ومدیران ارشد شرکتها و موسسات اقتصادی,تولیدی محتوای دوره آموزشی : -تعریف مفاهیم مدیرت استراتژیک,مراحل و فرایند مدیریت استرتژیک ترکیب قضاوت شهودی و تجزیه وتحلیل های علمی سازگاری با تغییرات,استراتژیست ها , بیانیه های ماموریت – بررسی فرصت ها وتهدیدات خارجی ونقاط ضعف وقوت داخلی, اهداف بلند مدت, میان مدت و کوتاه مدت – بررسی سیاست های سازمانی ...

ادامه متن »