برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
3D Text with arrows. Part of a series of business concepts.
3D Text with arrows. Part of a series of business concepts.

اصول برندسازی مجدد Rebranding

برندسازی مجدد بدون سندی که آن را توضیح دهد، بی نتیجه است.

بیایید از چرایی آن آغاز کنیم. همانطور که کسب و کارتان شروع به رشد و توسعه می کنند، برندهایتان دیگر با اهداف و هویت شما سازگار نیست. و برندتان دیگر بدرستی معرف اینکه شما ( کسب و کارتان ) که هستید و به کجا می خواهید بروید نخواهد بود.

برند جذاب فعال به نظر نمی رسد؟ این یکی از دلایل عمده ­ای است که شرکت ­ها به خاطر آن دست به برندسازی مجدد می زنند. اما حقیقت دارد و دلیل خوبی برای تغییر است.

حالا اینکه برای خود رنگ و لوگویی خاص در نظر بگیریم، به چه کار می­ آید؟

باور بر آن است که برندسازی مجدد چیزهای جدیدتری را نسبت به کسب وکار شما بازگو می کند، و توضیح می دهد چه ویژگی­ هایی کسب وکار شما را به طریقی غیرمنتظره و جدید از سایرین متمایز می کند. همچنین برندسازی مجدد علاوه بر تخصصی که کارگزاران شما ارائه می دهند، گرایش و نگرش کسب وکارتان را نیز به مخاطبان القا می کند.

چگونه به برندسازی مجدد رسیدیم؟

چرا باید چنین تغییر عمیقی ایجاد کنیم؟ معنی پشت لوگوی جدید چیست؟ چرا از یک نماد بخصوص استفاده می شود؟ این سه سوال سوال­ های معتبری اند. اما بیایید ابتدا از آنجا شروع کنیم که چگونه به گزینه ­ی برندسازی مجدد رسیدیم.

در برندسازی مجدد صحیح، اشتیاق و خلاقیت و ابتکار دخیل است. باید دست به کار شوید، کارهای زیادی وجود دارد که باید صورت بپذیرد کارکردن در خارج از محیط کسب وکار و بررسی محیط بیرونی به اندازه ­ی بررسی محیط داخلی، ارزشمند و مهم است.

برای اجرای برندسازی مجدد اصولی، اقدامات زیر را پیش بگیرید.

۱ ) تحقیق در حوزه­ ی برندسازی مجدد

در این مرحله شما  اطلاعات جدیدی را خواهید آموخت. داده ­های واقعی که در مورد استراتژی ­ها و اشکال پیام ها، آگاهی ایجاد می کنند. یک برند غیر متمرکز هم میتواند برای برند خود داستان بگوید، اما یک داستان غلط

برندسازی مجدد هم در دوره­­ های گذشته و هم در آینده وجود داشته و خواهد داشت. انسان هیچگاه دست از یادگیری نخواهد کشید. اما بیاید قبل از انجام هرکاری آن را به عنوان یک قدم علمی برای برندسازی خود در نظر بگیریم.

۲ ) کشف نکات تازه در برندسازی

در این مرحله باید به واکاوی بپردازید و داشته های خود را به زبان بیاورید. اهداف استراتژیک کسب وکار شما چیست؟ برند شما دورنمای چه چیزی را به مشتریان خود پیشنهاد می دهید که شرکت دیگری نمی دهد؟

جواب این سوالات پرده از واقعیتی برمی دارد که اهمیت بالایی دارد. دلیل حضور و فعالیت شما در این کسب وکار را نشان می دهد. اشتیاق واقعی برای مشتریان و کارکنانی که زندگی شان عمیقا تحت تاثیر محصولات و خدمات شما است. شما به عنوان صاحب کسب وکار باید به رشد کسب وکارتان توجه کنید، و به مردم اهمیت دهید از این طریق می توانید داستانی مناسب برای برندتان تعریف کنید.

در این مرحله در مورد کارکرد درونی کسب وکارتان بیشتر می ­آموزید. چشم انداز آینده خود را بررسی می کنید. و جنبه­ های خوب و بد و زشت و زیبای کسب وکارتان را می شناسید. اینگونه راحت تر می توانید برای برقراری ارتباط با مخاطبانتان و تبدیل شدن به بخشی از زندگی و فرآیندهای کاری آنان تبدیل شوید.

۳ ) ایجاد خط مشی برای برندسازی مجدد

در این مرحله رویا پردازی کنید. تمام این موارد به دست یک تیم خلاق به حقیقت بدل می شود، ساختار اساسی و بنیانی برای ظاهر بصری و کلامی برند شما را تعریف کرده و به جلو هدایت می کند.

برند چگونه به نظر میرسد؟ تن صدای برند چیست؟ و مردم در مورد آن چه حسی دارند؟

برند شما چه هویتی دارد؟

در این قسمت بررسی می کنیم با نگاه درونی و انجام این فرآیندها در شرکت خود چه چیزهایی خواهیم آموخت.

ابتدا باید بدانید چه چیزی وجه تمایز شما با سایر رقبایتان در صنعت است.

قبل از آنکه شروع کنیم، باید بدانیم می خواهیم چه کسی باشیم. اما اینکه ببینیم در حال حاضر چه کسی هستیم بسیار سخت ­تر است. و اینکه ببینیم مشتریان ما در گذشته، حال و آینده به دنبال چه چیزی هستند حتی از این هم سخت ­تر است.

باید در مورد چیزهایی که می توانید به اشتراک بگذارید و چیزهایی که واقعا نباید به اشتراک بگذارید با دقت و حساب شده عمل کنید. به شفافیت و اعتبار و اصالت باور داشته باشید و به گونه ­ای عمل کنید که این موارد در برندتان نمود عینی پیدا کند. مزیت­ های استراتژیک خود را حفظ کنید و از طریق برند و تحقیقات بازار برای خود مزیت رقابتی ایجاد کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که تحقیقات بازار چگونه به برندسازی مجدد شما کمک خواهد کرد.

 

علی خویه

علی خویه

 

از تحقیقات بازار برای برندسازی مجدد چه می ­آموزیم؟

با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط پایداری برقرار کنید در واقع، هدف نهایی ایجاد چنین ارتباطی است. آنچه حاصل می شود به حفظ برندتان کمک می کند. خلاقیت­ های استراتژیک محور و استفاده از متخصصان در بخش­ های مختلف نیز شما را در تحقق اهدافتان یاری می دهد.

باید برای مشتریان خود چیزهای اثرگذاری به وجود آوریم که آنها شگفت زده کند. برای برقراری رابطه با مشتریان می توانید از اقوام و قوم و خویش و دوستان تان شروع کنید و کم کم دایره ­ی ارتباطات خود را وسعت بخشید. پس با مردم صحبت کنید. چرا که قطعا خودتان نخواهید توانست بدون تعصب در مورد کسب وکارتان قضاوت کنید. اگر به تنهایی قادر به انجام اینکار نیستید از متخصصان این حوزه برای انجام مصاحبه و جمع ­آوری اطلاعات از مشتریان و مخاطبانتان، کمک بگیرید. تحقیقات بیشتر چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی در اضافه کردن به زمینه و شکل دهی برندتان کمک اثرگذار و خوبی خواهد بود.

برای برقراری ارتباط با مشتریان در مورد بینش خود در مورد آینده برند، پیشنهاداتی را به آنها عرضه کنید. بیان کنید از ابتدا با چه هدفی به وجود آمدید و اشتیاقتان برای جایی که قرار است به آن برسید را بیان کنید. سپس برند خود را وارد زندگی مخاطبان و مشتریانتان کنید.

برای آنکه این روند به بهترین شکل انجام شود شما باید اطلاعات زیادی به دست آورید و در مورد مسائل زیادی کندوکاو کنید تا بتوانید اطلاعات کاربردی بیابید. قبل از هر اقدامی خوب فکر کنید. تا آنجا که می توانید در مورد مشتریانتان اطلاعات جمع آوری کنید و آنها را بشناسید. نه فقط چیزهایی که لازم است بدانید تا پروژه برندسازی مجدد خود را به اتمام برسانید، بلکه هر آنچه که برای بهتر بودن لازم است را نیز یاد بگیریم. همکاران قابل اعتماد در این فرآیند صلاح ­های مخفی شما محسوب می شوند.

عجله نکنید لازم نیست خیلی سریع کارها را پیش ببرید، البته این بدان معنی نیست که فرآیند برندسازی مجدد را آنقدر طول بدهید که دیگر به کارتان نیاید، اما حساب شده و با دقت عمل کنید. با مشتریان خود پیش بروید اطلاعاتی که امروز از مشتریانتان به دست می­ آورید ممکن است تا سه ماه دیگر دچار تغییر شود. مشتریان بلند مدت شما با این تغییرات مواجه می شوند. دیدگاهی که در ذهن ما شکل می گیرد به واسطه­ ی اطلاعاتی که از پاسخ دهنده ­ها می گیریم آغاز شده و کم کم با پیشروی در این فرآیند و اینکه آنها چقدر عمیق به شما در این فرآیند کمک می کنند، این دیدگاه کامل می شود.

گاهی اوقات اطلاعاتی که به دست می ­آورید نمایانگر مشکلی است که کسی تمایلی به حل آن ندارد.

به واسطه­ ی سوالاتی که از مخاطبان خود می پرسید و ارتباطی که با آنها می سازید، بهتر می توانید علت کمبود مشتریان تان را شناسایی و درمان کنید. داستان برندتان را به گونه ­ای تعریف کنید که مشتریانتان آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند. و کمپین­ هایی برگزار کنید که نتایج قابل اندازه گیری به شما بدهد.

انجام این کار باعث می شود راهی برای درک آنکه چرا و چگونه برند خودرا متفاوت از سایرین نمایید، ایجاد شود.

نماد تصویری که برای لوگو و برندتان انتخاب می کنید، معانی درونی خود را به برند شما الحاق می کند و ویژگی ­هایی که معرف آن است، معرف برند شما خواهد بود.

 و در یک نگاه …

هر برندی برای ایجاد هویت خود المان­ هایی را مدنظر دارد که الهام بخش کسب وکارش است، و برای هر برندی این المان­ ها متفاوت است. اما آنچه مهم است آن است که شرکت­ ها باید تمام این المان ­های مهم را در برندسازی مجدد خود لحاظ کنند.

و همان طور که پیش می روید، دیگر این المان­ ها را به صورت مجزا تصور نکنید، و آنها را بیشتر با هم یکی کنید. المان­ های مجزای ارتباطات بازاریابی ­تان را به هم نزدیک کنید تا بتوانید در رسانه ­ای که سرشار از پیام های مختلف از برندها است نفوذ کرده و به شیوه ­ای موثر داستان برند شما را بازگو کند پیام برندتان را به مخاطبان برساند و باعث ایجاد اشتیاقی قوی در مخاطبان شوید.

چهره ­ی جدید که از برند خود در اذهان مشتریان ایجاد می کنید باید المان ­ها مدنظر شما را به ذهن آنها منتقل کند و علاوه بر آن جذاب هم باشد. و به صورت بصری با آنها ارتباط برقرار کند، با ظاهری که بالغ و چشمگیر است.

پس از آنکه ویژگی­ های خود را مشخص کردید ویترین کار یا فروشگاه اینترنتی یا وبسایت خود را به گونه ­ای تغییر دهید که ویژگی­ های جدید را در خود بگنجاند.

طرح های گرافیکی خلاق را با انیمیشن های جذاب جفت کنید و به این صورت سبکی واضح و تمیز اما سرشار از زندگی ایجاد می کنید. صدای برندتان باید رساتر، مستقیم ­تر و حقیقی ­تر  نسبت به رقبای شما باشد.

آینده ی شرکت پس از برندسازی مجدد

صادقانه، برندسازی مجدد برای هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است و اینکه شما در این مسیر از چه آژانسی کمک بگیرید هم سبب می شود نتایج متفاوتی حاصل شود. این اختلاف به مانند سندی که نشان می دهد ما می دانیم به کجا می رویم و از این طریق شما قادر خواهید بود داستان برندتان را از ته قلب و با صحت و سازگاری برای مشتریانتان بازگو کنید.

اما یک طراحی زیبای لوگو، کمک می کند به اهداف خود برسید، فقط اگر این کار به مردم کمک کند تا بتوانند در یک نگاه بفهمند شما چه کسی هستید ؛ اگر برندسازی مجدد به فروش شما کمک کرد، داستانی تعریف کنید و با دیدگاهی که در سطح عمیق ­تر از ذهن مخاطبان است، ارتباط برقرار کنید؛ اگر اینکار باعث شود مردم کمی درنگ کنند و لوگوی شما را ببینند یعنی عملکرد درستی داشته اید.

مردم باهوش اند. نمی توانید سرآنها کلاه بگذارید. نمی توانید به یکباره موضع برندتان را عوض کنید و از نو شروع کنید و داستان خود را تعریف کنید.

به عبارت دیگر، شما همانی هستید که همیشه بوده­ اید.

و با آنچه شما در مورد خود، به هرکسی که گوش می دهد، می گویید، شروع می شود. داستان شما باید از ته قلب باشد و براساس حقیقت باشد تا مردم در زندگی واقعی بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در غیر این صورت هیچ کسی به شما و برندتان و تغییرات آن توجه نخواهد کرد.

برند شما به مانند رایحه ­ای است که کسب وکارتان دارد. برند تمام چیزی است که مردم در مورد آن فکر می کنند، احساس می کنند و در مورد آن صحبت می کنند. این دیدگاه ­ها نتیجه­ ی تمام آن چیزی است که به واقع انجام می دهید، چه این فعالیت های برندینگ خوب باشد و چه بد

بنابراین بله، داستان برند خود را بنویسید و آنرا اثرگذار بنویسید. اگر همه بتوانند از پس انجام این امور بر بیایند، چرا بسیاری از شرکت­ ها با شکست مواجه می شوند؟ علت آن است که تمامی این فرآیندها شاید در نوشتار و خواندن آسان به نظر بیاید اما واقعیت آن است که اجرای درست آن نیاز به تخصص دارد که تمامی کسب وکارها این تخصص را در خود ندارد، در نتیجه بهترین راه، مراجعه به متخصصان این حوزه و مشورت با آنها است. اگر نمی دانید به چه تخصصی احتیاج دارید و در برندسازی مجدد خود با مشکل مواجه شده­اید، با مابرای مشاوره­ای تخصصی در حوزه برندسازی و استراتژی بازاریابی تماس بگیرید.

 

منبع:://belovedmarketing.com/

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

management marketing khooyeh (1)

نقش روابط عمومی در برند سازی

نقش روابط عمومی در برند سازی: امروزه دوره ی بازار های انحصاری ...