برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
استراتژی بازاریابی، استراتژی فروش، استراتژی برند
استراتژی بازاریابی، استراتژی فروش، استراتژی برند

برندسازی مجدد ( Rebranding ) در برندسازی

برندسازی مجدد ( Rebranding ) در برندسازی

بازاریابان وقت زیادی را صرف تفکر در مورد آن می کنند که برندشان چگونه به نظر میاید، بازاریابان معمولاً سوالاتی همانند سوالات زیر را از خود می پرسند :۱ ) برند ما در بازار و از دید رهبران، پیش ­بینی ­ها و مشتریان چگونه به نظر می رسند؟

۲ ) تفاوت ­های ادراک شده­ ی واقعی بین شرکت ما و رقبا در چیست؟

۳ ) چگونه می توانیم اثرات مثبت برند خود را تقویت کنیم و اثرات منفی آن را تغییر دهیم؟

اغلب اوقات، اگر بازاریابان با ادراکاتی مواجه شوند که موجب ناخوشنودی آنها شود، گذر به تاکتیک­ های بازاریابی می زنند تا بر این ادراکات اثر دلخواه خود را بگذارند. آنها بر سئو ( SEO )، وبلاگ نویسی و روابط عمومی تکیه می کنند تا سریع به ثبات برسند.

در صورتیکه تمام این موارد عوامل ضروری هستند که مرتباً نیاز به تنظیم و بهینه سازی دارند، نمیتوان همیشه بر آنها تکیه کرد تا ادراکات بازار را تغییر دهند.

برای تغییرات استراتژیک بیشتر، بازاریابان گاهی اوقات پیشنهاد تغییراتی در برندسازی مجدد را می دهند تا به موقعیت یابی مثبت شرکت آنها در صنعت خود کمک کند. برندسازی مجدد اثربخش، به آسانی میسر نمی شود. تحقیقات بی شمار، تفکرات و نظرات دقیق، زمان و پول که برای انجام این عمل به نحو احسن صورت می گیرد، نیز لازم است.

همانطور که این امر شیوه ا­ی پیچیده است، شما میتوانید طرز تفکر خود را در مورد رویکرد برندسازی مجدد ساده کنید، آن هم از طریق درک التزامی که اجزای دارند که همچنین می توانند به عنوان عوامل تحلیلی یا زیبایی شناسی طبقه بندی شوند ( یا از دیدگاه هنری و علمی طبقه بندی شوند ). در ادامه در این مقاله چگونگی شروع به تفکر در مورد ایجاد رویکردی برای برندسازی مجدد از دو دیدگاه هنری و علمی را بررسی خواهیم کرد.

علم برندسازی مجدد

قبل از آنکه تصمیم بگیرید حالا زمان برندسازی مجدد برای شرکت شما است، بهتر است کمی تحقیقات جستجوگرانه انجام دهید یا یک گپ فاجعه آمیز در شرکتتان داشته باشید. بازاریابان باهوش وظایف خود را با کوشش پیوسته روی هدف اولیه انجام می دهند قبل از اینکه حتی درگیر بخش طراحی گرافیکی در مورد پتانسیل برندسازی مجدد شوند.

قبل از آنکه تصمیم بگیرید گامی به جلو بردارید با انجام یکسری تحقیقات کمی و کیفی بر روی سازمان، پیشنهادات محصول­ تان، وجایگاه برندتان در بازار شروع به برندسازی مجدد کنید. علاوه بر آن، از خود سوالاتی مانند سوالات مطرح شده در زیر بپرسید :

۱ ) درک مخاطبان از شرکت ما چیست؟

۲ ) آیا این درک نیاز به تغییر دارد؟

۳ ) اگر دارد، چگونه باید تغییر کند؟

۴ )  آیا لازم است به پیشنهادات خود نظم و ترتیبی بدهید؟

۵ )  محصول و خدمت شما چه ارزش افزوده ­ای را به مشتریان می رساند؟

۶ ) جایگاه بازار شرکت شما در صنعت و بین رقبا چگونه است؟

۷ ) برند فعلی شما به چه میزان “دارایی ( equity )” درون خود دارد؟

۸ ) آینده شرکت شما چیست ؟

با آنکه که این لیست از سوالات، قطعاً لیست جامع و کاملی نیست، به شما در فکر کردن  درمورد محصولات، مشتریان و جایگاه بازارتان کمک می کند. مهمتر از آن اینکه، به شما کمک می کند تا بفهمید تمام این موارد چگونه از درون باهم در ارتباط اند. اگر لوگو، برندسازی و طرح رنگ فعلی شما بازتاب دقیقی از جایگاه برندتان که سردمدار است را ارائه نمی دهد، میتواند زمان خوبی برای برندسازی مجدد باشد.

هنر برندسازی مجدد

وقتی مورد پرسش سوالات سخت مطرح شده قرار گرفتید و به این نتیجه رسیدید که زمان برندسازی مجدد است، لازم است در مورد اجزا­ی تاکتیکی فکر کنید. المان­ هایی به مشابه زیر :

۱ ) نشانه شناسی :

از چه نشانه و علائمی استفاده می کنید و آن نشانه با چه پیامی با مخاطبین شما ارتباط برقرار می کند؟

۲ ) طرح رنگ ­ها :

برای لوگو، سرتیتر و کارت ویزیت ­های جدید خود از چه رنگ ­هایی استفاده خواهید کرد، و چگونه این طرح رنگ بر بازار اثر می گذارد؟ رنگ ­هایی که شما انتخاب می کنید،چه اثری بر روی برندتان دارند و مشتریان چه واکنشی نسبت به آنها نشان می دهند؟

۳ ) استفاده از نماد تصویری :

در برندسازی مجدد خود، از نمادهای تصویری استفاده خواهید کرد؟ شرکت­ هایی که با موفقیت از این نمادهای تصویری استفاده کرده ­اند دیگر نیازی به درج نام شرکت خود بر روی بسته ­بندی، تبلیغات و موارد دیگر بازاریابی ندارند، درست مانند کاری که شرکت آپل و نایک انجام دادند ( Apple and Nike ). این نماد مترادف برند است، و  احساسات مجزایی را فرامی خواند و هر بار این نمادهای تصویری مانند ویترین عمل می کنند.

وقتی یکبار به این اجزای برندسازی مجدد فکر کردید آنگاه قادر خواهید بود به شیوه­ای اثربخش توسعه دارایی­ های جدید برندتان را آغاز کنید. هرچند، باید به خودتان زمان کافی برای فکر کردن به این اجزا بدهید. برخی از تحقیقات، پتانسیل الگوهای رنگ در وب سایت را نشان می دهد مانند Adobe Kuler. گزینه­ های نشانه­ ها و علائم را در سایت­ های تخصصی مربوط به گرافیک ارزیابی کنید و ببینید آیا اضافه کردن نماد تصویری به نشان نوشتاری تان برای سازمان تان با معنی است یا نه

به یاد داشته باشید که قرار است ظاهری را بسازید که احساس کنید در عرض ۶ ماه یا ۶ سال از مد نخواهد افتاد. شما باید برندی خلق کنید که مشتریان و کسب و کارها برای سال­ ها با آن ارتباط برقرار کنند. همین هماهنگی است که الزامات اعتماد و اعتباردهی به برند شما برای ارتباط کاری آتی، می سازد.

Image result for rebranding

 

نتیجه گیری نکات ضروری

برندسازی مجدد برای هر سازمانی تصمیم بزرگی است، بنابراین باید حساب شده و متفکرانه عمل کنید و اینکه سابقه­ و زمینه­ ی شرکت شما کجاست و در کجا سردمدار است را درنظر بگیرید. به علاوه، برندسازی مجدد نوش دارویی برای درمان کاهش فروش، ویژگی­ های نامناسب محصول و خدمت نامناسب به مشتریان نیست. با این عیوب شرکت، باید مستقلانه رفتار شود و تلاش کنیم آنها را برطرف کنیم.

هرچند، اگر شرکت شما به دنبال ایجاد تغییر استراتژیک در بازار است برندسازی مجدد باید به عنوان یکی از گزینه­ های محتمل در نظر گرفته شود. ادراکات بازار فعلی خود را بررسی کنید و ببینید آیا برندسازی مجدد میتواند به وضعیت شرکت شما برای رشد آتی آن کمکی کند یا خیر

و در نهایت، وقتی تصمیم به انجام برندسازی مجدد گرفتید در مورد اجزا کلیدی آن از نظر ظاهر و احساس فکر کنید. در مورد نمادها و علائم، طراحی رنگ­ ها و نماد لوگو اطمینان حاصل کنید و موقعیت شرکت خود را اگر سردمدار است حفظ کنید. به یاد داشته باشید، خروجی برندسازی مجدد شما معرف شرکت ­تان برای سال­ ها متمادی خواهد بود.

منبع:/belovedmarketing.com/

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

چرایی و چگونگی ثبت برند مدیریت برند انجمن برند دکتر برند

  چرایی و چگونگی ثبت برند و طبقه بندی علائم تجاری انجمن ...