مدیریت

مدیریت پایدار

  زمانی که صحبت پایدارسازی فعالیت‌های یک کسب‌وکار می‌شود، مدیریت عالی آن کسب‌وکار بیشترین توجه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره هستند که وظیفه احساس تغییرات محیطی و اقدامات مورد نیاز را برعهده دارند و آنها هستند که باید سیاست‌های کلی و اهداف شرکت خود را تعیین کنند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که مدیران امروز به تدریج متوجه اهمیت پایداری در سازمان خود می‌شوند. بر اساس یک پژوهش جهانی سالانه در زمینه حفاظت از منابع آبی، از ۱۰۰۰ مدیرعامل فعال در ۴۳ کشور جهان درباره پایدارسازی فعالیت‌ها و توجه به اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی شرکت‌هایشان سوال ...

ادامه متن »

تنظیم یک دستور جلسه کارآمد

ما همه در جلساتی حضور داشته‏ایم که شرکت‏کنندگان برای جلسه آماده نبودند، از موضوع بحث منحرف شده‏اند و موضوعات مورد بحث، باعث اتلاف وقت اعضای تیم بوده‏اند. این مشکلات و مشکلات دیگری مانند این، از تنظیم ضعیف دستور جلسه ناشی می‏شوند. یک دستور جلسه کارآمد تعیین می‏کند که از قبل و در طول جلسه انتظار چه چیزی می‏رود. این به اعضای تیم کمک می‏کند خود را برای جلسه آماده سازند و زمان کافی و هوشمندانه به آن تخصیص دهند. همچنین به سرعت تمرکز همه به یک موضوع جلب و تعیین می‏شود که بحث چه زمانی به نتیجه رسیده است، حتی ...

ادامه متن »

تبدیل شدن به یک رهبر سازمانی

مترجم: فریبا ولیزاده تغییر موضع از نقش‎های مهارتی و تخصصی به موقعیت‎های رهبری در سازمان نه تنها شامل تغییر در نوع مسوولیت‎های فردی است، بلکه منجر به تکامل ارزش‎های فردی و بهبود احساسات افراد می‎شود. با پروفسور هرمینیا ایبارا از موسسه INSEAD در این خصوص گفت‎وگو داشته‌ایم. از نظر شما تعریف رهبر سازمانی چیست؟‌ من رهبری سازمانی را از نظر رفتاری تعریف می‎کنم. رهبر سازمانی شخصی است که توان هدایت گروهی را دارد و از عهده بسیج آنها به سوی هدفی خاص بر‎می‏آید. مهم‎ترین ویژگی مشترک این افراد تفکر استراتژیک و توانایی تاثیرگذاری بر دیگران است. از نظر نگرشی می‎توان ...

ادامه متن »

مدیریت کسب‌وکار با رویکرد انسانی

تجربه نشان داده که تزریق عشق و محبت به محیط کار و ایجاد یک محیط کار دوستانه و گرم تا چه حد می‌تواند به بهبود عملکرد کارکنان و تقویت روحیه تیمی و سازمانی در آنها کمک کند. اگر مدیران و رهبران سازمان‌های کوچک و بزرگ با رویکردی باز و پذیرنده با پیشنهادهای کارکنان‌شان برخورد کنند، آنها نیز نسبت به این حسن نیت واکنش مثبت نشان می‌دهند و با تمام ارکان سازمان احساس راحتی و خودمانی بودن می‌کنند و همین رویکرد را در زمان برقراری ارتباط با همدیگر نیز در پیش می‌گیرند. یکی از آرزوها و ایده‌آل‌های اغلب کارکنان شاغل در ...

ادامه متن »

مدیریت زمان

وقت گذاشتن برای همسر   زندگی شخصی شامل چندین حوزه متفاوت است که باید درنظر بگیریم یکی ازاین حوزه ها وقتی است که باهمسر خود می گذرانیم این وجهی حیاتی ازمدیریت زمان شخصی ماست زیراخیلی ازاحساسات ماآن رادیکته می کنند .افرادی که وقت کافی برای همسرانشان تخصیص نمی دهند به خاطر دلایلی روابط خودراپرتنش درمی یتبند که می شد ازآنهاجلوگیری کرد . اغلب همسر خودرادرانتهای فهرست اولویت قرارمی دهیم زیرا عادت کرده ایم فرض کنیم که به دلیل برنامه فشرده کاری همسر ما عذرمارامی پذیرد چندین روش برای افزایش مدت زمان بودن باهمسروجوددارد .اگر مدت زمان کافی باهمسرتان ندارید زمانهایی ...

ادامه متن »

مدیریت زمان

چکیده استفاده موثر واثر بخش اززمان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت درعرصه کاروزندگی است . مدیریت زمان شامل مجموعه ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است . این مقاله به تشریح مفاهیم واصول مدیریت زمان پرداخته وفنون وابزاری رابرای مدیریت زمان درمحیط زندگی وکارارائه می کند . کلید واژه : مدیریت زمان   مقدمه : راه های مختلفی برای بیان درک ما از زمان وجوددارد . برای قرنها مردم ازحرکت ماه ، ساعت آفتابی ،اذان ،زنگ ملیسا برای تنظیم برنامه زمانی روزانه خود استفاده کردند تا اینکه درقرن دوازدهم راهبان کاتولیک ساعت هایی رابرای تنظیم ...

ادامه متن »

مراحل برنامه ریزی نیروی انسانی

طرح جانشینی : فرایندی است که طی آن مدیران منابع انسانی و مدیران عملیاتی ، اطلاعاتی را در مورد شغل و کارکنان مورد نیاز مشاغل برای مشاغل مختلف سازمان که از آنها استفاده خواهد شد جمع آوری می کنند. معمولا” مربوط به کارکنان کلیدی و افرادی است که دارای مهارتها و تخصص های بلقوه می باشند. طرح جایگزینی : برای تقاضای نیرو انسانی به گونه ای عمل می شود که در آن موقعیت کارکنان فعلی سازمان از لحاظ مدت خدمت ، سن ، بازنشستگی ، ترفیع و … مشخص می شود.   فرایند کارمندیابی کارمند یابی از داخل سازمان اضافه ...

ادامه متن »

مدیریت منابع انسانی

جذب و نگهداشت منابع انسانی با استعداد و کارآمد

مفهوم مدیریت منابع انسانی با توجه به سیر تکوینی و جایگاه مدیریت منابع انسانی در جهان امروز ، فلسفه مدیریت منابع انسانی کاملا” روشن           می گردد که اولا” بایستی هماهنگی های لازم بین سازمان و منابع انسانی در جهت پذیرش اهداف مشترک سازمانی ایجاد گردد و دوما” نیل به اهداف سازمانی و منابع انسانی راتضمین می کند به این دلیل مدیریت منابع انسانی را فرآیند شناسایی ، انتخاب ، استخدام ، تربیت و پرورش نیروی انسانی جهت نیل به اهداف سازمانی تعریف کرده اند.   تاریخچه پیدایش و نقش مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی را در واقع جنبه انسانی ...

ادامه متن »

روشهای سود آوری سازمانها

مترجم: سید ساجد متولیان این روزها بیش از گذشته می‌شنویم که سازمان‌ها باید دارای هدفی باشند. «هدف» موضوعی است که به محور مذاکرات در اجلاس جهانی اقتصادی در داووس سوئیس تبدیل می‌شود و توسط چهره‌های مشهوری همچون ریچارد برانسون، مدیرعامل مجموعه ویرجین (Virgin)، مورد بحث قرار می‌گیرد. او در این باره گفته است: «همواره بیش از آنکه به دنبال پول درآوردن باشم به دنبال راه‌اندازی کسب و کارهایی بوده‌ام که هدف مشخصی را دنبال کنند.» دانشگاه آکسفورد و شرکت مشاوره ارنست و یانگ دریافته‌اند که گفت‌وگوهای عمومی راجع به موضوع «هدف» طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ پنج برابر افزایش یافته ...

ادامه متن »

مدیریت کسب‌وکار با رویکرد انسانی

نویسنده: باربارا هین مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی   بخش اول از قرن‌ها پیش رفتارهای جدی و مردانه‌ای همچون تصمیم‌گیری‌های مقتدرانه و خشن بودن در عرصه رقابت به عنوان رفتارهای استاندارد و پذیرفته شده در دنیای مدیریت و کسب‌وکار شناخته می‌شده و می‌شود. در مصاحبه‌های شغلی یکی از ملاک‌های انتخاب داوطلبان، داشتن اقتدار و صلابت لازم در اتخاذ تصمیم و اجرای دقیق و بی‌چون و چرای آن است. علاوه‌بر این، یکی از امتیازات و اولویت‌ها در ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران به جدی و تا حدی خشن بودن آنها در محیط کار و عدم دلسوزی آنها مربوط می‌شود. در این ساختار ...

ادامه متن »