برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
استراتژی‌های بازاریابی
ز

۴ گام اصلی تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی

۴ گام اصلی تحقیقات بازاریابی

شکست در مورد استارتآپ ها امری و رایج و معمول است. عموما از هر ۱۰ استارتآپ ۹ تای آنها شکست می خورند. در واقع ۴۲ درصد شکست ها به این خاطر بوده که کسی محصول ساخته شده توسط آنها را نمی خریده است.

به همین خاطر ما تاکید داریم پیش از ارائه محصول یا خدمت، حتما تحقیقات بازار را انجام دهید و فارغ از اینکه ایده شما چقدر خوب است دریابید که آیا کسی برای این برنامه و طرح شما اهمیتی قائل می شود یا نه. به همین دلیل در این مطلب در مورد ۴ گام تحقیقات بازاریابی اندکی بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید:

۱-مشکلی که حل می کنید را بررسی کنید

فاز اول، ایده زدن، مرحله ای است که شما آن لحظه تاریخی آها! را پیدا می کنید، به راه حل دست پیدا می کنید؛ فراموش نکنید که پیدا کردن مشکل کافی نیست. در همین ابتدای مطلب بگذارید به صراحت خدمت شما عرض کنم اگر استارتآپ شما مشکلی را از کسی حل نمی کند کلا بهتر است این استارتآپ را تعطیل کنید و به خانه بروید! به بیان ساده تر اگر مشکلی از کسی حل نمی کنید اصلا بهتر است خود را خسته نکنید و استارتآپ راه نیاندازید!

راز بقای شما در این است که مشکل کسی را حل کنید!

راز بقای شما در این است که مشکلی را حل کنید!

در همین مرحله اول شما باید اولین گام از مطالعات بازاریابی خود را انجام دهید. به طور مثال کمپانی Pay By Touch را در نظر بگیرید؛ این کمپانی با ایده انجام پرداخت الکترونیک و آنلاین بر اساس شناخت بیولوژیک (اثر انگشت و سایر موارد مشابه) شروع به کار کرد. ابتدا مطالعات بازار این نتیجه را اعلام کرد که مخاطبان چندان علاقه ای به این ایده ندارند اما پس از مدتی ورق برگشت و اطلاعات کارت های اعتباری ۴۰ میلیون مشترک لو رفت مردم به این مسئله اهمیت دادند.

اگر استارتآپ شما مشکلی را از کسی حل نمی کند کلا بهتر است این استارتآپ را تعطیل کنید!

از Pay By Touch درس بگیرید و ابتدا از خود بپرسید: آیا این راه حل وجود دارد؟ آیا می توانید آن را بهبود دهید؟ پاسخ این سوال سازنده جوهره وجودی شرکت شما خواهد بود. حال باید به مرحله بعد بروید و با مخاطبان خود به صورت اتفاقی ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می تواند یا به صورت آنلاین باشد یا به صورت حضوری.

۲-چراغ سبز بگیرید!

حال که مطمئن شدید ایده شما جذاب است از خود بپرسید آیا می توانم محصولی بسازم که مردم آن را بخواهند (و برای آن پول بدهند؟) این مرحله اعتبارسنجی نام دارد و شما باید ایده و شهود خود را با داده های معتبر محک بزنید.

به طور مثال WebTV در سال ۱۹۹۷ با ایده محک نخورده تلویزیون تعاملی اینترنتی تلاش کرد خود را مطرح کند. WebTV قول داد اینترنت را بدون نیاز به اینترنت شخصی به خانه های مردم بیاورد اما با یک مشکل اساسی رو به رو بود: نیاز.

مدیران شرکت به این سوال جواب ندادند: آیا مردم به این محصول نیاز دارند؟ آیا واقعا کسی می خواهد در تلویزیون خود وبگردی کند؟ حتی در سال ۲۰۱۲ نیز کمتر از ۱۰ درصد مردم از تلویزیون های هوشمند به منظور استفاده از اینترنت استفاده می کنند. این آمار در سال ۹۶ باز هم کمتر بود. مشخص است این ایده در آن زمان جالب نبود و راه به جایی نمی برد.

نیاز و خواست بازار رکن اساسی موفقیت شما است. باید بدانید آیا مخاطب هدف شما حاضر است برای استفاده از محصول شما پول بدهد یا نه؟ برای این سوال هم داده های کمی جمع کنید هم داده های کیفی. از بررسی های بی نام و رودر رو استفاده کنید.

۳-به ذائقه مشتری احترام بگذارید

تبریک می گویم! اگر به دو سوال قبلی پاسخ داده اید می توانید وارد مرحله توسعه فرآیند شوید. مردم به ایده شما کمابیش چراغ سبز داده اند. حال شما کم کم مخاطبان را به مشتری تبدیل کرده اید اما سوال اصلی این است: چگونه ایده را به محصول تبدیل کنم؟

در سال ۹۸ boo.com نخستین سایت جامع خرده فروشی بر محور وسایل ورزش را در جهان راه اندازی کرد. با بازار هدف اغوا کننده ۶۰ بیلیون دلاری و سرمایه ۱۳۰ میلیون دلاری و ممتاز بودن ایده شروع به کار کرد اما چندان موفق نبود. تنها ۵۰۰۰۰ نفر روز اول از سایت بازدید کردند و فقط ۲۵۰ سفارش ثبت شد؛ یعنی تنها ۰٫۲۵ درصد پاسخ به سایت!

تجربه مشتری

کمپانی در مورد تکنولوژی کاربران برای استفاده از سایت بررسی نکرده بود، سرعت لود شدن پایین بود و زمان ارائه محصول دیر بود در ضمن محصولات گران بودند. برای پیش گیری از موارد این چنینی باید به بازخورد گرفتن ادامه دهید؛ نظرات کاربران را بررسی کنید و عملکرد خود را مطابق با خواست مشتری بهبود دهید. فراموش نکنید که تنها تضمین کننده بقای شما در بازار رضایت مشتری است. کمبود های خود را پیدا کنید. آیا مشتری در صفحه اول سایت شما به راحتی برای ثبت نام ترغیب می شود؟ عملکرد و نظرات مشتریان را به دقت بررسی کنید تا بفهمید هر کس کجا از شما جدا شده است و دلیل عدم رضایت او چه بوده است.

۴-وقت برداشت کردن است!

شما محصول خود را با نیاز بازار انطباق داده اید؛ به اندازه کافی مخاطب مجازی و حقیقی دارید و حال زمان بررسی رشد کردن یا نکردن است. آیا می توانید رشد را کنترل کنید؟ آیا تغییر کاری برای شما مناسب است؟ می توانید وارد بازار جدیدی شوید؟ شما باید ارزش عمر مشتریان جدید را با هزینه کسب آنان مقایسه کنید.

هفتاد درصد استارتآپ ها در مرحله رشد شکست می خورند. این عدد نشانگر اهمیت این مرحله است. اگر هنوز محصول شما کامل نیست، اگر امکانات غیرضروری دارد، اگر نیروی انسانی ناکافی و یا زیادی دارید و اگر سرمایه و ظرفیت اجرایی شما کافی نیست در مرحله رشد به مشکل می خورید. روی مدل کسب و کار خود تمرکز کنید و آن را با نیاز بازار تطبیق دهید.

برای رشد به صورت پایدار و مداوم شما باید روی بازارهای جدید کار کنید. بازارهای متفاوتی که تا امروز با آنها کار نکرده اید را امتحان کنید. به بازارهای رقبا، بازارهای شهرهای دیگر و … نگاهی بیاندازید، انها را به صورت آزمایشی امتحان کنید و سعی کنید محصول خود را برای هر بازار تمایز دهید. بی گدار و با عجله به آب نزنید. رشد سریع و بی برنامه به شما آسیب دائمی می زند.

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

دکتر علی خویه مدرس فروش استاد فروش مشاور فروش و بازاریابی کاربردی اجرایی عملیاتی دکتر علی خویه khooyeh.ir

۱۴ تکنیک ساده اما موثر برای افزایش فروش

۱۴ تکنیک ساده اما موثر برای افزایش فروش تهیه و تدوین: دکتر ...