استراتژیهای موضعیابی محصول
- توجه به نیاز مصرف کننده و سود مورد نظر آن: یکی از مهمترین شیوهها برای موضعیابی محصول توجه به نیاز مصرفکنندگان و سودی که مورد انتظار است، میباشد. به عنوان مثال: شرکت کیوان با توجه به شناختی که از خانوادههای ایرانی پیدا نمود محصولی به نام برشتوک در بازار عرضه کرد که جایگزینی برای نانهای سنتی گردید.
- توجه به ویژگی ظاهری محصول: وقتی محصول ویژگی ظاهری دارد که میتواند از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده نمود که نسبت به آن برنامهریزی خواهیم داشت. مثل: شرکتهای خودروسازی تویوتا، هیوندا.
- توجه به کاربرد: مدیران بازاریابی میتوانند از موضعیابی محصول براساس زمان و مکان و چگونگی مصرف، استراتژیهای خود را وضع کنند. مثلاً چای احمد در دو نوع کیسهای و فله عرضه میشود که با توجه به موقعیتهای خاص و کاربردهای آن (مسافرت یا منزل) میتوان از این محصولات استفاده کرد.
- شناسایی مصرفکنندگان یا استفادهکنندگان: این روش بر اساس شناخت متقاضیان در مورد استفاده یک محصول موضعیابی میشود. مثلاً روزنامه نود برای مخاطبین به ورزش چاپ میشود یا روزنامه دنیای اقتصاد برای افرادی که با مسائل اقتصادی سروکار دارند چاپ میشود.
- موضعیابی در برابر محصولات رقیب: اغلب با توجه به محصولات رقیب صورت میگیرد که این موضعیابی محصول را میتوان در برابر رقیب، نزدیک به رقیب و یا دور از رقیب تصوّر کرد.
- درک موضع محصول: برای پیدا کردن بهترین موضع برای محصولی خاص باید عواملی که مشتریان به آن اهمیت میدهند و همچنین نحوه قضاوت آنها نسبت به محصولات رقیب مورد بررسی قرار گیرد که از طریق آن میتوان نمودار برداشت مشتریان را ترسیم کرد و وقتی از این نمودار استفاده میکنیم در واقع نشان دادهایم که به شخصیت و عقاید مشتریان اهمیت قائل شدهایم.
نکته: با استفاده از نمودار برداشت مشتریان میتوان فاصله بین نیازهای ارضاء شده و ارضاء نشده را از طریق محصولات موجود پیدا کنیم و همچنین موضع محصولات جدید را در بین محصولات رقیب تثبیت نماییم.