برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
استراتژی محصول جدید
استراتژی محصول جدید

استراتژی‌های موضع‌ یابی محصول

استراتژی‌های موضع‌یابی محصول

  1. توجه به نیاز مصرف کننده و سود مورد نظر آن: یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای موضع‌یابی محصول توجه به نیاز مصرف‌کنندگان و سودی که مورد انتظار است، می‌باشد. به عنوان مثال: شرکت کیوان با توجه به شناختی که از خانواده‌های ایرانی پیدا نمود محصولی به نام برشتوک در بازار عرضه کرد که جایگزینی برای نان‌های سنتی گردید.
  2. توجه به ویژگی ظاهری محصول: وقتی محصول ویژگی ظاهری دارد که می‌تواند از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده نمود که نسبت به آن برنامه‌ریزی خواهیم داشت. مثل: شرکت‌های خودروسازی تویوتا، هیوندا.
  3. توجه به کاربرد: مدیران بازاریابی می‌توانند از موضع‌یابی محصول براساس زمان و مکان و چگونگی مصرف، استراتژی‌های خود را وضع کنند. مثلاً چای احمد در دو نوع کیسه‌ای و فله عرضه می‌شود که با توجه به موقعیت‌های خاص و کاربردهای آن (مسافرت یا منزل) می‌توان از این محصولات استفاده کرد.
  4. شناسایی مصرف‌کنندگان یا استفاده‌کنندگان: این روش بر اساس شناخت متقاضیان در مورد استفاده یک محصول موضع‌یابی می‌شود. مثلاً روزنامه نود برای مخاطبین به ورزش چاپ می‌شود یا روزنامه دنیای اقتصاد برای افرادی که با مسائل اقتصادی سروکار دارند چاپ می‌شود.
  5. موضع‌یابی در برابر محصولات رقیب: اغلب با توجه به محصولات رقیب صورت می‌گیرد که این موضع‌یابی محصول را می‌توان در برابر رقیب، نزدیک به رقیب و یا دور از رقیب تصوّر کرد.
  6. درک موضع محصول: برای پیدا کردن بهترین موضع برای محصولی خاص باید عواملی که مشتریان به آن اهمیت می‌دهند و همچنین نحوه قضاوت آن‌ها نسبت به محصولات رقیب مورد بررسی قرار گیرد که از طریق آن می‌توان نمودار برداشت مشتریان را ترسیم کرد و وقتی از این نمودار استفاده می‌کنیم در واقع نشان داده‌ایم که به شخصیت و عقاید مشتریان اهمیت قائل شده‌ایم.

نکته: با استفاده از نمودار برداشت مشتریان می‌توان فاصله بین نیازهای ارضاء شده و ارضاء نشده را از طریق محصولات موجود پیدا کنیم و همچنین موضع محصولات جدید را در بین محصولات رقیب تثبیت نماییم.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

job interview

قوانین جدید بازاریابی

جفری جیمز مترجمان: ساسان قاسمی و وحید شکری* منبع: www.inc.com اگر در ...