برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

حقایق جدید در بازاریابی (مارکتینگ)

حقایق جدید در بازاریابی (مارکتینگ)

می توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که بازار دیگر تعریف گذشته خود را از دست داده است. تعریف امروز بازار تا حد بسیار زیادی با تعریف حتی ۱۰سال قبل از آن فرق دارد.

به گزارش هورموند، امروزه نیروهای اجتماعی اصلی و گاهی از درون مرتبط باعث به وجود آمدن رفتارها، فرصت ها و چالش های جدی بازاریابی شده اند. فناوری اطلاعات شبکه انقلاب دیجیتال باعث به وجود آمدن عصر اطلاعات شده است که وعده  آن را می دهد که به سطوح دقیق تری از تولید، ارتباطات هدفمندتر و قیمت گذاری مرتبط تر بینجامد. در ادامه با هورموند همراه شوید تا به معرفی و بررسی حقایق جدید بازاریابی  (صحیح آن مارکتینگ) بپردازیم.

– جهانی سازی: پیشرفت های فناوری در حمل ونقل، ارسال محموله و ارتباطات باعث شده است شرکت ها و مصرف کنندگانی که از آنها در هر کشوری از جهان خرید می کنند، راحت تر بتوانند بازاریابی کنند. با توجه به اینکه هرروزه تعداد بیشتری از مردم در سایر کشورها به زندگی و کار کردن خود ادامه می دهند، بر تعداد سفرهای بین المللی افزوده  شده است.

– برداشتن محدودیت های قانونی: بسیاری از شرکت ها برای اینکه بتوانند فرصت های بیشتری برای رقابت و رشد ایجاد کنند، به برداشتن محدودیت های قانونی موجود بر سر راه صنایع اقدام کرده اند. در ایالات متحده آمریکا، قوانینی که شرکت های خدمات مالی، ارتباطات از راه دور و شرکت های آب، گاز، برق و تلفن را محدود می کرد، به منظور برخورداری از رقابت بیشتر، کمتر در مورد آنها سختگیری می شود.

– خصوصی سازی: بسیاری از کشورها به منظور ارتقای بهره وری شرکت های دولتی خود را خصوصی کرده اند، مانند شرکت های بزرگ مخابرات کشور شیلی به نام تلفونیا سی تی سی و شرکت هواپیمایی بریتیش ایر ویز در کشور انگلستان.

– رقابت شدید: رقابت شدید میان مارک های داخلی و خارجی باعث می شوند هزینه های بازاریابی افزایش یابد و از میزان سود حاصله کاسته شود. تولیدکنندگان محصولات مارک دار بیشتر تحت تأثیر صدمات ناشی از خرده فروشی هایی که مارک های مختص فروشگاه خود را عرضه می کنند قرار می گیرند. بسیاری از مارک های قوی تبدیل به مارک های بسیار بزرگ  شده اند و در بسیاری از انواع محصولات حضور یافته اند، به گونه ای که به عنوان یک تهدید رقابتی جدی تلقی می شوند.

– همگرایی صنعتی: با توجه به اینکه شرکت ها به وجود فرصت هایی در تلاقی دو یا چند صنعت پی برده اند، مرزهای بین صنایع در حال از بین رفتن هستند. صنایع الکترونیکی مصرفی و رایانه ای در حال همگرا شدن هستند. شرکت های اپل، سونی و سامسونگ یک سری از دستگاه های سرگرمی از دستگاه پخش  ام پی  تری گرفته تا تلویزیون پلاسما و دوربین فیلمبرداری تولید می کنند. فناوری دیجیتال سوخت این همگرایی عظیم را فراهم می آورد.

– تغییر شکل خرده فروشی: خرده فروشی های فروشگاهی با رقابت از سوی خانه های پیش ساخته، شرکت های سفارش از طریق پست مستقیم، روزنامه ها، مجلات و آگهی های تلویزیونی، آگهی های تلویزیونی خرید از منزل، از طریق ایجاد قهوه خانه ها و نمایش نامه ها هستند که از این طریق درواقع یک  «تجربه» را بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) کنند نه یک طبقه بندی از محصول را.

فروشگاه لوازم ورزشی دیکس اسپورتینگ گودز که تنها یک شعبه در منطقه بینگهمتون شهر نیویورک از ویژگی های تعاملی آن نشأت می گیرد. این امکان برای مشتریان فراهم شده است تا چوب گلف خود را در محوطه هایی که داخل فروشگاه تعبیه  شده است امتحان کنند. کفش ها را بپوشند و روی مسیری که تعبیه شده است امتحان کنند و با تیر و کمان ها نیز در محوطه تیراندازی تیر بیندازند.

– حذف واسطه ها: موفقیت چشمگیر پایگاه های اینترنتی همچون  ای او ال، آمازون دات کام، یاهو،  ای بی،  ای ترید و سایر موارد باعث شده است تا با دخالت در جریان تحویل محصول از طریق کانال های توزیع در تحویل محصولات و خدمات حذف واسطه ها صورت گیرد. این شرکت ها به دل تولیدکنندگان و خرده فروشان باسابقه وحشت انداخته اند. در پاسخ، شرکت های سنتی دست به کار شدند و واسطه های دیگری را ایجاد کردند و تبدیل به خرده فروشی های با ویژگی خرید اینترنتی شدند. برخی از این خرده فروشی ها از آنجایی که منابع بیشتری در اختیار داشتند و نیز از نام تجاری شناخته شده تری برخوردار بودند، نسبت به فروشگاه های صرفا اینترنتی مزیت بیشتری یافتند.

– قدرت خرید مصرف کننده: به دلیل اینکه اینترنت باعث حذف واسطه ها شده است قدرت خرید مصرف کنندگان تا حد زیادی افزایش یافته است. آنها می توانند از منزل، دفتر کار یا با استفاده از تلفن همراه خود قیمت محصولات و ویژگی های آنها را مقایسه کنند و کالای موردنیاز خود را از هرجایی در دنیا در هر ساعتی از شبانه روز و در تمام  روزهای سال سفارش دهند و با این کار دیگر محدود به تعداد معدود اجناسی که در بازار محلی آنها عرضه می شوند، نباشند و مبالغ قابل توجهی نیز صرفه جویی کنند. حتی خریداران تجاری نیز می توانند یک حراج معکوس انجام دهند که در آن فروشندگان باهم در به دست آوردن آنها رقابت می کنند. آنها می توانند به دیگران ملحق شوند تا مجموع خرید خود را افزایش دهند و تخفیف خرید بیشتری بگیرند.

– اطلاعات مصرف کننده: مصرف کنندگان می توانند در مورد هر چیزی به هر اندازه که بخواهند اطلاعات کسب کنند. آنها می توانند از هرجای دنیا و بسیاری از زبان ها به دایره المعارف ها، لغت نامه ها، اطلاعات پزشکی و نظرسنجی های انجام شده در مورد فیلم های سینمایی، گزارش های مربوط به مصرف کننده، مجلات و سایر منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. اطلاعات شخصی و محتویات ساخت کاربر با استفاده از پایگاه های اینترنتی همچون فیس بوک، فلیکر (عکس)، دلیشز  (لینک ها)، دیگ (اخبار)، ویکی پدیا (مقالات دایره المعارفی) و یوتیوب (فیلم) رونق یافته اند.

پایگاه های اینترنتی شبکه های اجتماعی (همچون دام گستر برای دوستداران سگ، تریپ ادوایزر برای افرادی که به سفر کردن علاقه مند هستند و موتوریوس برای دوچرخه ها) مصرف کنندگانی را که علاقه مندی های مشترک دارند دورهم جمع می کند. علاقه مندان به اتومبیل در سایت کار اسپیس دات کام در مورد طوقه هایی با رنگ کروم، آخرین  مدل بی ام و و اینکه کجا می توانند یک مکانیک خوب در محل زندگی خود پیدا کنند حرف می زنند.

– مشارکت مصرف کننده: مصرف کنندگان برای تأثیرگذاری بر نظر همترازها و عامه مردم یک  صدای تقویت شده یافته اند. شرکت ها برای اینکه نشان دهند که این موضوع را فهمیده اند از آنها دعوت می کنند تا در طراحی و حتی بازاریابی اقلامی که می خواهند جهت عرضه به بازار ارائه کنند مشارکت کرده تا با این کار بتوانند حس ارتباط داشتن و مالکیت آنها را تقویت کنند. مصرف کنندگان شرکت های موردعلاقه خود را شبیه کارگاه هایی می بینند که از طریق آن می توانند اقلام موردنیاز خود را بیرون بکشند.

– مقاومت مصرف کننده: امروزه بسیاری از مشتریان باور دارند که دیگر تفاوت زیادی میان بسیاری از محصولات وجود ندارد و به همین خاطر وفاداری کمتری نسبت به مارک نشان می دهند و بیشتر نسبت به قیمت و کیفیت در جست وجوی خود، در یافتن ارزش توجه نشان می دهند و تحمل کمتری از خود نسبت به بازاریابی نامطلوب نشان می دهند. در مطالعه ای که توسط یانکوویچ انجام گرفت، وی پی برد که امروزه بیش از هر زمان دیگری نسبت به بازاریابی مقاومت وجود دارد. اکثریت افراد اعلام داشتند که نظر آنها نسبت به بازاریابی و تبلیغات منفی است و گفتند اگر محصولاتی بیش ازحد بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) شوند از آنها اجتناب می کنند.

منبع: Forstnet.ir

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

اخلاق فروش اخلاق بازاریابی

اخلاق فروش اخلاق بازاریابی چالشی ترین حوزه مورد بحث در اخلاق حرفه ...