برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
khooyeh brand HRM CRRM (3)

۱۵ روش مشتری یابی

مشتری یابی با ۱۵ روشی که به کسب و کارتان رونق می بخشد

کافه شیکی راه انداخته اید. خوب هم می دانید چیزی که کم نیست، کافه است. خیال می کنید همین که فضا را شیک کنید و منوهای آنچنانی هم در کافه تان بگنجانید، مشتری ها مثل موروملخ به سمت تان هجوم می آورند. انگار برای تان اصلا مهم نیست که دو تا کوچه آن طرف تر، سه تا کافه دیگر هم مثل شما پا گرفته اند. آیا می دانید سخت ترین چیز برای شروع و گسترش کسب وکار چیست؟ بد نیست بدانید برای بسیاری از کسب وکارها پاسخ این پرسش، یک واژه است؛ مشتری یابی. این امر به طور مشخص وقتی صدق می کند که بودجه بازاریابی کسب وکار شما محدود باشد.

ما در این مقاله به نقل از سایتchetor، ۱۵روش مشتری یابی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با به کارگیری آنها به افزایش تعداد مشتریان کسب وکارتان کمک کنید.

همه می دانند که سخت ترین بخش راه اندازی و گسترش کسب وکار، پیداکردن مشتری است. صرف داشتن محصول یا خدمتی که مطمئن هستید افراد زیادی به آن احتیاج دارند، جذب مشتری را تضمین نمی کند. صرف اینکه شما کسب وکار راه انداخته اید، به این معنی نیست که مشتری، مغازه شما یا وب سایت شما یا صفحات شبکه اجتماعی شما را پیدا می کند.

باید به خودتان تکانی بدهید و بروید دنبال مشتری. درواقع اکثر صاحبان کسب وکار حتی پس از اینکه کسب وکارشان رونق و شهرت هم پیدا کرد، به طور مداوم در حال پیداکردن مشتری هستند. شما چطور باید این کار را بکنید؟ با پیروی از این ۱۵روشی که خدمت تان عرض می کنیم.

برنامه ریزی کنید

با خود بنشینید و فکر کنید که مشتری های ایده آل چه خصوصیاتی دارند. اگر به کسب وکارها چیزی می فروشید، فکر کنید و ببینید کدام بخش به احتمال  بیشتری خریدار محصولات یا خدمات شما خواهد بود و چه فردی در چه سطحی از مسئولیت، ملزومات خرید موردنظر را تعیین می کند. اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید، تلفن را بردارید و به این افراد زنگ بزنید. از مدت  زمان چرخه خرید آگاه شوید. آیا خرید محصول شما چرخه  ای طولانی  دارد و چندین نفر در آن دخیل اند؟ سپس به این فکر کنید که خریدار موردنظرتان معمولا چطور محصولات و خدمات شما را پیدا می کند. آیا در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ دارد؟ بیشتر به حرف چه کسی گوش می دهد و از چه کسی برای خرید، الگو می گیرد؟ همه این اطلاعات را یادداشت کنید و به دنبال طرح های مرتبط بگردید. سپس راه هایی پیدا کنید که خود و اطلاعات تان در همان موقعیتی قرار بگیرید که افراد در بازار هدف شما حضور دارند. با این کار دیده می شوید و آنها هم می توانند محصولات و خدمات شما را پیدا کنند و بخرند.

از چشم اندازهای کسب وکار در شبکه های اجتماعی استفاده کنید

سعی نکنید محصولات و خدمات خود را در صفحات شبکه های اجتماعی مردم به آنها بفروشید، بلکه سعی کنید با آنها وارد رابطه شوید. در پست های آنها کامنت بگذارید و توییت های شان را هم پاسخ دهید. آنها را در پست های شبکه های اجتماعی خودتان منشن کنید، مثلا فلان انسان در جلسه امروز درمورد امنیت فروش حرف های خیلی خوبی زد. هدف شما باید این باشد؛ شناخته شوید و مردم شما را دوست خود بدانند. فروش به کسانی که شما را دوست خود می دانند، بسیار راحت تر است.

به سراغ روزنامه های کاغذی بروید

حتی در عصر دیجیتال هم، روزنامه ها و مجلات کاغذی هنوز منبعی از اطلاعات تماس هستند و شما را به مشتریان بالقوه تان می رسانند. به دنبال اسامی افرادی باشید که به تازگی ترفیع گرفته اند، جایزه برده اند، کسب وکارهای جدید افتتاح کرده اند یا به هر طریق دیگری ممکن است مشتری بالقوه شما باشند. به این افراد نامه بنویسید و به آنها به خاطر موفقیت شان تبریک بگویید یا به آنها بگویید مقاله ای که درموردشان نوشته شده بود، خیلی جالب بود. نام و شعار شرکت خود را به علاوه هر اطلاعاتی که درمورد محصول خود دارید، در امضای نامه  تان ذکر کنید.

فضای وب سایت و شبکه های اجتماعی خود را برای بازدید مردم، ساده کنید

تازه بهتر از این، کاری کنید اطلاعات تماس خود را به شما بدهند. از آنها دعوت کنید در خبرنامه رایگان شما عضو شوند. برای امور مرتبط با شغل تان، پیشنهاد دهید که می توانید آنها را به طور رایگان راهنمایی کنید. با این کارها می توانید سرنخ بگیرید و سپس روی آن سرنخ ها به طور مداوم کار کنید.

consultant-marketin-1

اسپانسر رویدادها شوید

به دنبال رویدادهایی باشید که بازارهای بالقوه را به نفع شما فعال می کنند. به دنبال جلسات گروه بازاریابی محلی باشید یا به ترتیب دهندگان این جلسات و رویدادها زنگ بزنید و ببینید آیا اسپانسر می خواهند یا خیر. اسپانسرشدن برای رویدادهای محلی گاهی خیلی ارزان تمام می شود؛ اگر هم گران بود، می توانید در قسمت مربوط به «دوستان» به بهای اندکی اسپانسر شوید.

در جلسات و سمینارهایی شرکت کنید که ممکن است مشتریان بالقوه تان حضور داشته باشند

اگر این کار را کرده اید ولی با آنها تماس نگرفته اید، گروه های بازاریابی جدید را امتحان کنید. در روزنامه ها بگردید و ببینید چه سازمان هایی رویدادهایی برگزار می کنند که ممکن است بازار هدف شما را جذب کنند. سپس در آن رویدادها شرکت کنید.

پس از جلسات باز هم خود را نشان دهید

با کسانی که ملاقات کرده اید، تماس بگیرید و ببینید آیا می توانند مشتری بالقوه ای برای محصول یا خدمات شما باشند یا خیر. اگر گفتند به محصولات یا خدمات شما درحال حاضر نیاز ندارند، از آنها بپرسید به نظرشان چه وقتی می توانید به آنها زنگ بزنید یا آیا همکاران آنها هم اکنون به محصول شما نیاز دارند یا خیر.

اندک بکارید و کلان برداشت کنید

نمونه هایی رایگان از محصولات خود ارائه کنید و از دریافت کننده های این نمونه ها بخواهید از دوستان شان بپرسند آیا از محصول شما راضی بوده اند یا نه. یا مثلا اگر مشاوره می دهید، این کار را رایگان انجام دهید. می توانید خبرگزاری یا کانال تلگرام داشته باشید و اخبار و نکات روان شناسی را در آن بگنجانید. همچنین می توانید یک دوره مشاوره رایگان برگزار کنید و طی آن اطلاعات کافی را در اختیار مراجعه کننده قرار دهید تا از توانایی شما در ارائه کمک به خود مطمئن شود.

در دایره دوستان تان به دنبال مشتری باشید

از دوستان تان بپرسید آیا کسی را می شناسند که بتواند از خدمات شما استفاده کند. اگر ساختار قیمت گذاری  شما اجازه می دهد، به دوستان و آشنایان پیشنهاد کنید که در ازای جذب مشتری درصدی از سود را به آنها خواهید داد.

رقبای موفق خود را تحت نظر داشته باشید

ببینید آنها معمولا کجا تبلیغ می کنند؟ کجا به بازاریابی می پردازند؟ از چه شگردهایی استفاده می کنند؟ چیزی که به آنها کمک می کند، ممکن است برای شما هم مفید باشد.

management marketing khooyeh (3)

به جای یک آگهی بزرگ، از چند آگهی کوچک استفاده کنید

اگر اکثر افراد در حوزه کاری شما از تبلیغات چاپی برای جذب مشتری استفاده می کنند، شما هم باید همین کار را بکنید. فکر تبلیغ های بزرگ، آن هم برای مدت کوتاه روی بیلبورد اتوبان را کلا از سر بیرون کنید. از آگهی های کوچک تر طی مدت طولانی تر در همان نشریاتی استفاده کنید که رقبای تان به تبلیغ می پردازند.

تبلیغات PPC   (پرداخت به ازای هر کلیک) و سایر تبلیغات آنلاین را امتحان کنید

برای پایین نگه داشتن هزینه ها، طوری تبلیغ کنید که افرادی که به  احتمال  زیاد مشتری شما خواهند بود، آن را ببینند. آنها را هدف بگیرید تا در منطقه جغرافیایی شما به سراغ تان بیایند، همان منطقه ای که در آن، خدمتی عرضه می کنید یا محصولی می فروشید. به عنوان مثال، روی زنان بین ۴۰ تا ۵۵ سالی تمرکز کنید که در منطقه پیچ شمیران زندگی می کنند. بودجه های ماهانه و روزانه وضع کنید و ظرف چند روز اول، آن را مکررا بررسی کنید.

در  «مای بیزنس گوگل» جایی پیدا کنید

در هر دایرکتوری ای که صلاحیتش را دارید، نام شرکت خود را ذکر کنید. توجه داشته باشید که آدرس وب سایت را صحیح بنویسید. اتاق بازرگانی و سایر گروه های کسب وکار غالبا دایرکتوری های عضویت دارند و شما می توانید اطلاعات تماس و آدرس وب سایت خود را در آنها ثبت کنید.

وقتی مشتریان بالقوه خرید نکردند، از آنها بازخورد بگیرید

از آنها بپرسید آیا محصول دیگری پیدا کرده اند که بیشتر مناسب حال شان بوده است؟ یا اینکه اصلا به کلی از خرید منصرف شده اند. آیا سفارش دادن در وب سایت شما برای شان سخت بوده است؟ از بازخوردی که می گیرید، استفاده کنید تا تغییرات موردنیاز را انجام دهید و به فروش خود رونق بدهید.

بدانید راه های بی شماری برای رسیدن به موفقیت هست

غالبا فروش زمانی رونق می گیرد که مشتریان بالقوه درمورد محصولات و خدمات شما از چند مجرا و منبع مطلع شده  باشند. هرچه بیشتر درمورد شما بشنوند، محصولات و خدمات تان را بیشتر در نظر خواهند گرفت.

  • منبع:businessknowhow
علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

khooyeh marketing (1)

جلب رضایت مشتریان به روش شرکت های ژاپنی

هفت دستور جلب رضایت مشتریان دستور اول عیین و تبیین مأمورین شرکت ...