عوامل مورد نظر مشتری دربازارپردازی (مرچندایزنگ Merchandising)
۱ – علائم: هدف ازبکاربردن علائم ، جلب توجه بیشتر مشتریان درهنگام حرکت ازجلوی قفسه ها ودادن آگاهی به ایشان می باشد.
۲ – در دسترس بودن: بهترین نقطه ازنظرمشتری در سطح چشم است. این ناحیه درخرده فروشی به ناحیه طلائی معروف است . ناحیه طلائی بهترین ناحیه برای محصولات جدید وناشناخته است . مشتری انتظاردارد ، همواره کالای معینی رادرقفسه معین پیدا کند.
۳ – سرعت درتشخیص: قیمت ها باید به صورت واضح و خوانا بر روی اتیکت یا جعبه محصول نوشته یا قرارداده شود تا مشتری بتواند قیمت ونام کالا را درکوتاه ترین زمان ممکن مشاهده نماید.
۴ – چیدمان و نمایش کالا: کالاها باید به صورت مرتب و اصولی در قفسه ها چیده شوند به طوری که نام محصول در جلوی دید مشتری قرار گیرد و آنها با مشاهده محصول، از نام آن آگاهی یابند. تحقیقات نشان داده است که عمل به ا ین اصل، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بر حجم فروش افزوده است.
۵ – نظم و نظافت : پر بودن قفسه ها و نظافت هیچ چیزبیش تر از یک قفسه خالی یا پر از گرد و خاک، افسرده کننده تر نیست. محل و جایی که کالا به نمایش گذارده می شود باید حتماً پاک و مرتب باشد. مشتری با دیدن قفسه خالی یا ناپاکیزه احساس می کند به او بی احترامی شده است.
۶ – ارتباط محصولات: اگر کالاها مرتبط با یکدیگر، یا از یک خانواده، یا مکمل در یک گروه قرار گیرند و در کنار یکدیگر نمایش داده شوند، مشتری به خرید بیشتر تشویق می شود.
۷ – روابط عمومی: مجموعه عملیات بازارپردازی (مرچندایزنگ Merchandising) که موردنظر مشتری نیز می باشد، توسط بازارپرداز و با حضور وی در کنار قفسه کالاها (یا در فروشگاه) انجام می شود. این شخص باید با توضیح و بیان کامل اطلاعات در مورد محصولات، رسیدگی به شکایات و انتقادات و با خلق خوش و روی گشاده، خاطره خوشی در مشتری به جای گذارد. یک تجربه یک محصول غذایی با انجام عملیات بازارپردازی (مرچندایزنگ Merchandising) در چهار فروشگاه زنجیره ای رفاه در شهر تهران، و مقایسه نتایج با چهار فروشگاه دیگر از همین زنجیره که عملیات بازارپردازی (مرچندایزنگ Merchandising) در آنها انجام نشده بود، نتیجه گرفت که در فروشگاه های مورد عمل، ۲۵ درصد بر حجم فروش محصول مورد نظر افزوده شده است
پروموشن promotion سمپلینگ sampling و مرچندایزنگ Merchandisingهمواره تصویری برجسته از برند یا محصول در ذهن مخاطب بازار هدف ایجاد مینمایدو در ادامه باعث تحریک,ترغیب و ایجاد نیاز در نزد آنها جهت تهیه و خرید محصول مورد نظر شرکتها خواهد شد.
در واقع پروموشن promotion سمپلینگ sampling و مرچندایزنگ Merchandisingدر تبلیغات روشیست برجسته , حرفه ای و تاثیر گذار جهت ارتقاء رتبه , پیشرفت ,افزایش فروش یک محصول و یا خدمات و متقاعد ساختن مخاطبین برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت یک برند در جهت ارتباطی پویا تر ,مناسبتر و مفید تر با مخاطب در راه کشف نیازها ی اساسی و ایجاد روشهای نوین تر در راستای بوجود آوردن مشتریانی وفادار به برند و همچنین نشان دادن اقتدار سازمانی بر مبنای مزیت رقابتی به رقیبان قدرتمند در جهت بقای بیشتر سازمانها میباشد.
نهایتا پروموشن promotion سمپلینگ sampling و مرچندایزنگ Merchandisingتاکتیک های تبلیغاتی ویژه ای میباشد که در سایه استراتژیهای کلی و موثر تبلیغاتی جهت دسترسی به ارزشهای ویژه نزد مخاطبین , آنها را با ترفندهایی موثر تحریک به خرید محصولات در پریودهای زمانی مشخص مینماید .بطور مثال اجراهای خبره کننده در سمپلینگها و مرچند ایزینگهای شرکت های مختلف یا خدمات پس از فروش ویژه ,کاهش قیمت های موقت که مخاطبین را تحریک و ترغیب به خرید مینماید.
قطعا امروزه در دنیای تجارت تمامی شرکت های تولیدی, صنعتی و تجاری و….نگاهی دقیق و موشکافانه به این مقوله مهم دارند و مطمئنا سازمانهایی گوی سبقت را از دیگر رقبا می ربایند که در اجرای این مبحث هوشمندانه تر عمل نمایند.
در واقع پروموشن promotion سمپلینگ sampling و مرچندایزنگ Merchandisingروشی از تبلیغات جهت معرفی و شناخت دقیق محصولی جدید یا قدیمی از یک برند میباشد که مصرف کننده را به انتخاب سریع و بدون شک آن برند سوق میدهد .
● از مزیت های بیشتری که روش تبلیغاتی پروموشن promotion سمپلینگ sampling و مرچندایزنگ Merchandisingنسبت به دیگر روش ها دارد میتوان به مواردی همچون تعامل و مذاکره حضوری با مصرف کننده و جذب نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و خلق اتفاقی ماندگار جهت اثبات برند در حافظه مصرف کننده و نیز امکان تبلیغ محصولات متنوع یک برند و نیز فروش هم زمان آن و جذب مصرف کنندگانی که با هدف تهیه محصولات دیگر وارد مرکز خرید شده و با استفاده از فنون گفتاری راقب به تهیه آن مشوند اشاره کرد .