تعریف محصول قند و شکر از محصولات بسیار مهم سبد هر خانواری محسوب می شود و در واقع یکی از ضروری ترین واستراتژی ترین محصولات می باشد که در اقتصاد کشور نیز اثر گذار می باشد. مروری بر روش تولید محصول هندیها با تبخیر عصاره حاصل از نیشکر ، قند خام تهیه میکردند. تقریبا هزار سال پیش ، مسلمانان روش تهیه قند را فرا گرفتند و بوسیله آنها این صنعت به اروپا منتقل شد. قند ابتدا به منزله یک محصول تجملی و دارویی مصرف میشد و تنها در حدود ۳۵۰ سال پیش ، کمکم قند جزو مواد غذایی درآمد. در ...
ادامه متن »برنامه استراتژیک فرش
برنامه استراتژیک فرش دستباف موضوع این مقاله است. متاسفانه با وجود برند ارزشمند فرش دستباف ایرانی هنوز موفق به بهره وری مناسب و درست از آن نشده ایم. امروز دنیا فرش دستباف ایرانی را به خوبی می شناسد و می داند که دارای قدمت بسیار زیادی است. مردم دنیا از دوران صفویه فرش دستباف ایرانی را می شناسند ؛ زیرا این برند برجسته و ارزشمند جزء هدایای نفیس دربار و درباریان به سفیران کشورهای خارجی مثل عثمانی بوده است ، همچنین در دوران های بعدی پادشاهی ایران از این رویه پیروی شد و عامل شناخت آن به جهانیان گردید ، ...
ادامه متن »استراتژیهای موضع یابی محصول
استراتژیهای موضعیابی محصول توجه به نیاز مصرف کننده و سود مورد نظر آن: یکی از مهمترین شیوهها برای موضعیابی محصول توجه به نیاز مصرفکنندگان و سودی که مورد انتظار است، میباشد. به عنوان مثال: شرکت کیوان با توجه به شناختی که از خانوادههای ایرانی پیدا نمود محصولی به نام برشتوک در بازار عرضه کرد که جایگزینی برای نانهای سنتی گردید. توجه به ویژگی ظاهری محصول: وقتی محصول ویژگی ظاهری دارد که میتواند از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده نمود که نسبت به آن برنامهریزی خواهیم داشت. مثل: شرکتهای خودروسازی تویوتا، هیوندا. توجه به کاربرد: مدیران بازاریابی میتوانند از ...
ادامه متن »شناسایی بازارهای صنعتی
محیط و شناسایی بازارهای صنعتی . انواع مشتریان صنعتی مؤسسات تجاری مشتریان دولتی مؤسسات نعاونی ها . مؤسسات تجاری مؤسسات تجاری عبارت از سازمان های بخش خصوصی هستند که هدف آنها کسب سود است. این مؤسسات شامل توزیع کنندگان صنعتی یا واسطه ها، تولید کنندگان تجهیزات اصلی و کاربران می باشند. توزیع کنندگان صنعتی و اسطه ها آنها کالاهای صنعتی را خریداری کرده و آن را مجدداً به همان شکل به مشتریان صنعتی دیگر از قبیل مؤسسات تجاری، مشتریان دولتی و سازمانی می فروشند. انها کانال های واسطه یا واسطه های یک بازاریاب صنعتی هستند. تولید کنندگان تجهیزات اصلی این ...
ادامه متن »بازاریابی صنعتی چیست؟
بازاریابی صنعتی چیست؟ بازاریابی صنعتی که به آنBusiness to Business Marketing یا Organizational Marketing یاBusiness Marketing نیز گفته می شود، بارتست از بازاریابی کالاها و خدمات در ارتباط با سازمان های کسب و کار. سازمان های صنعتی، کالاها و خدمات را به منظور تأمین اهدافی چون تولید کالاها و خدمات ، کسب سود، کاهش هزینه ها و غیره خریداری می کنند. برعکس بازاریابی محصولات مصرفی عبارتست از بازاریابی کالاها و خدمات در رابطه با افراد، خانواده ها و خانه دارها. نکته مهم در بازاریابی کسب و کار عبارتست از ایجاد ارزش برای سازمان های خریدار از طریق کالاها و ...
ادامه متن »ماهیت خرید صنعتی و رفتار خرید
ماهیت خرید صنعتی و رفتار خرید . اهداف خرید هدف مدیریت خرید را به عنوان خرید اقلام درست ، به مقدار درست، در قیمت درست، برای حمل در زمان و مکان درست تعریف می کنند. اهداف وظایف خرید: حمل/در دسترس بودن – یکی از اهداف اولیه، اطمینان یافتن از این مسئله است که محصولات خریداری شده در زمان و مکان مورد نظر، در دسترس باشند یا حمل شوند. کیفیت کالا – کیفیت کالا باید با مشخصات و موارد استفاده کالا تناسب داشته باشد. پائین ترین قیمت – خریداران خواهان آن هستند که به موازات دسترس بودن و کیفیت کالا، کم ترین ...
ادامه متن »روابط خریدار – فروشنده
روابط خریدار – فروشنده . تعامل بین خریدار و نماینده فروش مهم ترین بخش روابط خریدار – فروشنده عبارت از تعامل بین نماینده سازمان خریدار و نماینده ای از سازمان فروشنده است. زمانی که خریدار و نماینده فروش با یکدیگر ملاقات می کنند، ماهیت تعامل بین آنان به نقش، رفتار و ادراک آنان بستگی خواهد داشت. ادراک خریدار نسبت به نماینده فروش دو ادراک کلی نسبت به نمایندگان فروش وجود دارد. ادراک اول در موردنمایندگی های فروش که نوعی دیدگاه عمومی است، آنها را به عنوان حراف، حرف گوش کن، کنترل و بررسی کننده مسئله با مهارت، رقابتی، ...
ادامه متن »تحقیقات بازاریابی صنعتی
اطلاعات بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی . ماهیت تحقیقات بازاریابی در محیط بازاریابی صنعتی تحقیقات بازاریابی عبارت است از هدف و فرایند سیستماتیک کسب کردن، تجزیه و تحلیل و گزارش داده یا اطلاعات برای تصمیم گیری در بازاریابی. تحقیقات بازاریابی صنعتی یکی از منابع اطلاعات بازاریابی صنعتی است. تحقیقات بازاریابی به مطالعات دوره ای می پردازد تا داده ها را با هدفی خاص گرداوری و تجزیه و تحلیل کند. تفاوت بین تحقیقات بازاریابی مصرفی و صنعتی در بازاریابی صنعتی، اتکاء بیشتری بر داده های دست دوم، تحقیقات اکتشافی و نظر متخصصین وجود دارد به دلیل ماهیت فنی بسیاری از کالاهای ...
ادامه متن »تقسیم بندی بازار، هدف گیری و جایگاه یابی صنعتی
تقسیم بندی بازار، هدف گیری و جایگاه یابی صنعتی . تقسیم بندی بازار یکی از مهم ترین تصمیمات یک سازمان، انتخاب مشتریان یا بازارهای خود است که می تواند به شکلی کارآمد به آن خدمت ارائه کند. تقسیم بندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم کل بازار برای یک محصول به بخش ها یا گروه های خاص خریداران. شیوه پیگیری تقسیم بندی بازار روش مرسوم شامل سه گام است: تحقیقات بازاریابی در بازاریابی صنعتی، تحقیقات بر اساس منابع دست دوم از طریق گردآوری اطلاعات بازار، انجام می شود. اگر داده های دست دوم کافی نباشد، تحقیق توصیفی باید از طریق ...
ادامه متن »استراتژی محصول و ارائه محصول جدید
استراتژی محصول و ارائه محصول جدید . یک سازمان هنگام تدوین استراتژی های کالا باید دوهدف عمده را مد نظر داشته باشد: ۱- حصول اطمینان نسبت به این مسئله که آمیخته کالا در راستای اهداف کلی شرکت و اهداف بازاریابی آن قرار دارد. ۲- اراده رهنمودهای لازم برای مرور عملکرد کالاهای فعلی با استفاده از عواملی نظیر فروش، سود، رقابت و پذیرش مشتری. تعریف یک کالای صنعتی کالای صنعتی را صرفاً بعنوان یک شیی فیزیکی تعریف نمی کنند بلکه آن را به عنوان مجموعه ای پیچیده از روابط اقتصادی ففنی، حقوقی و فردی بین خریدار و فروشنده تعریف می نمایند. ...
ادامه متن »