اگر مدیر یک موسسه هستید و تصمیم دارید برنامه درستی در مورد شرح وظایف و میزان بازدهی ترسیم کنید و یا اگر قرار است به عنوان کارمند در یک شرکت مشغول به کار شوید، لازم است بدانید برای انجام بهتر امور علاوه بر تخصص و سابقه کاری، نیاز است که بین حجم وظایف و ساعات کار نیز تناسبی برقرار باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که کار سنگین انجام می دهند یا ساعات کاری طولانی مدتی دارند، علاوه بر درگیری های ذهنی دچار اختلالات و کمبود خواب و در نتیجه کم کاری در شغلشان در بلندمدت می شوند. در واقع ...
ادامه متن »مدیریت استراتژیک منابع انسانی
مدیریت استراتژیک منابع انسانی استراتژی منابع انسانی تفاوت عمده : مدیریت استراتژیک منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی استراتژیک را می توان به عنوان رویکردی عمومی به مدیریت استراتژیک منابع انسانی در نظر گرفت که هدف آن ، هدایت سازمان در مسیری است که در آینده برای خود در نظر دارد . آنچه از این فرایند به دست می آید ، مجموعه ای است از تصمیم هایی که در طی زمان گرفته می شوند و الگویی را تشکیل می دهند که سازمان برای مدیریت منابع انسانی اش پذیرفته است و حوزه هایی خاص را هم تعریف می کنند که ...
ادامه متن »رابطه رضایت مشتری و رضایت کارکنان
رابطه بین رضایت مشتری و رضایت کارکنان پیتر دراکر رضایت مشتری را ناشی از درست انجام شدن کارها می داند. تا اینجا مشاهده شد که تحقیقات تجربی بسیاری رابطه علی و معلولی بین کیفیت خدمات و رضایت را تائید می کنند. در مطالعه ای که توسط کرونین وتیلور انجام شد، رابطه علی و معلولی بین کیفیت خدمات و رضایت مشتریان مورد آزمون قرار گرفت . این دو در مطالعاتشان به این مطلب اشاره کرده اند که محققان بازاریابی درباره رابطه علی و معلولی بین کیفیت خدمات و رضایت مشتریان توافق ندارند و پیشنهاد کردند که مطالعات تجربی بیشتری برای ...
ادامه متن »مدیریت پایدار
زمانی که صحبت پایدارسازی فعالیتهای یک کسبوکار میشود، مدیریت عالی آن کسبوکار بیشترین توجهها را به خود اختصاص خواهد داد. مدیرعامل و اعضای هیاتمدیره هستند که وظیفه احساس تغییرات محیطی و اقدامات مورد نیاز را برعهده دارند و آنها هستند که باید سیاستهای کلی و اهداف شرکت خود را تعیین کنند. خوشبختانه به نظر میرسد که مدیران امروز به تدریج متوجه اهمیت پایداری در سازمان خود میشوند. بر اساس یک پژوهش جهانی سالانه در زمینه حفاظت از منابع آبی، از ۱۰۰۰ مدیرعامل فعال در ۴۳ کشور جهان درباره پایدارسازی فعالیتها و توجه به اثرات زیستمحیطی و اجتماعی شرکتهایشان سوال ...
ادامه متن »نرخ جابهجایی کارکنان شاخصی مهم برای سازمان
شاخص جابهجایی کارکنان (TURNOVER) -به معنای نرخ ورود افراد جدید و خروج کارکنان سازمان- شاخص مهم و قابلتوجهی است که براساس آن میتوان میزان سلامت، طراوت و چالاکی سازمان را ارزیابی کرد. نتیجه پژوهشی که به تازگی توسط موسسه جهانی مشاوره مدیریت gurus درباره این شاخص انجام شده است، نشان میدهد نرخ پایین جابهجایی کارکنان در یک سازمان، ممکن است ناشی از موارد مثبت زیر باشد: • جذب و استخدام افرادی با ویژگیهای شخصیتی متناسب و با مهارتهای مناسب که با فرهنگ سازمان سازگاری کامل دارند. • جبران خدمت، پاداش، مزایا و برنامه کاری منعطف برای کارکنان در ...
ادامه متن »چگونگی افزایش توانمندی کارمندان
ما در موسسه گالوپ در طول بیش از پنج دهه به مطالعه بیش از صدها تیم کاری و میلیونها کارمند، مدیر و رهبر سازمانی پرداختهایم و دریافتهایم که تمرکز بر توسعه توانمندی افراد در مقایسه برای تلاش برای رفع نقاط ضعفشان رویکردی به مراتب موثرتر است. برای مثال ما فهمیدهایم افرادی که هر روز توانمندیهایشان را بهکار میگیرند، در مقایسه با دیگران، با احتمال بیش از سه برابر از کیفیت زندگیشان ابراز رضایت خواهند کرد و با احتمال بیش از ۶ برابر به محیط کاری خود دلبستگی بالاتری نشان میدهند. این مطالعات تاثیر مداخلات انجام شده بر عملکرد ...
ادامه متن »سیستم تشویق و سیستم پاداش
راههای مختلفی برای طبقه بندی طرحهای پرداخت تشویقی وجود دارد . یک راه خوب ومفید برای این کار در نظر گرفتن پرداختها تحت عناوین فردی ، گروهی یا گروههای کوچک ( مثل تیمهای کاری )، سازمانی یا گروههای بزرگ است. تفاوت سیستم تشویق و سیستم پاداش: به برنامه هایی که به منظور افزایش فروش قبل از عملیات اجرا می شود سیستم های تشویق گفته می شود در صورتی که سیستم هایی که بعد از انجام یک عملیات خوب فروش به فروشندگان و واسطه های توزیع برای تکرار این کار اهدا می شود سیستم پاداش اطلاق می شود. پاداش، جایزهای ...
ادامه متن »روش ها و اصول تشویق و ترفیع کارکنان و کارمندان سازمان
همان طور که میدانیم در حال حاضر بسیاری از کارکنان تنها حقوق یا دستمزد ساعتی نمیگیرند، بلکه آنها از انواع پاداشها و مزایا و منافع نیز بهره مند میشوند . یکی از این موارد، سیستمهای پرداخت تشویقی یا پرداخت بر اساس عملکرد است. تحقیقات نشان میدهند که پرداختهای تشویقی فردی در حدود ۳۰% و پرداختهای تشویقی گروهی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بر عملکرد افراد و در نتیجه عملکرد کل سازمان اثر میگذارد . هدف از این مقاله توضیح مفهوم پرداختهای تشویقی و چرایی استفاده گسترده تر از آن در سالهای اخیر، بیان اهداف کلیدی برنامه های پرداخت تشویقی، ...
ادامه متن »سیستم های ترفیع و تشویق کارکنان فروش
سیستم های ترفیع و تشویق کارکنان فروش سیستمهای ترفیع از مکانیزمهای بسیار مهم مدیریت منابع انسانی هستند که بر تمامی جوانب سازمانی تأثیر دارند. این سیستمها با شناسایی تواناییهای موجود در سازمان و استفاده از نظام پاداش، بهینهسازی منابع انسانی را ممکن میسازند. سیستمهای ترفیع تأثیر قابل ملاحظهای بر عملکرد فعلی کارمندان (نگرش کارکنان) و فاکتورهای اصلی سازمان مانند نرخ برگشت سرمایه و سطح فروش سازمان میگذارند. (Allen, 1997) ترفیع به معنای پیشرفت و جابه جایی فرد به پستهای بالاتر و پرمسئولیتتر و چالش برانگیزتر و دارای اختیارات بیشتر نسبت به شغل قبلی است و معمولاً با اضافه ...
ادامه متن »فرآیند مدیریت سازمانی
رفتار سازمانی موضوع: فرهنگ در رفتار سازمانی فهرست: بخش اول: فرهنگ و انواع آن * نقدی گذرا بر سیر تطور و تحول تاریخی فرهنگ بخش دوم: فرهنگ سازمانی * تعاریف و ویژگی ها * مدل فرهنگ سازمانی شاین * چگونگی، شکل گیری ، تداوم و تغییر فرهنگ سازمانی * فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی * رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار اجتماعی سازمان بخش سوم: فرهنگ در رفتار سازمانی تفاوت ها و تنوع های فرهنگی در سازمان ها * سازمان های چند ملیتی و مدیریت سازمان های چندفرهنگی * مدیران بین المللی * رفتار فرد در یک ...
ادامه متن »