برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
دکتر علی خویه مشاور و مربی تغییر بهبود و تحول سازمان و مدیریت
دکتر علی خویه مشاور و مربی تغییر بهبود و تحول سازمان و مدیریت

برخی از ضعف های شرکت های مشاوره بازاریابی و تبلیغات

شرکت های مشاوره بازاریابی نیز در ایران دارای شکل های متفاوتی هستند. برخی از نقاط ضعفی که در این شرکت ها وجود دارد، عبارتند از:

۱- نبود تحصیلات مرتبط با حوزه مدیریت بازاریابی

دانش بازاریابی، دانشی است که از آزمایشگاه بیرون نیامده و بیشتر تئوری های آن نتیجه مستند سازی دقیق و علمی تجربیات شرکت های بزرگ بوده است و این تئوری ها طی آزمایشاتی که صورت پذیرفته است، به اثبات رسیده یا رد شده اند، لذا تجربه کوتاه یک نفره یا سه نفره بدون در نظر گرفتن دانش موجود در مورد علم بازاریابی، قطعا ریسک زیادی را به دنبال خواهد داشت. دیگر اینکه انجام تحقیقات بازاریابی، نیاز به فارغ التحصیلان رشته آمار دارد که بتوانند درصد خطا و سطح اطمینان داده ها و اطلاعات جمع آوری شده را به درستی محاسبه کنند.

۲- نبود تجربه

برخی از شرکت های مشاوره بازاریابی، از تجمیع چند نفر از فارغ التحصیلان رشته بازاریابی در مقطع کارشناسی ارشد است که به تازگی از پایان نامه ای با موضوع خاص دفاع کرده اند. این شرکت ها در چند سال اول مورد اعتماد نیستند زیرا این افراد از فراز و نشیب های بازار بی اطلاع بوده یا روش های ارائه خدمات مشاوره اثربخش را نمی دانند. به عنوان مثال روش ارائه دستورالعمل ها یا بررسی ریسک های بازار را نمی شناسند. این شرکت ها با کسب تجربه چند ساله و انجام تحقیقات متعدد در بازارهای متفاوت و در شهرهای مختلف، امکان رشد دارند، لذا به منظور افزایش کارایی و نتیجه بخشی، پیشنهاد می شود که علاوه بر اینکه مشاور باید دارای مدارج علمی بازاریابی باشد، باید تجربه کافی نیز داشته باشد زیرا تصمیمات مشاور، سرنوشت یک شرکت یا برند را رقم خواهد زد.

۳- تک نفره بودن مشاوران بازاریابی

وقتی یک مدیرعامل نیاز به مشاور بازاریابی را در کنار خود احساس می کند، یعنی نیاز به مشاوری دارد که وی در مورد روش توزیع، درصد سود شبکه توزیع، چیدمان چارت سازمانی، نرم افزارها و سخت افزارهای بازاریابی و صدها مورد دیگر اطلاعات لازم و کافی داشته باشد و بتواند این موارد را با روش های اجرایی به وی انتقال دهد، اما آیا یک نفر که مدتی مدیرعامل یک شرکت بوده و پس از ورشکستگی اقدام به ارائه مشاوره کرده، توان انجام چنین کاری را دارد! مشاوره بازاریابی نیاز به تیمی دارد که حداقل متشکل از ۱۰ تا ۱۵ نفر بوده و این افراد دارای تخصص ها و تجربیات متعدد در قسمت های مختلف حوزه بازاریابی داشته باشند. برخی از این تخصص ها عبارت است از مدیریت بازاریابی با گرایش بازاریابی، مالی، آمار، بازاریابی بین الملل، رشته اقتصاد، حقوق بازرگانی و استراتژی.

۴- نبود برنامه زمانبندی شده

اکثر افرادی که شغل خود را به واژه مشاوره متوسل می دانند، نظرشان بر این است که مدیرعامل شرکت از آنها سوال می پرسد و آنها هم یک جواب کلی ارائه می کنند. به عنوان مثال مدیرعامل در مورد نحوه قیمت گذاری از آنها می پرسد و آنها  می گویند که قیمت باید پایین باشد یا می گویند که قیمت باید بالا باشد و از آنجا که تحقیقات بازاریابی صحیحی صورت نپذیرفته است، هرگز دلیل قانع کننده ای برای حرف خود ندارند و باز هم از آن خودشان برنامه زمانبندی شده ای برای شرکت تحت مشاوره ندارند، هرگز نمی توانند نکات مورد نظر مدیران را به موقع ارائه کنند و معمولا نوشداروی پس از مرگ سهراب را پیشنهاد می دهند!

نقاط ضعف شرکت های مشاوره تبلیغات

۱- ارائه خدمات غیر تخصصی

برخی افراد با ارائه قیمت های بالاتر و بدون انجام امور کارشناسی و همچنین بدون محاسبه قیمت تمام شده در مناقصات شهرداری شرکت کرده و با موفقیت در مناقصه وارد حوزه تبلیغات می شوند. پس از آن منظور پر کردن رسانه و همچنین کسب سود ناشی از کسب بیلبورد، مجبور به ارائه خدمات مشاور تبلیغات می شوند. این افراد معمولا استفاده از چند بیلبورد را عامل موفقیت برندها می دانند و با توسل به نام «کمپین تبلیغاتی» اقدام به دریافت وجه و ارائه تبلیغات می کنند که نتیجه آن نیزحذف برند از گستره بازار می شود.

۲- عدم بررسی و گزارش در مورد تبلیغات صورت پذیرفته

در اغلب موارد شرکت های تبلیغاتی به دلیل عدم ارائه پیشنهاد صحیح و کارشناسی، نتیجه انجام تبلیغات خود را برای شرکت ها بررسی نکرده و گزارشی از کارایی و اثربخشی تبلیغات ارائه نمی کنند. عدم دستیابی به انتظار مدیران عامل یا مدیران فروش شرکت ها از تبلیغات، باعث عدم ادامه همکاری شرکت های تبلیغاتی و شرکت ها می شود. شاید اگر مدیران قبل از ارائه تبلیغ از نتیجه آگهی خود مطلع شوند، پس از انجام تحقیقات نیز با دریافت گزارش صحیح از تأثیرگذاری آن، باز هم علاقه مند به ادامه همکاری با شرکت ها باشند.

۳- تجمیع فعالیت های مشاور تبلیغاتی و مشاور بازاریابی

همان گونه که در بالا اشاره شد، در سال های اخیر حضور بدون کنترل افراد در حوزه تبلیغات و رقابتی شدن این بازار، مدیران شرکت های تبلیغاتی را مجبور به ارائه خدمات متمایز نسبت به رقبا کرده اند و در اغلب موارد نیز با ارائه خدمات مشاور بازاریابی رایگان، مدیران شرکت ها را ترغیب به همکاری می کنند. ارائه خدماتی از قبیل تحقیقات بازاریابی، تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی، برنامه ریزی توزیع و قیمت گذاری به صورت رایگان امری غیر ممکن است.

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

صفحه اینستاگرام دکتر علی خویه مشاور و مربی شرکت های معتبر ملی و بین المللی

بازاریابی و فروش اینستاگرامی

به نام خالق هستی   بازاریابی و فروش اینستاگرامی اصول مبانی تکنیک ...