برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

برخی از ضعف های شرکت های مشاوره بازاریابی و تبلیغات

شرکت های مشاوره بازاریابی نیز در ایران دارای شکل های متفاوتی هستند. برخی از نقاط ضعفی که در این شرکت ها وجود دارد، عبارتند از:

۱- نبود تحصیلات مرتبط با حوزه مدیریت بازاریابی

دانش بازاریابی، دانشی است که از آزمایشگاه بیرون نیامده و بیشتر تئوری های آن نتیجه مستند سازی دقیق و علمی تجربیات شرکت های بزرگ بوده است و این تئوری ها طی آزمایشاتی که صورت پذیرفته است، به اثبات رسیده یا رد شده اند، لذا تجربه کوتاه یک نفره یا سه نفره بدون در نظر گرفتن دانش موجود در مورد علم بازاریابی، قطعا ریسک زیادی را به دنبال خواهد داشت. دیگر اینکه انجام تحقیقات بازاریابی، نیاز به فارغ التحصیلان رشته آمار دارد که بتوانند درصد خطا و سطح اطمینان داده ها و اطلاعات جمع آوری شده را به درستی محاسبه کنند.

۲- نبود تجربه

برخی از شرکت های مشاوره بازاریابی، از تجمیع چند نفر از فارغ التحصیلان رشته بازاریابی در مقطع کارشناسی ارشد است که به تازگی از پایان نامه ای با موضوع خاص دفاع کرده اند. این شرکت ها در چند سال اول مورد اعتماد نیستند زیرا این افراد از فراز و نشیب های بازار بی اطلاع بوده یا روش های ارائه خدمات مشاوره اثربخش را نمی دانند. به عنوان مثال روش ارائه دستورالعمل ها یا بررسی ریسک های بازار را نمی شناسند. این شرکت ها با کسب تجربه چند ساله و انجام تحقیقات متعدد در بازارهای متفاوت و در شهرهای مختلف، امکان رشد دارند، لذا به منظور افزایش کارایی و نتیجه بخشی، پیشنهاد می شود که علاوه بر اینکه مشاور باید دارای مدارج علمی بازاریابی باشد، باید تجربه کافی نیز داشته باشد زیرا تصمیمات مشاور، سرنوشت یک شرکت یا برند را رقم خواهد زد.

۳- تک نفره بودن مشاوران بازاریابی

وقتی یک مدیرعامل نیاز به مشاور بازاریابی را در کنار خود احساس می کند، یعنی نیاز به مشاوری دارد که وی در مورد روش توزیع، درصد سود شبکه توزیع، چیدمان چارت سازمانی، نرم افزارها و سخت افزارهای بازاریابی و صدها مورد دیگر اطلاعات لازم و کافی داشته باشد و بتواند این موارد را با روش های اجرایی به وی انتقال دهد، اما آیا یک نفر که مدتی مدیرعامل یک شرکت بوده و پس از ورشکستگی اقدام به ارائه مشاوره کرده، توان انجام چنین کاری را دارد! مشاوره بازاریابی نیاز به تیمی دارد که حداقل متشکل از ۱۰ تا ۱۵ نفر بوده و این افراد دارای تخصص ها و تجربیات متعدد در قسمت های مختلف حوزه بازاریابی داشته باشند. برخی از این تخصص ها عبارت است از مدیریت بازاریابی با گرایش بازاریابی، مالی، آمار، بازاریابی بین الملل، رشته اقتصاد، حقوق بازرگانی و استراتژی.

۴- نبود برنامه زمانبندی شده

اکثر افرادی که شغل خود را به واژه مشاوره متوسل می دانند، نظرشان بر این است که مدیرعامل شرکت از آنها سوال می پرسد و آنها هم یک جواب کلی ارائه می کنند. به عنوان مثال مدیرعامل در مورد نحوه قیمت گذاری از آنها می پرسد و آنها  می گویند که قیمت باید پایین باشد یا می گویند که قیمت باید بالا باشد و از آنجا که تحقیقات بازاریابی صحیحی صورت نپذیرفته است، هرگز دلیل قانع کننده ای برای حرف خود ندارند و باز هم از آن خودشان برنامه زمانبندی شده ای برای شرکت تحت مشاوره ندارند، هرگز نمی توانند نکات مورد نظر مدیران را به موقع ارائه کنند و معمولا نوشداروی پس از مرگ سهراب را پیشنهاد می دهند!

نقاط ضعف شرکت های مشاوره تبلیغات

۱- ارائه خدمات غیر تخصصی

برخی افراد با ارائه قیمت های بالاتر و بدون انجام امور کارشناسی و همچنین بدون محاسبه قیمت تمام شده در مناقصات شهرداری شرکت کرده و با موفقیت در مناقصه وارد حوزه تبلیغات می شوند. پس از آن منظور پر کردن رسانه و همچنین کسب سود ناشی از کسب بیلبورد، مجبور به ارائه خدمات مشاور تبلیغات می شوند. این افراد معمولا استفاده از چند بیلبورد را عامل موفقیت برندها می دانند و با توسل به نام «کمپین تبلیغاتی» اقدام به دریافت وجه و ارائه تبلیغات می کنند که نتیجه آن نیزحذف برند از گستره بازار می شود.

۲- عدم بررسی و گزارش در مورد تبلیغات صورت پذیرفته

در اغلب موارد شرکت های تبلیغاتی به دلیل عدم ارائه پیشنهاد صحیح و کارشناسی، نتیجه انجام تبلیغات خود را برای شرکت ها بررسی نکرده و گزارشی از کارایی و اثربخشی تبلیغات ارائه نمی کنند. عدم دستیابی به انتظار مدیران عامل یا مدیران فروش شرکت ها از تبلیغات، باعث عدم ادامه همکاری شرکت های تبلیغاتی و شرکت ها می شود. شاید اگر مدیران قبل از ارائه تبلیغ از نتیجه آگهی خود مطلع شوند، پس از انجام تحقیقات نیز با دریافت گزارش صحیح از تأثیرگذاری آن، باز هم علاقه مند به ادامه همکاری با شرکت ها باشند.

۳- تجمیع فعالیت های مشاور تبلیغاتی و مشاور بازاریابی

همان گونه که در بالا اشاره شد، در سال های اخیر حضور بدون کنترل افراد در حوزه تبلیغات و رقابتی شدن این بازار، مدیران شرکت های تبلیغاتی را مجبور به ارائه خدمات متمایز نسبت به رقبا کرده اند و در اغلب موارد نیز با ارائه خدمات مشاور بازاریابی رایگان، مدیران شرکت ها را ترغیب به همکاری می کنند. ارائه خدماتی از قبیل تحقیقات بازاریابی، تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی، برنامه ریزی توزیع و قیمت گذاری به صورت رایگان امری غیر ممکن است.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

code

x

این مطلب را نیز بخوانید

مشاوره بازاریابی، مشاور بازاریابی، مشاوره فروش، مشاوران بازاریابی، مشاور بازاریابی تبلیغات فروش و ارتباطات، مرکز مشاوره بازاریابی، وظایف مشاور فروش، کلینیک مشاور بازاریابی، علی خویه، مشاوره تبلیغات، عارضه یابی در مشاوره بازاریابی، مدرس crm، مشاور ارشد مدیر عامل، مشاوره بازاریابی اثربخش، مشاوره بازاریابی تبلیغات و فروش، مدرس بازاریابی، مدرس فروش، مشاور مدیر عامل، مشاور بازاریابی و تبلیغات، مشاور مدیریت بازاریابی، مشاور مدیریت فروش، مشاور مهندسی فروش، مشاوره روانشناسی فروش، مشاوره روانشناسی ارتباط با مشتری، مشاوره مدیریت بازاریابی، وظایف مشاور بازاریابی و فروش، وظایف مشاور بازاریابی، مشاور بازاریابی خوب، مشاور بازاریابی حرفه ای، مشاوره مدیریت، تحقیقات بازاریابی، مشاور تبلیغات، مهارت های مشاور بازاریابی، ترفند های مشاور بازاریابی، مشاوره crm، مشاوره پیشبرد فروش، مشاوره قیمت گذاری، مشاوره مدیریت محصول، مشاوره تحقیقات بازاریابی، مشاور صادرات، مشاوره تبلیغات بازرگانی، مشاور بازاریابی صادرات، سبک های مشاوره بازاریابی، تکنیک های مشاوره بازاریابی و فروش، علی خوبه، وظایف مشاور بازاریابی و تبلیغات، آکادمی مشاوره بازاریابی، کتاب اصول مشاوره مدیریت، مشاور رفتار مصرف کننده، مشاور تصمیم خرید، مشاور افزایش فروش، وظایف و مسولیت های مشاوران مدیریت، مشاوره بازاریاب، فهرست کتاب مشاور بازاریابی، اصول مشاوره بازاریابی،، مدرس برند، مشاور پورسانت، مشاور و مجری مهندسی فروش، کتاب مدیر، بیماری های بازاریابی و فروش و روش های درمان آن عار، عارضه یابی فروش، عارضه یابی بازاریابی، عارضه یابی سازمان فروش، دوره های تخصصی بازاریابی، فروش ، مدیریت ، برندینگ، راه اندازی سیستم و سازمان پخش و فروش مویرگی به صور، بازاریابی و فروش در شرایط بحران، مصاحبه با آقای علی خویه مدرس و مشاور در زمینه مدیر، مشاور مارکتینگ، مدر س بازاریابی marketing، مشاور بازاریابی marketing، تدریس بازاریابی marketing، مدرس بازاریابی و فروش marketing & sales، مدرس بازاریابی marketing، تدریس مدیریت بازاریابی، مدرس و مشاور مدیریت بازاریابی marketing، • معاینه سیستم مشتریان مشاوره

مشاور و مدرس بازاریابی و فروش

      مشاوره بازاریابی، مشاور بازاریابی، مشاوره فروش، مشاوران بازاریابی، مشاور ...