برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
baseball

استراتژی بیسبال

استراتژی بیسبال

رقابت کردن به معنای تلاش برای پیش افتادن از رقبا در حین رقابت است، اما این موضوع در مورد بیسبال فراتر از این معناست؛ این بازی تماما در مورد پیشرفت و تلاش مداوم و ایجاد یک فاصله قابل توجه میان شما و نزدیک‌ترین رقبای شماست. این موضوع در مقاله استراتژی‌های بیسبال که در دانشگاه هاروارد منتشر شده بررسی شده است.

ایده

سخت و محکم بازی کردن محکوم به شکست است، این جمله امروزه به وفور شنیده می‌شود. بازی بیسبال ذاتا یک بازی بدبینانه، فاقد هرگونه جذابیت و ارزش بوده و پشت پرده شکست‌های اساسی Enron و دیگران است. اما این درست نیست، بیسبال جرم یا یک عمل غیر‌اخلاقی به شمار نمی‌رود اما به معنای مصمم و با اراده بودن است.

شرکت وال مارت به واسطه معرفی روش‌های دقیق تحویل محصولات به تامین‌کنندگان توانست به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در جهان بدل شود. به توزیع‌کنندگان این امکان داده شد تا با استفاده از داده‌های موجود در کامپیوتر، محصولاتی که توسط مشتریان خریداری می‌شود رصد کرده و این اطلاعات به آنها کمک می‌کرد تا موجودی اجناس در انبار و قفسه‌ها را بهتر مدیریت کنند.

به توزیع‌کنندگان اجناس زمان دقیق تحویل کالا به انبارهای وال مارت اطلاع داده شده و از آنان خواسته شده بود تا تنها محموله‌های کامل را در زمان تعیین شده تحویل دهند. این سیستم که به‌طور مداوم تصفیه و پالایش شده است این امکان را برای وال مارت فراهم می‌کند تا از حجم ضایعات و هزینه‌ها در چرخه تامین محصولات و کالاهای مورد نیازش بکاهد که این موضوع در نهایت موجب افزایش بهره‌وری، تاثیرگذاری و درآمد خواهد شد.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

بازی بیسبال دارای تعداد زیادی از نکات هدایت‌گر است. نخست تلاش بسیار زیاد به منظور کسب برتری قابل توجه نسبت به رقباست. قانون‌گذاران ممکن است در مورد تسلط بر بازار نگران باشند اما بازیکنان بیسبال چنین نگرانی ندارند. تسلط تنها در موقعیت‌های بسیار حساس و دشوار ایجاد می‌شود و به درستی از آن جلوگیری می‌شود اما با تلاش به منظور تسلط بر بازار یک شرکت می‌تواند پیشرفت کرده و این موضوع در نهایت به سود مشتریان است. این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با دو موضوع دیگر دارد؛ داشتن درک صحیح از محدودیت‌ها و دریافتن این نکته که در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد و نکته دوم پیشروی به میزان مورد نیاز. این نکته بسیار مهمی است که کسب‌و‌کار شما در بازار هدف‌تان پذیرفته شده باشد، بنابراین تا جایی که می‌توانید پیش بروید بدون آنکه با مشتریان و مخاطبان‌تان بیگانه شوید.

مطرح کردن سوالات پی‌در‌پی به شما کمک می‌کند تا در مورد محدودیت‌ها بهتر تصمیم بگیرید. آیا اقدامی که قصد دارید انجام دهید به سود مشتریان است؟ آیا این حرکت موجب قانون‌شکنی می‌شود؟ آیا موجب آسیب مستقیم به یک رقیب می‌شود؟ و در نهایت اینکه آیا این اقدام موجب آسیب رساندن به منافع گروه‌های خاص و دشمنی فزاینده آنان خواهد شد؟ تنها پاسخ صحیح به سوال‌های مطرح شده در بالا به ترتیب: بله، خیر، خیر و خیر است. ارائه خدمات بهتر و برتر به مشتریان نسبت به سایر رقبا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آغاز رقابت با یک شرکت تجاری رقیب بدون در نظر گرفتن خدمات و محصولاتی متفاوت، از هیچ توجیه منطقی برخوردار نبوده و تاثیر منفی بر کسب‌و‌کار شما خواهد گذاشت.

نکته مهم بعدی که توجه به آن ضروری است، حفظ فضای رقابت با دیگران و تمرکز روی این موضوع است. این به معنای اقدام به دو روش است؛ نخست، تزریق فرهنگ رقابتی، مشتری‌مدار و کارآفرین. دوم، دریافتن مزیت رقابتی خود نسبت به سایر رقبا و سپس بهره‌برداری صحیح و مستمر از آن. دو نکته دیگر در این میان بسیار مهم و قابل توجه است. از نقطه ضعف رقبا به سود خود استفاده و سعی کنید از رقابت مستقیم و رو در رو اجتناب کنید. از جمله مضرات رقابت مستقیم و رودررو با رقبا تمرکز بسیار زیاد روی آنهاست که هزینه این موضوع را مشتریان خواهند پرداخت. در نهایت سعی کنید دیدگاهی صحیح و سازنده را در خود و میان همکاران‌تان ایجاد کنید. بیشتر مردم میل و اراده پیروز شدن را در خود دارند، پس بهتر است از آن استفاده کنید. این امر مستلزم صبر فراوان، اتخاذ یک رویکرد عملگرا، میل و اراده برای تغییر و بهبود و توسعه مداوم است.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

استراتژی بازاریابی، استراتژی فروش، استراتژی برند

استراتژی بازاریابی

TNT در ارائه خدمات پستی ویژه بین شرکتی (B2B) پیشرو بازار است. ...