برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
تحقیقات بازاریابی

تغییرروش بازاریابی

شکل و احساس برند چیزی است که مشتریان هنگام روبه رو شدن با آن مشاهده می کنند. این امر در واقع شبیه یک سیستم شناسایی تصویری عمل می کند که برند به محض دیده شدن توسط مشتریان تشخیص داده می شود. برای ایجاد هویت تصویری برای برند همواره نیاز به یک سری پیش نیازها دارید. این پیش نیازها شامل انواع مختلفی از لوگو یا سمبل است که می تواند شکل های متفاوتی به خود گیرد.

در واقع می تواند به شکل یک شئ باشد که بیانگر برندتان است، در این رابطه بهترین مثال لوگوی اپل است یا حتی یک سمبل خیالی مثل لوگوی نایک. در این رابطه شکل برند می تواند کلماتی باشد که در آن نام شرکت یا برند به شیوه ای خاص نوشته شده است لوگوی کوکاکولا در این رابطه مثال خوبی است.

تغییر موقعیت در واقع به معنای ایجاد برندی متفاوت و نوآورانه است، به نحوی که در بازار رقابتی حال حاضر که شرکت ها تقریبا یکسان عمل کرده و در بسیاری جهات شبیه هم هستند، برای مشتری تازگی داشته باشد. این امر به معنای تغییر نگاه مشتری در رابطه با برند نیز است.

در واقع شکل برند باید با محصولات یا سیاست های شرکت هم سویی داشته باشد تا به محض دیده شدن بتوان حدس زد با چه نوع محصولی روبه رو هستیم یا آن که محصول متعلق به کدام شرکت است.

اگرچه این عمل کاری وقت گیر است و تلاش بسیاری می خواهد، با این حال فراموش نکنید انجام آن نتیجه فوق العاده ای در بر  خواهد داشت و ابدا کاری بیهوده نخواهد بود.

ایده

Lucozade  نام شرکت تولید کننده نوشیدنی های گازدار حاوی قند است که در حال حاضر در تمامی نقاط جهان مشغول به فعالیت است. این نوشیدنی در ابتدا تنها برای کمک به بهبود بیماران و به خصوص بیماران گوارشی استفاده می شد.

در واقع برای آن دسته از بیمارانی که نمی توانستند مواد غذایی مورد نیاز برای بهبودی خود را مصرف کنند مکمل غذایی مناسبی بود و همین امر باعث شد تا این برند به عنوان پرستاری خوب مطرح شود و شرکت نیز برای القای بیشتر این موضوع در تبلیغات خود از عکس پرستاران استفاده کند.

با این حال حوزه فعالیت این شرکت محدود بود و این برای شرکتی که خواهان پیشرفت است شرایطی مطلوب به حساب نمی آمد. در همین راستا آنان دریافتند که مکمل غذایی رژیم انرژی تنها برای بیماران کارایی ندارد و می تواند برای سایر افراد نیز مفید باشد.

در واقع شرکت به فکر تغییر موقعیت خود به سمت بازاری پرسود تر بود. این بازار پرسود در صنعت ورزش بود و به شکلی غیرقابل باور محصولات شرکت خیلی زود مورد توجه باشگاه های ورزشی قرار گرفت. شرکت نیز در تبلیغات خود این بار به جای پرستاران از ورزشکاران استفاده کرد. این تغییر موقعیت به اندازه ای موثر و به موقع بود که به جهانی تر شدن و گسترش برند انجامید.

این تغییر موقعیت باعث شد تا امروزه این برند به عنوان مکملی ورزشی به جای مکملی دارویی مطرح شود که نتیجه تغییر موقعیت مناسب آنان به سمت بازاری بهتر بود. این امر تحت شرایطی صورت گرفت که اگر شرکت به جایگاه قبلی خود اکتفا می کرد و با تکیه به رویکرد سابق خود جلو می رفت هرگز به برندی جهانی تبدیل نمی شد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– قبل از اقدام به تغییر موقعیت و جایگاه خود نسبت به موفقیت خود در بازار جدید و بهتر بودن آن نسبت به بازار فعلی اطمینان حاصل کنید.

– غیر ممکن است دو رویکرد و در واقع دو جایگاه متفاوت در بازار داشته باشید، با انتخاب مقامی جدید عملا جایگاه سابق خود را از دست خواهید داد.

– در مورد بازاری که قصد ورود به آن را دارید، واقع بین باشید. در صورت رقابتی بودن بیش از اندازه آن شانس کمی جهت موفقیت خواهید داشت.

– پیش بینی اقدامات تلافی جویانه رقبا در بازار جدید امری کاملا ضروری است.

– مطابق با موقعیت جدید، موارد لازم برای ارتقای خود را مهیا سازید.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

job interview

قوانین جدید بازاریابی

جفری جیمز مترجمان: ساسان قاسمی و وحید شکری* منبع: www.inc.com اگر در ...