برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

نحوه جلب توجه سرمایه گذار

 چهار اصل برای جلب توجه سرمایه گذار

هر ساله ایده های بسیاری برای استارتآپ به سرمایه گذاران و نهادهای تامین سرمایه داده می شود که اکثر آنها چندان جلب توجه نمی کند. برای سرمایه گذاران بیش از این که ایده ها اهمیت داشته باشد نحوه ارائه آن و نحوه پیکربندی آن و برنامه اجرایی آن اهمیت دارد.  در ادامه ۴ اصل ضروری برای جلب توجه یک سرمایه گذار معرفی می شود:

۱- یک مشکل را با یک راه حل متفاوت و بهتر حل کنید

استارتآپ هایی موفق می شوند که بتوانند یکی از مشکلات مردم را حل کنند. هر چه این مشکل مهمتر و اساسی تر بهتر اما نباید راه حل شما تنها یک اصلاح و ارتقا بر راه حل های قبلی باشد بلکه اگر می خواهید توجه مشتریان و سرمایه گذاران را جلب کنید باید راه حل متفاوتی برای این مشکل ارائه داده باشید.

همه ایده های استارتآپ ها لزوما اصیل نیستند و لزوما غلط هم نیستند، بلکه ایده های موفق استارتآپ ها آنقدر بازبینی شده اند که کاملا متمایز شده اند و از دیگر ایده ها نیز بهتر هستند. علاوه بر این یک استارتآپ اگر می خواهد در زمینه مالی و فروش موفق باشد باید بتواند یک مشکل یا نیاز را مرتفع کند. ایده هایی که نیازهای مردم را رفع نمی کنند جذابیتی از نظر مالی ندارند.

۲- فرض های خود را بارها به چالش بکشید

عموما کسب و کارها به علت فرض های امتحان نشده و اشتباه دچار شکست می شوند، سهم بازار اشتباه برای خود درنظر می گیرند، رفتار رقبا را درست پیش بینی نمی کنند و در درک دیگر عوامل موثر بر کسب و کار اشتباه می کنند.

با یک سری فرضیات شروع کنید و تا وقتی از درستی آنها مطمئن نشده اید دست از امتحان کردن برندارید. تست کنید که مردم با ویژگی های اجتماعی مختلف (سن درآمد محل سکونت و تحصیلات) چطور به محصول شما واکنش نشان می دهند؛ رقبای بزرگ و دولت چه واکنشی به شما نشان می دهند؛ چه سهمی را از بازار می توانید کسب کنید و به ازای این سهم چه سودی می برید. همه موارد فوق را چند بار بررسی کنید و به چالش بکشید تا فرضیات شما خام به نظر نیاید و کاملا پخته باشد.

اگر مشابه محصول شما در حال حاضر در بازار موجود است (دقیقا مشابه یا با تفاوت کم) می توانید از نتایج حاصل از بررسی فعالان حال حاضر بازار استفاده کنید.

۳- بزرگ فکر کنید و کوچک عمل کنید

سرمایه گذار ها علاقه دارند که از کسانی پشتیبانی کنند که دیدگاه های رفیع و متفاوتشان شرایط فعلی را به چالش می کشد. سرمایه گذار ها علاقه زیادی به افراد با دیدهای بلندمدت چالش برانگیز دارند. اگر شما دید خاصی داشته باشید و بتوانید به طور واضح این دید و نحوه اجرایی کردن آن را به سرمایه گذار منتقل کنید می توانید به خوبی توجه سرمایه گذار را جلب کنید.

گام اول برای جلب توجه سرمایه گذاران همراه کردن آنها در مسیر بلندمدت خود و داشتن یک برنامه جامع و یک آرمان بلند مدت است (این آرمان باید چرایی ایجاد استارتآپ شما را دربر داشته باشد) برخی کارآفرینان آنقدر در امور پایه ای و اجرایی درگیر می شوند که هیچ آرمان و دید بلندمدتی برای خود متصور نمی شوند. در نقطه مقابل نیز برخی کارآفرینان قرار دارند که بدون هیچ برنامه اجرایی تنها به آرمان پردازی می پردازند و هیچ راه اجرایی منطقی و قابل اجرایی برای این برنامه ها در نظر نمی گیرند.

برای دستیابی به اهداف بلندمدت باید با گام های کوچک شروع کنید. فراموش نکنید که داشتن برنامه بلندمدت و روش های اجرایی در کنار هم ارزش دارد.

۴- تیمی متشکل از افراد استثنایی بسازید

موسسان استارتآپ باید بتوانند کمک شایانی از نظر ذهنی به تمام لایه های آن داشته باشند؛ باید ماموریت و روندی که تعریف کرده اند به اندازه کافی جذاب باشد تا بتواند نیروهای ارزشمند و قدرتمندی را جذب سازمان خود کند. استارتآپ ها به نسبت سازمان های بزرگ بیشتر به افراد وابسته اند، هنوز روندها و فرآیندها در سازمان شکل نگرفته است و مهارت های فردی و ارتباطی و همچنین توانایی های موسسان در امور مربوط به کسب و کار اهمیت زیادی دارد. در حالی که سازمان بزرگ می تواند با تکیه به فرآیندهای خود و تجربیات سازمانی به کار خود ادامه دهد استارتآپ ها وابستگی بسیاری به موسسان خود دارند.

استارت آپ ها زمان زیادی از موسسان خود می گیرند؛ شاید لازم باشد هفته های زیادی بیش از هفتاد ساعت در هفته کار کنید! علاوه بر کار زیاد باید هر کدام از اعضا مهارت های لازم در زمینه های مختلف داشته باشند پس سعی کنید تیم توانمند و با تجربه ای گردآوری کنید که بتواند نظر سرمایه گذاران را جلب کند.

منبع: VLA.ir

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش کاربردی

روش های آموزش مدیریت بازاریابی فروش برند