برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما

تعریف جامع بازاریابی

تعاریف بازاریابی

 

بازاریابی کلیه عملیات یک بنگاه تولیدی ،  توزیعی یا خدماتی را در بر می گیرد. بنابر تعریف مذکور، بازاریابی در ادبیات بازرگانی امروز دنیا، بمعنی کلیه تلاشهایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی،  تولید، توزیع، یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل می شود و بدنی ترتیب می توان استنباط کرد که بازاریابی کلیه عملیات یک بانگاه اقتصادی را شامل می شود.

بسیاری از مردم در مورد اصطلاح بازاریابی به اشتباه آنرا معادل فروش و یا تبلیغات تجاری می دانند که باعث افزایش فروش می شود. این در حاتی است که تئودرلویت در این باره می گوید: فروش عبارتست از حصول اطمینان از این که شما اقلام مورد نیاز مشتریان را در اختیار داشته باشد. چنانچه ما کلیه اعمال بازاریابی را به کوه یخی تشبیه کنیم فروش تنها بخش کوچکی از آنست که بیرون از آب قرار دارد و مابقی و قسمت اعظم آن در زیر آب پنهان است.

 

نیاز ، خواسته و تقاضا

 

نیاز انسانی یکی از اساسی ترین مفاهیمی است که همواره در تمام اعمال و فعالیت های بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد. نیاز انسانی یعنی هر چیزی که انسان احساس می کند از آن محروم مانده است. بعضی اوقات خود فرد نیز ممکن است از ماهیت نیاز نآگاه باشد. نیازهای انسانی متعدد و پیچیده اند آنها عبارتند از نیازهای فیزیکی در رابطه با خوراک ، پوشاک ، وسایل گرمازا و نیاز به امنیت و نیازهای اجتماعی مانند احساس تعلق و وابستگی عاطفی ، نیازهای فردی در رابطه با دانش و احترام و بالاخره نیاز بشر شامل هر چیزی که برای ادامه حیات و نسل بشر لازم و ضروری بوده و برای انسان محدودیت بوجود می آورد و موجب رنج و الم او میگردد، این نیازها بوسیله بازاریابان پدید نمی آیند بلکه آنها بخشی از وجود و هستی انسان را تشکیل می دهند.

خواسته گونه ای از نیاز انسانی است که در اثر فرهنگ و شخصیت فردی و سایر عوامل شکل میگیرد . یک شخص گرسنه در ایالات متحده آمریکا احتمالاً خواستار یک ساندویچ ، سیب زمینی سرخ کرده و یا کوکا کولا باشد در حالیکه یک شخص گرسنه در جزایر بالی خواستار انبه ، گوشت خوک و نخود فرنگی است . خواسته های مردم تقریبا نامحدود ولی منابع محدوده اند . بنابراین آنها، با توجه به مقدار پولی که دارند محصولاتی را انتخاب می کنند که برای آنها بیشترین مطلوبیت را ایجاد و بیشترین ارزش را داشته باشد و به بهترین نحو ممکن نیازهای آنها را برآورده سازد. اگر خواسته پشتوانه و قدرت خرید داشته باشد بصورت تقاضا در خواهد آمد. مصرف کنندگان محصول را مجموعه ای از ارزشها و امتیازات می پندارند و محصولاتی را انتخاب می کنند که در ازای پولی که می دهند بهترین باشد و اصطلاح برای آنها از بالاترین درجه مطلوبیت برخوردار باشد.

درباره مشاور فروش و بازاریابی

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

x

این مطلب را نیز بخوانید

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای

ویژگی‌های لازم مشاوران بازاریابی و مشاوران فروش حرفه‌ای مشاوران بازاریابی و مشاوران ...