بررسی انواع فروش و ارائه پیشنهاد و استراتژی فروش(strategy sales )
در این قسمت از مطالعات، به بررسی و ارائه برنامه های فروش و بازاریابی می پردازیم .به طور مختصر باید گفت استراتژی یعنی مشخص نمودن یک سری اقدامات از قبل تعیین شده و مشخص کردن منابع مورد نیاز آن جهت رسیدن به اهدافی که باز هم از قبل مشخص شده است .در واقع چه می خواهیم، به کجا می خواهیم برویم و به چه روش هایی . اکثر شرکتها زمان کافی را برای بررسی تمام عوامل مؤثر در فروش خود صرف نمیکنند و تلاش نمیکنند که اشتباهاتشان را جست وجو کنند، نقاط قوت خود را بشناسند و بفهمند چگونه بهتر عمل کنند .عامل کلیدی در کسب حداکثر سود، یافتن فروش هایی است که رضایت مشتریان را در بردارند .
باید استراتژی فروش را به طور پیوسته ارزیابی و بازنگری کرد، لذا قبل از بررسی عوامل بیرونی باید به عناصر درونی پرداخت .تعداد کمی از شرکت ها فروش های ناموفق خود را بازنگری می کنند .متاسفانه حتی تعداد کمتری، فروش های موفق خویش را بررسی میکنند .کمتر اتفاق میافتد که وقتی یک فروش موفق داریم از خود بپرسیم :چه کاری را درست انجام دادیم؟ که برای فروشهای بعدی هم آن کار درست را تکرار کنیم . برای رسیدن به اهداف شرکت و فروش موفق ذکر چند نکته ضروری است؛
• شناسایی نیازهای مشتری و جلب رضایت مشتریان
• برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان
• تعیین و تامین صحیح حاشیه سود شرکت با داشتن یک برنامه مدون و علمی است که میتوان در راستای اهداف شرکت گام برداشت و به نتیجه مطلوب رسید . برنامه استراتژیک بازاریابی و فروش یک مسیر عملیاتی پیشنهادی مرتبط با یک پیشنهاد خاص، یک پروژه و یا کل شرکت است . یک برنامه بازاریابی به طور خاص با استناد بر هدف تعیین شده و روش عملیاتی توسعه یافته تدوین می شود .این برنامه ها ابتدا سازماندهی می شوند و سپس با یک خلاصه اجرایی آغاز، و با بازنگری موقعیت موجود، تعیین اهداف شرکت، استراتژی، تاکتیک ها و اجرا و کنترل ها دنبال می شود