مدیر فروش
مدیر فروش در درجه اول باید واجد شرایط برونگرائی و شم بازاریابی و فروش باشد. اگر شخصی ذاتاً فاقد این ویژگیها باشد نباید روی وی سرمایه گذاری شود. چه بسا این فرد مناسب بسیاری از شغل های دیگر که ماهیت و ذات آنها نیاز به انسانهای درونگراست، بوده و در آن جایگاه موفق باشد. پس اولین شرط برای پرورش مدیر فروش، دارا بودن شم و ذات این حرفه است. خوشبختانه امروزه با بهره گیری از علوم روانشناسی و بازاریابی متخصصان مربوطه این افراد را مورد شناسائی قرار میدهند. ـ ویژگی دیگر مدیر فروش پس از شم بازاریابی، دارا بودن مهارت فنی لازم برای شناخت محصولاتی است که میخواهد مدیریت فروش آنها را بهعهده بگیرند. بهتر است که فرد دارای تحصیلات آکادمیک در آن رشته خاص باشد، برای مثال مدیر فروش دارو بهتر است،
دکتر داروساز، پزشک و یا مهندس شیمی باشد. مدیر فروش اتومبیل دارای تحصیلات فنی مرتبط با اتومبیل باشد و … ـ البته چه بسا انسانهای باهوش و مجربی که در اثر تجربه و ممارست بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی محصولاتی را به خوبی بشناسند، پس به صورت عمومی اینها هم قابلیت فنی دارند، ولی در دنیای علمی که ارتقای سطح دانش فروشندگان و مدیران فروش ضرورتی انکارناپذیر است، بهتر است تحصیلات آکادمیک مدنظر باشد. ـ
ویژگی دیگر مدیر فروش تسلط به علم بازاریابی و فروش، و طی دورههای آموزشی مرتبط است که این موضوع میبایست بهصورت پیوسته صورت گیرد.
در دنیای جدید هر روز لازم است که افراد خودشان را با مهارتها و فنون مرتبط در حرفه آشنا سازند و آنها را بهکار گیرند. ـ چون مدیران فروش با عدد و رقم و شکل و نمودار سر و کار دارند تا داده های خام را بهصورت اطلاعات پردازش شده تبدیل کنند که بر مبنای آن تصمیم گیری بهتری انجام گیرد پس مسلط بودن به آمار و کامپیوتور نیز برای آنان ضروری است