۳۰ نکته طلایی مدیریتی
۱- در انجام کارها روی شیوه ای خاص تاکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۲- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی راه گشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تامین می شود، می توان با آمیختن دانش و تجربه، راهکارهای حیاتی و استثنایی خلق کرد.
۳- از هر فرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید.
۴- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارآیی کارمندان موثر است.
۵- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید.
۶- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
۷- با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید.
۸- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم وکوشا باشید.
۹- برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره وری آنان، کلاس های آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید.
۱۰- دقت کنید که توبیخ کارمند خطاکار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
۱۱- مطمئن شوید مأمور خریدی که برای سازمان در نظر گرفته اید، علاوه بر کاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی، مورد اعتماد، زرنگ و خوش سلیقه نیز است و همان گونه که بر قیمت کالاها توجه دارد، به زیبایی و کیفیت آنها نیز اهمیت می دهد.
۱۲- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
۱۳- سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
۱۴- طوری رفتار کنید که دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند.
۱۵- هرگز در حضور کارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نکنید.
۱۶- رعایت سلسله مراتب کاری را به مسئولان و سرپرستان گوشزد کنید.
۱۷- برای آزمودن کارمندان تان با آزمایش های فاقد ارزش و بی اساس، شخصیت آنان را زیر سوال نبرید.
۱۸- با شروع به موقع جلسات، وقت شناسی را عملا به حاضران بیاموزید.
۱۹- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت کلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به کار ببرید.
۲۰- در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
۲۱- انتقاد پذیر باشید.
۲۲- با بی توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی ارزش نکنید.
۲۳- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی شود.
۲۴- برای حل مشکلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهکار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
۲۵- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
۲۶- خواسته های خود را واضح و روشن بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان به خوبی از جزییات وظیفه ای که به عهده آنان است، مطلع هستند.
۲۷- از هر کس، مطابق دانش و تجربه اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
۲۸- وظایف کارمندان را متناسب با توانایی های فیزیکی و حرفه ای آنان تعیین کنید.
۲۹- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سوال کنید.
۳۰- در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش بینی و طراحی کنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده کنید.