برگزاری دوره های آموزشی در سازمان شما
manshoor

نقش رنگ ها در فرآیند برندینگ

نقش رنگ ها در فرآیند برندینگ

قدرت رنگ ها عموما از سوی مصرف کنندگان و مشتریان نادیده گرفته می شود. این در حالی است که بسیاری از بازاریاب ها بخش عمده ای از زمان خود را به اندیشیدن درباره رنگ ها و قدرت و میزان اثرگذاری آنها در پروسه برندینگ اختصاص می دهند که این موضوع بیانگر اهمیت نحوه استفاده از رنگ ها و شناخت قدرت پنهان آنها است.

در حقیقت می توان گفت رنگ یکی از مهم ترین عناصری است که بازاریابان و طراحان برای طراحی لوگوی یک شرکت تجاری به آن توجه می کنند. ادراک افراد از رنگ ها بسته به شرایط سنی، اجتماعی، جنسیت، شخصیت و حتی میزان درآمد بسیار متفاوت است. این به آن معناست که بازاریاب ها باید پیش از هرچیز جمعیت هدف را شناسایی و با درنظر گرفتن شرایط مذکور اقدام به استفاده از رنگ ها در لوگوی برند متبوع خود کرده و در فرآیند بازاریابی از آن استفاده کنند.

یک لوگوی جذاب که در طراحی آن از رنگ های مناسب استفاده شده است می تواند موجب شناخته شدن برند شده و مشتریان احتمالی را به خرید محصولات تولید شده توسط این برند ترغیب کند. بسیاری از روان شناسان بر این عقیده اند که رنگ ها از قدرت بسیار زیادی برخوردار بوده و در بسیاری از موارد می توانند احساسات خاصی را در افراد برانگیزند.

در چنین شرایطی تامل در رنگ ها و داشتن شناخت و درک صحیح نسبت به آنها و همچنین شناخت قدرت نهان در رنگ های متفاوت به طراحان و بازاریابان کمک می کند تا با طراحی یک لوگوی جذاب و همچنین استفاده از این قدرت پنهان در تبلیغات برند مورد نظرشان، توجه بسیاری از مردم را به سوی برند متبوع خود جذب و از این طریق جمعیت هدف خود را به تعامل با محصولات و خدمات برند و شرکت تجاری مورد نظرشان تشویق کنند.

در همین راستا و به گفته متخصصان رنگ قرمز می تواند افراد را به انجام کاری تشویق و ترغیب کرده و توجه آنان را به صورت قابل توجهی به خود جلب کند. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که دقیقا به دلیل همین جذابیت است که برندهایی نظیر کوکاکولا، Frito Lay و Budweiser از رنگ قرمز روشن در لوگوی و بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند.

از سوی دیگر رنگ آبی احساساتی نظیر اعتماد و اتکا را ایجاد کرده و استقبال قابل توجه مردم از این رنگ و ویژگی های مثبت آن سبب شده است تا برندهای مشهوری نظیر فیس بوک، CitiBank و شرکت تولید لوازم الکترونیکی و خانگی سامسونگ از آن در لوگوی خود استفاده کنند.

موضوع شناخت و درک صحیح رنگ ها و قدرت نهان آنها در شرایطی مطرح می شود که برخی رنگ ها بیش از سایرین مورد توجه طراحان قرار دارند. برای نمونه می توان گفت جذابیت رنگ قرمز به حدی است که علاوه بر لوگوی شرکت ها، معمولا اعلامیه های مربوط به حراجی ها نیز به همین رنگ بوده تا توجه تعداد بیشتری از مردم را به خود جلب کند. این در حالی است که اغلب بازاریاب ها از این رنگ برای تولید هیجان بیشتر در مخاطبان خود بهره می برند.

آبی نیز دیگر رنگ قدرتمندی است که در کنار رنگ هایی نظیر سبز، زرد، نارنجی و خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد تا توجه بیشتری را نسبت به محصولات و خدمات برندهای تجاری جلب کنند.

روانشناسان بر این باورند که بسیاری از مردم رنگ آبی را دوست داشته و نسبت به آن حس مثبتی دارند. از سوی دیگر، رنگ آبی در میان بازاریاب ها نشان دهنده حرفه ای بودن و قدرت یک شرکت تجاری محسوب شده و بسیاری از شرکت ها از این رنگ در لوگوی شان استفاده می کند.

لازم به ذکر است که رنگ آبی موجب کاهش اشتها و رغبت افراد شده و دقیقا به همین دلیل است که در لوگوی رستوران ها کمتر از این رنگ استفاده می شود.

علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع

اجرای پروژه های QS ، بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، برندینگ و تبلیغات، باشگاه مشتریان و CRM، دپارتمان بازاریابی، توزیع و پخش و فروش مویرگی، اجرای جشنواره های فروش، پیاده سازی سیستم های جامع مدیریت فروش و بازاریابی، استقرار فرآیند های فروش، تدوین سیاست ها و استراتژی های فروش، اجرای ساده ترین و مناسب ترین روش های فروش و بازاریابی در جهت ارتقا فروش و رضایت مشتری، بهبود عملکرد تیم فروش و بازاریابی، ایجاد واحد CRM، استخدام و بکارگیری منابع انسانی مناسب و اثر بخش با متدهای روز دنیا و آموزش و استقرار آنها در سازمان،تحقیقات بازار و بازاریابی، بازارشناسی و بازارسنجی، منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، بررسی و آنالیز روانشناسی خرید و روانشناسی فروش،مشاوره در حوزه های مدیریت، QS، بازاریابی، فروش، تبلیغات و ارتباطات، راهکارهای افزایش فروش

 
کانال تلگرام بازاریابی و برندسازی کانال تلگرام آکادمی مذاکره کانال آموزش اصول و فنون مذاکره - فن بیان و زبان بدن کانال تلگرام انجمن برند ایران - آموزش برندسازی، روش های برندسازی  

درباره علی خویه

علی خویه مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش – با بیش از 18 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 12 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی …….

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

اصول برندینگ و روش های برندسازی

برندسازی صرفا با تبلیغات صورت نخواهد گرفت، بلکه این یک کار بلند‌مدت ...